3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lido_4_ever

3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:26

Het bericht zegt het al.

Ik ben een 3 jarige tegen het lijf gelopen en totaal verliefd op het beessie.
Nu is het eenigste probleemje dat hij echt niks gewend is, ook geen halster.
Hij is van een oude boer die hem samen met een merrie gekocht heeft, het is geen veulen van de merrie.
Ik loop nu al een aantal dagen door zijn stal heen ( hij heeft een erg lange stal )
dit gaat erg goed, hij komt steeds naar me toe en zolang ik iets te eten heb kan ik hem ook aanraken op zijn neus maar meer dus echt niet.
Er zit geen kwaat in het beessie, hoewel hij vandaag wel even wou laten zien dat hij de baas is (waar ik niet in getrapt ben gelijk even goed me stem verheft en hem naar 1 kant van zijn stal gestuurt)

maar heeft iemand miss nog wat meer tips
hij kan hellaas niet naar buiten gezien daar merries met veulens lopen en we hebben ook geen bak ofzo kan alleen dingen in zijn stal doen
en hoewel ik zou willen dat elk paard zo'n stal zal hebben is hij wel te klein om hem aan het werk te zetten waardoor hij zijn energie niet kwijt kan raken
ook krijg je geen halster om
Ik heb alle geduld van de wereld en totaal geen haast
maar tips zijn verder altijd welkom

ik ben nu dus alleen bezig met contact maken en hem laten wennen aan mij
halster heb ik per keer ongveer 10 min in me handen zodat hij het wel ziet en aan kan raken en kan ruiken, maar meer doe ik er niet mee en na 10 min leg ik hem weer weg. En per keer sta ik ongveer een uurtje in zijn box

tips zijn dus welkom

owe ja niet te vergeten hij gaat wel geruind worden maar de boer wil hem 1x de merries laten dekken omdat het een mooie hengst is
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-05-12 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:33

Als je echt met het paard aan het werk mag, en ook wilt, zou ik vragen of de boer van het idee af wil stappen om hem te laten dekken.

Een dier dat nog niets kan, nergens aan gewend is, geen halster omkan en ook geen voetjes kan geven hoort in handen van professionals en niet in die van jou. En hoort al helemaal niet te dekken "omdat hij zo mooi is".
Opvoeding eerst, dan pas dekken, anders wordt hij echt onhandelbaar. En als je niet van plan bent om het dier te kopen zou ik er helemaal mijn handen vanaf trekken. Dan ga jij tijd investeren (en misschien je leven riskeren) voor het paard van een ander. En dat zou het me dan ook weer niet waard zijn. Uiteindelijk krijg je stank voor dank, mag je in het ergste geval de rest van je leven in een rolstoel doorbrengen, als je een aanvaring al overleeft....

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:36

Wanneer hij eenmaal gedekt heeft, zal hij dat niet snel (lees; nooit) weer vergeten. Vaak blijven ze in hun gedachten dan altijd hengst.

Tips: Brokjes of ander lekkers geven. Niet proberen het gezicht/hoofd aan te raken maar begin aan de zijkant, bv de hals. Zo ziet hij je beter aan komen en dit vinden ze minder eng. Dan steeds een stukje verder gaan. Veel praten, veel tijd nemen.

Is er niet bv een bak waar hij even los in kan?? Beweging is wel erg belangrijk hoor! Ook voor de spieren/pezen/gewrichten etc. En om het paard blij te houden natuurlijk..
Hoe wordt dit beestje dan ontwormt? Bekapt?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:39

er is geen bak
ontworming wordt door zijn eten gedaan
en bekappen met een kalmerings pasta ofzo
Ik weet dat hij het dekken niet zal vergeten
En van mij hoeft hij niet perse geruind te worden
heb meerdere hengste gedaan die gewoon dekken
en weet dat ze ondanks dat gewoon te houden kunnen zijn
mits je erg streng bent voor het paard

de hals aanraken wil hij juist niet zijn neus mag maar van de rest moet ik afblijven mag ook niet naast hem staa als hij stil staat
ik zelf hb het vermoeden dater bij de vorige eigenaar ( dus niet de boer ) iets gebeurt is ofzo
Laatst bijgewerkt door lido_4_ever op 07-05-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:40

Hoeveel is je leven je waard?
Wil je hem kopen: dat is mooi, maar geef hem uit handen voor training. Laat hem niet voor de aankoop dekken.
En in alle andere gevallen: trek je handen er vanaf. Geen enkel paard is het waard om de graszoden van onderen te bekijken. Echt geen enkel paard. En al helemaal niet het paard van een ander.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:44

ED --> OPG

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:45

Klinkt niet als de ideale plek om een hengst goed op te voeden...
Een paard hoort buiten te komen, niet opgesloten te worden in een stal, ook niet als hij nog hengst is. Luister goed naar de tips die de mensen geven, lijkt me erg verstandig.
Succes ermee.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:47

Er zijn ook hengsten die na het dekken veel rustiger worden of helemaal niet van karakter veranderen, maar dat weet je van tevoren dus echt niet. Verder helemaal eens met Cassidy.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:48

haha nee koop hem niet zou wel willen maar heb er geen geld voor
verder zoals ik al zei zit er na mijn idee geen kwaat in hij moet alleen af en toe op zijn punten gezet worden
hij loopt netjes om je heen en probeerd net eens door je heen te gaan

vandaag ook van nieuws geprobeerd
stond gewoon voor hem en heb hem gewoon achterwaarts laten lopen en dit ging zonder problemen of protest ook het volgen doet ie netjes zonder raar te doen
mag hem alleen niet veel aanraken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:49

Een stal is geen plek om met een hengst aan het werk te gaan. Levensgevaarlijk, want er is geen goede ontsnap mogelijkheid voor jezelf als het mis gaat.

Doe nu niets.. wacht tot het paard naar buiten kan, en LAAT het dan doen. Aan je openingspost te zien heb je geen ervaring met jonge paarden. Een hengst die nog nooit in handen is geweest op 3 jarige leeftijd is dan echt het allerlaatste waar je aan wilt beginnen. Dat is echt levensgevaarlijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:50

lido_4_ever schreef:
er is geen bak
ontworming wordt door zijn eten gedaan
en bekappen met een kalmerings pasta ofzo
Ik weet dat hij het dekken niet zal vergeten
En van mij hoeft hij niet perse geruind te worden
heb meerdere hengste gedaan die gewoon dekken
en weet dat ze ondanks dat gewoon te houden kunnen zijn
mits je erg streng bent voor het paard

de hals aanraken wil hij juist niet zijn neus mag maar van de rest moet ik afblijven mag ook niet naast hem staa als hij stil staat
ik zelf hb het vermoeden dater bij de vorige eigenaar ( dus niet de boer ) iets gebeurt is ofzo

Je hebt je bericht aangepast sinds mijn laatste reactie.

En op het feit dat jij vindt dat hij niet geruint hoeft te worden, heb ik maar een antwoord:

Good Stallions make great geldings.

Een goede hengst wordt een perfecte ruin.

Ik ga er van uit dat je niet beseft hoe staatsgevaarlijk een hengst kan zijn. Helemaal als hij geen basisopvoeding heeft genoten, hij gedekt heeft voordat hij die basisopvoeding heeft genoten en er iemand mee omgaat die echt niet weet wat het houden van een hengst inhoudt.
Als ik jou was zou ik een hele goede levensverzekering afsluiten als je hiermee doorgaat.
Hebben de nabestaanden iig een finacieel voordeel van jouw overlijden....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:51

Als je geen ervaring hebt met hengsten zal ik dit zeker niet aanraden. Een driejarige zit volop in de pubertijd, en na een dekking gaan de hormonen echt gieren. Dan zijn ze op en top man. Als je ze dan niet eens kan halsteren is het vragen om problemen. Zo'n dier heeft namelijk 0 respect voor mensen omdat ze niet zijn opgevoed. En om de opvoeding te beginnen als ze drie zijn is eigenlijk veel te laat. Dit is een geval die in handen van een echte prof moet worden opgevoed. Iemand die weet wanneer te stoppen en wanneer door te pakken. Eén timingsfout van jou kan je letterlijk de kop kosten. Een hengst, zeker een onopgevoede hengst, maakt namelijk zonder meer gebruik van elk teken van zwakte bij de "tegenstander" die hem wil domineren. Ik zou het echt niet aanraden als je geen of weinig ervaring hebt met hengsten :n Echt je moet jezelf dan afvragen hoeveel je je leven, je cognitie misschien, je waard is.

Daarnaast heb je echt betere faciliteiten nodig. Op zijn minst een roundpenn om een belangrijk stuk opvoeding te doen. Wat ze daar hebben is gewoon niet de situatie om met dit paard te werken. Als iemand er al mee wil werken wordt dat op de trailer (al dan niet platgespoten), en naar een geschikte faciliteit voordat er ook maar iets op verantwoorde wijze kan worden gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:53

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-05-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:58

Eens met Mindfields.
Onze vaste dekhengst is 1.60 hoog en ik durf hem rustig te pakken en mee over straat te lopen.
Gebeurd me niks, beest komt ook maar een paar x peer jaar in de hand en ik kan er nagenoeg alles mee.
Dus het ligt echt aan de hangst zelf.

Alhoewel ik een 3 jarige hengst waar nooit iets mee gedaan is nogal eng vind.
Onze boer heeft ook een hafhengst van 3 jaar die vorig jaar voor het eerst gedekt heeft en eigenlijk helemaal nooit in de hand is geweest (ik krijg er nog net een halster om maar lopen ho maar).
Na dat dekken is ie in mijn beleving met nieuwe paarden in de buurt, levensgevaarlijk geworden.
Die ga ik dus ook voor mijn eigen veiligheid NOOOIT zomaar mee proberen te nemen aan het halster.
Heeft een tijd met een vaste merrie gestaan en toen hij daaraan gewend was kon ik hem aaien en uit hand voeren maar verder no way dat ik er verder aankom.

Wel vind ik dan het grootste obstakel de hoogte van het paard, kijk 2 paarden van 1.50 en 1.60 die kan ik bij voorbaat niet aan en ben ik sneller bang voor als ze "gevaarlijk" gedrag vertonen als voor paarden die een heel stuk kleiner zijn.
Hoe hoog is deze?

Ik zou dus heel erg oppassen met wat je gaat doen hoor, ik zal nooit iemand iets afraden omdat ik zelf ook altijd de gekste dingen met paarden doe op eigen risico en een heleboel plotselinge impuls maar ik let wel altijd sterk op mijn eigen veiligheid en als ik het niet vertrouw doe ik het niet ofwel met goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door natjuhhh3 op 07-05-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:00

ik heb wel ervaring met jonge paarden
ben zelf jaren met veulens bezig geweest tot ze ingereden werden en dit deed ik ook zelf
en ook hier zaten hengsten tussen
en ik besef heel goed hoe gevaarlijk het kan zijn een hengst
Maar ik weet ook dat een hengst niet gevaarlijk hoef te zijn en dat er vaak gelijk weer conclussies getrokken worden

en een goede verzekering afsluiten is pure onzin
en zo als ik al zei ik heb geen haast met dit beessie alles gaat op het gemakkie

Cassidy

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:01

Een jonge hengst is een puppie en snel genoeg te intimideren.
Het wordt pas een probleem op latere leeftijd.
maar als je denkt genoeg kennis te hebben, ga vooral je gang.
Ik hoop alleen geen overlijdensadvertentie op Bokt tegen te hoeven komen omdat je ego je verstand in de weg stond....

Angela

Re: 3 jarige hengst totaal niks mee gedaan behalve eten gegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:04

@ TS: als je al veel ervaring hebt met jonge paarden, dan weet je ook dat een stal niet de plek is om te gaan beginnen met een jong dier... kun je niet gewoon wachten tot het paard wel weer naar buiten kan?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:05

Cassidy schreef:
Hoeveel is je leven je waard?
Wil je hem kopen: dat is mooi, maar geef hem uit handen voor training. Laat hem niet voor de aankoop dekken.
En in alle andere gevallen: trek je handen er vanaf. Geen enkel paard is het waard om de graszoden van onderen te bekijken. Echt geen enkel paard. En al helemaal niet het paard van een ander.

Mee eens !!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door shilady op 07-05-12 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:06

Goh wat ontzettend triest dat zo'n jonge 3 jarige hengst permanent opgesloten zit.
Kun je de eigenaar er niet van overtuigen dat als je de hengst nu koopt en laat ruinen hij een veel beter leven tegemoet gaat? Sociale contacten en vooral buiten lopen? (dus voor het dekken?)

btw Wat een nare manier om iemand te overtuigen om te beginnen over overlijdensadvertenties ed -O-

*edit* ik lees zojuist dat je hem niet kan kopen .....
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 07-05-12 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:08

Waarom is het opnoemen van een overlijdensadvertentie op Bokt naar? Het is de keiharde waarheid, en soms moet je shockeren om tot iemand door te dringen.

Een hengst kan heel gevaarlijk worden. Zonder basisopvoeding helemaal. En als hij dan nog mag dekken "omdat hij zo mooi is" (lees: lekker goedkoop voor de boer), creeer je een probleem (eigenlijk twee) die niet had hoeven voor te komen: papierloze veulens voor de slacht en een potentieel staatsgevaarlijk paard voor de onnozele verzorger. Ik heb genoeg hengsten meegemaakt die wel onder appel stonden en een goede opvoeding hadden meegemaakt om te herkennen en te erkennen dat, op het moment dat de hormonen door een paardenlijf gieren, je als mens niets, maar dan ook helemaal niets hebt in te brengen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-05-12 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:17

lido_4_ever schreef:
ik heb wel ervaring met jonge paarden
ben zelf jaren met veulens bezig geweest tot ze ingereden werden en dit deed ik ook zelf
en ook hier zaten hengsten tussen
en ik besef heel goed hoe gevaarlijk het kan zijn een hengst
Maar ik weet ook dat een hengst niet gevaarlijk hoef te zijn en dat er vaak gelijk weer conclussies getrokken worden

en een goede verzekering afsluiten is pure onzin
en zo als ik al zei ik heb geen haast met dit beessie alles gaat op het gemakkie

Als je zoveel ervaring hebt, vraag ik me toch ten zeerste af of je die goed weet in te zetten. Als je denkt dat een onopgevoede hengst en jezelf in een kleine stal op te sluiten een goed idee is heb ik daar oprecht mijn twijfels over... Daarnaast, ik heb zelf ook ervaring met hengsten, maar allemaal opgevoed vanaf baby af aan. En ik denk dat jij dan ook weet hoe gemakkelijk zo'n beeb is in het leren halsteren, voetjes geven etc. Hengst of merrie, het zijn puppies en met een beetje geduld en doorzettingsvermogen kan je ze in een weekje leren aan het halstertje te lopen. En echt, ik garandeer je, dat lukt je niet met een volwassen paard! Een driejarige onopgevoede hengst leg je niet even de staart over de rug en houd je niet tegen bij de schouder. Een hengst stel je niet gerust door rustig te aaien en praten om het te laten ontspannen. Dit dier moet met veeeeeeeeeeel geduld, takt en timing worden aangepakt. Het paard is een eigen dier met een eigen wil en laat zich niet in de houdgreep nemen of intimideren. Bij dit paard is rustig praten en aaien niet de oplossing om je doel te bereiken. Dit paard moet first en foremost respect leren. Leren wat grenzen zijn, en bovenal, dat de mens altijd de baas is. Iets dat een veulen zo heeft geleerd en hem altijd zal bijstaan wanneer het in een consequente hand wordt opgevoed, maar iets dat een onopgevoede volwassen hengst stapje voor stapje moet leren. Want dit paard moet niet alleen leren op respect te hebben, maar ook afleren dat zijn wil wet is (wat tot nu toe zo is geweest), afleren dat hij zijn gangetje kan gaan. En afleren van gedrag, afleren van de status quo is moeilijk, en bij een hormonale puber zelf potentieel gevaarlijk!

Ik heb zelf ook ervaring met hengsten, van veulen tot rijpaard en alles wat er tussen zit. En als ik dit lees zou ik me zelf er niet aan wagen. Ik zou dit paard naar het balinghof brengen als ze hem daar aandurven. Anders naar een andere instantie met mensen die dag in dag uit met "probleempaarden" werken. Maar dit moet je zelf ECHT niet doen. In alle eerlijkheid, je mist zelfs met als die ervaring met veulens en jong opgevoed spul de timing, het inzicht, de ervaring, om dit paard op veilige wijze te opvoeden. En dat gebrek aan inzicht schemert echt in je posts en zienswijze door. Ik heb serieus het idee dat je ernstig onderschat wat er met dit paard moet gebeuren en vooral ook onderschat welke kennis en ervaring nodig is om dat te bereiken!

En dan zeg ik nergens dat alle hengsten gevaarlijk zijn. Sterker nog, geef mij tien keer liever een goed opgevoede dekhengst dan een hormonale pismerrie. Maar een onopgevoede hengst is echt altijd gevaarlijk in de handen van een onervaren trainer, een trainer die geen ervaring heeft met onopgevoede hengsten heropvoeden.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 07-05-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:19

Ik ben het totaal met cassidy eens :j. Ik heb jaren als groom gewerkt en zat hengsten door de handen gehad jong en oud van groen als gras tot van jongsaf in de hand. Maar wanneer ik er 1 had waarvan ik dacht nooohhh deze nog maar even niet voor mij dan gaf ik hem door aan mijn baas en ging ik ermee werken als hij daar klaar voor was.

Ken je grenzen en ga je geen dingen voor iemand anders op de hals halen. Zo'n dier moet je wegbrengen en fatsoenlijk mak laten maken. En een instelling dekken omdat een hengst "mooi" is , is gewoon weg waardeloos :n.

Tussen veulens mak maken en een 3 jarige hengst die niks kent mak maken zit nogal wat.
Neem aan dat je nog wel zo verstandig bent om je cap op te zetten als je met de hengst "werkt"? Want zodra jij hem over de neus aait en hij het in zijn kop krijgt dan is zo'n voor voetje razend snel bij je. Wil je met zo'n paard iets doen dan moet je timing, gevoel hebben en snel zijn en buiten dat alles een paard kunnen lezen.
Laatst bijgewerkt door Maysie op 07-05-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:19

En soms helpen alle waarschuwingen niet, en moeten mensen dingen zelf ervaren.....

Mijn laatste reactie in dit topic. Aan ts: veel wijsheid toegewenst.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 22:21

wie heeft het ingods naam over veulens voor de slacht

en niet alleen een hegst kan gevaarlijk zijn
ook een merrie en een ruin kunnen gevaarlijk zijn
je wekt eenmaal met een levend wezen

en over het binnen staan de boer heeft hem zelf nog niet zo lang en hij heeft wel contact met de merries
daarbij ben ik zelf al een manier aan het verzinnen waarop hij wel naarbuiten kan
maar hij springt overal overheen daarom staat hij binnen
voor mijn gevoel denkt iedereen dat de hengst slecht behandeld wordt maar das echt niet zo
we zijn een manier aan het verzinnen dat hij wel naarbuiten kan
had zelf al zitten kijken voor afrastingen met schrikdraad maar die zijn te laag daar gaat hij gewoon overheen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:23

lido_4_ever schreef:
wie heeft het ingods naam over veulens voor de slacht

en niet alleen een hegst kan gevaarlijk zijn
ook een merrie en een ruin kunnen gevaarlijk zijn
je wekt eenmaal met een levend wezen

en over het binnen staan de boer heeft hem zelf nog niet zo lang en hij heeft wel contact met de merries
daarbij ben ik zelf al een manier aan het verzinnen waarop hij wel naarbuiten kan
maar hij springt overal overheen daarom staat hij binnen
voor mijn gevoel denkt iedereen dat de hengst slecht behandeld wordt maar das echt niet zo
we zijn een manier aan het verzinnen dat hij wel naarbuiten kan
had zelf al zitten kijken voor afrastingen met schrikdraad maar die zijn te laag daar gaat hij gewoon overheen

Niemand zegt dat de hengst mishandeld is, wat hier wordt gezegd is dat hij niet is opgevoed. Dat is een grooooot verschil ;) En er is in de omgang ook een wezenlijk verschil tussen een opgevoede getraumatiseerde hengst en een onopgevoede hengst ;) De eerste soort is een stuk makkelijker te "rehabiliteren".