gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:38

Ik heb sinds een maand een nieuw paard, mijn eerste eigen paardje.

De 1e 1,5 week was ze superbraaf, met poetsen en met rijden (na een halve week ben ik voor het eerste gaan rijden). Daarna begon ze lastig te doen met poetsen, wilde geen voetjes geven, draaide iedere keer om met poetsen (en plet mij daarbij tegen de kant) en ze begon hyper te doen met rijden (waardoor ik er afgevallen ben).

Inmiddels zijn we erachter dat we veel te veel brokken gaven (drie kilo per dag terwijl ze bij de vorige eigenaar max. 1 kilo per dag kreeg). Sinds een week geven wij nu ook s'ochtends een halve schep en s'avonds ook (totaal 1 kilo) veel minder dus dan in het begin.

Ik had/heb de stille hoop dat haar gedragsverandering aan het teveel voeren lag, maar nu, een kleine week later gedraagt ze zich nog net zo lastig. Normaal poetsen lukt niet, gisteren trok ze zich zelfs los! Ik heb haar een kwartier flink laten uitrazen aan de longe en ben er toen op gegaan, dit ging wel goed, maar wel voor de zekerheid wel aan de longe gereden.

Ik prakiseer me suf, waar zou het aan liggen? Ligt het (nog) aan het voeren? Ben ik niet streng/kordaat genoeg? Is ze nog niet gewend? Is ze aan het uitproberen? Heeft ze gewoon meer beweging nodig?

Hebben jullie ideeen/tips, want zo als het nu gaat vind ik er niks aan eerlijk gezegd. Mij dochtertje kan helemaal niks meer met d'r, zelfs poetsen niet. Graag jullie hulp!

troi

Re: gedragsverandering bij mijn nieuwe paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:39

Pletten en geen voetjes geven is in elk geval uitproberen. Madam is je de baas. Parelli doen (met les is aan te raden) kan je daarmee in elk geval flink vooruit helpen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:47

het vervelende is ook dat ik door haar gedrag steeds onzekerder wordt en dit vast ook uitstraal... Hoe kan ik hier mee omgaan dan? Hoe kan ik wat zelfverzekerder overkomen of me zelfverzekerder gaan voelen?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:49

Kun je hulp vragen aan een meer ervaren persoon op stal?
Je moet even duidelijk laten weten wie er de baas is.

Mijn eerste paard had hier ook een handje van, die heb ik op een gegeven moment een schop gegeven toen ze me weer wilde pletten :o En toen ze weer eens achter me aan kwam in het land, ben ik schreeuwend en met een touw zwaaiend achter háár aangegaan. _O- Daarna geen problemen meer gehad :Y)

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:52

Ik zou zeggen zoek ïemand die sterk in zin schoene staat en vraag die een paar keer meezij of hij kon jou laten zien hoe en wat je kan doen en dan zie je dat het kan dus word je mischien ook minder onzeker

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:52

max66 schreef:
het vervelende is ook dat ik door haar gedrag steeds onzekerder wordt en dit vast ook uitstraal... Hoe kan ik hier mee omgaan dan? Hoe kan ik wat zelfverzekerder overkomen of me zelfverzekerder gaan voelen?

Nou, daar heb je exact de reden te pakken waarom je nieuwe paard een gedragsverandering ondergaat :D

Is het een jong paard? Dan extra oppassen want die kan je op deze manier vrij snel verpesten. Zoek vaker en meer begeleiding.
Bij een ouder paard moet je wellicht een keertje even heel boos worden en het vrij duidelijk vertellen dat hier andere regels gelden.

Misschien is de verkoper bereid om je nog een paar keer op gang te helpen, zodat de klik beter zal worden?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:01

De staleigenaar helpt me met alles (ik ben superblij met hem!), hij zit zijn hele leven al in de paarden en weet dus van wanten.
Hij treedt ook heel kordaat tegen haar op, maar ik kan niet zeggen dat ze bij hem makkelijker doet. Toen hij haar voetjes wilde laten geven heeft hij haar met 1 kant tegen een muur gezet en vastgehouden, terwijl ik haar hoeven kon krabben. toen deed ze het wel, ze kon geen kant meer op, maar het is toch belachelijk dat dit op die manier moet?!
Als ze hem wil pletten geeft ie haar een klap en roept iets boos, maar of dit de manier is.... Ik merk niet echt dat het helpt eigenlijk.

Verder heb ik ook les en de instructrice zegt ook dat ik strenger moet zijn en dacht dat het dus ook aan het voer lag. Ik zou dan nu toch al wel kunnen merken dat ze minder voer krijgt, of nog niet?

Het is trouwens een 19 jarige merrie die al wel het e.e.a. gewend zou moeten zijn...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:04

Dat is op dit moment wel de manier. Je moet haar duidelijk laten weten dat jij de leider bent. En dat als jij met haar bezig bent dat ze naar jou moet luisteren. En misschien eerst gewoon van de brok afhalen. Of maar een handjevol geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:09

Het ligt toch echt bij jezelf. Dat je niet direct een verandering ziet is niet heel raar, dat heeft ook tijd nodig. Het is voor een paard best verwarrend als deze op 2 manieren benaderd wordt. Bij de ene kan ze doen wat ze wil en de andere die dwingt haar zodanig dat ze niet anders kan dan luisteren. Dat is eigenlijk 2 uiterste en maakt het volgens mij alleen maar lastiger voor het paard om nu te weten hoe ze zich moet gedragen.

Ik denk echt dat je strenger moet zijn maar een midden weg moet vinden tussen te soft en te grof.
Je zou wel verschil moeten kunnen merken met voer maar dit kan natuurlijk een combinatie zijn dat ze door het teveel aan voer nu gevonden heeft hoe ze jouw baas is en zelf eigenlijk kan doen wat ze wil dit zit er nu al in.
Denk dat je er baat bij zult hebben grondwerk te gaan doen, goed les nemen daarin. En iemand vinden waar jij je in kan vinden als jij vindt dat je stalhouder wat te grof is moet je iemand anders zoeken om je te helpen en op 1 lijn blijven met die persoon. Op 2 manieren gaan werken dat werkt niet echt.
Want uiteindelijk zal ze wel naar je stalhouder gaan luisteren omdat hij waarschijnlijk wel duidelijkheid schept wat kan en niet kan en als jijzelf te soft blijft zal het niet snel beteren.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 11-07-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:10

Dees schreef:
Nou, daar heb je exact de reden te pakken waarom je nieuwe paard een gedragsverandering ondergaat :D

Dit is niet helemaal waar, in de eerste 1,5 week was ik helemaal niet onzeker, merrie was toen ook harstikke braaf. Ik werd pas onzeker toen ze begon te klieren. Dus het klieren was er eerst, toen de onzekerheid pas. Haar verandering kan dus niet door mijn onzekerheid gekomen zijn :)

Helemaal van de brok af lijkt me niet zo'n goed idee. Ze loopt in een wei waar niet veel gras staat. We voeren haar dus bij met brok en hooi. Hooi eet ze niet eens allemaal op, dus meer geven en dan de brok weglaten heeft niet zoveel zin denk ik. Dan komt ze misschien te kort en ze is zeker niks te dik dus afvallen moet ze niet doen.

Na hoeveel tijd zou ik moeten kunnen merken dat we de brokken verminderd hebben. Zou ik dat nu al moeten kunnen merken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:13

Ieder paard gaat op een gegeven moment voorzichtig uitproberen, blijkbaar heb jij daar niet goed op gereageerd waardoor zij steeds een stapje verder is gegaan daar wordt jij onzeker van en zo zit je in een neerwaartse spiraal. Zoals ik al aangaf, de kortste klap is grondwerklessen (bijv parelli) gaan nemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:13

Geef je nu exact dezelfde rok als de vorige eigenaar en komt ze even veel buiten?
Behalve dat ze natuurlijk moet wennen aan de nieuwe omgeving en aan het uitproberen is zal er vast nog wel een reden zijn waarom ze zo doet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:16

Om het even over een andere boeg te gooien. Hoe veel uur per dag komt het paard nu buiten? En is dit meer of minder dan bij de vorige eigenaar?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:20

ik zal me eens gaan verdiepen in grondwerk/parelli

Zou het kunnen dat de merrie nerveus wordt van de staleigenaar (het is een vrij sensibel paard)? Dus dat zijn strenge optreden alleen maar averechts werkt?
Ik bedoel, het paard was van een 18 jarige meisje wat er op reedt vanaf haar 14de... Het moet dan toch een braaf paard zijn, als zij er mee omging en mee reedt in de verenigingslessen enzo..

Ze heeft de beschikking over een wei, buitenbak en inloopstal. Ze kan dus de stal in wanneer ze wil en ook de wei en buitenbak in wanneer ze wil. Best ideeal dus! Ook bij de vorige eigenaar liep ze eigenlijk altijd buiten, behalve bij slecht weer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:41

max66 schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Dit is niet helemaal waar, in de eerste 1,5 week was ik helemaal niet onzeker, merrie was toen ook harstikke braaf. Ik werd pas onzeker toen ze begon te klieren. Dus het klieren was er eerst, toen de onzekerheid pas. Haar verandering kan dus niet door mijn onzekerheid gekomen zijn :)

Hihi, denk je nou echt dat het paard niet in de gaten had dat jij reageert op haar probeerseltjes :D
Je stond er vanaf dag 1 al niet 'boven', maar hebt zodra ze wat begon te proberen, meteen je vertrouwen al verloren. Dat ruikt zo'n paard. Zeker een 19 jarige ;)

Het weglaten van brok (of max 0,25kg per keer voeren) zal maken dat ze minder temperament heeft, waardoor jij misschien weer wat meer lef kunt hebben. Is het proberen waard. Verandering in voer moet je doorgaans binnen 5 dagen merken.

Lisa_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:47

Ik denk dat ze/hij gewoon van alles aan het uitproberen is.
Bij haar vorige eigenaar lukte het blijkbaar niet, dus nu probeert zij/hij het opnieuw.
Niet onzeker worden maar gewoon laten zien dat ze dat niet hoeft te proberen.
Als het echt niet werk ga dan eens naar de vorige eigenaar ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:01

Idd nog wat verder terug in voer of voor het rijden lekker longeren zodat de ergste frisheid er vanaf is. Gewoon bij de basis beginnen. Kom je niet verder dan alleen stappen, dan alleen stappen en dat zo langzaam uitbreiden. Kan binnen een paar dagen tot een paar maanden duren, maar geef jezelf en je paard de tijd om aan elkaar te wennen. Dan weet ik zeker dat het goed moet komen. In min of meerdere mate ken ik je probleem. Al blijft die van mij aan de hand een heel stuk braver en is het een boef eerste klas onder het zadel en daar ligt mijn probleem dus ook. Ik geef daar te weinig leiding, maar weet zeker met mijn begeleiding dat dat helemaal goed komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:22

Een paard dat in het gras staat hoef je nauwelijks brok te voeren, ga maar gerust naar 2x een kwart schep of nog minder. Wat voor brok heb je? Want van sportbrok zou ik hoogstens een handje per voerbeurt geven, ze hoeft namelijk niet noemenswaard wat te doen.
Het lastige van een sensibel paard is dat je duidelijk moet zijn zonder lomp te worden. Het kan best zijn dat je staleigenaar te lomp binnenkomt bij haar. En ja, bij uitprobeersels moet je soms dingen doen die niet fijn zijn, maar wel de weg zijn naar een prettige omgang. Er zijn heel weinig paarden die je met alleen zoete woordjes kunt opvoeden ;)

Waar in de omgeving van Arnhem zit je? (mag ook per pb)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:23

past het zadel wel goed?
klinkt mij als lichamelijk ongemak,dus dat in elk geval laten nakijken.
en haal er een deskundig iemand bij die je advies kan geven over wat te doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:28

max66 schreef:
Ik bedoel, het paard was van een 18 jarige meisje wat er op reedt vanaf haar 14de... Het moet dan toch een braaf paard zijn, als zij er mee omging en mee reedt in de verenigingslessen enzo..

.

Hoeft niet, ik ken 14 jarigen die erg goed met etters om kunnen gaan waar ik doodnerveus van zou worden :\

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:30

Ik kocht mijn paard als een rustig en rlxt paard. Ik had hem een kleine maand op stal en hij veranderde als een blad aan de boom. Erg nerveus en helemaal hieperdepiep onder het zadel. Het werd alsmaar erger en ik durfde er niet meer op. Ik voelde me genept, dit was niet het paard dat ik had gekocht...in tranen een vriendin gebeld en het verhaal uitgelegd. Zij zei ze me; misschien is het de omgeving waar hij zich niet prettig bij voelt? Goh ja, zou kunnen maar wat doe je daar dan aan? Haar reactie: (tijdelijk) elders stallen om dit uit te sluiten..zo gezegd, zo gedaan. Paard verhuisd. En ik kreeg het paard terug dat ik had gekocht.

Ik zeg niet dat je meteen je paard moet verhuizen maar sluit de omgeving niet uit. Staat ze hier meer op stal dan ze gewend was? Of misschien juist andersom? Heeft ze stress van de groep?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:34

mss lees ik eroverheen, maar wat voor brok geef je?

Je niet weg laten duwen, ze mag nooit jouw ruimte opeisen. Iemand met ervaring kan laten zien hoe jij je ruimte opeist. Als je niemand in de buurt hebt, zoek op youtube! Het barst van de grondwerk-filmpjes. Als je iets intoetst als dominant paard, eventueel in het Engels, dan kom je er wel hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:35

Oja, wat ik nog mis is informatie of ze met een ander paard samen staat of alleen. En hoe dat bij de vorige eigenaar was.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:37

Heb je al contact gehad met die vorige eigenaresse? Ik zou zelf, als ik een paard verkocht had waar ik jarenlang plezier van had gehad, graag de nieuwe eigenaar helpen als dat nodig was. Het lijkt me dat degene die het paard het beste kent ook de meest geschikte persoon is om hulp aan tevragen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:39

Bo_Cassey schreef:
mss lees ik eroverheen, maar wat voor brok geef je?

Je niet weg laten duwen, ze mag nooit jouw ruimte opeisen. Iemand met ervaring kan laten zien hoe jij je ruimte opeist. Als je niemand in de buurt hebt, zoek op youtube! Het barst van de grondwerk-filmpjes. Als je iets intoetst als dominant paard, eventueel in het Engels, dan kom je er wel hoor!

Wie zegt dat dit paard dominant is? Het paard kan ook stress hebben, angstig zijn.