Merrie naast mijn hengst geplaatst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Merrie naast mijn hengst geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:00

Hoi!

Vandaag ging ik naar mn paardje, het is een hengst. Nu kwam ik daar aan, hebben ze in 1 keer een merrie in het weiland ernaast gezet. De eigenaren van het weiland hebben me niets verteld maar ze konden de pony niet laten staan en hebben haar dus meegenomen.
Mijn hengstje is nu dus echt helemaal gek geworden, hij heeft klitten in zijn vacht en is helemaal bezweet en nat van de regen.
Zijn hoeven zien er echt niet uit, er zitten enorme kuilen in het weiland en het is een modderpoel geworden.
Fijn, hadden ze het me maar even eerder verteld, maar nee hoor. Hij wilt niet eten en heeft alleen maar oog voor de merrie, rent ook in 1 stuk de hele tijd een paar meter heen en weer.
Hij is ook agressief naar mij toe geworden, ik kon zijn halster niet omdoen. Hij maakte een enorme stijger (die gelukkig lang duurde, ik kon wegkomen, hij was wel echt naar mij toe gericht) en ging er weer vandoor. Het scheelde niet veel, het was echt op een halve meter afstand.
Mij lijkt dit dus echt niet goed, alleen ik weet niet wat ik moet doen. :\
Ben erg teleurgesteld ook vooral, de laatste tijd ging het zó goed, ben bang dat ik weer vanaf 0 moet beginnen.
Misschien is het morgen al weer over, ook dat weet ik niet.

Wat is nou de beste optie? Moet ik hem wel gewoon in het weiland laten rennen en verder niks doen?
Ik heb wel een zweetdeken maar krijg hem verder niet te pakken... Ik hoop niet dat hij ziek wordt door de regen en zijn vele zweet.
Castreren is een optie, maar het ging eerst ook heel goed toen hij nog hengst was. Weet ook niet of dit op korte termijn kan gebeuren.
Hopelijk weten jullie raad hiermee... Alvast bedankt.

orienta

Re: Merrie naast mijn hengst geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:02

Staat hij bij een opfok?
Hoe vaak kom je er dan?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:03

Kun je de hengst niet verplaatsen? Dit lijken mij geen ideale omstandigheden voor je hengst (de hele opsomming).

Castreren is een optie, maar lost de huidige omstandigheden niet direct op. Verplaatsen wel.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:03

orienta schreef:
Staat hij bij een opfok?
Hoe vaak kom je er dan?

Hij is 5 jaar, staat niet bij een opfok. Ik kom er normaal gesproken iedere dag, maar soms heb ik wel eens 1 dagje dat ik niet kom. Het was alleen een lastig paardje in het begin, dus ik was blij dat het zo goed ging. Alleen nu hij weer agressief wordt naar mij weet ik niet meer wat ik met hem aan moet...

Verplaatsen is een mogelijkheid, weet alleen niet of dat gemakkelijk gaat hier i.v.m. rhino virus etc.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:06

Irmy schreef:
orienta schreef:
Staat hij bij een opfok?
Hoe vaak kom je er dan?

Hij is 5 jaar, staat niet bij een opfok. Ik kom er normaal gesproken iedere dag, maar soms heb ik wel eens 1 dagje dat ik niet kom. Het was alleen een lastig paardje in het begin, dus ik was blij dat het zo goed ging. Alleen nu hij weer agressief wordt naar mij weet ik niet meer wat ik met hem aan moet...

Verplaatsen is een mogelijkheid, weet alleen niet of dat gemakkelijk gaat hier i.v.m. rhino virus etc.

ik zou hem verplaatsen. Is Rhino niet allang weg?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:06

ik zou hem castereren, daar help je hem zelf ook heel veel mee. en kan hij gewoon in zijn eigen wei blijven

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:07

[quote="welshfan97'']
ik zou hem verplaatsen. Is Rhino niet allang weg?[/quote]

Hmm zou best kunnen hoor, ja dit was eigenlijk wel een ideale plek waar hij stond. Ik mocht er gratis staan en het is lekker ruim.
Moet ik hem komende tijd dan maar met rust laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:07

Geewoon castreren ben je van het hele gezeik af en kan hij ook bij soortgenoten in.
Je doet hem er een groot plezier mee

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:10

Ja klopt ook, maar denk niet dat dit op korte termijn mogelijk is. Ga er vanavond nog even over praten, want alle opties blijven open.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:12

hij heeft last van zijn hormonen...castreren of er vrede mee hebben dat hij zijn aandacht verdeelt :+

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:12

Ik zou hem zo snel mogelijk laten castreren. Dat scheelt je een hoop narigheid. Je hebt geluk dat hij nog niet dwars door de draden gegaan is naar die merrie toe. Ik zou hem nu zeker eerst uit de buurt van merries houden zodat zijn hormonen weer even tot rust kunnen komen.. :D Succes.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:18

Ik vind dat jullie wel weer meteen heel hard roepen met je moet hem castreren!
Ik vind het persoonlijk nogal associaal van degene die zijn merrie er zomaar opeens heeft naast gezet. Deze heeft denk ik niet over de gevolgen hiervan nagedacht.
Wat ik ook opmaak uit de OP van de TS is er ook niks aan haar gevraagd/gezegd over het wel of niet plaatsen van een merrie naast een hengst.
TS: Ga eerst eens overleggen wat er mogelijk is voor je meteen zijn edele delen eraf gaat halen!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:21

maar ik zou gewoon iedere hengst die geen dek hengst is castereren, dat is voor het hengst ook veel fijnere en voor je zelf ook. want dan hebt je dit soort situatie's niet

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:21

Er is inderdaad niks overlegt, in een keer zag ik mijn pony heen en weer rennen en dan weet je wel wat er aan de hand is hoor... Normaal is hij altijd erg rustig, ik had persoonlijk niet veel last van zijn mannelijke hormonen. Hij luisterde erg goed laatste tijd!
Ik ga het er ook zeker eerst goed over hebben, maar ik denk als ik naar een andere stalling ga, dat hij dan alsnog een ruin moet zijn... Dat is tenminste vaak wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:23

@ lucifertje: wat heb je in godsnaam aan een papierloze niet goed gekeurde shetland hengst? Dat die zal toch nooit gaan dekken (hoop ik) dus waarom zou je hem dan hengst laten? Dat is toch zielig..
Daarbij zijn de eigenaren van het andere weiland vrij om er in te zetten wat ze willen..

Dus TS lekker laten casteren! En doe het snel, want hoe langer je wacht hoe lastiger hengsten gedrag af te leren is!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:24

De enige juiste oplossing zou ik een castratie vinden. Het is gewoon zielig dat het beestje alleen moet blijven staan omdat het hengst is. De kans dat hij een mogelijkheid ziet om uit te breken en bij de merrie te komen is zeer aanwezig, met eventuele verwondingen vandien.
Of de merrie naast hem nu wel of niet weg gaat, hij zou dus altijd uit de buurt van andere paarden/pony's moeten blijven om rustig te blijven en dat is toch geen manier van je dier houden lijkt me!?

Peppertree

Als hij daar gratis mag staan en hij heeft het hele land omgeploegd denk ik dat je blij mag zijn dat je daar mag blijven :+ .

Denk dat castreren uiteindelijk goedkoper is dan een plekje zoeken waar je maandelijks wel voor moet betalen... En lekkerder voor je pony!

Aukelizzy

lucifertje schreef:

Als ik deze quote lees van TS is het een goede oplossing.
Irmy schreef:
Alleen nu hij weer agressief wordt naar mij weet ik niet meer wat ik met hem aan moet....

Ook staat TS gratis op het land bij die mensen. Natuurlijk is het niet echt slim van ze maar ik denk dat je niet teveel eisen kunt stellen als je ergens gratis staat.
Ook zie ik het nut van hengst laten niet in.. Als je gewoon van je pony's wil genieten en een hoop problemen wilt voorkomen is een ruin zoveel makkelijker.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:25

Irmy schreef:
maar ik denk als ik naar een andere stalling ga, dat hij dan alsnog een ruin moet zijn... Dat is tenminste vaak wel zo.

En waarom toch denk je :)* Castreren is de enige goede optie.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:27

Denk ook dat ik voor castratie kies hoor. :j
Ik ben zelf ook van mening dat je niet moet dekken met een niet goed gekeurde hengst. En uiteraard wil ik ook niet dat hij alleen staat.

Denk ook niet dat ze echt blij zijn hoor met het omgeploegde weiland, maar is hun eigen schuld he. Zij wouden persé een pony erbij... Ik kan er echt niks aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:30

lucifertje schreef:
Ik vind het persoonlijk nogal associaal van degene die zijn merrie er zomaar opeens heeft naast gezet. Deze heeft denk ik niet over de gevolgen hiervan nagedacht.
Wat ik ook opmaak uit de OP van de TS is er ook niks aan haar gevraagd/gezegd over het wel of niet plaatsen van een merrie naast een hengst.
TS: Ga eerst eens overleggen wat er mogelijk is voor je meteen zijn edele delen eraf gaat halen!

Asociaal waarom?
Tenzij TS strakke afspraken heeft wbt de weides en wie er in staan lijkt me dat ze weinig kan eisen. Ze staat er nota bene gratis.

Daarbij waarom zou je de pony hengst houden? Heeft geen enkele voordelen, alleen maar veel nadelen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:31

Casteren word niet voor niks door iedereen aangeraden.

Enkele jaren terug stond er een shetlanderhengst in het weiland naast mijn merrie. Getikt werd ik van dat beest, elke dag kon ik hem bij mijn merrie uit het land vissen en vertoonde het zelfde gedrag als die van jou nu doet. Op den duur had de stalling en eigenaar van het hengstje een oplossing bedacht en zetten ze hem het verste weg van mijn merrie. Ik stond bij mijn merrie in het land en zie dat ze de hengst er in gooien nou het heeft 30 seconde geduurt voor hij weer naast mijn merrie paradeerde. Op den duur werd de hengst maar binnen gehouden wat voor een meisje van geloof ik ook een jaar of 14 zeer slecht heeft uitgepakt. Deze is door hem in dr gezicht gebeten, echt door gebeten. Uit eindelijk is hij geruint en verkocht.

Neem je leer uit mijn verhaal :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:32

lucifertje schreef:

Zoals ik het lees (begrijp) is dat landje van een andere eigenaar. Die moest zijn paard daarop kwijt (kon nergens anders). De eigenaar is vrij om wat dan ook op het land te zetten wat hij wilt :j. Dat het andere paardje zo flipt...tja, dat is dan toch echt het probleem van ts. Of laat jij jouw pony uit jouw eigen wei, omdat in een aangrenzend weilandje een ander paard niet relaxed kan blijven staan? Het was misschien fijner geweest dat ze het even meldden, maar wie weet wisten ze helemaal niet dat het een hengstje was :).

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:32

Ik zeg niet dat jij er wat aan kan doen. Ik denk alleen wel dat je in je handjes mag knijpen met een gratis plekje. Dus misschien kun je aanbieden het kapotgetrapte stukje te repareren/vergoeden? Mensen die je paard gratis laten staan (en er zelfs gezelschap voor je bij kopen) zou ik te vriend houden!

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:34

moyra schreef:
Casteren word niet voor niks door iedereen aangeraden.

Enkele jaren terug stond er een shetlanderhengst in het weiland naast mijn merrie. Getikt werd ik van dat beest, elke dag kon ik hem bij mijn merrie uit het land vissen en vertoonde het zelfde gedrag als die van jou nu doet. Op den duur had de stalling en eigenaar van het hengstje een oplossing bedacht en zetten ze hem het verste weg van mijn merrie. Ik stond bij mijn merrie in het land en zie dat ze de hengst er in gooien nou het heeft 30 seconde geduurt voor hij weer naast mijn merrie paradeerde. Op den duur werd de hengst maar binnen gehouden wat voor een meisje van geloof ik ook een jaar of 14 zeer slecht heeft uitgepakt. Deze is door hem in dr gezicht gebeten, echt door gebeten. Uit eindelijk is hij geruint en verkocht.

Neem je leer uit mijn verhaal :j

Ik begrijp dat het erg vervelend voor je is geweest ja... Ik wil hem in de toekomst ook voor de kar dus dan is het sowieso handiger om hem te castreren lijkt me, voor als je merries tegenkomt. Als hij ruin is he, wordt hij dan niet agressief of zoiets tegenover de merrie als hij in hetzelfde weiland staat?

Oh en natuurlijk zorg ik er voor dat het weiland weer netjes wordt hoor! Vind wel dat dat zo hoort. Ben ook erg blij dat ik daar gratis mag staan, dus doe ook alles om het daar netjes te houden.