liljebo schreef:Het rangorde verhaal mens/paard is echter onlogisch. Rangorde ontstaat om het voortbestaan van de kudde te waarborgen, is flexibel naar gelang de omstandigheden (binnen de perken uiteraard... sommige paarden nemen in bepaalde situaties als vanzelf het voortouw, terwijl anderen dan nooit zullen doen) en heeft tevens als doel ervoor te zorgen dat de sterkste/meest aangepaste de beste kans maakt op voer en voortplanting opdat de genen blijven voortbestaan, wat gunstig is voor het voortbestaan van een soort.
Dat speelt voor de mens totaal niet. Bovendien is het natuurlijk een beetje vreemd om 'deel van de rangorde' uit te willen maken, terwijl de rangorde een voortdurend proces in een kudde is en de mens verhoudingsgewijs maar zeer weinig tijd met die kudde doorbrengt en er dus geen sprake kan zijn van het rangorde verhaal.
Ook hier ben ik het deels met je eens, als ik je goed begrijp, wil jij dus zeggen dat de mens buiten de rangorde in de kudde valt? Ik ben toch van mening dat het wel degelijk van belang is om als mens deel hiervan uit te willen maken. Maak je geen deel uit van de rangorde, dan heeft het paard niks bij jou te zoeken en/of zal het over je heen lopen. Ik zelf zie het dan ook meer als "de privé relatie tussen mens en paard, moet individueel (met ieder individueel paard) goed zijn, voor je je veilig in een kudde kan bewegen en doelgericht met een paard kan werken". In zekere zin maak je dus (in mijn optiek) wel degelijk deel uit van de rangorde en als een paard niet geleerd heeft dat de mens vanzelfsprekend de leiding heeft kan je volgens mij problemen krijgen.
liljebo schreef:Mbt join up... ik neem aan dat je de filmpjes en teksten erbij hebt gezien? Me dunkt dat die aardig boekdelen spreken. Ik zie de Join-up dan ook niet anders dan een proces gebaseerd op negatief reinforcement met weinig nut voor de verdere opleiding/omgang van het paard.
Een kunstje dus.
En dan zijn er ook nog maar verdraaid weinig die dit proces voldoende beheersen om correct te timen, waardoor vooral een onnodig opjaag-situatie ontstaat en bij de vele (vaak jonge) volgers een gevaarlijke situatie.
Zelfs van Monty himzelf heb ik tenenkrommende demo's gezien.
Ook hier ben ik het weer deels mee eens 
De join-up is imho een heel delicaat middel, dat makkelijk te misbruiken is en daarom eigenlijk verboden zou moeten worden. Echter, als je het puur houdt bij het weg zetten van je paard (jij staat waar ik wil staan, dus je dient aan de kant te gaan) en dat op de goede manier doet, kan het zeker bij moeilijk te bereiken of dominante paarden een heel waardevol hulpmiddel zijn.
In principe is zelfs longeren een vorm van een join-up, je zorgt dat hij constant in beweging is, weg van de plek waar jij je naartoe "beweegt".
Ik moet zeggen dat ik zelf geen fan ben van Monty Roberts, maar als je zijn join-up wat vriendelijker uitvoert heb je volgens mij een redelijk vriendelijke manier (in de goede handen) van de relatie bepalen met lastig te benaderen en dominante paarden.
liljebo schreef:Ik snap ook niet goed het verlangen dat het paard zich onderwerpt. Is het dan niet voldoende als het paard gewoon luistert. Moet het daarvoor onderwerpings-signalen laten zien? Mij lijkt dat als je zelf goed bent in trainen, consequent in iedere hantering, weet wat je doet en wat je wil bereiken en hoe je het paard dat in eerlijke kleine stappen kunt leren en verdraaid goed kunt timen, dat dan die hele onderwerpingstheorie overbodig is. Een paard laat zich graag leiden door de mens mits deze gewoon met overtuiging weet wat hij/zij doet, het goed kan overbrengen en eerlijk is.
Onderwerpen vind ik ook niet nodig, dat is imho veel te rigoreus, echter het paard dat doet wat de mens van hem verlangt, onderwerpt zich al in zekere zin. Ik heb bijvoorbeeld maar zeer zelden gezien dat een dier iets doet voor een mens waar hij boven staat, dit geldt voor paarden, honden, geiten, elk leven wezen. Volgens mij is er op individueel vlak dus wel degelijk een zekere rangorde nodig, maar nog maals, het hangt van het paard af in welke mate en of daar überhaupt nog aan gewerkt hoeft te worden.
liljebo schreef:Ps. je hebt wel een gave avatar

Dank je