Spannend trailer-ritje op komst... Tips welkom.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Spannend trailer-ritje op komst... Tips welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:00

Hallo allemaal...
Ik plaats dit topic voor een vriendin van mij die nu aan het werk is, het is allemaal ook zo snel gegaan ineens.

2 weken terug op een woensdag is de eigenaar van S (Meisje waar het om gaat) verzorgspaard overleden op 90 jarige leeftijd. Na het condoleren en de begravenis kwam ineens naar boven dat het paard van S zou gaan worden. Dit is ondertussen een jaar terug in een contract opgesteld wat netjes ondertekend is.

Afijn, allemaal heel naar. Vooral de situatie en om er over te beginnen bij de familie is natuurlijk nooit leuk.
We hebben dus rustig afgewacht tot dat zij naar S toe zouden komen met het bericht dat ze het paard graag weg wilde.

Zondag kreeg S een berichtje dat ze maandag gingen overleggen wat er met het huis etc. ging gebeuren en dus ook met het paard. Hier zou S dinsdag een berichtje van krijgen..
Wegens verjaardag etc is dit smsje pas vanmiddag gekomen, er stond in: "S, Wil je het paard vanavond aub komen ophalen."

Jullie vragen je misschien af wat ik, als TS zijnde hier nu mee te maken heb... Ten eerste is, S mijn beste vriendin en ten tweede komt het paard bij mij thuis te staan. Daar staat ook het andere paard van S op pension.
Allemaal heel spannend... Het gaat om een 14 jarige zwarte merrie die nogal een typisch karakter heeft.
Ik kan er zelf niet zo goed mee overweg, maar S kan lezen en schrijven met het paard.. Heel leuk natuurlijk, maar voor mij een beetje hulpeloos. :)

Afijn, Vanavond gaat het dus allemaal ineens gebeuren, en nu heb ik al wel heeeuul veel ervaring met lastige paarden de trailer op krijgen, maar deze (zweedse) merrie is hier gekomen toen ze 4 was en sindsdien nooit meer de wei uitgeweest. Ze heeft dus nooit wat gezien, meegemaakt oid.
Dat is ook nieuw voor mij.

We zijn van plan vanavond met zijn 3e te gaan waarvan de derde persoon alleen helpt met de trailerklep dicht doen en het auto rijden.
Dit omdat we juist de merrie niet zo veel stress willen bezorgen van nieuwe mensen en dan ook nog eens een trailer op.
We hebben alle tijd van de wereld, al moet het uuuuuren duren. Met geweld lever je niets op met deze merrie.
Helaas wisten we niet dat de eigenaar zo snel zou overlijden en hebben we ons nooit kunnen voorbereiden op een gepland trailer-ritje.

Back to the point. Vanavond moeten ik en S dus een nogal nerveuze merrie die 10 jaar geen trailer hebben gezien naar huis brengen. De rit is maar 7 minuten, maar aangezien ze nog nooit de wei uit is geweest kunnen we ook niet aan de hand stappen. Dit zou erg veel stress geven, ze heeft nog nooit een auto van dichtbij gezien ipc.

Ik weet dat sommige mensen dit niet als verstandig kunnen ervaren, maar we hebben helaas geen keuze kunnen inbrengen hier over. De merrie moet vanavond daar weg...

Heeft iemand nog tips voor mij/ons waar ik/we aan kunnen denken en waar we rekening mee moeten houden?
Hoop dat jullie het netjes houden... Het is ook niet onze keus geweest dat alles ineens zo snel ging.. We waren absoluut niet voorbereid op de dood van de eigenaar... En ineens moeten we een paard naar huis halen! :wow:

[Giolli].

EDIT!!! : Helaas is paard niet zoals ieder paard en niet om te kopen met brokjes... Dat vind ze helemaal niet zo bijzonder.. Zullen het dus op goeie zin moeten doen. :)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 30-05-12 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:14

Ik snap het probleem niet zo?
Door er van tevoren al een "probleem" van te maken breng je juist stress.

Meenemen
2 halsters 2 touwen
Longeerlijn
Emmer brok en gaan met die banaan.

Als kan merrie in schuur doen en trailer tegen schuur heb je meer te vertellen dan in open veld.
Of strak langs een buitenmuur zetten.

Ps en veel geduld en tijd. Niet opgeven hij gaat erop er is geen andere weg.
Dan gaan ze er uiteindelijk allemaal wel op ;)
Laatst bijgewerkt door Martine op 30-05-12 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:17

colette_007 schreef:
Ik snap het probleem niet zo?
Door er van tevoren al een "probleem" van te maken breng je juist stress.

Meenemen
2 halsters 2 touwen
Longeerlijn
Emmer brok en gaan met die banaan.

Als kan merrie in schuur doen en trailer tegen schuur heb je meer te vertellen dan in open veld.
Of strak langs een buitenmuur zetten.

Dat denk je... Dat hoopte ik ook bij mijn merrie, die is nooit meer de trailer op gegaan. Ze heeft een keer haar hoofd gestoten omdat ze schrok van een geluid dat ze buiten de trailer hoorde. Sinds dien staat ze al te trillen en haar ogen weg te draaien als ze ook maar een trailer ziet.
Hoe dan ook.. Ik ben niet nerveus en maak er geen probleem van. Ik wil het graag goed doen en zo min mogelijk fouten maken, omdat we niet kunnen zeggen: "We proberen het morgen nog eens"

Wel bedankt voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken vanavond. :)

[Giolli].

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:18

Als het maar 7 minuten is zou ik alle stress voorkomen door er gewoon met een ander paard heen te wandelen en samen weer terug en het dier op haar nieuwe adres in alle rust te laten wennen aan nieuwe indrukken/ervaringen.
Willens en wetens een stressdier op de trailer zetten is vragen om ongelukken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:19

TAO --> OPG

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:19

Ik weet zeker dat ik hem erop krijg ;).
Heel dat trailer gebeuren wordt veel teveel gedoe om gedaan ;). Wij hebben ook zo'n kameel die
Ooit hoofd had gestoten en nog niet in de buurt wilde komen vd trailer. Kan ik nu alleen (zonder muren touwen etc) laden. En daar is geen monty roberts of wat dan ook aan te pas gekomen ;).

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:21

Als ik jullie een tip mag geven. Laat iemand die niks met het paard heeft en ook niks van het verleden weet laden. (wel iemand die weet hoe het moet natuurlijk) Jullie denken er teveel bij na (misschien terecht, misschien onterecht). Iemand die niks weet denkt er ook niet teveel bij na die loopt gewoon door. Niet twijfelen gewoon doorlopen en anders tja lopen?

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:22

Als je echt drama verwacht, gewoon (evt halve) spuit sedalin gebruiken. Liever dat ze rustig de trailer op stappen dan er een gevecht van uren van maken. Hoeveel geduld je ook hebt, als je op een internetforum al om tips moet vragen, zal je echt spanning op je paard overbrengen.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:23

Idd rust en geduld. En neem wat reservespullen mee. Dus een extra halster, wat exrta touwen, 2 longeerlijnen en voer (niet alleen brok, maar ook wat appels, penen, etc en natuurlijk hooi in de wagen :D ).

Houd er wel rekening mee dat je wellicht (omdat ze vanavond mee moet) haar iets extra moet stimuleren om de wagen in te gaan. Dan id (denk ik) de minst stressvolle manier om 2 lijnen aan de trailer vast te maken (aan weerszijden) en die rustig achter haar te houden. Niet aan gaan trekken, dus geen spanning opbouwen achter haar, maar alleen aan houden (dus tegen haar kont aan), zodat ze niet het gevoel heeft dat ze achteruit kan. Als ze toch achteruit gaat lopen, dan niet meer ruimte geven (of een beetje speling, maar niet te veel). Als ze dan weer naar voren gaat, de touwen langzaam aan korter maken, zodat ze wel achter haar kont blijven zitten.
Nogmaals, dit laatste is een alternatief en alleen van toepassing als jullie zelf denken dat het paard dat akn hebben. Het is alleen een manier die ik vaak gebruik om paarden toch relaxed in de wagen te krijgen.

Succes vanavond!

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:25

Inderdaad niet teveel stressen vantevoren, probeer te blijven denken dat je geen idee hebt hoe ze het doet, dus zou ze ook zomaar er zo in kunnen lopen. Die zekerheid dat ze meeloopt moet je uitstralen, als je daar zelf al onzeker over bent dan gaat ze er sowieso niet in!

Doe er ook geen uren over, als ze echt niet wil en paniekerig reageert op de trailer is vanavond niet het moment hieraan te gaan werken en het 'rustig aan te doen', je zit met tijdsdruk en het resultaat MOET zijn dat ze de trailer ingaat, dat is NOOIT het doel waar je mee wilt werken. Bovendien: hoe donkerder het buiten wordt, hoe moeilijker het (vaak) wordt om te laden. Zal dan erg jammer zijn als het nu met wat grovere middelen moet, maar daar heb je straks weer alle tijd voor om aan te gaan werken, als daar de ruimte en tijd voor is.

Emmer brok kan werken, let wel dat een echt gestresst paard totaal niet geïnteresseerd is in voer. Geef ook nooit wat voordat ze in de trailer staan, anders voer je je hele emmer op op de laadklep en heb je haar nog niet in de trailer staan.

ps. extra paard is inderdaad ook nog een idee (als je 2paards tot je beschikking hebt), maar dat is nog geen garantie dat ze erin loopt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:27

Als het zo dichtbij is, zal ik het paard lopend halen.

7 minuten is echt heel kort, paard heeft helemaal geen tijd om tot ontspannen te komen. Gelijk een nare ervaring met de trailer erbij lijkt mij niet zo handig.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:29

misschien kun je kijken of de trailer makkelijk gaat, anders kan je altijd nog beslissen om het stukje te lopen(met een ander paard mee). een van mijn verzorgpony's (2 jaar en ook nog nooit een trailer gezien), liep er ook zo op

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:29

hey Meid!
rare situatie zeg.
Ik heb geen tips, maar wilde je wel ff succes wensen ;)

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:33

Nog een tip, zet het deurtje open zodat er licht doorheen kan vallen! :D
Licht aan het einde van de tunnel heeft voor mij iig al bij talloze paarden die geen trailer gezien hebben erg goed gewerkt! Succes +:)+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:35

Maritje1991 schreef:

7 minuten is echt heel kort, paard heeft helemaal geen tijd om tot ontspannen te komen. Gelijk een nare ervaring met de trailer erbij lijkt mij niet zo handig.

Ik zou het toch met trailer doen omdat het levensgevaarlijk kan zijn voor zowel, paard, gene die hem vast heeft als andere weggebruikers om met een niet-verkeersmak paard op de weg te lopen! Dit risico zou ik noooit nemen! Het is miss. 7 minuten met de auto, dus zal al snel 15-20 min. lopen zijn? Dat lijkt me echt niet verantwoord.
Liever dan een spuit verdoving erin of iets grovere middellen gebruiken als het echt niet lukt, dan dat je jezelf, het paard, en anderen in gevaar gaat brengen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:40

djuno schreef:
Als het maar 7 minuten is zou ik alle stress voorkomen door er gewoon met een ander paard heen te wandelen en samen weer terug en het dier op haar nieuwe adres in alle rust te laten wennen aan nieuwe indrukken/ervaringen.

Ik stem hier ook voor, natuurlijk is het met de auto maar 7 minuten en lopend iets langer, maar waarom zon beestje stres bezorgen.

gewoon er een buitenritje van maken en als ze niet onder het zadel kan misschien een maatje meenemen. en die later terug brengen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:43

44Myrthe44 schreef:
Maritje1991 schreef:

Ik zou het toch met trailer doen omdat het levensgevaarlijk kan zijn voor zowel, paard, gene die hem vast heeft als andere weggebruikers om met een niet-verkeersmak paard op de weg te lopen! Dit risico zou ik noooit nemen! Het is miss. 7 minuten met de auto, dus zal al snel 15-20 min. lopen zijn? Dat lijkt me echt niet verantwoord.
Liever dan een spuit verdoving erin of iets grovere middellen gebruiken als het echt niet lukt, dan dat je jezelf, het paard, en anderen in gevaar gaat brengen.

En wat denk je dat daar de gevolgen van zijn?

Zal niet het eerste paard zijn dat over een stang heen wil springen oid... Verschrikkelijk eng zo'n trailer

44Myrthe44

Re: Spannend trailer-ritje op komst... Tips welkom.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:46

Maar dan nog is het zo dat je met trailer de andere weggebruikers niet in gevaar brengt.
Als je wil dat er doden vallen moet je met een paard de weg op gaan wat niet vekeersmak is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:52

hollywood86 schreef:
Als je echt drama verwacht, gewoon (evt halve) spuit sedalin gebruiken. Liever dat ze rustig de trailer op stappen dan er een gevecht van uren van maken. Hoeveel geduld je ook hebt, als je op een internetforum al om tips moet vragen, zal je echt spanning op je paard overbrengen.

Ben nu toevalig op stage en zie dat ze hier trouwens ook Tranquigel hebben. Kan ik dat proberen? Of is dat te veel van het goede?

Maritje1991 schreef:

Je begrijpt dat het met de auto 7 minuten is en dat we lopend (en dan met een omweg, want over de weg ga ik absoluut niet doen. 8)7 )
is dat een half uur lopen.
Daarnaast ben ik niet van plan straks het paard van de weg af te schrapen met een krabbertje omdat hij voor een vrachtwagen is gekomen omdat hij voor het eerst op de weg was en wij zo nodig moesten lopen. :n

colette_007 schreef:
Ik weet zeker dat ik hem erop krijg ;).
Heel dat trailer gebeuren wordt veel teveel gedoe om gedaan ;). Wij hebben ook zo'n kameel die
Ooit hoofd had gestoten en nog niet in de buurt wilde komen vd trailer. Kan ik nu alleen (zonder muren touwen etc) laden. En daar is geen monty roberts of wat dan ook aan te pas gekomen ;).

Dat kan. :j Dat je dat kunt met mijn merrie.
Mocht je een keer tijd hebben ben je vrij om langs te komen hoor. :D Wordt ik alleen maar wijzer van.

Hoe dan ook, ik wil deze merrie vanavond gewoon de trailer op hebben. :)) En alle tips zijn welkom! Nogmaals bedankt dus! ;)

djuno schreef:

Ik heb gezegt dat ze Typisch is en soms wat nerveus kan zijn. Niet dat het een stressdier is. Dat is het namelijk absoluut niet... Het punt is dat we niet weten hoé ze reageert, omdat het nog nooit gebeurd is. ;)
Ze gaat zowiezo de trailer op.. Ga het gevaar niet lopen straks ongelukken te maken op de weg en andere mensen daar bij betrokken zijn.

Qaos: Bedankt, helaas is dat niet mogelijk. Mensen die het paard niet kennen laat ze helaas niet in de buurt komen. (Ik kan haar niet eens uit de wei halen, terwijl ik daar al acht jaar kom.)
S zal het dus echt in haar eentje moeten doen, ik kan haar slechts vanuit de kant mondeling begeleiden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 16:54

44Myrthe44 schreef:
Maar dan nog is het zo dat je met trailer de andere weggebruikers niet in gevaar brengt.
Als je wil dat er doden vallen moet je met een paard de weg op gaan wat niet vekeersmak is.

En zo denk ik er over. En daarom gaat het ook niet gebeuren want ik vrees dat S er precies het zelfde over denkt. Dat is verschrikkelijk onverantwoord. Wij hebben een stierentrailer, die is niet van hout maar van Alleminium en hier is zelfs mijn eigen stresskipje mee vervoerd. Er passen 2 stieren in en als ze er eenmaal in staat... Kan ze er nooit, nooit meer uit als ze daar zomaar zin in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:58

Tranquigel is de vervanger van sedalin. Werkt ook prima. Let wel heel erg goed op als je het geeft, als het paard al stress heeft zal hij niet meer rustiger worden. Dus of ervoor kiezen om het gelijk te geven en na een uur proberen op de trailer te zetten óf helemaal niets geven.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:59

Ik zou het ook niet proberen om met zon onervaren paard voor t eerst zon stuk over de weg te gaan. Wat betreft de trailer, ik zou daar niet om stressen, dat brengt alleen maar meer problemen met zich mee, paard merkt dit ok en gaat ook stressen. Je kunt natuurlijk wel een beetje vooruit denken, van wat als... Maar niet teveel bij nadenken zou ik zelf doen.

Pooh77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:03

Ik zou haar absoluut verdoven, vooral als jij er niet echt bij kan helpen. Tranquigel is goed, maar werkt niet bij alle paarden goed genoeg. Ik zou nog even snel bij de dierenarts een spuit domesedan halen (kan ook gewoon in de mond), dit werkt vaak veel beter! Succes en pas op jullie zelf!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 17:09

Pooh77 schreef:
Ik zou haar absoluut verdoven, vooral als jij er niet echt bij kan helpen. Tranquigel is goed, maar werkt niet bij alle paarden goed genoeg. Ik zou nog even snel bij de dierenarts een spuit domesedan halen (kan ook gewoon in de mond), dit werkt vaak veel beter! Succes en pas op jullie zelf!

Dit was in eerste instantie ook mijn idee. Alleen sprak ik S net en die wilt het graag zonder verdoving proberen.. :)
Dus dat wordt hem niet!!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 30-05-12 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:13

Ik weet niet of je een tweepaards trailer hebt?
Dan kun je misschien een makkelijk te laden paard mee nemen, zodat ze daar wat steun aan heeft.
Mogelijk kun je de trailer aan de zijkant blokkeren, zodat ze niet langs de trailer kan lopen.

Probeer zo relaxed mogelijk te blijven, laat haar rustig kijken en ruiken, geen drama van maken.
Wie weet loopt ze er zo op.