Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Proudy_ schreef:hey,
zoals de titel al wel zegt is mijn paard tijdens grondwerk zéér vaak ongeïntreseerd :'( . Ik laat haar eerst wat opwarmen door te stappen en draven, zachter en sneller, stoppen enzo en ook gallop nu dat gaat nog, maar als ik ga oefenen op bv. naar mij toe te komen is ze direkt afgeleid, of bv. voor te wijken voor druk dan ziet ze me vaak nog niet eens staan. Ik vind dit enorm vervelend en wil wel weten waarom. Of hebben jullie misschien tips of oef. om haar meer geïntreseerd te krijgen in mij ?
Sassol schreef:Ik betwijfel eigenlijk of het een interesseprobleem is. Een paard naar je toevragen, of verplaatsen op druk is toch echt een korte oefening die zo tussendoor kan. Niet echt de tijd om te switchen voor een paard van geïnteresseerd naar ongeïnteresseerd naar geïnteresseerd.
Kan je misschien precies beschrijven hoe je opbouw van oefeningen er uit ziet en wanneer en waaraan jij denkt de te merken dat je paard ongeïnteresseerd raakt?

Proudy_ schreef:Sassol schreef:Ik betwijfel eigenlijk of het een interesseprobleem is. Een paard naar je toevragen, of verplaatsen op druk is toch echt een korte oefening die zo tussendoor kan. Niet echt de tijd om te switchen voor een paard van geïnteresseerd naar ongeïnteresseerd naar geïnteresseerd.
Kan je misschien precies beschrijven hoe je opbouw van oefeningen er uit ziet en wanneer en waaraan jij denkt de te merken dat je paard ongeïnteresseerd raakt?
ah, dus eerst longeer ik even,vaak ook dan tijdens het lopen kijkt ze meer naar wat er buiten de cirkel gebeurtDit is punt 1 al, het naar buiten kijken op de volte is geen desinteresse, maar een kwestie van verkeerde stelling/buiging en onbalans. Een paard dat op de cirkel gaat, gaat van nature al het gewicht op de binnenschouder gooien en om dan zijn balans te kunnen bewaren gooit het zijn hoofd naar buiten. Hierdoor lijkt het ongeïnteresseerd, maar in wezen is het om zijn balans te houden. Ga je aan het hoofd "trekken" dan maak je het alleen maar erger omdat er dan juist nog meer gewicht op die binnenschouder komt.
Ze weigert ook soms in gallop te gaan (maar dat heeft meer te maken met het dominante deel van haar, ik pak haar dan aan, door mijn stem hard te verheffen en met het koort harder te zwaaien, en met mijn lichaamstaal wat te dreigen) als het goed gaat, beloon ik haar dan met rust,aaien en een klein stukje wortelOp wat voor manier vraag je de galop? Is je lichaamshouding open en kan je paard wel weggaloperen? Is zijn balans voldoende om te kunnen galoperen op de cirkel. Ik vraag me af of dit dominantie is of dat een kwestie van niet snappen/kunnen is. Let goed op je houding bij tempowisselingen!!,
dan vraag ik haar met mijn lichaam (zonder aanraken) en geluid om naar achteren te gaan soms beloon ik dan met een klein stukje wortel(vraag ik enkele keren,tot ze het rusitg en vlotjes doet)Ik begrijp dat dit ook niet direct goed gaat?(als het niet zo is, moet je het zeggen hoor). Let bij het naar binnenkomen ook op een uitnodigende houding bij jezelf. Laat je schouders afhangen, maak je "klein" , kijk je paard niet recht aan en vouw je handen voor je buik om te voorkomen dat ze je armen als drijvende hulp gaat zien. Eventueel kun je jezelf de eerste paar keren ook letterlijk heel klein maken door bijv te gaan hurken.
Dan wandel ik terug wat naar voren, en vraag ik haar te stoppen terwijl ik nog wat door stap, dan vraag ik haar om terug naar mij te komen, meestal gewoon door met mijn handen en lichaam te werken vaak gebruik ik ook wat geluid( ook dit herhaal ik een paar keer)Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt? Wil je dat ze op afstand van je stopt? Dus naar binnen laten komen en op gepaste afstand halthouden? Of bedoel je het anders?.
Ze begint dan vaak gewoon wat rond te kijken, op de grond te snuffelen, enzo van die dingenPersoonlijk denk ik dat er van beide kanten een heleboel onbegrip(als in de zin van elkaar niet begrijpen) heerst. Je paard snapt jou niet en jij je paard blijkbaar ook niet. Op den duur zal het voor je paard dan teveel worden en zal die zich wat afsluiten en afleiding gaan zoeken in zijn omgeving.. Nu heb ik vorige keer wat meer met beloningen gewerkt, en dat leek wel te helpen maar ik weet ook niet of het zo goed is om meer te belonen... ik wil dolgraag op en naast mijn paard respect krijgen van mijn paard, ik wil dat ze tijdens grondwerk en het rijden plezier heeft, dus niet dat ze gedwongen word om bepaalde dingen te doen.
. Ik hoop dat je daar iets mee kunt! Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.
(Moet ik nou meelopen, stilstaan of weggaan?)
, als ik ze laat galoperen is dat in een koraal, ik houd enkel een koord vast(zit dus niet vast aan haar halster), dus ze heeft echt wel de vrijheid. Als ik vraag met mijn stem om in gallop te gaan, dan legde ze haar oren soms dreigend plat, nu gaat het, maar er was is een keer dat ze dan naar mij toe kwam dreigen, zelfs steigerend (zonder dat ik een zweep had enkel een koor dat ik achter haar draaide). Bij het achteruit gaan dat kan ze wel, en ze doet het ook wel wat, maar vaak is het gewoon dat ze jha wegkijkt, snuffeld aan de grond ... Dat van het kleiner maken ga ik zeker toepassen hartelijk dank! En ja ik wil haar op afstand kunnen laten stoppen, maar opnieuw ze kent het want vaak doet ze het wel goed, maar soms is het echt dat ze mij totaal niet ziet staan ... Als jij misschien nog tips hebt of oef zodat ze mij beter leert begrijpen en ik het beter kan uitleggen aan mijn paard dan zijn deze zeker en vast welkom. Echt alles is welkom, al echt veel dank om te reageren 
, ik zit er ook wat in de knoop mee met het belonen, ik heb het gevoel dat ze eerder veel meer gemotiveerder is als ik ze met kleine stukjes wortel beloon... Nu ik probeer het wel te beperken, ik probeer ook veel te belonen met aaien ... Proudy_ schreef:Ze weigert ook soms in gallop te gaan (maar dat heeft meer te maken met het dominante deel van haar, ik pak haar dan aan, door mijn stem hard te verheffen en met het koort harder te zwaaien, en met mijn lichaamstaal wat te dreigen)
Proudy_ schreef:dankje alvast! Bij het galoperen is het echt wel dat ze probeert te domineren ik heb daar iemand bij gehaald die er veel meer vanaf kende dan mij en heeft me hierom trent al tips gegeven,
hestejente schreef:Proudy_ schreef:Ze weigert ook soms in gallop te gaan (maar dat heeft meer te maken met het dominante deel van haar, ik pak haar dan aan, door mijn stem hard te verheffen en met het koort harder te zwaaien, en met mijn lichaamstaal wat te dreigen)Proudy_ schreef:dankje alvast! Bij het galoperen is het echt wel dat ze probeert te domineren ik heb daar iemand bij gehaald die er veel meer vanaf kende dan mij en heeft me hierom trent al tips gegeven,
Ik denk dat hier je probleem zit. Als je redeneert vanuit termen als "dominantie" zul je nooit een goede leider worden. In een kudde zijn de leiders meestal niet de dominante paarden, en als de leider wel een dominant paard is zal hij één van beide niet lang blijven. Een geschikte leider (paard of mens) is iemand bij wie je als paard terecht kunt, iemand die je leidt en niet iemand die de baas speelt. Het is geen machtsspelletje. Het is communicatie en vertrouwen. Als jij zoals je zelf zegt dreigt met je lichaamshouding, denk je dan dat je je paard daarmee motiveert? Of dat hij daardoor het besef krijgt dat hij van jou op aan kan?
Snoepjes kun je heel goed inzetten om je paard mee te motiveren en te trainen. Als je het maar goed en consequent doet. Je paard mag pas eten als JIJ dat zegt. Niet alleen wanneer je grondwerkt maar ook wanneer je met een kruiwagen vol hooi de paddock in stapt. Af-blij-ven totdat JIJ zegt dat hij het mag hebben. Als je goed met snoepjes als beloning weet om te gaan is er geen enkel probleem, als er wel een probleem is ligt dat bij de mens en niet bij het paard. Paarden maken nou eenmaal gebruik van de ruimte die ze krijgen. Als jij niet duidelijk of niet consequent bent creëer je voor jezelf een probleem. Of er nou snoep in het spel is of niet.
Ik geef aan wat we gaan doen, paard geeft aan of hij wel met mij aan de slag wil. Wil hij dat niet dan moet ik mijzelf interessanter maken. Met dreigen of agressiviteit maak ik mijzelf alleen maar minder interessant want dan ben ik niet leuk om te volgen en dat is niet handig als je wil leiden. En als hij het niet kan of niet snapt dan verzin ik een tussenstapje. Maar je moet natuurlijk wel de signalen dat hij iets niet kan of begrijpt weten op te pikken. hestejente schreef:En wat is "heel positief zijn" bij jou en hoe reageert je paard daarop?
Waaróm dreigt ze? En waaruit maak je op dat het dreigen is, wat doet ze dan? Begrijpt ze je wel, en kan ze wel wat je van haar vraagt? Als een paard mij begrijpt en het werk kan uitvoeren zou ik verbaasd zijn als hij zou dreigen, ergens is er dan iets helemaal mis. Ik weet niet hoe ik dat zou oplossen, ik ben gewend om een paard een hoge mate van autonomie te geven, oftewel het paard inspraak te geven. Hoe vrijer je je paard laat, hoe duidelijker je merkt of hij wel met je wil samenwerken. Als hij je niet interessant vindt zal hij bij je weglopen, pas als die gelegenheid er niet is zal een paard dreigen. Op dat moment ben je dus al te ver gegaan. Het probleem ligt echt meestal bij de mens, tenzij het paard al een beetje verpest is.
Als een paard met ontblote tanden, of bijvoorbeeld steigerend op me af zou komen zou ik 'm in eerste instantie een zwieper met een touw, hark of wat ik ook maar in m'n handen heb geven. En daarna een werkje met 'm doen, waarbij het natuurlijk wel belangrijk is om ervoor te zorgen dat het paard dat werkje dus begrijpt, (fysiek) aankan en ook wil uitvoeren.
Maar dat is maar hoe ik erover denkIk geef aan wat we gaan doen, paard geeft aan of hij wel met mij aan de slag wil. Wil hij dat niet dan moet ik mijzelf interessanter maken. Met dreigen of agressiviteit maak ik mijzelf alleen maar minder interessant want dan ben ik niet leuk om te volgen en dat is niet handig als je wil leiden. En als hij het niet kan of niet snapt dan verzin ik een tussenstapje. Maar je moet natuurlijk wel de signalen dat hij iets niet kan of begrijpt weten op te pikken.
aerdenhout1 schreef:Tja... dan zou ik jou en je pony eens aan het werk moeten zien, maar ik zou alles uit de kast halen zodat ze me wel zou zien staan als ik longeer. Ik heb wel op mijn hurken gezeten, gezwaaid met van alles enz. enz. om die dacht te krijgen, maar dat is per paard verschillend.
Dat kan ik niet in tekst uitleggen, dat moet je iemand voor laten doen zeg maar.
Dan zal het vele malen duidelijker worden.
en als hij dat niet zou vinden dan zou ik bijvoorbeeld met een eind touw zwaaien, met m'n armen opzij naar 'm toe lopen, whatever dat werkt. En dan 1 of 2 keer een kort stukje, paar passen is al goed, het gaat erom dat hij reageert op de hulp. Hoe lang je paard galoppeert kun je dan gaan uitbouwen. Als je te veel doet ineens raak je ze juist kwijt. En natuurlijk goed belonen om te motiveren. En welke beloning je nodig hebt is natuurlijk weer afhankelijk van wat bij jouw paard werkt. Ik zou toch denken dat ze je niet snapt of dat er iets is waardoor ze het niet kan. Is de bodem te hard of te glad, is de cirkel te klein, heeft ze ergens pijn enz enz. Ik zou het in elk geval geen dominantie willen noemen. Maar miscommunicatie. hestejente schreef:Tja ik weet natuurlijk niet wat jouw paard motiveert TS, mijne galoppeert aan als ik ga rennen en een kusgeluidje maak (vocale hulp voor galop) maar hij vindt dat soort dingen geweldigen als hij dat niet zou vinden dan zou ik bijvoorbeeld met een eind touw zwaaien, met m'n armen opzij naar 'm toe lopen, whatever dat werkt. En dan goed belonen om te motiveren. En welke beloning je nodig hebt is natuurlijk weer afhankelijk van wat bij jouw paard werkt. Ik zou toch denken dat ze je niet snapt of dat er iets is waardoor ze het niet kan. Is de bodem te hard, heeft ze ergens pijn enz enz. Ik zou het in elk geval geen dominantie willen noemen. Maar miscommunicatie.
Filmpje ervan zou inderdaad erg handig zijn denk ik.
Proudy_ schreef:al wat jij opsommende hebbek al geprobeerd,
hestejente schreef:Proudy_ schreef:al wat jij opsommende hebbek al geprobeerd,
Dan zou het een idee kunnen zijn om wat anders te verzinnen.
Een paard trapt niet zomaar, legt niet zomaar de oren in de nek, weigert niet zomaar te galopperen. Naar mijn idee heeft ze ofwel pijn waardoor ze niet kan doen wat je vraagt, ofwel begrijpt ze het niet ofwel is er iets mis in jullie verstandhouding. Wat het is kan ik alleen maar naar gissen. Ik hoop dat je eruit komt.