Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luf_Midnight schreef:ik merk aan mijn paarden dat ze gewend zijn dat ik er elke dag ben, als ik dan een weekje op vakantie ga en me moeder heen gaat dat ze vaak blijven staan wachten of er nog iemand komt.
maar of dat echt missen is, denk dat het gewoon is omdat het anders is als anders.
Colway schreef:Ik denk het niet echt, denk dat ze de routine/structuur missen, dus ze missen dan wel dat er een 'schakel' in de routine anders gaat, die schakel ben jij. Dus ze missen jou wel, maar het is een ander soort 'gemis' als wij mensen voelen denk ik
Asyaa schreef:Missen als emotie of missen als in bepaalde routine is anders?
Eerste kan niet, 2de wel.
Als je bijvoorbeeld je paarden zelf voert, kom eens een keer een paar uur later. Ik garandeer je dat je paarden je hebben gemist
Ellie_F schreef:Nee, ik denk niet dat een paard je kan missen. Inderdaad wel waarde hechten en hoe routines lopen, zoals voeren op een bepaalde tijd maar specifieke mensen missen dat niet. Hoe graag sommige eigenaren dit ook zouden willen, helaas.
ANOUKIEE schreef:Ik bedoel missen in de zin van dat je paard ineens denkt van hee wat is mijn baasje allang niet meer geweest? Ik zeg maar iets normaal kom je om de dag en dan ineens bijna een week niet. En ze worden door iemand gevoerd, ze krijgen alleen een lekkere poetsbeurt en aandacht van jou.
Asyaa schreef:ANOUKIEE schreef:Ik bedoel missen in de zin van dat je paard ineens denkt van hee wat is mijn baasje allang niet meer geweest? Ik zeg maar iets normaal kom je om de dag en dan ineens bijna een week niet. En ze worden door iemand gevoerd, ze krijgen alleen een lekkere poetsbeurt en aandacht van jou.
Daar noem je 2 verschillende dingen
Het 1ste is een emotie, paarden kunnen niet 'missen' in die zin zoals wij dat kunnen. Ze kunnen niet over 5 jaar denken 'goh wat mis ik die week op ponykamp, dat was toch leuk'.
Wat ze wel kunnen is als mee worden gesleurd op ponykamp de eerste dagen de routine van huis 'missen'.
ANOUKIEE schreef:Ellie_F schreef:Nee, ik denk niet dat een paard je kan missen. Inderdaad wel waarde hechten en hoe routines lopen, zoals voeren op een bepaalde tijd maar specifieke mensen missen dat niet. Hoe graag sommige eigenaren dit ook zouden willen, helaas.
Wat zijn dan nog meer routines? Ik ga ongeveer 3 a 4 keer per week naar mijn verzorgpaarden, ze weten dus nooit precies wanneer ik kom. De ene keer 2 dagen achter elkaar, maar heel soms komt het ook voor dat ik bijna een week niet kom. Is dat dan ook een routine die ze missen? Of is dit geen routine omdat ze nooit precies weten welke dag en hoelaat ik kom?
Asyaa schreef:Das geen routine
Als ze elke dag verzorgd worden en jij komt bijvoorbeeld 1 keer op '1 van jou dagen' niet, dan kunnen ze 'jou' wel missen. Ze zijn gewend om verzorgd te worden dus missen ze die routine. Niet jou als ANOUKIEE-persoon, maar jou als verzorgster
Simpel voorbeeld: als ik 2 jaar aan 1 stuk elk weekend op een stal met bepaalde paarden werk, en dan opeens 3 weken niet kom zullen die paarden mij niet missen, ondanks dat het 'routine' is dat ik kom. Iemand anders neemt het werk over en alles gaat 'als vanouds'. Kom ik de 4de week echter weer terug van mijn verlengde vakantie dan kan ik alles zo weer oppakken zonder problemen. De keren dat ik deed had ik niet eens problemen qua gedrag van de paarden, het ging net zo als voor mijn vakantie.
Het verschil tussen missen en missen is erg moeilijk, maar de emotie kunnen ze niet voelen, het missen van routine wel. De definitie van routine is dan ook weer moeilijk