Kan een paard je missen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:45

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik vroeg me eigenlijk iets heel stoms af haha.
Als je normaal bijna iedere dag naar je paardje gaat en dan ineens bijna een week niet, merkt je paard dit? '' Mist '' hij je, denkt hij van wat heb ik mijn baasje allang niet meer gezien? Of wat heb ik allang geen poetsbeurt meer gehad?
Of denkt hij als je weer komt van hee wat had ik haar allang hier niet meer gezien?
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 03-03-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight

Re: Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:48

ik merk aan mijn paarden dat ze gewend zijn dat ik er elke dag ben, als ik dan een weekje op vakantie ga en me moeder heen gaat dat ze vaak blijven staan wachten of er nog iemand komt.
maar of dat echt missen is, denk dat het gewoon is omdat het anders is als anders.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:51

Volgens mij mist mijn pony mij wel!

Dan kan mijn moeder of vader niet pakken....

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:52

Ja kijk maar naar WARHORSE. ;)

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:52

Tja goede vraag! ben benieuwd!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:54

Elliebelle schreef:
Ja kijk maar naar WARHORSE. ;)

Kun je dit misschien uitleggen :)?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:54

Ik denk het niet echt, denk dat ze de routine/structuur missen, dus ze missen dan wel dat er een 'schakel' in de routine anders gaat, die schakel ben jij. Dus ze missen jou wel, maar het is een ander soort 'gemis' als wij mensen voelen denk ik ;-)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:55

Luf_Midnight schreef:
ik merk aan mijn paarden dat ze gewend zijn dat ik er elke dag ben, als ik dan een weekje op vakantie ga en me moeder heen gaat dat ze vaak blijven staan wachten of er nog iemand komt.
maar of dat echt missen is, denk dat het gewoon is omdat het anders is als anders.

Misschien inderdaad omdat er een andere routine is. Denk jij dat een paard kan denken van wat heb ik haar allang niet meer gezien?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:03

Colway schreef:
Ik denk het niet echt, denk dat ze de routine/structuur missen, dus ze missen dan wel dat er een 'schakel' in de routine anders gaat, die schakel ben jij. Dus ze missen jou wel, maar het is een ander soort 'gemis' als wij mensen voelen denk ik ;-)

Dit lijkt me inderdaad wel een goede uitleg. Maar jij denkt dus niet dat een paard ineens op een middag denkt als je 3 dagen niet bent geweest zou ze nog komen of wanneer komt ze weer?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:12

Ik denk wel dat een paard je kan missen. Toen ik voor het eerst een week op kamers zat, en ik kwam in het weekend thuis, kwam mijn pony ook gierend op mij afgestormd :D

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:13

antje_vip schreef:
Ik denk wel dat een paard je kan missen. Toen ik voor het eerst een week op kamers zat, en ik kwam in het weekend thuis, kwam mijn pony ook gierend op mij afgestormd :D

Maar denk je dan ook dat je paardje in die week heeft gedacht hee waar blijft mijn baasje toch :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:13

Missen als emotie of missen als in bepaalde routine is anders?

Eerste kan niet, 2de wel.
Als je bijvoorbeeld je paarden zelf voert, kom eens een keer een paar uur later. Ik garandeer je dat je paarden je hebben gemist ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:16

Nee, ik denk niet dat een paard je kan missen. Inderdaad wel waarde hechten en hoe routines lopen, zoals voeren op een bepaalde tijd maar specifieke mensen missen dat niet. Hoe graag sommige eigenaren dit ook zouden willen, helaas.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:18

Asyaa schreef:
Missen als emotie of missen als in bepaalde routine is anders?

Eerste kan niet, 2de wel.
Als je bijvoorbeeld je paarden zelf voert, kom eens een keer een paar uur later. Ik garandeer je dat je paarden je hebben gemist ;)

Ik bedoel missen in de zin van dat je paard ineens denkt van hee wat is mijn baasje allang niet meer geweest? Ik zeg maar iets normaal kom je om de dag en dan ineens bijna een week niet. En ze worden door iemand gevoerd, ze krijgen alleen een lekkere poetsbeurt en aandacht van jou.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:20

Ellie_F schreef:
Nee, ik denk niet dat een paard je kan missen. Inderdaad wel waarde hechten en hoe routines lopen, zoals voeren op een bepaalde tijd maar specifieke mensen missen dat niet. Hoe graag sommige eigenaren dit ook zouden willen, helaas.

Wat zijn dan nog meer routines? Ik ga ongeveer 3 a 4 keer per week naar mijn verzorgpaarden, ze weten dus nooit precies wanneer ik kom. De ene keer 2 dagen achter elkaar, maar heel soms komt het ook voor dat ik bijna een week niet kom. Is dat dan ook een routine die ze missen? Of is dit geen routine omdat ze nooit precies weten welke dag en hoelaat ik kom?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:20

Ik denk het wel!! Na jaren intensief contact heb ik tijdens het eind van mijn eerste afstand minder contact kunnen hebben wegens complicaties, ik moest rustig aan doen. Vanaf dat moment begon mijn pony kale achterbenen te krijgen. De eerste maanden met een baby zijn erg intensief en ik was snel zwanger van de tweede. Alles bij elkaar heeft ze me 4 jaar wel veel minder gezien. Er is bloed getrokken, huid schilfers onderzocht, alles, maar er is niks te vinden. Ze heeft nooit eerder zoiets gehad, ik ben er heilig van overtigd dat het komt door mijn afwezigheid.

Ik heb haar overigens verhuisd, ze staat nu in het dorp, mijn oudste begint volgende week op de basisschool en de jongste gaat naar de peuterspeelzaal dus er komt weer rust en mogelijkheid om vaker samen aan de slag te gaan. We zullen zien of dat verandering gaat brengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:26

ANOUKIEE schreef:
Ik bedoel missen in de zin van dat je paard ineens denkt van hee wat is mijn baasje allang niet meer geweest? Ik zeg maar iets normaal kom je om de dag en dan ineens bijna een week niet. En ze worden door iemand gevoerd, ze krijgen alleen een lekkere poetsbeurt en aandacht van jou.

Daar noem je 2 verschillende dingen :)
Het 1ste is een emotie, paarden kunnen niet 'missen' in die zin zoals wij dat kunnen. Ze kunnen niet over 5 jaar denken 'goh wat mis ik die week op ponykamp, dat was toch leuk'.
Wat ze wel kunnen is als mee worden gesleurd op ponykamp de eerste dagen de routine van huis 'missen'.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:29

Asyaa schreef:
ANOUKIEE schreef:

Daar noem je 2 verschillende dingen :)
Het 1ste is een emotie, paarden kunnen niet 'missen' in die zin zoals wij dat kunnen. Ze kunnen niet over 5 jaar denken 'goh wat mis ik die week op ponykamp, dat was toch leuk'.
Wat ze wel kunnen is als mee worden gesleurd op ponykamp de eerste dagen de routine van huis 'missen'.

Aha oke :). Maar wat zijn dan nog meer routines? Ik ga ongeveer 3 a 4 keer per week naar mijn verzorgpaarden, ze weten dus nooit precies wanneer ik kom. De ene keer 2 dagen achter elkaar, maar heel soms komt het ook voor dat ik bijna een week niet kom. Is dat dan ook een routine die ze missen? Of is dit geen routine omdat ze nooit precies weten welke dag en hoelaat ik kom?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:31

ANOUKIEE schreef:
Ellie_F schreef:

Wat zijn dan nog meer routines? Ik ga ongeveer 3 a 4 keer per week naar mijn verzorgpaarden, ze weten dus nooit precies wanneer ik kom. De ene keer 2 dagen achter elkaar, maar heel soms komt het ook voor dat ik bijna een week niet kom. Is dat dan ook een routine die ze missen? Of is dit geen routine omdat ze nooit precies weten welke dag en hoelaat ik kom?

Onder routine valt ook, hoe je je paard opzadelt en bepaalde rijtechnische handelingen. Een paard zal het weten wanneer er iemand anders op z'n rug zit. Ze weten niet welke dag je komt maar wanneer jij een paalde voer routine hebt, zullen ze het wel weten wanneer dit veranderd. Stel jij geeft eerst altijd brokken en daarna ruwvoer dan weten ze dat het anders gebeurt wanneer je ineens eerst ruwvoer geeft en daarna brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:35

Das geen routine :)
Als ze elke dag verzorgd worden en jij komt bijvoorbeeld 1 keer op '1 van jou dagen' niet, dan kunnen ze 'jou' wel missen. Ze zijn gewend om verzorgd te worden dus missen ze die routine. Niet jou als ANOUKIEE-persoon, maar jou als verzorgster :)

Simpel voorbeeld: als ik 2 jaar aan 1 stuk elk weekend op een stal met bepaalde paarden werk, en dan opeens 3 weken niet kom zullen die paarden mij niet missen, ondanks dat het 'routine' is dat ik kom. Iemand anders neemt het werk over en alles gaat 'als vanouds'. Kom ik de 4de week echter weer terug van mijn verlengde vakantie dan kan ik alles zo weer oppakken zonder problemen. De keren dat ik deed had ik niet eens problemen qua gedrag van de paarden, het ging net zo als voor mijn vakantie.

Het verschil tussen missen en missen is erg moeilijk, maar de emotie kunnen ze niet voelen, het missen van routine wel. De definitie van routine is dan ook weer moeilijk

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:51

Asyaa schreef:
Das geen routine :)
Als ze elke dag verzorgd worden en jij komt bijvoorbeeld 1 keer op '1 van jou dagen' niet, dan kunnen ze 'jou' wel missen. Ze zijn gewend om verzorgd te worden dus missen ze die routine. Niet jou als ANOUKIEE-persoon, maar jou als verzorgster :)

Simpel voorbeeld: als ik 2 jaar aan 1 stuk elk weekend op een stal met bepaalde paarden werk, en dan opeens 3 weken niet kom zullen die paarden mij niet missen, ondanks dat het 'routine' is dat ik kom. Iemand anders neemt het werk over en alles gaat 'als vanouds'. Kom ik de 4de week echter weer terug van mijn verlengde vakantie dan kan ik alles zo weer oppakken zonder problemen. De keren dat ik deed had ik niet eens problemen qua gedrag van de paarden, het ging net zo als voor mijn vakantie.

Het verschil tussen missen en missen is erg moeilijk, maar de emotie kunnen ze niet voelen, het missen van routine wel. De definitie van routine is dan ook weer moeilijk

Inderdaad erg moeilijk het verschil tussen de emotie en de routine :). Maar aangezien ik mijn verzorgpaarden dus geen routine bied, ik kom er
niet elke dag, voer ze niet etc. En ik niet op vaste dagen of en tijden kom, missen ze mij niet als ik er een tijdje niet kom? Ze merken dus geen verschil of ik nu 3 dagen achter elkaar kom en dan een week niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:18

Moeilijk om te zeggen
Hoewel jij geen 'routine' hebt in je dagen, zit er wel routine in dat je 3 a 4 keer per week er bent. Of ze 'jouw routine' dan gaan missen, ik zou het eerlijk gezegd niet weten :)
Feit is wel dat ze jou (of wie dan ook) als persoon niet kunnen missen.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:44

volgens mij wel!
mijn paardje staat normaal bij mijn thuis.
en in de vakantie in de manege.
als ik ze dan in de manege 'achterlaat' lijkt ze de volgende dag een beetje 'kwaad' te zijn.
klinkt best penny.. maar ze doet echt zo :=

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:52

Ooit heeft ons a-welshje gelogeerd bij een boer/manege om beleerd te worden,ik zag het arme dier achter uit gaan van de heimwee en als ze me klompen hoorde en er zat iemand op deed ze er alles aan om die gene er af te krijgen en stond dan razendsnel bij het doorgangshekje omdat ze naar mij toe wilde.....mee terug naar huis. Ik ben er zeker van dat ze me miste,en niet zo'n klein beetje ook.........

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 17:15

Maar denken jullie dat jullie paarden echt jou missen? Of hoe jij met ze omgaat, of hun eigen plekje en daarbij hun vast ritme, vriendjes, voer etc etc? Dus dan komen we weer terug bij de routines haha?