Wat doe je als je een baaldag hebt ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat doe je als je een baaldag hebt ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:10

... en je pony is te dik?

Ik weet, vandaag nog maar eens met mijn neus op de feiten gedrukt, dat je beter niet met je paard kan werken als je zelf een baaldag hebt .. Paard spiegelt enorm en gaat dus net zo irritant doen als dat ik mij voel :Y) Dus ja, dan zeg je: dan doe je op zo'n dag niks met je paard..

Maar .. mijn pony is te dik, en ik wil hem dus zo vaak als mogelijk per week laten bewegen (al is het maar een kwartiertje longeren of een stukje buiten wandelen), wat moet je daarmee? -O- Ik wil profiteren van de tijd dat ik kan, want ik weet nooit wat het in de toekomst gaat geven (ben zelf niet gezond en het werk valt me momenteel best wel zwaar, ik weet dus nooit op voorhand of ik de energie wel ga hebben).

Maarja, als ik dan zo'n dag heb als vandaag, dat schiet ook niet op ...
Wat zou ik wel nog kunnen doen op zo'n dag? Alles waar 'bewegen' bij komt kijken vindt de pony niet zo heel erg leuk :+ Op goede dagen kan ik hem nog wel motiveren en kunnen we fijn aan de slag, maar op een dag als vandaag .... Pas op, hij heeft wel gewerkt hoor, uiteindelijk heeft hij gedaan wat ik wilde en hij heeft gelopen, maar ik was met momenten wel bijna plat .. en dat was lang geleden .. en lag dus duidelijk aan mijn humeur ...

Wie heeft ideeën? :Y)

Anoniem

Re: Wat doe je als je een baaldag hebt ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:19

Fietsen aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:20

Weet je wel hoe vermoeiend dat is? :+
Neen, geen fiets op stal (geen fiets in het algemeen :') ) en ook niet iets wat mijn pony zo 1, 2, 3 zou doen denk ik...
Toch bedankt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:21

Haha heb jij ook meteen beweging!
Trouwens, als je het goed doet, trekt de pony jou voort :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:22

Gewoon een stapritje aan de lange teugel. Issie toch in beweging en hoef je zelf vooral te zitten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:23

Een rustig stapritje! :j Wordt iedereen blij van. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:24

@ Joolien : Whaha ja, en dan alleen naar huis zeker? :+ Ik zie het zo gebeuren :')

@ vuurneon : ohja, klein detail, pony wordt niet bereden :Y)
Kan wel aan de lange lijnen naar buiten, dat lijkt hij tot nu toe wel wat te vinden .. Gisteren eerst aan de dubbele longe gewerkt in de roundpen en toen had hij last van vanalles en nog wat, en daarna nog een rondje buiten gestapt aan de lange lijnen en toen ging alles ineens prima en had hij nergens meer last van :+

Maarja, als ik dan na mijn werk ga en ik ben wat laat dan moet ik nog goed opletten dat ik niet verdwaal, het is toch nog snel donker als je bezig bent heb ik gemerkt :+ En ik ken de weg daar nog niet zo heel super, moet nog eens wat verkenningen gaan doen :Y)

Heeft het zin om bv. maar een kwartiertje ofzo naar buiten te gaan? Klein rondje? Of kan ik hem dan beter net zo goed op de weide laten staan? :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-12 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:25

Kom op hoor, een beetje spanning in de tent! Altijd leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:25

Heb verder spanning genoeg, mijn pony's zijn in theorie mijn ontspanning, dus dat wil ik graag zo houden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:26

Pfff mietje! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:26

Een hele echte :j

:+

Ik ging vandaag ook eens stoer toen ten opzichte van mijn pony (was aan het longeren en hij wilde 1 kant uit niet vertrekken, dus ik ging heel stoer blijven staan en hij zou moeten) .. heb toch staan zweten hoor, hij kwam wel héél erg op mij staan := :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:25

op die dagen wandel ik met de pony! lekker aan de hand door de woonwijk dichtbij, of langs de dijk. lekker rustig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:25

spelen is ook leuk! Balkjes en ermee rennen.. bal erin en voetballen.. geweldig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:15

Tjaaa is dit nu echt of is dit een soort kinderverhaaltje.
Op deze manier met een paard werken is niet werken hé, en twijfel ook erg aan jouw leiderschapskwaliteiten ten overstaan van het paard.
Je bedoelt het mssn goed, maar op deze manier kan dit nooit goed komen, erger nog mssn loopt het ooit fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:34

Het is al fout gelopen ... voordat ik op deze manier werkte ...
Toen ik deed zoals 90% van de mensen doen: die knol moet gewoon luisteren .. Toen liep het fout.
Dus dit is echt een kinderverhaaltje :j Maar gelukkig voor jou is het mijn probleem ;)

Ik kan trouwens perfect met mijn pony werken .. als ik zeg: en NU doe je dit, dan doet die dat wel .. met een kop op onweer en als ik dan even niet oplet heb ik prijs, maar hij doet het wel ... Alleen wil ik dat niet op die manier.

Dit topic is trouwens ook al een maand oud, ondertussen heb ik gelukkig weer wat nieuwe dingetjes ontdekt dus we houden ons wel bezig :)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:37

minder voeren nog een optie?
Wat voer je nu?
en misschien zelf wat gaan doen waardoor je minder baaldagen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:40

Neen, geen optie meer.
Hij staat nu enkel op (droog) voordroog, en daarnaast 's avonds een halve kilo Optiform van Mijten (stimuleert de darmwerking, hij ziet er minder opgeblazen uit sinds hij dit krijgt en zou ook helpen naar z'n ZE toe, dus hou ik er wel in) en 50g Pavo Vital.

Hij staat trouwens weer op onbeperkt, heeft een slowfeeder met mazen van 3x3 en deze gooi ik 's avonds vol (gaat ongeveer 8 tot 10 kg in, afhankelijk van hoe hard je duwt :Y) ) en dan overdag kijken ze, zolang er is gooien ze niks bij en anders krijgt hij nog wat knabbel bij. Dit was ook van moeten, hij heeft een tijdje op strikt dieet gestaan (4 kg 's morgens en 4 kg 's avonds) maar toen begon hij aan de weidepalen ... Nu hij weer constant kan knabbelen (met de nadruk op kan, want hij doet het niet) is hij daar ook weer mee gestopt.

Hoe bedoel je dat laatste?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:46

met dat laatste bedoel ik achterhalen waar je baaldag vandaan komt en kijken of je daar iets aan kunt doen. misschien meer leuke dingen doen ofzo waardoor je meer energie krijgt om wat te gaan doen als je bij je paard bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:53

Die baaldag is gewoon puur als het werk mij niet bekomt, als ik dan om 16.30u gedaan heb dan is mijn energie gewoon op, dan zou ik eigenlijk de bank op moeten en niks meer doen. Maar aangezien zo'n dagen niet uitzonderlijk zijn weiger ik daaraan toe te geven .. Dus ik doe dan wel gewoon wat ik wil doen (alleen dan wat minder intensief). Alleen zit ik dus met het probleem dat ik op zo'n dagen mijn pony niet kan motiveren. Als ik nu een pony had waarbij ik in de piste zou staan en die zichzelf zou vermaken, of op wat simpele aanwijzingen zou reageren dan had ik dit topic niet gehad, dan was een kwartiertje loswerken in de roundpen gewoon prima. Maar ik heb zo geen pony :+ Ik heb een pony waar je heel leuk mee kan werken, maar die enorm je energie/humeur/... aanvoelt en spiegelt. Dus op dagen dat ik mij zo voel kan ik gewoon niet verwachten dat hij het wel allemaal zal doen, want dat gebeurd dus niet ...

Hoe het kom dat ik na een dag werken zo weinig energie heb is omdat ik reuma heb, dan niet de gewone gewrichtsvorm maar bij mij zit het op de spieren & pezen (vaak spierpijn, spierspanningen, peesontstekingen, ... ) en het leuke daaraan is dat je het hebt, dat de symptomen wel wat bestreden kunnen worden en that's it. Enige wat ik kan doen is luisteren naar mijn lichaam en gaan rusten als mijn lichaam aangeeft moe te zijn. Maar dat is net het probleem, dan zou ik buiten het werk niks meer kunnen doen en dat weiger ik. Nu is het bv. zo dat ik 2 maanden geleden mijn nek heb vastgezet (iets teveel uitgemest na de vorstperiode :o het mesten van de weides doe ik dus nu ook niet meer zelf, mag ik niet meer) en tot op heden heb ik daar nog steeds last van, ondanks spierontspanners, ontstekingsremmers, kinesist, .... Het gaat met momenten beter, maar op andere momenten is het weer helemaal niks meer ... En daar baal ik trouwens ook van, dat ik verdorie nog zo jong ben en constant pijn moet hebben .. Ik probeer het te negeren, gewoon te doen waar ik zin in heb en gewoon plezier te hebben etc., maar ergens komt altijd een punt dat mij dat wel opbreekt :(

Dus ja, dit als beetje achtergrondinformatie waar mijn "baaldagen" vandaan komen ... Vanaf mei ga ik al minder werken dus ik hoop dat dat al een stukje verlichting geeft, maar verder, tja, afwachten maar hé :)

Nu zijn pony & ik sinds kort begonnen met clickertraining, dit hadden we een tijd terug al gedaan maar puur op vrijheidsdressuur gericht, nu integreer ik de clicker gewoon in alles. Dus als het mij nu goed gaat doen we grote trainingen, met veel actie, en als het mij minder gaat dan doen we gewoon kleine oefeningen, beest is dan in ieder geval de weide uit en bezig, en dat is het voornaamste ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:57

gewoon lekker makkelijk doen op een baaldag.
ik heb ze ook en dan pak ik appie,zet hem in de bak,en laat hem gewoon rondrennen door met mijn longeerzweep met knalrode plastic tas er aan te zwaaien. ~~}>
gegarandeerd dat hij dan even lekker uit zijn dak gaat,energie en calorietjes kwijt kan en ik hoef hem alleen nog maar na te verzorgen.

jij hebt toch ook een bak sabine?
gewoon peerd er in en even lekker laten rennen.
je hoeft niet altijd van alles en nog wat met ze te doen, gewoon even zo makkelijk kan ook.
en vaak vinden ze het nog leuk om even lekker gek te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:59

Ik heb een bak :j Ik heb alleen geen renpeerd :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:12

nee ik ook niet,daarom heb ik dus die plastic tas aan mijn longeerzweep vastgemaakt.

dan heb ik wel een renpaard :D
of een voetbal,appie is doodsbenauwd voor een voetbal,als ik die in d ebak leg en die trap ik van de ene naar de andere kant,kan hij mooi rondrennen hahah.
gewoon lekker makkelijk houen joh,als je een baaldag hebt dan heb je die en dan moet je rekening houden met jezelf en niet met de paarden.
probeer het anders eens,gewoon zo'n plastic boodschapentas, gaan ze allemaal van aan de wandel :D :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:15

Heb je deze al eens bekeken? [ITP] [***] doet zijn ding ... jagen ...
Dat is een stuk plastic aan mijn longeerzweep :+ Denk als ik daarmee in de lucht ga zwaaien dat ik een pony in mijn nek heb :') (graag niet letterlijk te nemen, beest kent z'n grenzen wel :+ ).

En verder is alles wat raar uitziet & rolt en dergelijke reuze interessant :j Alleen net niet interessant genoeg om alleen mee te spelen :') Wel leuk als baasje meedoet, maar verder niet .. en het probleem is juist dat meedoen van baasje _O-

(gewoon een heel simpel voorbeeld: hem laten lopen in de bak .. dit kan, als ik zelf ook moeite doe .. maar mijn enkels zijn een zwak punt en in de pist ligt zand .. dus dat is op zo'n momenten weer geen leuke combinatie ... Het is echt zo stom allemaal :( ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:26

ohw haha,ja dat heb je met die parelli dingen..levensgevaarlijk! :P

tja,dan weet ik het ook niet,ik doe het gewoon zo,keertje wapperen met het plastic en meneer rent netjes zijn rondjes :D
cobe is gewoon een draak }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:30

Ach, [***] is gewoon [***] :+
Recent nog IRL gehoord dat het echt wel een hele speciale is om mee te werken... Persoon stond het serieus langs de kant uit te leggen hoe ik het zou moeten doen, dus heb het haar even laten voordoen, maar dat viel een beetje tegen :') Kreeg ineens wel een stuk meer respect en geen tips van langs de kant meer :Y)

Chase The Tiger is volgens mij geen Parelli-ding hoor :+ En levensgevaarlijk ook niet, als je weet waar je mee bezig bent ;) Hij heeft nu geleerd om (als ik toestemming geef) achter dat plastic aan te gaan, dus ik kan nu niet van hem verwachten dat hij gaat rondrennen als ik er eens mee zwaai :')