Paard misschien een beetje asociaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph_19087

Paard misschien een beetje asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:28

Hello allemaal!
Ik heb een account aangemaakt omdat ik toch met een lastige vraag zit.
Een week geleden is er een paard naar een privémanege gekomen. Hij komt een maand op proef bij mij, daarna beslissen we of ik hem ga houden. Het is een ruin van 15 jaar oud. Ik ben heel blij met hem. Zelf kan ik rijtechnisch nog heel veel bijleren en daar kan hij me perfect mee helpen. Tijdens het rijden ook een heel fijn paard,ed. Maar het lijkt wel of ik niet tot hem door kan dringen... Ik niet en niemand niet. Het maakt hem niet uit of ik hem lekker poets of hem verwen, hij staat er gewoon braafjes bij. Ik heb het gevoel dat hij nieteens merkt dat ik om hem geef. De andere paarden daar komen meteen naar me toe, je aait ze en je ziet ook dat ze ervan genieten. Dat mis ik zo bij mijn paardje. Ik zie hém graag, maar het lijkt niet van twee kanten te komen. Mijn lesgeefster vindt ook dat hij een beetje asociaal is. Ik zou het erg vinden als hij om die reden weggaat, want voor de rest is het echt het paard van mijn dromen. Het is niet zo dat hij niet braaf en betrouwbaar is, want dat is hij écht wel.
Wat denken jullie hiervan?
Kan ik iets doen hieraan?
Ik wil echt alles proberen,alles, maar ik wil zoo graag tot hem doordringen.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Stephanie

Sim

Re: Paard misschien een beetje asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:34

Hij moet gewoon nog wennen. Een band heb je niet in 1 week, die moet je opbouwen en kost bij sommige paarden veel tijd. Misschien geeft het paard niet veel om menselijk gezeldschap van 1 bepaald persoon, dat kan ook. Hoe gedraagt hij zich in de wei met de andere paarden? Heeft hij daar wel sociaal contact mee?

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:37

_Sim_ schreef:
Hij moet gewoon nog wennen. Een band heb je niet in 1 week, die moet je opbouwen en kost bij sommige paarden veel tijd. Misschien geeft het paard niet veel om menselijk gezeldschap van 1 bepaald persoon, dat kan ook. Hoe gedraagt hij zich in de wei met de andere paarden? Heeft hij daar wel sociaal contact mee?

Ik weet dat een echte band, gebaseerd op wederzijds respect, lang kan duren maar ik vind het gewoon raar dat, wat je ook voor of met hem doet, hem niets kan schelen. Je mag een uur borstelen, haalt niets uit. Je mag een uur in zijn stal zitten, haalt ook niets uit.
Met paarden heeft hij wel een goed contact! Meteen vrienden gemaakt met de buren in zijn stal, dat zit wel helemaal goed :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:39

hoe is hij op de weide met de andere paarden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:42

Wie zegt dat het hem niets kan schelen? Dat hij in jouw ogen niet reageert, wil toch niet zeggen dat hij het niet waardeert of fijn vindt als je hem poetst? Signalen die paarden geven zijn doorgaans heel klein, vaak missen wij ze gewoon. Dat veel paarden gewend zijn 'groot' te communiceren naar mensen wil niet zeggen dat degenen die dat niet doen dus ook niks vinden...

Daarnaast zijn er gewoon paarden die poetsen, tutten, opzadelen enkel accepteren maar er niks aan vinden. Heb er zelf ook eentje, die zal echt niets verkeerd doen maar die maak je gewoon niet blij met uitgebreide poets/was/vlecht/noem maar op activiteiten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:43

Wat doet hij dan? Is hij wel gehoorzaam, ik bedoel keurig meelopen/opzij gaan als jij dat vraagt etc? Als je probleem puur is dat hij heel afwachtend is naar mensen toe dan zou ik hem vooral tijd gunnen, het kan zijn dat hij moet wennen aan het feit dat een mens ook echt contact met hem wil.

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:46

_Esther_87_ schreef:
Wie zegt dat het hem niets kan schelen? Dat hij in jouw ogen niet reageert, wil toch niet zeggen dat hij het niet waardeert of fijn vindt als je hem poetst? Signalen die paarden geven zijn doorgaans heel klein, vaak missen wij ze gewoon. Dat veel paarden gewend zijn 'groot' te communiceren naar mensen wil niet zeggen dat degenen die dat niet doen dus ook niks vinden...

Daarnaast zijn er gewoon paarden die poetsen, tutten, opzadelen enkel accepteren maar er niks aan vinden. Heb er zelf ook eentje, die zal echt niets verkeerd doen maar die maak je gewoon niet blij met uitgebreide poets/was/vlecht/noem maar op activiteiten.

Ik denk dat ik het begin te begrijpen.
Ik maakte mezelf ook niet meteen zorgen, omdat ik al had gelezen dat sommige paarden borstelen enz maar niets vinden. Maar ik maakte me wat ongerust omdat ze zeiden dat hij niet zo sociaal is. Bedankt voor je reactie :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:48

Met mijn paard was dat in het begin ook zo, het is een super braaf ding, volledig bomproof maar daardoor in het begin soms wat, ja.. Flegmatisch? Nu we ruim een half jaar verder zijn is ze echter wel helemaal naar me toe gegroeid, loopt ze continu achter me aan als ik haar paddock uit mest, duwt ze haar hoofd tegen mijn handen zo van 'kriebel me nog eens even' (ze kriebelt mij ook terug met haar mond zoals paarden dat bij elkaar doen, heel schattig) en hinnikt ze als ik aan kom lopen. Het is gewoon een koelbloedig dier en daardoor misschien een beetje een binnenvetter die niet snel haar emoties laat zien, maar mijn ervaring is dus dat dat wel komt, geef het de tijd!

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:48

troi schreef:
Wat doet hij dan? Is hij wel gehoorzaam, ik bedoel keurig meelopen/opzij gaan als jij dat vraagt etc? Als je probleem puur is dat hij heel afwachtend is naar mensen toe dan zou ik hem vooral tijd gunnen, het kan zijn dat hij moet wennen aan het feit dat een mens ook echt contact met hem wil.

Jep, keurig meelopen en opzij gaan doet hij zonder probleem. Maar ik vraag me soms gewoon af of hij wel plezier heeft in alles wat we samen doen. Ik wil hem tijd geven, echt :)

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:50

lili266 schreef:
Met mijn paard was dat in het begin ook zo, het is een super braaf ding, volledig bomproof maar daardoor in het begin soms wat, ja.. Flegmatisch? Nu we ruim een half jaar verder zijn is ze echter wel helemaal naar me toe gegroeid, loopt ze continu achter me aan als ik haar paddock uit mest, duwt ze haar hoofd tegen mijn handen zo van 'kriebel me nog eens even' (ze kriebelt mij ook terug met haar mond zoals paarden dat bij elkaar doen, heel schattig) en hinnikt ze als ik aan kom lopen. Het is gewoon een koelbloedig dier en daardoor misschien een beetje een binnenvetter die niet snel haar emoties laat zien, maar mijn ervaring is dus dat dat wel komt, geef het de tijd!

Oef, merci! Dit geeft me echt wel hoop :)
Jouw beschrijving klopt volledig met die van mij!
Ik ga gewoon verder doen waar ik mee bezig ben en veel tijd met hem doorbrengen.
Bedankt voor je reactie!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:50

Plezier ergens in hebben en asociaal zijn in mijn ogen 2 hele verschillende dingen. Paard is absoluut niet asociaal, hij laat alles toch toe? Hij slaat niet, bijt niet.
Dat hij niet reageert zoals jij wilt kan nog komen of zoals Esther zegt, misschien vallen zijn signalen jou nog niet op.

Geef het dier tijd om bij te komen ;)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:51

Mijn paard is ook niet zo van het aanhalige, alleen als hij een bilmassage krijgt staat hij echt te genieten :D Verder hoef ik zeker niet uitgebreid te gaan kriebelen. Het paard dat ik voor hem reed, was net zo. Die stond er echt als een dooie bij, maar sjokte in de bak wel vaak achter me aan. Dus ik zou me niet zoveel zorgen maken!

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:54

IndianLady schreef:
Plezier ergens in hebben en asociaal zijn in mijn ogen 2 hele verschillende dingen. Paard is absoluut niet asociaal, hij laat alles toch toe? Hij slaat niet, bijt niet.
Dat hij niet reageert zoals jij wilt kan nog komen of zoals Esther zegt, misschien vallen zijn signalen jou nog niet op.

Geef het dier tijd om bij te komen ;)

Oke, bedankt! Zelf noemde ik het ook niet 'asociaal', maar anderen spraken me erover aan. Natuurlijk moet ik met het paard verder, en is het niet hun zaak, maar ik wou gewoon even jullie mening vragen.
:)

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:55

enny schreef:
Mijn paard is ook niet zo van het aanhalige, alleen als hij een bilmassage krijgt staat hij echt te genieten :D Verder hoef ik zeker niet uitgebreid te gaan kriebelen. Het paard dat ik voor hem reed, was net zo. Die stond er echt als een dooie bij, maar sjokte in de bak wel vaak achter me aan. Dus ik zou me niet zoveel zorgen maken!

Oke, bedankt :)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:57

Misschien eens wat grondwerk met hem gaan doen? en dan spelletjes zoeken wat hij leuk vind (met een bal rollen, of juist wat balkjes lopen).
Neem eens contact op met een NH instructeur om te kijken wat voor type paard het is en hoe je hem kan motiveren samen met jou dingen te gaan doen. Kan zeker helpen een band te krijgen of een bestaande ban te versterken en aan je paard duidelijk te maken waar jij staat en waar hij staat en wat je van hem verwacht.
Gun het tijd, hij is er nog maar pas. Onze welsh heeft een jaar nodig gehad om helemaal te wennen en zich zelf te worden (had een verleden van mishandeling, maar oke).

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:58

Ik denk dat je asociaal en 'niet zo sociaal' door elkaar haalt. Misschien kom je uit België? (je zegt: ik zie hem graag :P) maar asociaal wil zeggen niet sociaal op een compleet onacceptabele manier, dus bij een paard schoppen, slaan, etc. Jouw paardje lijkt nu gewoon niet zo sociaal als in, nog niet zo op jou gericht, dat is dus iets heel anders :)

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:05

Ok, ik weet genoeg.
Bedankt voor jullie reacties :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:31

Als ik het goed lees is je paard geen allemansvriendje die bij ieder langlopend mens op schoot kruipt, maar eentje die gereserveerd is naar mensen toe en eerst eens wil weten of deze ook op lange termijn in beeld blijft. Die zijn nl wel belangrijk, de langslopende niet. Ik heb er ook zo een, eerlijk, goed opgevoed en vergevingsgezind, maar vrij gesloten en geen knuffelbeest. Het is hem inmiddels duidelijk dat ik blijf en ik ben ook van hem nu. Maar pas de laatste tijd begint hij echt contact te zoeken en nieuwsgierig te worden als ik bv in de paddock bezig ben. Hij is al langer behoorlijk op mij gericht, maar het zich openstellen is nog steeds gaande (7 jaar later).

Als hij verder een super passend paard is en jij er mee verder wil moet je je echt niet laten afschrikken door een paard wat je geen duidelijke interactie geeft. Het komt echt wel, alleen je moet het verdienen en dat kan je makkelijk een jaar en heel goed opletten kosten. Van wat ik verder in je beschrijving lees is hij dat waard.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:33

Wat tamary zegt dus inderdaad!

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:52

Hij is het inderdaad waard!
Jullie hebben gelijk, maar ik heb nog nooit een eigen paard gehad, dus twijfelde ik wat.
Want een paard is niet zomaar iets wat je koopt, je moet er echt zeker van zijn.
Bedankt voor jullie hulp, ik ben er echt mee geholpen :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:06

Een paard van 15 heeft soms al heel veel meegemaakt in zijn leven, net als bij mensen heb je introverte en extraverte paarden. Zoals ik het lees heb je een keurig opgevoed, vriendelijk paard. Het feit dat hij niet meteen na twee dagen naar je hinnikt heeft misschien meer te maken met " penny" dromen dan de realiteit. Geniet van je brave leermeester en wees blij met hem.

Steph_19087

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:42

bigone schreef:
Een paard van 15 heeft soms al heel veel meegemaakt in zijn leven, net als bij mensen heb je introverte en extraverte paarden. Zoals ik het lees heb je een keurig opgevoed, vriendelijk paard. Het feit dat hij niet meteen na twee dagen naar je hinnikt heeft misschien meer te maken met " penny" dromen dan de realiteit. Geniet van je brave leermeester en wees blij met hem.

Nu wil ik toch wel even iets rechtzetten.
Ten eerste ben ik héél blij met hem.
Ten tweede ben ik realistisch, het laatste waar ik aan denk zijn wel penny dromen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:45

Daarom stond penny ook tussen aanhalingstekens :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:51

Pfff dat hij niet zo sociaal is? hoe kunnen ze dat nou zeggen? dat is hij wel als hij al meteen vrienden kan maken met andere paarden, dan is hij gewoon sociaal.

Geef m een kans, met mijn vorig paard een draver was dat er ook niet en later toen hij eenmaal gewend was en weet dat er contact mogelijk is en mag, nou echt geloof me, het is zo'n knuffel geworden. Hij moet het gewoon leren en bij de huidige eigenaren is het ook een knuffel en in t begin niet, gewoon omdat hij me toen miste en hij er moet wennen.

Hij was dat gewoon niet gewend en wist niet hoe en wat en kende zelfs snoepjes niet, hij was gewoon altijd door mannen getraind en verzorgd dus afstandelijk en zakelijk.

Met mijn paard heb ik veel contact met t poetsen en met t wandelen en of bij het rijden, maar ik ken hem dan ook zijn hele leven behalve zijn eerste jaar, ik had hem gekocht toen hij 1 jaar was en hij is 4 jaren weggeweest (verkocht) en hij is nu weer terug bij mij.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:00

Als paarden veel negatieve (Pijn) ervaringen met mensen hebben gehad waar ze zichzelf niet aan hebben kunnen onttrekken kunnen ze in een toestand terecht komen die in de wetenschap learned helpnessnes genoemd wordt, een toestand die te vergelijken is met een klinische depressie. Ook bij te ver doorgeParrelide paarden kun je deze toestand tegenkomen omdat ze alleen maar met wijken voor duk zijn getrained (de beloning is dan wegnemen van druk, maar dit is voor een paard een vrij stressvolle trainingsmethode) Het kan zijn dat jouw paard in die depressieve toestand verkeert. Benader hem vooral positief, belonend, ook met rijden, direct belonen wat hij goed doet, doe veel spelletjes met hem met voer om hem te interesseren in wat jij van hem wil. Met voer belonen haalt veel paarden direct uit hun isolement, eten is voor een paard het belangrijkste van de dag, als je eten koppelt aan werken zul je zijn interesse direct wekken.