Paard wil bit niet in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:12

Wie heeft er tips en aub niet te makkelijk denken Oke. Mijn pony van 3 heeft vorig jaar vaak een bit in gehad. Van de winter ermee gestopt en nu laatste 4x met veel problemen en langer dan half uur kregen we hem in. De laatste keer anderhalf uur bezig geweest en vandaag lukte het niet. Ze is 1.48m en gaat hevig met het hoofd heen en weer. Zodra je met het bit bij de mond komt. Ze gaat zelfs op de achterbenen en beukt op je in. Brokken voer enz werken niet.

Appelmoes_11

Re: Paard wil bit niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:18

Vindt ze het goed als je aan haar mond komt? Mag je haar mond opendoen, zonder het bit in de buurt dus? Is ze misschien aan het wisselen, heeft ze wolfskiesjes waardoor het bit pijn doet zelfs als er niemand aan de teugels zit? Is er een tandarts bij geweest? Is ze verder nog steeds braaf in de omgang en is het echt alleen het bit, of is er meer veranderd?

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:18

Misschien wisselt ze van tanden en heeft ze een pijnlijke/gevoelige mond. Tijdelijk even bitloos?

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:20

Ik voelde wel puntjes dat tanden doorkomen. Maar onder het zadel merkte je er niks van en dan speelt ze ermee. Daarom denk ik dat ze me voor de gek houd. Een touw krijg ik er wel in en soms pakt ze zelf ook het ijzeren zweetmes vast

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:24

Voor de gek houden geloof ik niet zo in. Kom je misschien per ongeluk tegen de (doorkomende) tanden aan bij het indoen, en past het bit wel goed?

Tijdelijk bitloos is inderdaad een optie :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:26

Voor de gek houden lijkt me ook sterk. Schijnbaar gebeurd er iets waardoor je paard het niet leuk vind dat ze het bit in moet. Let daar eens op, op de manier hoe jij het bit in doet en kijk daar wát er fout gaat.

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:30

Wauw, als ik dit zo lees ben je wel erg geduldig (anderhalf uur bezig!), dat vind ik knap!
Sommige paarden kunnen erg lastig doen met het bit. Meestal heeft dit wel een oorzaak, maar die is vaak niet gemakkelijk te vinden.

Je zegt dat je wel een touw in haar mond krijgt? Gaat dit met 'dwang' of gewoon gemakkelijk? Een halster is ook geen probleem lijkt me?

Als ze een touw makkelijk vastpakt, zou ik eerst eens proberen of ze het bitje wil aannemen als het niet aan het hoofdstel zit. Als je al eens anderhalf uur bezig bent geweest, zul je wel aardig wat geduld hebben, dus dat is al mooi!
Ik zou beginnen met enkel het bitje in proberen te doen. Desnoods met een brokje oid. Als ze het bitje in heeft, haal je het ook weer rustig uit haar mond en beloon je. Stel dat dit werkt, dan kun je proberen of het ook lukt als je alleen het kopstuk + de bakstukken aan het bitje maakt.
Misschien is het hele hoofdstel gewoon te veel voor nu, en moet je het rustiger opbouwen..

Uiteraard kan het ook zijn dat ze last heeft van haar gebit, dat zou je ook even na kunnen laten kijken.

Ik zou het overigens echt niet toestaan als ze gaat duwen/springen. Ik zou nu vooral proberen om eerst de rust weer terug te vinden. Probeer te zorgen dat ze zich niet gaat spannen. Maar als ze echt zo stout doet, mag ze gerust een tik op de borst.

Nouja, succes! Het blijft lastig als ze het bit niet willen innemen!

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:46

Probeer eerst een bitje in te doen zonder hoofdstel. Dan zul je vanzelf merken of ze je voor de gek houd en dat het niet door de wisselende tanden komt. Succes!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:38

appelmoes 11 ja ze vind het goed als je aan haar mond komt als je maar niet ook in die hand het bit hebt ... mag ook met mijn vingers haar mond open doen ... ze is verder gewoon braaf en ja tandjes komen door, maar of het wolfstandjes zijn?
somebitch ik probeer zo rustig mogelijk het bit in te doen en als ze wegtrekt en hij zit er in dan laat ik niet los en is het ook meteen over en is ze meteen rustig ... het ligt echt niet aan mijn manier hoor, want het lukte altijd tot op sinds wat we op haar rijden wat we nu 3x hebben gedaan en toen speelde ze met het bit en hadden we losse teugels
ileton ja ik wil haar niet laten winnen daarom mijn geduld, maar vandaag gaf ik het op.
ik doe niks met dwang, want wat ik al zei dat gaat niet eens omdat ze dan gek word, dus alles gaat met rust en ja ik geef haar wel eens een tik als ze over mij heen loopt of mij plet bij de muur ... halster is ook geen probleem echt alleen het bit wat ik zei het is iets van de laatste keren ... met brokje lukt niet want daar trapt ze niet in want ze weet wanneer het bit in mijn hand zit

mieke32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:44

misschien een beetje stroop op het bit smeren is dat een idee?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:47

Dan zou ik er een tandarts naar laen kijken. Paarden zijn ook heel gevoelig in de mond op het moment dat ze aan het wisselen zijn.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:19

Precies, lijkt me meer dat het haar gewoon ongemak bezorgt nu met wisselen :) Laat een tandarts komen en stap tijdelijk over op bitloos is mijn advies. Volgens mij ga je daar een heel fijn paardje aan overhouden.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:41

Stroop kan ik proberen maar weet bijna zeker dat het haar niet boeit omdat het dan aan het bit zit maar kan het proberen en bitloos doe ik niet want dat is niet handig omdat ze pas 3x onder het zadel is geweest. Tandarts lijkt me nog wat overbodig omdat ik zelf ook weet dat ze wisselt is een rubber bit een idee?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:32

Misschien wel, geen idee. Rubber of leer is wel zachter heb ik gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee. :)

Toch zou ik als ik jou was bitloos overwegen, juist omdat ze pas 3x onder het zadel is geweest. Ze weet hoe ze op een halster moet reageren neem ik aan? Het kan echt een uitkomst zijn, juist om haar gevoelige mond te sparen. Anders krijgt ze misschien slechte ervaringen met het bit tijdens het inrijden, zo van bit = pijn.

Tandarts zou ik sowieso even laten komen.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:42

Voorlopig even het hoofdstel over het halster heen doen zodat ze leert dat ze niet mag verzetten tegen een hoofdstel met bit in doen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:45

Ze mag inderdaad niet tegen je aan gaan beuken, maar als ze pijn heeft zou ik er toch niet mee doorgaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:03

Fwest23 schreef:
Voorlopig even het hoofdstel over het halster heen doen zodat ze leert dat ze niet mag verzetten tegen een hoofdstel met bit in doen.

Ja hoor lekkere tip. Paard heeft pijn dus heeft alle redenen om zich te mogen verzetten.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:08

Een tandarts is juist wel noodzakelijk als paarden wisselen! Wat er bjvoorbeeld bij het wisselen gebeurt is dat de oude melkkiezen op de nieuwe kiezen kunnen blijven zitten ( doppen). Hier kan je paard erg veel last van hebben. Een goede tandarts ( liefst een veearts die onder verdoving werkt) kan die doppen verwijderen, kijken of je paard geen last heeft van wolfs-en ruinentanden, en meteen kijken of je bit wel goed past (juist onder verdoving kun je dit mooi zien omdat de mond van je paard dan ontspannen is).
Dat je paard ergens last van heeft is wel duidelijk, voorlopig zonder bit is dan vaak de beste oplossing, en je paard is ook jong genoeg om een tijdje niets te doen toch?!
In het algemeen: jonge paarden een bit laten accepteren doe je altijd in combinatie met wat lekkers, bv klein stukje wortel of appel tegelijk met het bit in de mond stoppen. Dan zie je dat je paard vrijwel direct zn bit graag in de mond wil nemen. Anderhalf uur bezig zijn is van jou heel geduldig, maar je paard leert er alleen maar van dat hij wel anderhalf uur succes heeft als hij zn mond dichthoudt. Daar krijg je termijn een paard mee dat helemaal geen bit meer in wil.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:13

Ik zou idd even een tandarts laten komen, helemaal als je zegt dat dit probleem zich nooit heeft voorgedaan.
Heb een tijd terug ook een pony gehad die het bit niet in wilde. We hebben er toen stroop opgedaan, maar ook toen wilde ze hem niet in doen. Toen hebben we het bit aan een kant losgemaakt van het bakstuk het hoofdstel aangedaan en toen het bit en het vervolgens weer aan de andere kant vast gemaakt. Dit werkte toen bij mij heel goed, dus misschien de moeite waard om het te proberen zeker omdat je aangeeft dat ze er tegenin gaat? Bij die pony kwam de rust door deze manier ook weer terug.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:17

Je kan ook proberen het hoofdstel eerst om te doen, waarbij je het bit aan een kant losmaakt. Dan heeft ze iig alles om en dan probeer je op die manier het bit in te doen. Zal een stukje makkelijker zijn, want je hoeft dan niet het hoofdstel enzo vast te houden. Dus hand in dr mond en dan vlug, maar voorzichtig het bit in doen en dan belonen. Heeft ze een slechte ervaring opgedaan dat het bit een aantal keer tegen haar tanden heeft getikt?

Bitloos met een 3 jarige lijkt me niet zo'n puik plan :D

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 09:44

Bit los aan een kant doe ik altijd bij dat paard. En dan stop ik voorlopig ook met haar in te rijden want vind zelf veiliger als ik erop zit met bit dan heb je toch wat meer te zeggen dan zonder. Bit tikt nooit tegen de tanden want hou vaak mijn vinger ervoor. Zal eens goed haar mond bekijken maar voor zover ik weet heb ik geen doppen ofzo gezien

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:45

Dat zit tussen je oren. :+

Maar waarom niet gewoon even een tandarts laten kijken? Dan heb je duidelijk en weet je wat je kan / moet doen.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:47

mijn fries had een tijdje geleden ook zoiets, en ik ben dus echt niet zo geduldig. jemig wat een toestand was dat zeg. en meneer is 170. wanneer die zijn hoofd omhoog gaat doen, heb ik met mijn eigen 165 niet zo heel veel meer in te brengen.

ik heb dus na de derde keer martelen, en mijn geduld verliezen, de dierenarts maar laten komen, want misschien was er wel wat met zijn tanden/kiezen. dat was inderdaad het geval. en de dierenarts heeft daar wat aangedaan. mijn edele viervoeter begreep alleen niet direct daarna dat een bit in doen, dan ook geen auw meer zou doen.

ik heb vanalles geprobeerd, maar met een touw om zijn nek even ergens aan vastzetten, zodat hij in ieder geval zijn hoofd niet meer omhoog zou kunnen doen, en direct na het toehappen een paardesnoepje er achter aan, dat deed wonderen.

het touw is ondertussen al lang weer afgeschaft, het paardensnoepje niet. en geloof het of niet hij vliegt bijna op zijn bit af.

misschien ook wat voor jou??

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:50

hihi met een bit heb je echt niet meer controle als zonder hoor, als ie wil gaan gaat ie, een ijzeren stijfje houd hem dan niet tegen, alleen sommige paarden reageren beter op het bit en andere bitloos :)

maar idd miss even een tandarts laten komen, en anders bitloos tot ie het bit weer toelaat ?

wildfireS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:16

Ik denk dat er een aantal vragen zijn die je aan jezelf moet stellen. Past het bitje goed? Doe je hem voorzichtig genoeg in? (1 keer kletsen tegen de tanden kan voor sommige genoeg zijn) Zijn er andere dingen die hem kunnen hinderen? denk aan slecht passend tuig, onhandige ruiter met beleren etc.

Er zijn hier in mijn ogen een aantal opties mogelijk.
A. je houd een pauze, blijft goed in de gaten houden wanneer ze uitgewisselt is en pakt haar dan weer op. Probeert het dan blanco weer. Dus er niet al van uitgaan dat ze lastig gaat doen.
B. Je laat een tandarts komen. (sowieso altijd verstandig) Waarschijnlijk heeft ze haken. Die hoeven voor sommige paarden maar heel klein te zijn om irritand te zijn.