mag niet aan de oren komen van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

mag niet aan de oren komen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:54

sinds een half jaar heb ik een nieuw paard, super karakter, erg meewerkend, braaf en niet snel bang voor dingen, kortom helemaal goed.

echter.... een ding is absoluut verboden terrein en dat zijn zijn oren, ik mag er niet aan komen en soms niet eens in de buurt komen. In de dagelijkse omgang geeft dit problemen bij bijv het hoofdstel omdoen, als bij het halster afdoen de oren per ongeluk geraakt worden is het een crime om het hoofdstel over de oren heen te krijgen. Het helpt ook niet mee dat het een groot paard is (1,74) en ik niet zo (1,72) hij hoeft dus alleen maar zijn hoofd omhoog te doen en ik kan er niet meer bij.

Hoe meer ik probeer de oren aan te raken hoe panischer hij wordt. Soms mag ik de achterkant aanraken, maar de voorkant is een absolute no-no. Omdat hij zo groot is stoot hij regelmatig zijn hoofd in pogingen mij te ontwijken als hij denkt dat ik aan de oren ga zitten, dit helpt dus ook niet echt.
Ik heb het een tijdje geprobeerd om hem er aan te laten wennen, maar hij werd alleen maar angstiger dus nu ben ik er mee gestopt tot ik echt een plan heb hoe dit op te lossen.

Hoe zou ik hem kunnen laten wennen aan aanraking en hem laten beseffen dat ik hem niet ga vermoorden als ik zijn oren aanraak.
Heeft er iemand ideëen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: mag niet aan de oren komen van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:58

ik ken wel meer paarden waar bij dat niet mag. somigge paarden vinden het heel fijn als je zijn hoofd afdroogd met een handoek misschien mag je er dan wel aan komen?

kun je je er niet gewoon bij neerleggen er eraf blijven? of is dat heel moeilijk?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 22:03

probleem is dus dat ik soms niet eens het hoofdstel om krijg, als dat geen probleem zou zijn dan zou ik het laten rusten, maar zonder hoofdstel kan ik niet rijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:06

oow, en wat als je er een krukje bij pakt zodat jij wat hoger bent, ik zou verder gewoon van zijn oren afblijven en misschien op het moment dat jij het hoofdstel in hebt je paard een suikerklontje geven?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:46

Onzin , je moet een paard op eender welk plekje van zijn lichaam kunnen aanraken, het paard moet dit gewoon braaf toestaan zonder enig protest.
En jaaaa je bent zeker niet de enige met zo'n paard maar het kan zeker wel, het is een combinatie van sensibiliseren en desesibiliseren.
Ieder paard kan dit geleerd worden , dus ook jouw paard. Het vraagt soms wel wat gedult en doorzettingsvermogen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:50

Wel wat herkenbaar. Ik had dat ook, minder erg denk ik, bij mn merrie. Ik mocht niet aan de oren, niet in de omgeving borstelen enz.
Nu, een hele poos verder, mag dat wel. Is ook gewenning, kennelijk duurt dat heel lang.
Ik doe heel rustig en kalm het hoofdstel aan, voorzichtig bit in de mond..en dan een voor een heel rustig de oren erdoor. Als je dus snel wilt doen of hoofdstel overheen trekken... fout!
Ik zou als ik jou was, telkens een krukje oid pakken en dan heel voorzichtig doen. Net of ie dat allemaal nog moet leren. Dan komt dat wellicht vanzelf.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:36

Ik mocht eerder ook niet aan de oren van mijn pony komen, maar de laatste tijd doet ze er minder moeilijk over en mag ik soms het haar eruit knippen. We hebben het afgelopen 3 kwart jaar sowieso een betere band samen gekregen. Misschien dat het daardoor komt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:38

is een bekend probleem, hebben veel paarden last van.
Hoe het komt? Ik heb werkelijk waar geen idee.
Probeer iedere dag ietsje verder te komen, vooral niet te snel, het vertrouwen moet terugkomen.
Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:34

Doe het volgende:
Je aait je paard over de hals tot hij ontspant, en gaat dan heel langzaam richting oren. Op de plaats waar hij meestal het eerst protest geeft, stop je, en keer je terug naar de plaats waar je begonnen bent. Elke keer kom je iets dichter bij de oren, maar elke keer maar even.
Besef dat dit een werkje van lange adem wordt. Maar uiteindelijk zal het je lukken om het paard zijn oren te raken voor een halve seconde, dan voor 1 seconde, 5 seconden, en zo langzaam aan meer en meer.
De oren mijden is zeker niet aan te raden, want het verraad toch ergens wel een gebrek aan vertrouwen. Net meer proberen de oren te raken, maar proberen dit zo kort te doen dat je de reactie van je paard voor bent. (oren proberen te raken pas doen als je ze kan raken tijdens het aaien).

Nog een vraagje.
Hoe oud is het paard?
Wat doet hij als hij zo panisch reageert?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 16:46

Billy is vandaag 6 jaar geworden.

Als hij reageert deinst hij naar achteren en gooit zijn hoofd omhoog, ook zie ik aan zijn ogen dat hij het echt niet leuk vindt.

voor de rest is hij nergens bang van en mag ik overal aanzitten, alleen die oren.

hij doet het al zolang ik hem heb, nu zo'n 9 maanden. Bij mijn vorige paarden was het nooit een probleem en kon ik er moeiteloos aanzitten, maar hij maakt er een echt drama van.

Ik zal met de tip aan de gang gaan!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:48

misschien is het een idee om een soort join up te proberen?
Ik mocht bij mjin pony nooit haar oren uit knippen als er een dikke klont zat. met de join up heb ik dit verholpen.

Melissaamlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:51

Hang een soort lege krakende voerzak boven zn voerbak, als ie wilt eten moet ie met zn oren erlangs, dat kan helpen omdat ie die 'aanraking' dan al gaat accepteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:54

Oh ja, de laatste 2 tips zijn heel handig, als je een psychologisch bang paard wilt... 8)7

Ik ga ook voor de tip die hierboven is gegeven om heel rustig op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:54

ik denk ook dat je het langzaam moet opbouwen zelfde met het zadelmak maken van het paard je gaat niet beginnen met rijden als hij nog nooit een zadel heeft gezien.
ik zou het zelfde als jensvl zou doen.

Succes en geef niet op

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:26

kionasuppie schreef:
misschien is het een idee om een soort join up te proberen?
Ik mocht bij mjin pony nooit haar oren uit knippen als er een dikke klont zat. met de join up heb ik dit verholpen.

Met oprechte interesse vraag ik me echt af wat een join up er aan zou bijdrage om de oren uit te knippen. Ik zie het verband join-up en oren uit knippen totaal niet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 09:25

join up is niet nodig, aan de hand etc is hij echt superbraaf en meewerkend. Het is echt een netjes opgevoed paard. Omdat hij al snel inzich zelf gekeerd is, lijkt me een join up meer kwaad te doen dan goed.

Door wat door te kletsen met de pensionhouder kwamen we erachter dat het erger is geworden sinds zijn staldeurluik openstaat. Omdat hij vrij groot is en het luik laag stoot hij zijn hoofd een stuk vaker.
(dit heeft een hele tijd dicht gestaan omdat hij in het begin bijna de stal uitklom als er paarden langsliepen, hij is nu een stuk rustiger op stal en ik vond het leuker voor hem als hij met zijn hoofd naar buiten kon). Toen het luik dicht was waren de oren een verboden gebied, maar halster en hoofdstellen omdoen totaal geen probleem en nu wel.

We gaan voorlopig het luik weer dicht doen en proberen met de tips van hierboven langzaam alles op te bouwen.

brighteyes85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:03

Ik heb hetzelfde met mijn merrie. Bij haar heb ik de tip gekregen van mijn instructrice om inderdaad steeds rustig een stukje meer in de buurt van haar oren te komen. Op het moment dat ze gaat trekken of laat merken dat ze het vervelend vind moet je de druk vasthouden en uitademen totdat je paard rustig wordt.
Als je paard rustig is haal je je hand weg en beloon je uitbundig.

Met hoofdstel in doen ben ik goed geworden in het in een keer in doen en verder niets aan doen ook al zit haar voorpluk onder de frontriem o.i.d. Ik kan er gewoon niets meer aan doen en ik laat het dan ook gewoon op dat moment.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:10

dit heb ik ook bij mijn bruikleen merrie, met het hoofdstel gaat het de ene x wel de andere x niet. ik probeer het gewoon rustig aan te doen, elke dag even oefenen als ik daar tijd voor heb en onder de hals beginnen, rustig naar boven gaan totdat ze het niet meer leuk vind, stukje terug gaan en weer verder..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:29

Ik zou het inderdaad lekker rustig aan doen maar misschien een idee aangezien hij zo groot is: iets van een verlengstuk met een handschoentje eraan ofzo? Klinkt misschien heel stom maar omdat het zo belangrijk is pas je hand weg te halen als hij rustig is en hij zijn hoofd dus omhoog kan gooien ben je dan meteen het contact kwijt. Je wil natuurlijk de situatie vermijden dat je te ver gaat en hij denkt zijn hoofd weg te moeten halen maar als het gebeurt moet je er eigenlijk op blijven.

Maar met tijd, liefde en geduld word alles beter heb ik tot nu toe gemerkt met mijn beestje :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:37

Advance en retreat methode toepassen en de head down cue aanleren. Heeft allemaal met opvoeding te maken. Adviezen over Join Up en krakende voerzakken maar even snel terzijde leggen. Verdiep je eens in Parelli.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:37

een kennisje had een paard waarbij de oren ook veel problemen gaf,veel geprobeerd maar het bleef.
uiteindelijk bleek paard iets van een mijt of zoiets in zijn oren te hebben wat hem erg irriteerde.
met een weekje zalf [DA] bleek alles opgelost.
ik zou dat eerst even laten checken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:38

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:42

Mag je wel aan zijn neus komen? Zo ja, praam op doen en bij 9 vd 10 paarden kan je dan wel de oren uitscheren/knippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:43

Lezen, het is niet alleen een probleem van toiletteren, maar ook van hoofdstel op- en afdoen. Of had je iedere keer met opzadelen de praam erbij willen pakken? :n

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:46

Sundral schreef:
Mag je wel aan zijn neus komen? Zo ja, praam op doen en bij 9 vd 10 paarden kan je dan wel de oren uitscheren/knippen.

:Y) even lezen..

Wij hebben een kleintje waar je niet aan z'n oren mocht komen doordat er een stukje ervan af gebeten was. Hebben toen ook alleen halster om gedaan die je los kon maken en dus niet over zijn oren trekken. Bakstukken later ook gewoon los gemaakt en zo rustig opbouwen. Misschien wel wat lastig met zo'n groot paard maar iig voor het begin een idee om te proberen? Krijgt hij misschien ook wat meer vertrouwen met alles omdoen.