Paard slaat naar singel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris__

Paard slaat naar singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:49

Hoi,

Ik had een vraagje, mijn paard slaat met zijn achterbenen naar mij en de singel met aansingelen.
Ik had bedacht om een singelbont te kopen, zou die helpen?

Jarmo

Re: Paard slaat naar singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:50

Kijk eens naar de plek waar de singel zit, zitten er ook wondjes?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:52

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:53

Kan ook aan het zadel of de rug van het paard liggen, is daar al naar gekeken?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:53

ligt eht zadel goed? klinkt als een standaard vraag, maar als het zadel zeer doet en je singelt aan, druk je op de zere plekken... kan ook een reden zijn dat hij gaat slaan

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:54

Naranga schreef:
Kan ook aan het zadel of de rug van het paard liggen, is daar al naar gekeken?

Zadel is op maat gemaakt voor hem, dus daar lijkt het me niet aan te liggen. Zodra hij door heeft dat ik de singel wil pakken, begint hij al. Hij heeft er dus een hekel aan. Zou een singelbont helpen?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:56

Ook een op maat gemaakt zadel kan na een aantal maanden tot jaren niet meer perfect liggen.

Denk niet de een singelbontje gaat helpen, lijkt me meer dat hij last heeft van de druk, of dat nu aan de kant van zijn buik of aan de kant van de rug is, ik zou er toch een osteopaat of fysio bijhalen.
Als je met je hand over de buik en rug gaat, reageert hij daar op? Pijnlijke/warme/dikke plekken?

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:57

mijn pony deed vroeger ook zo iets, maar ze deed het ook al als ik enkel mijn arm rond haar buik legde en deze net als een singel aantrok..
miss moet je wat vaker maar 1 gaatje aansingelen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:58

is je zadel pas aan gemeten? het kan ook zijn dat hij namelijk is veranders in zijn bespiering en dat het niet meer past.

mijn pony sloeg eerst nooit naar mijn singel en toe in 1x wel, achteraf bleek dat ze een dunnedarm ontsteking had. toen die weg was was het slaan ook over.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:58

Naranga schreef:
Ook een op maat gemaakt zadel kan na een aantal maanden tot jaren niet meer perfect liggen.

Denk niet de een singelbontje gaat helpen, lijkt me meer dat hij last heeft van de druk, of dat nu aan de kant van zijn buik of aan de kant van de rug is, ik zou er toch een osteopaat of fysio bijhalen.
Als je met je hand over de buik en rug gaat, reageert hij daar op? Pijnlijke/warme/dikke plekken?

Ik heb het zadel net een maandje? Zadel ligt prima. Nee, ga regelmatig met mijn duim en wijsvinger langs zijn ruggengraat om te kijken of hij er op reageert, hij reageert nergens op, dus na mijn weten heeft hij nergens last van.

Hij is trouwens ook nog maar 3 jaar, en heeft het zadel nu 15? keer opgehad.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:01

Zadel en singel drukken op meer plekken dan alleen naast de wervelkolom, maar goed. Vanaf onze pc kunnen wij niet zeggen wat er is. Wanneer is hij begonnen met slaan naar de singel?

Zou trouwens niet het 1e op maat gemaakte zadel zijn wat toch niet lekker past, dus ik sluit dat niet 100% uit.
Zeker met een 3 jarige, die veranderen nog zo in hun rug en bespiering, dan moet het zadel elke paar maanden gecontroleerd worden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:03

ik zou zo ie zo nooit een op maat gemaakt zadel kopen voor een 3 jarige, als ik kijk hoeveel de mijne veranderd is in 1 jaar tijd. denk ik dat hij al 3x een nieuw zadel moet hebben.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:03

Bij mijn paard zat er een wervel verkeerd, wat pijn gaf in de ribben en dus met aansingelen.. Even na laten kijken ze doen het niet voor niets

Nadat de wervel weer recht/goed was gezet was het redelijk snel over..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:04

Bij gevoelige paarden kan singelbontje van lamsvel wel goed helpen. Maar kijk even goed naar eventuele oorzaken en de manier waarop je aansingelt.

Je paard is nog erg jong, als het geen overgevoeligheid is zou je toch denken aan een onderliggende oorzaak (rugpijn bijv).

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:05

Naranga schreef:
Zadel en singel drukken op meer plekken dan alleen naast de wervelkolom, maar goed. Vanaf onze pc kunnen wij niet zeggen wat er is. Wanneer is hij begonnen met slaan naar de singel?

Zou trouwens niet het 1e op maat gemaakte zadel zijn wat toch niet lekker past, dus ik sluit dat niet 100% uit.

Dat snapte ik ook wel, en ik weet zeker dat hij in orde is en het zadel ook. Maar mijn vraag is of een singelbont zou helpen? Verder wou ik geen discussie starten.

@nicky_rilana: dit zadel ligt nu goed op hem, en kan verbreed worden.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:06

intel_1x schreef:
Bij gevoelige paarden kan singelbontje van lamsvel wel goed helpen. Maar kijk even goed naar eventuele oorzaken en de manier waarop je aansingelt.

Je paard is nog erg jong, als het geen overgevoeligheid is zou je toch denken aan een onderliggende oorzaak (rugpijn bijv).

Oke, dat was mijn vraag, kan het altijd proberen!

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:07

Ik heb ook eens gehoort van een elastische singel.
Ik ken bijv. een pony die begon te happen en stijgeren en bokken tijdens het singelen. en met die singel keek ze maar een beetje boos. Misschien helpt dat?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:07

Als het puur een gevoelige huid is zal een bontje misschien helpen, maar dat weet je alleen door het te proberen. Als het een andere oorzaak is zal het niks doen.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:10

Paard goed ontwormd? Misschien heeft het buikpijn?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:11

Carmy81 schreef:
Paard goed ontwormd? Misschien heeft het buikpijn?

Paard is goed ontwormd ja..

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:13

OK :)
Dan zou ik een singelbontje van lamsvel eens proberen ( Christ bijvoorbeeld )
Misschien kun je een tweedehandsje op MP op de kop tikken ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:21

Singel je het paardje in 1 keer aan? En doet hij dit al heeeeel lang? of sinds kort? Op de oude manage waar ik reed en mijn pony had gestald, was er nog 1 pony die dat had. Die had singel vrees, Daar moesten we elke paar min 1 gaatje doen en als je in de bak liep dan 1 aan beugel leunen en ander erop en dan nog keer aansingelen. Daarna ging het langzaam beter en beter en erna geen last meer van. Waarschijnlijk ooit eens hard behandeld met de singel aansingelen of iets?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:23

Mioux schreef:
Singel je het paardje in 1 keer aan? En doet hij dit al heeeeel lang? of sinds kort? Op de oude manage waar ik reed en mijn pony had gestald, was er nog 1 pony die dat had. Die had singel vrees, Daar moesten we elke paar min 1 gaatje doen en als je in de bak liep dan 1 aan beugel leunen en ander erop en dan nog keer aansingelen. Daarna ging het langzaam beter en beter en erna geen last meer van. Waarschijnlijk ooit eens hard behandeld met de singel aansingelen of iets?

Nee, ik singel juist altijd heel rustig aan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:39

Is hij altijd van jouw geweest? dat hij hiervoor dit gekregen heeft?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 12:46

Mioux schreef:
Is hij altijd van jouw geweest? dat hij hiervoor dit gekregen heeft?

Hij is nu 3 jaar en is al 2,5 jaar in mijn bezit. Dus hij heeft er geen slechte ervaringen mee.