Gedrag wordt steeds erger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjee92

Gedrag wordt steeds erger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:18

Ik heb vorig jaar een paard gekocht van 1,5 jaar. In het begin hebben we veel problemen gehad, hij viel mij aan maar dit is allemaal goed gekomen met natural horsemanship. Het ging daarna goed, tot ergens in december. Hij werd steeds bozer op mij leek wel, en wou niet meer mee lopen. Eerst bleef het bij boos kijken maar daarna ging hij ook dreigen richting mij en vandaag kwam hij zelfs een klein stukje omhoog. Ik weet nu niet meer wat ik moet, naar mijn idee sta ik vrij stevig in me schoenen en laat ik niet snel over me heenlopen. Maar krijg nu het idee dat we weer terug bij af zijn... Ik weet niet of hier medische oorzaken voor kunnen zijn of wat dan ook, maar ik hoop dat iemand advies heeft voor mij, want ik weet niet meer wat ik er tegen kan doen.

FriesWytske

Re: Gedrag wordt steeds erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:28

Wat dacht je er van om hem in de opfok te doen.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:32

Idd in de opfok doen, dan wordt hij ook opgevoed door leeftijdsgenootjes :j .
Als je hem gaat beleren, doe dit dan met een ervaren iemand, zodat je een fijn paardje krijgt later :) .
Tip: wees consequent. Zéker met die jonge beesten, laat hem duidelijk weten dat hij de grens overgaat, ze zijn niet van suiker.
Maar zoals ik al zei: haal iemand met veel ervaring erbij, die jou ook verteld wat je fout/goed doet. Geeft ook een stuk zekerheid :j .

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:37

Tip, zet een paard zoals deze NIET!!!!! in de opfok.
Ken zo'n paard zonder respect dat ze opfok in is gegooit van 'dan wordtie wel opgevoed', mooi niet. (vind opfok zoiezo onzin, 20 kleuters bij elkaar leren ook niets zonder ouderen, veulens/jaarlingen etc leren ook geen normale omgang/rangorde zonder oudere dieren)

Kijk hier eens; http://silversand.com.au/holland/
Als Annemarie het niet voor elkaar krijgt, lukt niemand het denk ik.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:40

love_shyboy schreef:
Tip, zet een paard zoals deze NIET!!!!! in de opfok.
Ken zo'n paard zonder respect dat ze opfok in is gegooit van 'dan wordtie wel opgevoed', mooi niet. (vind opfok zoiezo onzin, 20 kleuters bij elkaar leren ook niets zonder ouderen, veulens/jaarlingen etc leren ook geen normale omgang/rangorde zonder oudere dieren)

Kijk hier eens; http://silversand.com.au/holland/
Als Annemarie het niet voor elkaar krijgt, lukt niemand het denk ik.

Sory maar je hebt ook opfok waar enters twenters en driejarigen bij elkaar lopen en wee dat ze dan wel degelijk een opvoeding genieten.
Die van mij was ook echt een draak en heb ik ook destijds in de opfok gegooid n die is er poeslief tussen uit gekomen en die nam ook elk paard te grazen.
MAAR HET BELANGRIJKSTE IS DAT JE CONSEQUENT BENT, NEE IS NEE EN DAT MOETEN ZE LEREN.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:40

oh sorry de capslock per ongeluk ingedrukt was niet de bedoeling

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:48

Dank jullie, een opfok vind ik sowieso niet echt een optie meer aangezien die al bijna 3 is. Hij staat nu wel met maar een ander paard samen van 6 en die is de baas over hem. De man die hem dagelijks buiten en binnen zet en uitmest heeft ie geen probleem mee, in de stal is hij ook heel lief tegen mij, alleen op het moment dat ik iets van hem verlang ( oefen nog wel natural horsemanship met hem af en toe) wordt hij vervelend. Begeleiding wil ik sowieso, vooral bij het inrijden want ik ben gewoon reëel en ik kan dat niet. Maar dit kan dus niks medisch zijn, puur karakter?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:54

Ik denk puur karakter, alstie bij andere mensen wel 'normaal' doet.
Mijn tip is om contact op te nemen met Annemarie, is vriendelijk en eerlijk tegenover het paard, en krijgt bijna alles voor elkaar. (Ze is een stalgenoot van me, heeft ook mij met trailerladen geholpen, nooit gedacht dat dat ooit zou lukken)

Ook met begeleiding voor het inrijden kan ik je haar enorm aanraden, ik zie dr regelmatig aan het werk, en alles is zo stress-vrij mogelijk.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:56

@ marianbv

die van jou nam ieder paard te grazen toentie uit de opfok kwam? Zo eentje hebben wij er dus ook op stal gehad, kwam uit de opfok en kwam tijdelijk bij ons, eenmaal in de groep op de wei kon NIEMAND meer zn eigen paard uit de wei halen omdat dit paard de hele groep letterlijk terroriseerde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:07

Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat je dan precies "wil" van een 1,5 (misschien nu 2,5?) jarige.
Dit zijn gewoon paarden-peuters, die ook nog niks zouden moeten of hoeven kunnen.
Meegenomen is, als die aan het halster kunnen meelopen en min of meer netjes een voetje geven bij de hoefsmid (ik neem aan dat dat wel gebeurt, toch?), en elke dag een beetje in handen komen, het lichaam bestrijken, een zachte borstel er overheen, kijken of de staart uitgeborsteld kan worden, dat soort van gefrutsel. Dan leer je je veulen ook goed kennen
Verder moet je dit soort jong spul gewoon lekker in de weide gooien. Of het nu "opfok" is, waar ze in een groep komen en je er verder niet meer heen hoeft tot ze een jaar of 2,5 tot 3 zijn... tjsa,,, dat lijkt mij ook geen ideale situatie. Idealer is, ergens in de weide (manege/pensionstal/boer) waar het veulen lekker in een grotere groep mee kan draaien, maar wel geregeld contact er mee is, ook dat het veulen ziet, dat er andere paarden worden weggehaald (om te rijden of longeren) en weer teruggezet worden.

Hoe staat dat paard sedert jij die hebt, gehuisvest? Stal? Buiten? Alleen? Manege?
Al dat maakt op deze leeftijd nogal verschil uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:09

ik zou toch ook kiezen voor een zomer in de wei met andere paarden, zodat hij de paardenregels weer leert, maar ook nog even lekker jong en paard kan zijn...

daarna aan de gang gaan met iemand erbij die veel ervaring heeft met jonge paarden, zodat alles gelijk op de juiste manier wordt aangeleerd...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:11

Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat je dan precies "wil" van een net 3- jarige.
Dit zijn gewoon paarden-peuters, die ook nog niks zouden moeten of hoeven kunnen.
Meegenomen is, als die aan het halster kunnen meelopen en min of meer netjes een voetje geven bij de hoefsmid (ik neem aan dat dat wel gebeurt, toch?), en elke dag een beetje in handen komen, het lichaam bestrijken, een zachte borstel er overheen, kijken of de staart uitgeborsteld kan worden, dat soort van gefrutsel. Dan leer je je veulen ook goed kennen
Verder moet je dit soort jong spul gewoon lekker in de weide gooien. Of het nu "opfok" is, waar ze in een groep komen en je er verder niet meer heen hoeft tot ze een jaar of 2,5 tot 3 zijn... tjsa,,, dat lijkt mij ook geen ideale situatie. Idealer is, ergens in de weide (manege/pensionstal/boer) waar het veulen lekker in een grotere groep mee kan draaien, maar wel geregeld contact er mee is, ook dat het veulen ziet, dat er andere paarden worden weggehaald (om te rijden of longeren) en weer teruggezet worden.

Hoe staat dat paard sedert jij die hebt, gehuisvest? Stal? Buiten? Alleen? Manege?
Al dat maakt op deze leeftijd nogal verschil uit. Een 3-jarige BEGINT net. Dus ook met klieren.....

Dit advies is dus een wijziging van mijn eerder post waarin ik aannam dat het om een veel jonger paard ging.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-03-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:11

Liesjee92 schreef:
Dank jullie, een opfok vind ik sowieso niet echt een optie meer aangezien die al bijna 3 is. Hij staat nu wel met maar een ander paard samen van 6 en die is de baas over hem. De man die hem dagelijks buiten en binnen zet en uitmest heeft ie geen probleem mee, in de stal is hij ook heel lief tegen mij, alleen op het moment dat ik iets van hem verlang ( oefen nog wel natural horsemanship met hem af en toe) wordt hij vervelend. Begeleiding wil ik sowieso, vooral bij het inrijden want ik ben gewoon reëel en ik kan dat niet. Maar dit kan dus niks medisch zijn, puur karakter?

Neem een paar lessen natural horsemanship bij een goede trainer en eerst met een makkelijk paard van daar. Er zit hoogst waarschijnlijk iets fout in je houding/manier van vragen wat bij jouw jonkie dit gedrag oproept. Dat is veiliger af te leren onder begeleiding en met een zachtaardiger paard dan jouw jonkie nu (bij jouw in elk geval) is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:12

Liesjee92 schreef:

Ik denk niet zozeer karakter. Nouja een combinatie zou het eerder zijn. Niet voldoende opgevoed en een sterk karakter.
De man die hem dus dagelijks in handen heeft die onder vindt geen problemen. Hoe zit het dan met hoefsmid end? Als dat gewoon allemaal goed verloopt zou ik toch wat consequenter naar hem worden want ik gok dat je hem dan toch te veel ruimte geeft om zich zo te gedragen. Je moet jonge paarden zo min mogelijk de kans geven om zelf te "denken". Ze goed bezig houden en vooral afwisseling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:13

een paard leert geen respect voor mensen te krijgen door met andere paarden om te gaan ;)

Hij is gecastreerd?Heb je er weleens iemand anders bijgehad met verstand van paarden?
Doet hij bij anderen ook zo?

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:26

Hij is gecastreerd inderdaad, ik heb les gehad in nh, alleen nu is die vrouw naar het buitenland dus tijdelijk niet. Ik straf hem altijd af als hij zo doet, alleen het lijkt wel of hij hierom juist boos wordt. Dierenarts is ie braaf, als ik hem was is ie braaf ( al was dat wel van de zomer ) in stal is ie braaf kan ik zijn staart kammen hoeven uitkrabben etc. hoefsmid was hij eerste keer vervelend, heb ik met hulp van die vrouw geoefend om hoeven op te tillen en daarna ging het op zich prima. Het probleem is gewoon echt op het moment dat ik de stal uit loop richting de bak, als ik eenmaal bezig ben kijkt hij wel eens boos maar doet hij niks. Het is dus eigenlijk vooral het stukje naar de bak, en als ik buiten met hem loop wilt hij ook nog wel eens "duwen" zegmaar maar dan straf ik hem en dan houd hij ook op. En vandaag ging ik met hem door het weiland lopen en toen werd hij helemaal naar.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:28

love_shyboy schreef:
@ marianbv

die van jou nam ieder paard te grazen toentie uit de opfok kwam? Zo eentje hebben wij er dus ook op stal gehad, kwam uit de opfok en kwam tijdelijk bij ons, eenmaal in de groep op de wei kon NIEMAND meer zn eigen paard uit de wei halen omdat dit paard de hele groep letterlijk terroriseerde.

Nee ze nam alles te grazen (paarden dus geen mensen) toen ze de opfok INGING.
toen ze eruit kwam had ze respect voor alles omdat ze daar een paar keer goed op haar plek is gezet door een net iets dominanter paard.
En niet elk paard is het zelfde.
De een zal dominanter owrden de ander onderdanig

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:37

Daar heb je zeker een heel goed punt! Ik heb helaas alleen maar slechte ervaringen met opfok. (paarden die de rest terroriseerden omdat ze geen rangorde kenden in een groep met verschillende leeftijden, en een paard wat door de opfok bijna zn leven kwijt was, geen goede ervaringen dus)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:38

ik heb hele goede ervaringen met opfok, en dan zelfs met gewoon alle hengsten van dezelfde leeftijd in 1 groep, ook die voeden elkaar al keurig op als de groep goed afgestemd en in de gaten gehouden wordt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:46

Hele goede ervaringen met de opfok. Een goed opfokadres stelt de groepen zo samen dat, mochten er echt paarden zijn die de boel terroriseren, die eruit gehaald worden of in andere groepen komen. En verder is het gewoon ze de hierarchie uit laten vechten. Een anderhalfjarige alleen, dan ontneem je hem zijn kindheid, en een heel leerproces in sociale vaardigheden.

Nee dit is niets medisch, dit is grenzen proberen te verleggen, en daar helpt maar een ding: opvoeden. En niet te lang wachten met inrijden. Hij gaat alleen maar sterker worden, lichamelijk en tussen zijn oren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:22

Om op de laatste post van TS liesje terug te komen: het paard heeft dus geen enkel respect voor jouw aanwezigheid, alleen voor diens eigen aanwezigheid.
Tjsa...wegduwen, niet netjes meelopen.. of wel even, maar daarna eigen zin doen... HOU OP!
Ik heb het allemaal zelf meegemaakt.
Dit is inderdaad niets medisch, dit is een jong paard dat met jou de grond aan probeert te vegen.
Oftwel: een jong paard dat wil weten of JIJ hem gaat leiden, of dat hij JOU moet gaan leiden

Doe er iets aan, anders worden jullie beiden ongelukkig, en dit kan je niet uit boekjes leren.
Ik heb het allemaal zelf meegemaakt, ik had mijn paard uit wanhoop en omdat ik ook nog ziek werd, al te koop gezet... mijn vriend heeft dat tegengehouden, hij zei dat ik er spijt van zou krijgen... en nu... jaren verderop, een wereldpaard.

Geloof me, het paard mankeert niets, het is echt een omgangs-kwestie.
Nu is het aan jou,om te leren, met zo een paard om te gaan.
Dat kun je zelf, door je niet te focussen op wat er allemaal NIET goed gaat, maar gewoon de volgende dag weer op te staan met het idee: Ik ga vandaag iets leuks met mijn paard doen (zonder verwachtingspatroon van je zelf of van je paard).
Maar wel met ruggengraat:dat betekent toch wel, dat je niet de dag moet beginnen met er van uit te gaan, wat je paard vandaag zou willen. Wel of net gaat doen.
Het zou je niet uit mpoeten mnaken.
JIJ gaat iets doen. Met je paard. JIJ. Niet het paard.
En dan volgt het paard.

Zo is het waarschijnlijk te simpel uitgelegd, maar zo is het bij mij en mijn "onmogelijke draak Jaopie" ook gelukt.

.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:25

Doe je er niet te weinig mee? Ik ben voor stander om ze zeker in een groep met verschillende leeftijden te hebben. Maar ook zeker er zelf mee aan de gang te gaan om hem toch lekker bezig te houden. Als ik mijn paard ( inmiddels 5) 1 week niks laat doen dan is het net weer een veulen en heeft die weer overal schijt aan terwijl als ik er elke dag mee aan het werk ben het een heel ander paard is :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:33

Als je met hem naar de weide loopt dan jezelf breed maken in de schouders, niet naar hem kijken en doorstappen. Komt hij te dicht op je dan schop je gewoon een keer achteruit. Dus niet omdraaien dan maar vanuit je knie naar achteren schoppen, als het goed is raak je hem op z'n borst. Ook niet strak vastpakken aan het halstertouw, gewoon boogje erin. Hij moet op z'n plek gezet worden en dat kan soms niet met aai,aai, kom eens wat bent je toch lief. Gewoon op je strepen gaan staan maar wel op zo'n manier dat het paard het begrijpt en jij geen gevaar loopt.
Dat hij in het weiland vervelend is kan ik me voorstellen, eerst eten en dan spelen. Als jij hem in de weide eerst nog wat oefeningen wilt laten doen vind hij dat niet fijn, juist omdat je geen overwicht hebt zal hij proberen eronder uit te komen, voor je eigen veiligheid misschien even een cap opzetten mocht hij op twee benen gaan staan.

Liesjee92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:37

Op de laatste post, dat is het punt dus dat doe ik altijd maar op de een of andere manier lijkt het alsof hij zich hier steeds minder van aantrekt. Ik heb dit allemaal geleerd met nh (met les) en hij krijgt gewoon Eem schop onder zijn hol als hij zo doet, maar het heeft gewoon geen nut meer lijkt wel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:51

Het probleem is dat hij, doordat jij nog les krijgt en niet ervaren bent, door de tijd heen heeft geleerd dat hij je niet serieus hoeft te nemen. Als hij niet meer onder de indruk is van een schop onder zijn waarde achterwerk, moet je misschien grover geschut toepassen. Als jij de fases doorloopt, geef hem dan echt de indruk dat je hem levend vilt.

Hij heeft je gewoon in zijn zak zitten. En dat gaat alleen nog maar erger worden!