Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes. 
Gini schreef:Het paard misdraagt zich niet in die zin dat die stout is, maar het vertoont wel ongewenst gedrag: schrikken, spanning, onzekerheid,... Dan kan je het paard nog volproppen met snoep, het paard geraakt niet van zijn angst af.
Ik gebruik zelden tot nooit snoepbeloningen en als je die al wil gebruiken zijn die enkel nuttig om dingen aan te leren, zoals: voet - paard geeft voet - klik - beloning; lig - paard gaat liggen - klik - beloning etc.
Hier zitten we echter in een heel andere situatie. Een onzeker en bang paard kan je de ene snoep na de andere geven, daar gaat de angst niet van weg. Het enige wat je dan krijgt is een paard dat even afgeleid wordt en zich voor een korte tijd focust op de snoep en straks helemaal geen zadel meer op wil zonder zijn mond vol te hebben.
Kortom, schrik en angst zijn niet af te leren door snoep, enkel door rust, vertrouwen en herhaling.
Bo_Cassey, mijn opbouwende kritiek van hoe ik het zou oplossen had ik al in een eerder bericht geschreven.