Kippen houden bij de paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Kippen houden bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:14

Ik wil graag wat kippen gaan houden bij de paarden. De bedoeling is om de kippen vrij rond te laten lopen, zonder dat ik de weide speciaal ga afrasteren. En in de inloopstallen een stok plaats, zodat de kippen op stok kunnen en uit de wind kunnen slapen samen met de paarden :-)

- Kan de combinatie kippen met paarden goed qua ziekteoverdracht o.i.d.?
- Zijn kippen een beetje honkvast, of als ik ze los laat dat ze dan weglopen?
- Wat te doen met katten of andere roovertjes die hier ook rondsluipen? (onze paarden jagen op katten gelukkig)

Wie heeft ervaring of tips, voordat ik straks kippen aanschaf en het blijkt niet te werken. Ik wil ze dus helemaal vrij rond laten scharrelen, als ze in een hokje moeten begin ik er niet aan. Alvast bedankt!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:18

Je hebt natuurlijk kans dat de Marter even langs komt om te smullen. -O-
En dan vind je je gevederde vrienden onthoofd terug. ;(
Ik zou ze niet bij de paarden in de inloopstal doen,kippenpoep trekt veel vliegen en kippen kunnen snel last hebben van luizen!(die kan de Marter weer bij ze brengen brrr)
Maar kipjes overdag los op het land is niet verkeerd :) ,die scharrelen de poep mooi uitelkaar en elke dag een vers eitje! ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:20

Hier kippen op stal en uiteraard paarden.

Officieel hebben de kippen een eigen weilandje met hek erom en hok, maar ja..
Ze ontsnappen daar meermaals daags (je kan ze over het hek blijven gooien).
Dus hebben we losse kippen.

De katten zijn hier ultieme rovers, pakken gewoon een dikke postduif eend, dikke mol, konijn of wat dan ook,
maar kip hebben ze nog nooit gepakt.

De kipjes komen graantjes bij de paarden jatten, nadeel (of voordeel, ligt eraan hoe je dat vind) is dat
kippen paardenmestballen uitelkaar halen op zoek naar graantjes.

Kippen kunnen parasieten hebben, maar daar kan je ze tegen behandelen.

Kippen blijven als ze weten dat er bij jou elke dat eten is (dus in het begin wel laten wennen en opsluiten)
wel in de buurt en je kan ze makkelijk roepen.. (hier komen ze allemaal op de lokroep: kip kip kip kip kipfilet!!!!!!)

Haantje is ook wel leuk en ze zijn vaak mooi, maar kraaien, dus niet doen als er veel buren zijn of zo.
En hier nog wel eens een agressieve haan die aanvalt.
(heb er laatst 1 gevangen naast de snelweg, en erbij gezet (zijdehoen haan, dus apart), maar die
sufferd valt dus aan. Hij loopt dus het risco op in de soep eindigen ;) :+ .
Dan heb je nog roofvogels, marters, vossen etc. Dus 's nachts veilig hok is wel handig en dan nog
zal er overdag wel eens 1 gepakt worden.

Maar verder vind ik kipjes fantastisch!!!!!
Oh, en de bonus in ruil voor de granenmix, is af en toe een eitje in mijn stal, ipv in het leghok bij de boer. *\o/*

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:20

VisibreTeam heeft ervaring, vraag het haar maar eens haha :))

Sjolvir

Re: Kippen houden bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:22

Oh, vergeten...
Sommige paarden, pletten kippen, als je die erbij hebt zitten, dan geen kippen nemen!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:24

Mijn ervaring?
'hè waar is de kip?' loopt verder op het land.. Ziet een dot veren, loopt verder.. Komt een stuk kip tegen, loopt weer verder.... Weer kip. Bah. Kip lag verscheurd op het land.
En zo zijn bijna al onze kippen aan hun einde gekomen, de last one standing hebben wij maar mee naar huis genomen en een kippenhok gemaakt (en nieuwe vriendjes gekocht)
Het was echt leuk, gezellig! Maar tja... Er zaten daar veel meer rovers dan ik dacht.

Nadeel was ook dat er ratten op af kwamen omdat wij voer op de grond moesten strooien voor ze.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:25

Waar ik rijdt hebben we ook een heleboel kippen, ook haantjes dus ook kuikens. Kippen hebben bij paarden een lekker leven hoor, heel dat land en ze zijn zeker honkvast :j Als je kuikens hebt is er wel eens de kans dat er eentje de dood vindt onder de hoeven van je paard ( :(:) ) of dat een kat 'm meeneemt. Met volwassen kippen is dat risico niet zo heel groot. Zorg wel dat je de poep opruimt want het stinkt en trekt dus vliegen. Ook oppassen met waterbakken van paarden, daar willen de kippen ook nog wel eens uit drinken en dan bestat de kans dat ze verdrinken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:27

op mijn stal lopen er stuk of 15 rond :+ geen last van hoor (behalfe de stront := )

Ze leggen alleen het eitje wel eens in een stal :Y) (gelukkig nooit de mijne :') )

troi

Kippen zijn leuk maar je moet wel het hok goed kunnen afsluiten in de nacht, vooral in de winter en vroege lente anders worden ze snel opgegeten door vossen en marters. En dat is erg zonde.

Sjors

..........totdat je paard een gekke bui heeft en een kip plet............... ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:28

Ik zou geen kippen los bij de paarden willen hebben, en al helemaal niet in dezelfde stal.
Kippen = Salmonella, en paarden kunnen daarmee besmet raken. Helemaal als ze in voerbakken of waterbakken poepen (en voerbakken vooral komen om een graantje mee te pikken) Niet grappig.
Oude kippenstallen hebben soms ook sporen van een schimmel die bij paarden voor ontstekingen in de kaakholtes kunnen zorgen: is heel moeilijk te behandelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:30

ik heb ook kippen en als die kuikens hebben die net aan kunnen vliegen slapen ze op een rijtje bovenop een van de pony's. Zonder kuikens slapen ze op het ijzerwerk wat om de lampen zit. Beetje jammer is wel dat een van de hennen altijd een nest maakt in een voerbak dus dan moet ik tijdelijk van de grond voeren *hoe bedoel je de kip bepaald het beleid*
Eerste weken wel even opsluiten zodat ze weten waar ze thuis horen.
Een van mijn pony's maakt er een sport van om staartveren uit te trekken maar de kippen kunnen onder de draden door dus dan kunnen ze zichzelf in veiligheid brengen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:30

Vroeger op de stal waar ik stond liepen ook al de kippen los
op zich vond ik het echt niet erg behalve dan dat ze echt overal waren
Dus ook in de voerbak van je paard op het paard zelf en dus overal poepten ,dat was dan weer minder

Ook vond ik vaak een ei in het hooi/stro wat dan natuurlijk brak en ook dat was niet echt fijn.
ik meen me wel te herinneren dat kippen luizen op paarden kunnen overdragen ?
en wat Cassidy al zei die ziektes wil je er ook niet bij hebben
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 19-03-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:31

Ik heb ook kippen tussen de paarden. Helemaal leuk :j

Kippen hebben een nachthok, wel wat dag en nacht open staat. Daarnaast hebben we ook 4 poezen (echte jagers, nemen regelmatig ratten en grote vogels, konijnen mee naar huis), maar de kippen laten ze met rust. Paarden en kippen gaan erg goed, kippen krijgen legkorrel als de paarden eten, en dat is tussen de paarden in.

Onze wei is wel redelijk goed kwa omheinig voor de kippen (van dat groene henra? gaas), al kunnen ze er op meerdere plekken wel uit als ze dat zouden willen. Ze hebben echter plek genoeg, en ontsnappen niet. Bovendien is paardenpoep lekker voer, dus waarom zouden ze :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:32

heeeeel af en toe vervloek ik ze weleens als ze weeeeeer voor mijn poten lopen, maar meestal is 1x ertegenaan lopen wel genoeg en dan houden ze weer een paar weken afstand.
Ik smelt altijd als ik aankom (2x daags) en zo'n hele kudde kippies komt dan blij aanrennen *eten!!*

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:33

god.. dat ze allemaal bij jullie masaal gegrepen worden? :=
wij hebben al zo'n 13 jaar kippen loslopen, OOK bij de paarden in de weide.
geniale beesten, soms zitten ze zelfs OP de paarden :+
Hier gaat het tot op heden goed ( 3 kipjes en 1 haantje) met de paarden, regelmatig een broedende kip ij een box gehad met paardlief er braaf naast.
enige nadeel is dat de paarden soms op een ei staan, maar dat is het wel?
in die 13 jaren weleens een kipje die gegrepen is door een roofdier,maar als ik terugreken.. is dat misschien eens per 3 jaar ofzo?
( OK.. misschien nog steeds sneu, maar ze hebben dan wel een donders fijn loslopend leventje gehad)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:34

Vooral dat aanrennen als ik roep "kiiiiiipjessssss" is inderdaad onbetaalbaar :j

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:34

Ik zouu er geen kippenbijzetten, hoge kans dat je straks geplette kippen hebt, Je kunt wel omwisselen, ene keer de kippen daarlaten scharrelen en andere keer je paard daar laten lopen ?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:37

hoge kans? probeer maar eens om op een kip te gaan staan... gaat je echt niet lukken hoor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:38

Ik zit aan de rand van een natuurgebied, dus tja... Roofdieren horen daar ook bij. Het houten nachthok werd gewoon open geknaagd. Duiven zijn letterlijk uit hun mooie houten hok getrokken. Bloedbad.... kippen zaten veel in bomen, maar tja als ze bij het krieken van de dag op de grond liepen werden ze wel eens het ontbijt. Dus hier is het geen succes helaas, jammer. Vond het erg gezellig. Maar goed wij hebben nu stal eenden geadopteerd :') die komen ook uit het water gerend als wij eraan komen hana
Dusse wij hebben kippen nu midden in stedelijk gebied, daar hebben wij alleen af en toe een rat die letterlijk een graantje mee wil pikken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:39

Hier lopen ook kippen tussen de shetters. Gaat heel goed hoor de kippen weten heel goed dat ze niet aan het eten van de paarden mogen komen en dat ze af en toe moeten om springen. Er zitten wel kippen bij de paarden in de "stal" maar de paarden kunnen niet bij de kippen binnen. Moet zeggen dat het ideaal is. Ze scharrelen en verdelen de mest mooi over de gehele wei halen de nodige voedingsstoffen eruit. Je hoeft nauwelijks de wei uit te mesten.
Daarnaast als er kuikens zijn denk maar niet dat de shetten daar dichtbij mogen komen. De kippen houden de shets dan wel uit de buurt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 19-03-12 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:39

tsp schreef:
Je kunt wel omwisselen, ene keer de kippen daarlaten scharrelen en andere keer je paard daar laten lopen ?

dat is denk ik een onmogelijk plan.
Of je moet de hele weide met kippengaas gaan omheinen en je kippen de vleugels afknippen (kortwieken heet dat toch?). Anders is het gras in de andere weide toch lekkerder :+

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:47

Angela schreef:
hoge kans? probeer maar eens om op een kip te gaan staan... gaat je echt niet lukken hoor :D

Een trap krijgen kan wel ;O

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:48

Mijn vriendin heeft trouwens wel wat kippen rond de boerderij scharrelen, die komen ook tussen de paarden soms,, maar ik weet niet hoe groot de wei is bij jullie ? Onder het rijden lopen ze soms trouwens wel gruwlijk in de weg

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:50

Overdag staan de kippen en mijn pony samen, 's nachts gaan de kippen in een kippenhok en mijn pony op stal. Eieren worden weleens geplet, nog nooit een kip zelf. Ze zijn bovendien wel allemaal bang van Tabby xd