Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:24

Paard is toch geen monster?

Wat ik mij al een lange tijd af vraag: Waarom behandelen sommige mensen paarden als monsters?
Ik bedoel, het zijn van die zacht aardige dieren.

Soms hoor ik men echt schreeuwen: Doe normaal joh, stom beest!
En dan vraag ik mij af, wat is normaal?

Voor een mens is de norm, normaal iets compleet anders als voor paarden! Kijk nou zelf, wij zien er sowieso al compleet anders uit, wij denken anders, wij leven anders en ook eten wij anders.

Wat is normaal voor een paard? Vluchten als het bang is, wanneer vluchten niet kan zal het trappen of bevriezen. Soms wordt het gezien als makkelijk, maar deze paarden zijn ook bang en kunnen uit het niets ontploffen. Deze paarden worden dan onberekenbaar genoemd.

Wanneer een paard niet in de trailer durft, worden er de meest bizare dingen geprobeerd om het dier de trailer in te verplichten, ik hoor dan: “Hij is echt vervelend”. Dan vraag ik mij wederom af, waarom is dat paard vervelend? Verplaats je in dat paard. Het is een vluchtdier, jij= mens bent een roofdier. Jij=roofdier probeert een vluchtdier op te sluiten. Met man en macht, touwen, zwepen, bitten, vrachtwagens van alles om het dier op te sluiten. Voor het paard een levensbedreigende situatie.

Dan wordt er hulp geboden, iemand die even met een zware ketting het paard wel even zou leren ‘normaal’ te doen.

Waar komt dit vandaan?

Waarom niet samen werken met het paard? Inbeelden hoe het voor deze dieren is om met mensen te moeten samenwerken?

Ze worden in een box gezet, terwijl ze zo graag buiten lopen. Soms mogen ze los en dan gaan ze flink, daarna mag het niet meer. Kans op blessures. Of ze staan altijd alleen, waarom? Omdat er gevochten wordt.

Logisch zou je zeggen, jij bent ook niet met iedereen bevriend maar uit eindelijk kun je best een compromis sluiten. Ook paarden doen dit wel, wanneer er de tijd en de ruimte wordt gegeven.

Ik lees of hoor vaak dat er een scherper bit of een hulpteugel gebruikt wordt, waarom? Het paard schiet er vandoor, is vervelend, wil niet luisteren, is altijd stout noem maar op. Soms worden de paarden zelfs gestoord genoemd.

Wederom vraag ik mijzelf af, waarom?

Wordt het paard wel voldoende voorbereid op hetgeen wat de mens van hen vraagt? Wat als we het paard meer ruimte zouden geven, hun angst erkennen? Zouden we daardoor niet veel fijner kunnen samenwerken? Waarom kiezen we ervoor om het paard voor ons te laten werken ipv samen te gaan werken. Samen doelen bereiken.

Ik vraag mij echt af waarom sommige dingen gebruikt worden, waarom mensen op bepaalde wijzen rijden. Ik bedoel, een scherper bit of een slof teugel benadeeld het paard. Hij kan niet laten zien wat er echt is, dit wordt verdoezeld. Zo wil je toch niet samenwerken? In een relatie wil je toch kunnen laten zien waar je zwakke plekken zitten?

Wanneer er meer aandacht voor de angst van het paard is, geloof ik dat mensen beter kunnen samenwerken met hen. Ik denk dat het al beter wordt als je kijkt vanuit het paard: Wat is er voor mij? Stel jezelf die vraag als je paard zich weer niet laat vangen in de weide, of als je paard niet stil KAN staan tijdens het opzadelen, of niet de trailer in KAN. Of niet stil staat met opstappen of zich niet uit galop laat nemen tijdens het rijden.

Houd in je achterhoofd dat het paard een vluchtdier is en jij het roofdier bent.

EDIT: Doel is discussie en tevens een vraag, die ik meerdere keren stel. Ik begrijp het namelijk ECHT niet waarom paarden zo behandeld worden. Wat ik zie is eerder normaal dan uitzondering. Wat mij erg raakt overigens.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 06-06-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:30

Paarden zijn echt geen zachtaardige wezens hoor haha. Met die instelling lig je in het ziekenhuis bij het verkeerde paard.
Verder ben je gewoon de verkeerde mensen tegen gekomen denk ik.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:32

Pentax schreef:
Paarden zijn echt geen zachtaardige wezens hoor haha. Met die instelling lig je in het ziekenhuis bij het verkeerde paard.

Zoals jij dus?(zulke opmerkingen is precies wat ik bedoel) en de rest van bokt?

Paarden zijn niet gewelddadig van zichzelf hoor.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:36

Ze zullen niet meteen geweldadig zijn.
Maar de natuur heeft ze ingeprogameerd voor bepaalde doeleinde.
Paarden hebben onderling regels(kudde gedrag)
Als je dat negeert of niet erkend, ja dan kan het weleens gevaarlijk worden.
Je bent hun vriend door duidelijkheid te geven....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:42

Hebben jullie het wel gelezen?

Ik ben VOOR duidelijkheid. Niet voor de rest.
Ik denk juist hoe paarden onderling met elkaar omgaan etc.

Het gaat mij om hetgeen dat men paarden behandelen alsof het gewelddadige monsters zijn.

Paarden kunnen 'gevaarlijk' reageren, niet gericht op de mens hoor. Niet zo van: Ik zou jou eens lekker...

Nee, instinct. Ze kunnen op dat moment niet anders. En dat gedrag kun je omvormen. Maar dat hoeft met metaal, en zwepen etc.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:45

Hi Marit,

Wat is je doel van deze post? Wil je een discussie starten of gewoon jouw gevoel uiten zonder dat men hun mening geeft? Ik vraag het omdat ik zie dat je in je reacties van de antwoorden best fel (op mij) overkomt wat wellicht niet je bedoeling is. Plus het feit dat je heel bokt over 1 kam scheert wat je denk ook niet wil doen? Wellicht is het handig in de post te verwerken wat je doel is of naar aanleiding waarvan je het post? :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:47

Maritje1991 schreef:
Pentax schreef:

Echt heel zachtaardig kan ik ze ook niet noemen hoor als een paard de regels van de kudde niet volgt.

Maar goed verder is het natuurlijk nooit de bedoeling een paard helemaal lam te slaan of te vernederen. Maar een paard wel regels te volgen als jij leider wil zijn. Daarvoor moet je duidelijk zijn en soms is het dan gewoon nodig om hard in te komen lief vragen werkt niet altijd hoor.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:48

Het groot deel van bokt inderdaad wel, dit post ik naar aanleiding van ontzettend veel topics die hier dagelijks worden geopend.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:50

Het is niet de bedoeling om fel te reageren.

Ik zeg echter nergens dat er GEEN regels gesteld moeten worden, ik vraag mij echter wel af of men zich wil verplaatsten in het paard.

Waarom reageert een paard op een bepaalde wijze. Dat is mijn doel.

Wat ik zie in mijn paard. Dat zij echt wel zachtaardig is, net als de rest van de paarden bij mij op stal. paarden zijn volgzaam van zich zelf. Mits er op juiste wijze gehandeld wordt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:52

Ik snap je verhaal wel TS. Soms hebben mensen gewoon geen geduld om een uur met een paard voor de trailer te staan. Of vanuit machteloosheid, dat het paard niet direct doet wat de mens vraagt, dan maar gaan slaan omdat het niet wil lukken.
Ik werk ook zoveel mogelijk vanuit geduld en begrip. Maar ook ik verlies het wel eens ;) Net als dat mijn pony soms ook wel eens geen zin heeft. Maar het komt altijd weer goed tussen ons.
Ik vraag me ook af of de mensen waar jij over spreekt, of zij echt altijd boos zijn op hun paard... Beetje zwartwit geschreven dus, maar ik begrijp je bedoeling denk ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:54

Maritje1991 schreef:
Pentax schreef:

Oh alsjeblieft..
Ik word ook wel eens boos op mijn paard als ze staat te kloten, of op alles let behalve mij..
Behandel ik mijn paard dan als een monster? Ik vind dit echt een beetje geitenwollensokken gezever..
Ben zelf al lang genoeg bezig met paarden om te weten dat er inderdaad monsters (lees: gruwelijk dominant, zelfs gevaarlijk voor mensen) tussen kunnen zitten..

En een normale particuliere eigenaar van een paard, die veel van zijn dier houdt, zal echt wel eerst een trailertraining doen, voordat het dier erop gaat..
Daarnaast zal ook elke eigenaar zoveel mogelijk met het dier samenwerken, maar als het paard een medisch probleem heeft en het gaat in tegen de hul van de dierenarts, moet je dan ook je paard met zijden handschoentjes aanpakken?
Uiteraard wel als het zoiets kleins is als een inenting.. Zodat je je paard van zijn angst af kan helpen..
Maar als het dier iets acuuts heeft, dan heb ik daar geen tijd voor, dan gaat de gezondheid voorop..

En ja, ook mijn paarden staan 's nachts binnen..
Ben ik dan ook een monster?
Omdat ik niet wil dat mijn paard gestolen (of erger, gezien de nieuwsberichten tegenwoordig) wordt?

En ook hing ik er eerder een slofteugel aan als ik naar buiten ging.. Vond het toch altijd een prettiger gevoel geven om een noodrem te hebben..
Zegt niet dat hij elke seconde gebruikt werd en strakstond..
Nu heb ik mijn paard veel langer en ken ik haar veel beter, dus gebruik ik hem niet meer..
Ben i dan ook een monster?

En nee, ik tolereer het inderdaad niet als mijn paard aan de wandel gaat tijdens het opzadelen..
Ze staan dan los en horen gewoon op hun plek te blijven staan..
Ik zorg altijd dat mijn paarden gezond en fit zijn en dan hun zadels en tuig kloppen, dus ze hebben geen reden om aan de wandel te gaan..
Vind dat dit gewoon met opvoeding te maken heeft..

Ben ik nu ook een monster omdat ik gewoon consequent ben met mijn paarden? Dat ik gewoon van ze eis dat ze netjes opgevoed zijn, zodat ze mij of anderen geen (lichamelijke) schade toebrengen?

Misschien moet je het eens van die kant bekijken.. ;)

(en ja, ik voel me best tegen de schenen getrapt)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:55

Misschien beetje zwart-wit.

Ik verlies ook wel eens mijn geduld, dan zet ik mijn paard terug in de weide en loop weg.

Maar no-way dat ik een scherper bit/slofteugel oid zou gebruiken omdat IK het niet aan kan.
In mijn ogen is het gewoon stuk vetrouwen,leiderschap en gewenning.

En dan nog, een paard heeft ook wel eens een dagje iets van, nu even niet. Niet alle dagen zijn het zelfde.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:57

Kijk Nina, bekijk jij het vanuit het paard?

Waarom let je paard niet op jou? Is er iets spannends in de omgeving?

Het is zo makkelijk om te zeggen dat het paard maar moet.
Ik verwacht ook dat mijn paard stil staat met zadelen. Maar wanneer ze dit niet KAN, werk ik daar eerst aan.

DAT is mijn punt.

EDIT: Mijn paard staat ook 's nachts op stal in de winter. Ik zeg nergens dat de mens dan een monster is :)
Maar, als mijn paard dus wel gaan rennen in de weide, haal ik haar er dus niet uit. Want ik weet dat ze het nodig heeft :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 06-06-12 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:58

Heb geen seconde gezegd dat ik het niet aankon..
Wel dat ik zo'n ding op buitenrit zie als noodrem en dus een extra stukje veiligheid voor mij en eventueel anderen..

Ik kon mijn paard toen nog niet zo lang en wist dus niet wat ze ging/kon doen..
Dit weet ik nu wel, dus ook niet meer nodig..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:00

nine1987 schreef:
Wel dat ik zo'n ding op buitenrit zie als noodrem en dus een extra stukje veiligheid voor mij en eventueel anderen..

Dat mag jij vinden.

Ik vind gewoon dat het niet nodig hoeft te zijn mits je er genoeg tijd en energie in steekt.

Waarom zou een slof dan veiliger zijn? Wat voor inwerking heeft het op het paard? Voelt het paard zich ook veiliger met een slof?
Of heeft het een scherpere inwerking waardoor het pijn doet en hij niet verder kan?

Dit zijn gewoon oprechte vragen. Geen aanval.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:01

De reden waarom mijn paard niet op mij let, doet er niet toe..
Paardlief staat 15 uur per dag in de kudde op de wei te spelen en te eten..
De tijd die ze moet werken, vind ik dat ik mag verwachten dat ze bij de les is.. (Hier heb ik het over bakwerk, buiten is wat anders, hier hebben ze 100.000 verschillende indrukken en mag ze zeer zeker kijken van mij..)

En zeker moet eraan gewerkt worden IN HET BEGIN, maar als ze weet dat ze stil moet staan, accepteer ik het niet al ze wegloopt en zet ik haar dudelijk terug op de plaats..

Zodra je een vinger geeft, neemt ze je hele hand, aangezien ze verdomd goed weet wat wel en niet mag..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:02

nine1987 schreef:
De reden waarom mijn paard niet op mij let, doet er niet toe..
Paardlief staat 15 uur per dag in de kudde op de wei te spelen en te eten..
De tijd die ze moet werken, vind ik dat ik mag verwachten dat ze bij de les is.. (Hier heb ik het over bakwerk, buiten is wat anders, hier hebben ze 100.000 verschillende indrukken en mag ze zeer zeker kijken van mij..)

En zeker moet eraan gewerkt worden IN HET BEGIN, maar als ze weet dat ze stil moet staan, accepteer ik het niet al ze wegloopt en zet ik haar dudelijk terug op de plaats..

Zodra je een vinger geeft, neemt ze je hele hand, aangezien ze verdomd goed weet wat wel en niet mag..

Maar dat doet er juist wel toe.

Een paard denkt niet zoals mensen. Wat gister leuk was is vandaag eng.

Waarom zou het paard met jou willen samen werken als jij het ook niet met het paard wil?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:04

Haha ga maar eens in een kudde opfokhengsten staan, denk dat je romantische fantasiewereld er heel snel uitgeslagen word. :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:05

Denk je dat ik nooit heb gezien hoe paarden met elkaar om gaan?

En geeft dat jou een vrijbrief een paard te lijf te gaan omdat het niet gaat zoals jij het wil?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:06

Maritje1991 schreef:
nine1987 schreef:

Dat mag jij vinden.

Ik vind gewoon dat het niet nodig hoeft te zijn mits je er genoeg tijd en energie in steekt.

Waarom zou een slof dan veiliger zijn? Wat voor inwerking heeft het op het paard? Voelt het paard zich ook veiliger met een slof?
Of heeft het een scherpere inwerking waardoor het pijn doet en hij niet verder kan?

Dit zijn gewoon oprechte vragen. Geen aanval.

Zo zie ik het nu ook niet meer, beginpost wel.. Sorry..

Op een moment dat ik een noodrem (woord zegt het al) nodig heb, bomt het mij vrij weinig wat het paard wil.. Dan moet de situatie voor paard, voor mij en vor anderen veilig zijn..
En ja, daar moet aan gewerkt worden.. Maar er zijn toch altijd eerste keren dat je met je (nieuwe) paard naar buiten gaat?
Dan weet je toch niet wat ze doen/kunnen doen?
En daarvoor hing mijn slof eraan.. Ik heb hem 1x moeten gebruiken..
Toen waren we met een groep aan t galopperen op een lang, recht, overzichtelijk stuk waar geen auto's mogen komen..
Komt in eens van tegenovergestelde richting toch een auto aanvliegen.. Het scheelde 100 meter..
Lijkt veel, maar met een paard in galop en een auto die met zeker 80 aan komt geblazen, is dit niks..
En als ze elkaar een kusje hadden gegeven, hadden zowel paard en ik het niet overleefd..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:07

Maritje1991 schreef:
Kijk Nina, bekijk jij het vanuit het paard?

Waarom let je paard niet op jou? Is er iets spannends in de omgeving?

Het is zo makkelijk om te zeggen dat het paard maar moet.
Ik verwacht ook dat mijn paard stil staat met zadelen. Maar wanneer ze dit niet KAN, werk ik daar eerst aan.

DAT is mijn punt.

EDIT: Mijn paard staat ook 's nachts op stal in de winter. Ik zeg nergens dat de mens dan een monster is :)
Maar, als mijn paard dus wel gaan rennen in de weide, haal ik haar er dus niet uit. Want ik weet dat ze het nodig heeft :)

Sorry, was niet op mij gericht maar toch een reactie.

Op het moment dat mijn paard niet luistert en bijvoorbeeld tegen me aan loopt, met zijn benen staat te kappen/schrapen of met zijn hoofd tegen me aan gooit, kan het me echt geen ene donder schelen waarom dat is, dan krijgt hij gewoon op zijn flikker. Waarom? Niet omdat ik hem niet lief vind, maar omdat IK me donders goed besef dat ik aan het werk ben met een dier van 600 kilo dat mij, ook onbedoeld! serieus kan verwonden als hij niet oplet en mag doen wat hij wil.
Naderhand kunnen we dan kijken hoe en wat er aan de hand is, maar op het moment dat er iets gebeurt, wordt er hier eerst gecorrigeerd. Altijd. Simpel stukje veiligheid. En het leuke is, als ze hier drie weken op stal staan, is er nauwelijks correctie meer nodig...topsysteem wat mij betreft.

En wat betreft het roepen uit je openingspost, dat doe ik ook. Dat gaat bij mij namelijk vooraf aan een andere, strengere correctie. Meestal is die 'echte' correctie dan helemaal niet meer nodig zelfs, omdat ze aan mijn stem heel erg goed kunnen horen hoe laat het is. Dus eigenlijk is dat juist veel vriendelijker...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:08

Ik noem mijn paard regelmatig sukkel of iets nog minder vriendelijks, ben ik dan meteen een bruut?
Zolang het paard de boodschap begrijpt en je niet onredelijk bent vind ik het prima een keertje minder lief te zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:09

Waar zeg ik dat ik mijn paard te lijf ga. Kom op zeg als je met respect in een discussie behandelt wilt worden moet jij dat okk naar anderen doen. Niemand neemt je zo serieus hoor.
Paarden zijn echt geen lieve dieren. En dan neem ik jonge onbeleerde dieren in gedachte en geen oude manegepaarden met aangeleerde trucjes.

nine1987

Waar staat dat ik dat niet wil?
Ik ben consequent.. meer niet..
Nogmaals.. Buiten mag mijn paard kijken.. Uiteraard.. Zou niet eerlijk zijn als ik dat niet toeliet.. Maar binnen in een gecontroleerde omgeving eis ik concentratie.. Klaar..

Als mijn paard een keer dr dag niet heeft, dan merk ik dat snel genoeg aan het rijden..
dit gebeurt meestal als ze hengstig is..
Dan doet ze het wel, maar levert ze half werk..
Dan zadel ik af en is het klaar..
Moet idd eens kunnen..

Maar verder wordt er gewoon gewerkt.. Niet meer, niet minder..

Borisje

Ik ben het wel met je eens :j Maar in mijn visie behandelen mensen paarden teveel als medemensen.
Ze dénken dat paarden dingen expres doen, om hun te pesten, om gewoon eens vervelend te doen.
Als alle mensen hun paarden nu eens zouden behandelen als paarden, en zouden zien als paarden, en hun ook in paardentaal duidelijk maken wat ze van hun dier willen, zou het zoveel makkelijker gaan tussen mens en paard!