Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 23:35

hoi allemaal

ik ben op zoek naar info, artikelen, eigen ervaringen, mensen die er ervaringen mee hebben. Ik was laatst erg verbaasd en ik vroeg me af of mensen het herkennen, weten of er meer informatie over beschikbaar is..
De aanleiding was het volgende:

laatst werd bij een holistisch dierenarts toen ik daar op stage was diagnoses gesteld betreffende paarden en toen ik met een aantal eigenaren sprak, bleek dat veel van de eigenaren met dezelfde lichamelijke klachten kampten. Vaak zie ik als instructeur de blokkades in het lichaam van de ruiter terug in de bewegingen van het paard, die gaat zich op dezelfde plaatsen vastzetten.

Bij de dierenarts bleek: nu had ik bij 1 van mijn eigen paarden dat ze "hetzelfde had als ik"

pijn in dezelfde plaatsen in het lichaam (bekken, thoracaal/lumbale overgang, schouder) en ook dezelfde verstoring in de stofwisseling. Suikergevoeligheid etc. Mijn vraag: is dit mijn energie die ze heeft overgenomen?

Nu weet ik van het bestaan van dieren af die de ziekte van hun mens overnemen. Of dat zij emotioneel spiegelen.
Ik werk met paarden in het therapeutische vlak en ik zie vaak de heilzame werking van dieren. ik weet dat ze zich af kunnen stemmen op ons en dat zij onze emoties kunnen raken, energie kunnen laten stromen, maar nu wil ik eens onderzoeken of ze ook letterlijk de pijn (emotioneel, rationeel of fysiek) va hun eigenaar over kunnen nemen, kunnen delen.

als je ervaringen hebt zelf mag je ook via de pb reageren

Ik ben namelijk heel benieuwd of er al onderzoek naar gedaan is, of mensen die weten waar ik kan starten, dus wil je reageren graag .... literatuur, lectuur, artikelen: alles is welkom!

Arabesk

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:37

En koeien kunnen die dat ook? En mijn huistijger/kat?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 23:38

fijn voor de fijne reactie, als je niets zinnigs wilt zeggen, zeg dan niets, dit is van mij een serieuze vraag. en als je bericht wel serieus is ... mijn kat zit standaard 3 minuten voordat mijn vriend thuis komt op de vensterbank. Ik kan er dan donder op zeggen dat hij er bijna is. Kan ik vergif op innemen, hoe weet die kat dat? met koeien heb ik geen ervaring!
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 03-07-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:39

Ik weet dat als ik net te horen heb gekregen dat ik weer een onvoldoende heb, de bus heb gemist en mijn hoofd heb gestoten aan dat ding waar het zadel aan hangt, mijn leasepaard ook niet te genieten is als ik dan ga rijden. Oftewel, spiegelen van emoties.
Dus ik zou niet weten waarom het bij fysieke klachten niet net zo kan zijn. Tenslotte beïnvloed dat jouw geestelijke gesteldheid ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:39

Nou ik vraag me serieus af waarom dit soort bijzondere speciale gaven altijd aan paarden worden toegedicht en nooit aan koeien ofzo

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:40

Misschien omdat we niet zoveel met koeien omgaan?

Qua andere dieren: toen de hond van mijn vriend nog leefde, en ik haar losliet terwijl ik boos was oid (wat verder niks met de hond te maken heeft) kwam ze ook niet bij me terug. Pas als ik weer kalm was kon ik haar aanlijnen.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 23:41

ik weet van katten en honden dat het bestaat, maar ik vraag me af of het ook onderzocht is, of oooit iets over geschreven is, ik denk dat als jij heel intensieve relatie met een koe hebt het ook zou kunnen??

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:44

Ik breng doorgaans meer tijd door met mijn paard dan met de koeien die in de wei naast hem staan. Maar als ik ooit mijn teen stoot en koe reageert erop door mank te lopen ben je de eerste die het zal weten, Arabesk :')

Ik had in iedergeval altijd last van mijn linkerknie, die bij belasting begon te etteren zodat ik zeker met hardlopen nog aardig wat moeite heb gehad met opbouwen. Toen mijn haflinger in 2010 overleed door artrose in zijn achterbeen, heb ik sindsdien geen last meer gehad aan desbetreffende been en ging hardlopen als een zonnetje. :P

Verklaar het maar :') ik doe m'n best er niet toe om het te verklaren. Ik wist namelijk pas in een laat stadium dat hij artrose had, en ik zat toch mooi te etteren met die knie :')

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:45

Arabesk schreef:
Nou ik vraag me serieus af waarom dit soort bijzondere speciale gaven altijd aan paarden worden toegedicht en nooit aan koeien ofzo

Misschien moet je dan een keer kijken op een koeienforum en niet op een paardenforum, daar heb je het normaal gesproken niet over koeien!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:45

En als je een papegaai hebt dan?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:46

Naar het papagaaien topic..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:48

Ik zou me nu nog geen zorgen maken..... wel als je gaat bukken en je vriend smijt een zadel op je.....

Wat ik bedoel: het bestaat absoluut niet.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:00

Wat wordt er weer flauw gedaan :\
Ik heb geen idee of zoiets werkelijk is,
Weet alleen dat ik wel soms voel waar mn paard last van heeft (en dan vooral buik :+ )
Andersom blokt mijn paard mij als ik niet "geestelijk/emotioneel stabiel" ben. Dus moet mij dan zelf in een andere staat krijgen voordat ik uberhaupt wat met paard kan beginnen :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:01

Allebei blessure rechter heup, maar de mijne is stukken recenter.

Qua emoties km ik wel dingen tegen, maar dat zal meer met de bijbehorende lichaamstaal te maken hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:03

Het lijkt mij dat als je zelf stijf bent dit met rijden ook op je paard overbrengt, maar dat is mechanisch gezien ook logisch.
Ik denk niet dat alle huisdieren van iemand met suikerziekte dit automatisch ook allemaal krijgen.

Heeft mijn paard koliek dan zal ik waarschijnlijk ook wel buikpijn krijgen, maar dat is nou eenmaal ook een uiting van stress, is niets telepatisch of zo.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-07-12 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:04

Het gaat hier ook vooral om pijn/stijfheidsklachten denk ik.

Op zich is er misschein wel een compleet logische wetenschappelijke verklaring voor :Y)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:04

Magrathea schreef:
Misschien omdat we niet zoveel met koeien omgaan?

Qua andere dieren: toen de hond van mijn vriend nog leefde, en ik haar losliet terwijl ik boos was oid (wat verder niks met de hond te maken heeft) kwam ze ook niet bij me terug. Pas als ik weer kalm was kon ik haar aanlijnen.

Het is je lichaamshouding waar de hond op reageert. Dat is een van de belangrijkste communicatiemiddelen bij dieren, dus niet zo raar dat daar op gereageerd wordt. Zeer kleine signalen worden opgepikt, ook al denk je zelf dat je helemaal geen boosheid uitstraalt.
Wat betreft het overnemen van kwalen weet ik niks af. Ik vind het altijd lastig om hier blind in te geloven, dus ik zie graag reacties van mensen die hier artikelen over hebben weten te vinden of hier relevante kennis over hebben. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:05

Wat reageerd iedereen hier weer zielig!

Ik heb dat gevoel ook hoor TS

Als iets niet lukt en ik raak gefrustreerd dan lukt er niets meer als ik grondwerk doe.

Kij kmaar een sop onze site.

http://www.humanhorsepower.nl

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:08

Arabesk schreef:

Je kunt 'koe knuffelen' bij de boer. Dat schijnt heilzaam te werken, voor mens én koe. :) Dit soort interactie wordt denk ik voornamelijk toegedicht aan honden, katten en paarden omdat zij als huisdier gehouden worden.

Maar dat gaat dan over emotioneel spiegelen. Over pijn 'spiegelen/overnemen' weet ik niets.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:09

Wat wel zo is, is als jij de leider van je paard wilt zijn, moet je geen nerveus type zijn, want dit zijn dingen die je over brengt op je paard.

Maar het is niet zo dat als je een bak met guppies hebt dat je opeens beter kan zwemmen.

Dat voorbeeld van slimmerik vind ik ook wel een aardige, maar pas wel op dat je vent je niet gaat verhuren aan een of andere manege........

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 00:09

Ja en die wetenschappelijke stukjes zoek ik dus ook. Gelukkig geven ook serieuze mensen antwoord:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:10

Ja hoor ik geloof er zeker in. Heb het levende bewijs op stal staan.
We hebben de zelfde lichamelijke klachten en als ik bijvoorbeeld grieperig of een k.dag heb dan hoef ik niet eens te proberen wat mrt mn paard te willen doen. Ze is dan zelf ook niet te genieten haha.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:15

_Maureen_ schreef:
Wat reageerd iedereen hier weer zielig!

Ik heb dat gevoel ook hoor TS

Als iets niet lukt en ik raak gefrustreerd dan lukt er niets meer als ik grondwerk doe.

Kij kmaar een sop onze site.

http://www.humanhorsepower.nl

Volgens mij heeft dit gewoon te maken met een stukje ongeduld hoor. Mensen gaan dieren vermenselijken en daardoor verdierlijken ze zelf. Valt me nog mee dat sommige paardeneigenaars 's morgens niet hinnekend de wei in gaan.

En ik ken ook genoeg mensen die altijd hetzelfde mankeren (of liever zelfs nog erger) dan hun collega's/vrienden/familie..... Ook een kwestie van "spiegelen" ? Lijkt me vreselijk om te ervaren dat je net zo gaat kreupelen als je paardje.... Of met maagkrampen op het toilet te zitten als je beessie koliek heeft....
Ik zou het toch op psychische hulp zoeken houden hoor.....

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:19

Ik geloof er ook in! Mijn ruin heeft spat in z'n rechter achterbeen, toen we dat nog niet wisten en hij soms onregelmatig liep had ik ook altijd erge pijn in mijn rechter knie, maar alleen als ik op de ruin had gereden, als ik op m'n merrie of een ander paard reed op dezelfde dag had ik nergens last van..

Ook heb ik een keer erge last van mijn rug gehad, mijn welsh merrie (super gevoelig) had toen ook iets met haar rug.. Toen ze naar de osteopaat is geweest en alles weer goed ging, had ik ook nergens meer last van! Heel bijzonder hoe dat allemaal kan eigenlijk :o

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:20

Ik denk inderdaad dat het er meer mee te maken heeft hoe intensief je relatie met een dier is.

Ik denk wel dat het logisch is dat als je zelf blokkades in je lijf hebt, je dat overbrengt op je paard als je rijdt. Over allergieën oid, dat zou ik niet weten.