haflinger trekt bij dochter iemand oplossing--hulpmiddel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

haflinger trekt bij dochter iemand oplossing--hulpmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:45

Onze dochter kan aardig rijden
toch weet onze 3,5 jarige haflinger denk toch dat er een jonge ruiter op zit
wij hebben hem sinds september.
ze heeft zelfs een wedstrijd gereden zo'n F1 proef.
ging echt super hij liep onwijs braaf en netjes
zelf de leraar zei deze moet je gaan uitbrengen voor wedstrijden.

maar sinds kort trekt meneer vooral in draf in ene echt heel hard de teugels uit haar handen, en gaat dan als een stofzuiger over de grond. ze is dus nu een beetje bang geworden.

kan puber gedrag wezen bij ons doet hij het namelijk niet, ja we zijn wat strenger.
Haflinger streek misschien..

heeft iemand een tip, bijzet vast zetten van bovenaf (bij bokriempje zeg maar)dan doet hij het nog..

vind het zo jammer want het is een leuk stel samen vooral om misschien eerst bixie te gaan rijden, de eerste proefen op de manege f proefjes zonder galop had ook leuk geweest

galop vind king nog erg moeilijk en dochterlief vind dit dus nu eng op hem.
op de manege rijd ze echt alles en gaat super goed.

wie heeft er een tip een idee.

gr maris

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:50

Ik denk toch dat je dochter het zal moeten leren om het in betere banen te leiden. Bedoel het beestjes in natuurlijk erg jong en heeft veel baat bij een ruiter die weet wat die moet doen, en niet voor een ruiter die zelf ook nog veel dingen moet leren.
Het beestjes zal half jaar onder het zadel zijn en kan dus nog best problemen hebben met z'n balans end. Als de ruiter hem dan "tegen" werkt kan het best zijn dat hij dat gaat aangeven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:51

Pony voelt dat ze hem niet goed aan kan,dus ik denk dat ze het uiteindelijk zelf op moet lossen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:52

als het paard dat doet dan betekend dat dat hij ontspannen is. soms doen ze dit ook uit dominantie.
maar misschien kan je een instructeur laten komen???

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:56

Te veel druk op te mond en te weinig kans op ontspanning hals/strekken hals, waar hij blijkbaar behoefte aan heeft? Het is nog een erg jong dier, nog niet eens volgroeid. Het heeft voorlopig voldoende werk met balans ontwikkelen, zonder druk aan de voorkant. Zo te lezen, geeft het gewoon gehoor aan een dringende behoefte van het stretchen van rug en nek (lijkt me niet onlogisch voor een jong paard), omdat het bij het meisje daartoe de kans krijgt.
Dat het paard dat niet bij jullie doet, zegt weinig over die behoefte. Eerder dat het daar de kans niet toe krijgt. Dat maakt het niet noodzakelijkerwijs beter.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:00

het rare is het ging juist onwijs goed hij heeft het nooit gedaan.
ze kan hem netjes rijden verder alle figuren netjes op de hoefslag dus daar in kan ze hem wel aan
hij doet het in ene uit niets
daarbij zat er laatst ook een meisje op wat ouder
daar deed hij het ook bij.
er is een instructeur geweest maar dat was niks die boorde me dochter helemaal de grond in.
denk zo geef je een kind geen les.
moet even wachten totdat ik weer de club op mag dan kan ze goed les krijgen van iemand die al jaren ervaring heeft met kids.
maar met dat rhino virus gok ik het niet.. en wacht even.

hij wil het ook doen met lange teugel in stap..in de ontspanning
als hij goed gereden is door ons wil hij het zelfs nog doen.
of we moeten gewoon geduld hebben en lekker goed door rijden
komt vanzelf hij is nog jong zat
maar het is gewoon vreemd dat hij het nu in ene doet en in begin niet.

ik denk zelf puber en haflinger gedrag

en idd hij moet nog leren balans te zoeken maar denk toch meer dat uitproberen is.
ze moet hem dan eigelijk op zijn donder geven maar ja als je half je teugels kwijt bent iemand daar een oplossing voor
knoop er in ook al geprobeerd
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 14-03-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Re: haflinger trekt bij dochter iemand oplossing--hulpmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:09

Hoe oud is je dochter?
Bij alle dieren zijn er fase van acceptatie.
Je de onbewust oncompetent fase (waarin jonge kinderen zich bevinden)
Dan krijg je de bewust oncompetent fase (waarin jonge kinderen weet dat ze dit nog niet kunnen, grenzen opzoeken)
Daarna krijg je de onbewust competent fase (ze denken dat ze het kunnen, maar een dier voelt anders.. Dit kan samen met de vorige fase een " gevaarlijke" fase zijn waarbij zowel bij honden als bij paarden veel bijtincidenten e.d. plaatsvinden)
Tot snol krijg je de bewust competent fase (dit is de fase waarbij een dier de leiderschap/samenwerking vaak wel accepteerd)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:15

Dat het eerst goed ging, zegt niets over het feit dat het hem allemaal wat veel kan worden; het 'in de houding' rijden, zoals gebruikelijk is. Vergeet niet dat hij nog erg jong is en nog niet volgroeid. Op een bepaald punt kan hij gaan vast zitten in zijn lijf als er teveel van hem wordt gevraagd (en dat is heel erg snel bij een dergelijk jong paard) en kan hij zich aan de spanningen in het lijf willen onttrekken door zich te willen stretchen. Omdat hem dat lukt, bij je dochter doet hij dat ook. Want zijn getrek is belonend; zijn strakke spieren kunnen heerlijk worden uitgerekt en dat voelt goed.

Hem aanpakken zorgt ervoor dat hij dit niet meer doet en dat hij 'zijn mond houdt' als zijn lijf verkrampt aanvoelt. De beste manier om kleine problemen uit te laten lopen in grote problemen.

Vergeet niet dat erg veel paarden tegenwoordig op jonge leeftijd al afgewerkt zijn, omdat er te jong te veel van is gevraagd en omdat hun signalen nooit serieus werden genomen.
Iedereen is altijd erg snel met het constateren van 'niet willen' 'dominant gedrag' 'eigenwijs ' e.d. terwijl een paard niet zomaar iets doet. Oorzaak en verantwoordelijkheid ligt altijd voor 100% bij de mens. Nooit bij het paard.

Zoek een instructeur die paardvriendelijk (vraag tips hier op bokt bv daaromtrent) werkt en geen haast heeft met het dier te laten uitkomen op wedstrijden. Als je nu zorgvuldig met het paard om gaat, heeft het daar nog twintig jaar de tijd voor. Het is juist het te snel te veel willen wat funest is voor zo'n jong paard.
(overigens is met 3 jaar inrijden toch al heel erg jong voor een haf, zelfs als je niet meer doet dan beetje rechtuit stappen en draven)

Ik weet dat veel mensen deze mening niet zullen delen en voel er ook niet zoveel voor om hierover in discussies te treden, maar geef alleen iets om over na te denken.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:15

Thanks annebe
ik denk wat jij zegt waar is, als ik dit zo lees.
en heb je daar nog een oplossing voor voorlopig alleen maar uitstappen of zo.
want laatst met die sneeuw ging ze zelf denk 15 min rijden en hij deed niks
liep als een zonnetje in de sneeuw buiten.

ze is bijna 10 jaar

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:19

Uit ervaring weet ik dat Haflingers heel lastig kunnen zijn, het lijkt mij dan ook geen goede combinatie om een meisje van 10 jaar erop te laten rijden, zeker niet bij zo'n jong dier.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:20

Ik zou idd op zoek naar een goede instructeur, die ook met kinderen kan omgaan. Wellicht is het te proberen om hem met touwtjes te rijden? Niet altijd natuurlijk! Maar op die manier kan hij de teugels niet meer wegtrekken. Maar doe dit niet te vaak! Aangezien de jonge pony waarschijnlijk gwn aan het uitproberen is en zijn evenwicht en houding zelf ook nog moet vinden. Wat ook kan helpen is er af en toe een volwassene op laten rijden die zelf al wat langer rijdt en je pony kan helpen om zelf ook een houding te vinden.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:28

Charaz schreef:
Uit ervaring weet ik dat Haflingers heel lastig kunnen zijn, het lijkt mij dan ook geen goede combinatie om een meisje van 10 jaar erop te laten rijden, zeker niet bij zo'n jong dier.

Hier ben ik het helemaal mee eens, jonge haflingers zijn niks voor jonge kinderen :n
Verder vind ik een haf van 3,5 te jong om aan het werk te gaan, daar zijn ze lichamelijk en geestelijk vaak nog helemaal niet klaar voor op die leeftijd

Verder zijn haflingers hele eerlijke beesten maar ga je ergens te snel in de opleiding of ergens de mist in dan gaan ze uitvluchten zoeken ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:31

Liljebo heeft een punt. Jong, erg jong, Haflingers zijn laat rijpe paarden. En een jong paard MOET voorwaarts/neerwaarts gereden en niet teveel afgebogen in ' de houding'. Daarbij zijn Haflingers oersterke paarden, een kind van 10 dat aardig kan rijden heeft op een Haf vaak niets in te brengen. Zoek een GOEDE instructeur die PAARDVRIENDELIJK en niet wedstrijdgericht te werk gaat. Iemand die kinderen les kan geven op zo'n manier dat het paardrijden plezierig is.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 11:08

hij word helemaal niet wedstrijd gericht gereden en rustig ingereden
doet afwisseld werk en word niet te veel van hem gevraagd zeker nagevelijkheid word op onze zit gedaan.

hij is ook helemaal niet voor onze dochter gekocht ik weet dat ze jong is beide jong
en ze rijd hem nu bijna niet
anders reed ze 1 keer in de week 20 min
waarom denk je dat ze nog op een manege rijd..

omdat ik zelf ook weet dat ze biede nog jong is

en over dat lesgeven hebben jullie idd gelijk in deze kwam bij ons op stal en was gewoon niet leuk
en ze geen plezier meer heeft om op onze haflinger te rijden
de lessen die hij gelopen heeft met haar waren erg leuk
maar de rede dat ik niet meer ging was de winter en moet een stukje door land lopen
vroeg donker ect
nu als het rhino virus weer rustig is en de club toehankelijk gaan we weer eens proberen
en hier had ze het aardig naar de zin

heb hem voor me zelf aangeschaft voor hobby in mensport en zelf pas van de zomer proberen wedstrijd te rijden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 11:21

FuGeLiCu kijk een zo reactie heb ik ook wat

thanks

weet echt wel dat ze beide jong zijn
maar ze doen het rijden voor de plezier
en nog helemaal niet wedstrijd gericht zijn ze beide ook helemaal nog niet klaar voor
maar een manege proef f1 of f2 is leuk om te rijden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:49

Denk je niet dat het met zo'n jong dier veel verstandiger is om eerst een goede paardvriendelijke instructeur te laten kijken wat er precies gebeurd, voordat je met hulpteugels in de weer gaat bij een drieeneenhalfjarige haf?

Hier in dit topic wordt een inschatting gemaakt van het probleem naar aanleiding van de door jou geschreven post. Ieder kijkt echter anders tegen zaken aan en het is helemaal niet uitgesloten dat jouw dingen ontgaan, die wel degelijk van belang zijn. Heel logisch. Dat is altijd als je zo 'dichtbij' staat.

Het is echter voor ieder hier onmogelijk om exact te weten wat er gebeurd en derhalve ook niet mogelijk om echt een goed advies te geven, anders dan het proberen verruimen van de blik/aangeven van mogelijkheden/adviseren van probeersels, die niet per definitie onschadelijk zijn.
Daarvoor moet je gewoon bij een goede instructeur zijn.

Heb gewoon eventjes geduld mbt rijden van je dochter en zoek naar die gouden instructeur die hart heeft voor het paard, een goede kennis van zaken en goed met kinderen om kan gaan. Ben daarbij zorgvuldig en kritisch. Een instructeur met papieren en gereden in ZZ hoeft niet noodzakelijkerwijs iemand te zijn met begrip voor jong paard en jonge ruiter. Win advies in. Bokt is daartoe een prima medium.
Bokt op die wijze gebruiken is waarschijnlijk ook verstandiger dan verwachten dat je een oplossing krijgt voor een probleem waarbij niemand daadwerkelijk ziet wat er gebeurt.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:21

weet ik ook wel liljebo
ze doet het rijden voor de lol
en nu gaat het momenteel niet dus wil daar een oplossing voor
kijk en af en toe een oplossing toe passen kan toch geen kwaad

net wat ik zei over dat lessen dat heb en had ik even een rede voor om niet te gaan
maar mooiere weer komt er aan het de avonden worden langer dus dat komt helemaal goed
maar vind jammer van sommige reactie's hoe mensen reageren.. net of zei hem moet inrijden en meteen wedstrijd gericht maar dat is het geval dus niet.
vind jammer dat er dan zo oordeel getrokken word

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:33

Ik wil geen oordeel vellen, maar ging alleen af op je eerste post, waar je de conclusie zou kunnen trekken dat het wel belangrijk voor jullie is.
Dat is het nadeel van het plaatsen van dergelijke topics... De indruk die gewekt wordt tijdens een post is niet altijd per definitie de juiste.
En dat is dan ook het probleem bij het plaatsen van problemen tijdens het rijden. Het beeld wat door de lezer wordt gevormd kan ver van de werkelijkheid af staan en derhalve is het onmogelijk om echt een kundig advies te geven voor wie dan ook. Je ziet immers niet wat er in werkelijkheid gebeurt.

Ik begrijp goed dat je een oplossing wilt omdat je dochter graag rijdt, maar is het werkelijk zo'n ramp om heel eventjes te wachten tot je de geschikte persoon hebt die het kan bekijken? Ze kan toch nog minstens twintig jaar met hem rijden, als je nu zorgvuldig bent?
Is het dat niet waard?

Nu snel een oplossing willen aan de hand van een post is nu eenmaal niet mogelijk. Dan verval je al snel in het gebruik van hulpteugels en/of verkeerde aanpak en ja... dat kan wel degelijk kwaad.
Want wat als de pony een gedegen reden heeft om te willen stofzuigeren? Wat als hij het doet om bv verkrampte spieren te kunnen strekken omdat het niet lekker voelt? Wat als hij ze door gebruik van hulpmiddelen nog meer gaat verkrampen omdat hij er dan niet onderuit kan?
Dan heb je een prima recept voor meer problemen; lichamelijk en/of gedrag.

Dat is de reden waarom ik het onverstandig vind om aan de slag te gaan met tips van mensen die niet zien wat er gebeurt/waarom de pony het doet.
Het is een 3 1/2 jarig beestje. Nog heel erg jong en onvolgroeid. Wil je hiermee werkelijk risico's lopen in plaats van heel eventjes wachten totdat je de juiste persoon vindt die je helpt? (en zoals gezegd... win van te voren veel info in want lang niet iedere instructeur is geschikt voor het begeleiden van een jong paard en jong ruitertje)
Je dochter is bijna 10. Ik denk dat ze het heel goed begrijpt als je netjes uitlegt waarom ze heel eventjes moet wachten met rijden totdat iemand haar goed kan helpen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:07

kiddokids schreef:
en nu gaat het momenteel niet dus wil daar een oplossing voor

Kind even niet meer laten rijden, klinkt misschien hard maar een jong paard en zeker een jonge Haflinger heeft nou eenmaal een pak begeleiding nodig die menig volwassene niet eens kan geven, laat staan een kind.

Ik was 12 toen er een 3-jarige haf in de familie kwam, ik kon ook alleen nog maar 'manegerijden' en wist ook niet veel en heb onze bakrelatie toen aardig verpest, ik was gewoonweg niet goed genoeg voor hem. Die ene keer in de week dat ik hem reed was al teveel. Tot aan de dag dat we hem in moesten laten slapen, toen was ik 23 of 24, is dat eigenlijk niet meer goed gekomen. Kon er heerlijk mee buiten rijden maar in de bak kon ik er weinig mee, dat was in onze jonge jaren te veel verpest. Heb ik een heeeeeeeeele hoop van geleerd :j

Hoeft uiteraard niet te gebeuren maar is wel even een waarschuwing.

Enige tip die ik wil geven is iemand zoeken die ervaring met jonge paarden heeft en kan zien wat er aan de hand is. En even niet meer rijden...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:23

er rijd iemand bij die dus verstand heeft van inrijden van jonge paarden maar die zegt alleen momenteel wat zij ziet is boeven gedrag

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:34

En wat bedoeld zij precies met "boevengedrag"?

Dat het paard de boel loopt te flessen? Dan zeg ik 1 ding: zoveel verstand heeft zij er dus niet van.
Of gedrag veroorzaakt door een (nog) onbekwame, jonge ruiter die het allemaal nog moet leren? Wat een niet zo goede combinatie is met zo'n guppie van een Haf. Dus heeft het dier een reden.

Ik ga mee met een aantal posts hier boven, uitgaande van jouw posts: ik vind het meiske te jong en onbekwaam om zo'n jonge haf te rijden. Zeker zonder begeleiding van een goede instructeur. Wacht er gewoon nog even mee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:42

Ok...en bij types die het hebben over 'boevengedrag' moet je juist uit de buurt blijven. Vind het zo jammer dat zo'n onervaren dier wat nog balans en souplesse mist en bovendien een jonge ruiter op z'n rug heeft gelijk maar beoordeelt wordt als 'boef'.
Ik kan je dit topic aanraden om de juiste instructeur te vinden. Ik zou zeggen, plaats daar een oproepen en een link naar jouw topic :)
[RT-P] Opnieuw leren rijden - deel 3

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:43

Helemaal eens met Liljebo, lees haar posten nog eens rustig door, ze staan vol met hele goede informatie.

En ik ben het ook eens met GamblersCup. Iemand die vindt dat een net ingereden pony van 3,5 boevengedrag vertoont wanneer die pony de teugels uit handen trekt bij een meisje van 9 heeft minder verstand van jonge paarden dan zou moeten.

Wat wil je dochter zelf eigenlijk het liefste? Jonge kinderen vinden rijden natuurlijk heel leuk, maar als het goed is vinden ze vooral het dier erg leuk. Sommige kinderen hebben stiekem zelf wel genoeg aan poetsen en knuffelen, maar denken dat hun ouders graag hebben dat ze rijden. En dan heb je ook nog rijden en rijden. De meeste jonge kinderen vinden 'speelrijden' nog leuker dan dressuur. De klassieke ponyclob spelletjes (bekertje water, in draf, en dan zonder morsen naar de overkant van de bak. Of zonder zadel rijden, of zonder teugels rijden, of achterstevoren, of doolhof enz.) geven kind en paard een hoop lol, kweken een goede relatie tussen die twee en teugels uit handen trekken is niet of nauwelijks aan de orde omdat daar de teugels dan veel te lang voor zijn of helemaal niet aanwezig.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:48

Haflingers zijn geen kinderpony's. Ze zijn sterk, eigenwijs en proberen je aan alle kanten in de maling te nemen.
Daarnaast vind ik dat zo'n jong paard niet bereden moet worden door een meisje van 9 jaar oud. Dat kan gewoon niet lang goed gaan.
Zodra hij door gaat krijgen dat hij haar in de maling kan nemen, kan het levensgevaarlijk worden.

Ga er maar van uit dat de gemiddelde Haflinger tot hun 8e levensjaar in de pubertijd zitten.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-03-12 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:54

Klopt.

Die van mij op zijn 4,5 overdonderd met inrijden en daarna werd het bal voor 3 jaar.
Hij is nu 10 en inderdaad sinds zijn 8e leuk in omgang.

Ik vind het ook vrij jong dat jullie al met hem aan de slag zijn, liever wachten tot zijn 4/4,5 want dan zijn de wervels volgroeid.
Je dochtertje is echt te jong en met de streken en humor die haflingers hebben denk ik dat jullie je daar een klein beetje op hebben verkeken.
Zodra de haf wat sterker wordt zoals nu al het geval is zal het ook gaan uitproberen, het zijn echt pubers hoor. Vreselijk ondeugend.

Zou je dochtertje er even niet oplaten en gewoon zelf eens rustig aan de slag gaan.

Gewoon uit interesse.... waarom hebben jullie met zo'n jonge dochter geen ouder haflinger gekocht?