paard gaat hangen als je hem vastzet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

urr_shiir

paard gaat hangen als je hem vastzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:25

Hallo, mijn paard gaat sinds kort hangen als je hem buiten vastzet aan een paal om hem te poetsen. Hij is een keer losgebroken bij de hoefsmid (was er niet bij toen het gebeurde) maar ook dmv hangen net zolang tot het touwtje breekt. Sinds die tijd als ik naast hem buk ( om een borstel te pakken) gaat hij meteen vol in de paniek stand en hangen. Weet iemand een manier om hier weer van af te komen?

puck219

Re: paard gaat hangen als je hem vastzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:30

blijft hij ook staan wanneer je hem niet vast zet? anders kan je hem mischien los laten staan.
Want normaal gesproken moet je een paard niet laten doen wat hij of zij wil, maar zoals jij het zegt is hij echt bang...
Als hij bang is moet je hem er niet toe dwingen (vind ik zelf). probeer hem anders te kalmeren ofzoo met een liedje?? :D:$
mijn paard word altijd rustig als ik ga zingen:D als ze ophol slaat of schrikt en ik ga zingen kalmeerd ze. probeer het eens, en als het niet lukt sorry:D:$
xxx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:32

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:34

Een lange longeerlijn bijvoorbeeld pakken, deze om de paal heen slaan en het uiteinde zelf vast houden, zodat je kan meegeven als hij erg gaat hangen. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:35

urr_shiir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:38

Hij is idd bang en daarom wil ik het oplossen. (als ik ga zingen raakt de hele stal gestressd). En opzich blijft hij wel staan als hij losstaat. Heb ik al eens geprobeerd. Hij dacht dat hij vast stond en ik bukte en hij ging "hangen". Omdat hij losstond ging dit niet en hoopte dat hij het daarmee op zou geven.. maar helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:42

Misschien een rare vraag, maar ziet jouw paard wel goed? Schrikt hij als je onverwachte bewegingen maakt?

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:43

Het probleem is meestal dat als paarden niet meteen loskomen als ze achteruit gaan ze in paniek raken en dan dus zo erg gaan hangen. Een goedkope oplossing is een strotouwtje aan de ring knopen waar je hem vast wil zetten en dan het halstertouw door het strotouw halen en vastknopen. Als hij trekt knapt het strotouwtje meteen en is hij los voor hij in paniek gaat hangen. Zodra een paard namelijk door heeft dat vaststaan niet eng is omdat hij toch loskomt houd hij er vanzelf mee op en kun je hem gewoon vastzetten. Heb bij de mijne nog steeds een strotouwtje ertussen al hangen ze geen van beide meer. Scheelt je een hoop kapotte touwen/halsters, voorkomt blessures die ontstaan door hangen en voorkomt een bang paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:45

De Aussie Tie Ring of de Safeclip is die ideale methode om een paard leren vast te staan. Je kunt de weerstand zo ver instellen dat hij wel druk voelt, maar hij kan niet hangen omdat het touw altijd meegeeft.

Even twee links uit een ander topic:

Cassidy schreef:
Als je safe clip/tie ring gebruikt en goed gebruikt schiet het paard niet meer in paniek. Hij beloont zichzelf door het wegvallen van de druk. Weerstanden zijn in te stellen.

Bekijk onderstaande filmpjes maar

deel 1:

http://www.youtube.com/watch?v=8DeUetI3 ... re=related

deel 2.
http://www.youtube.com/watch?v=dZE_jCSJ ... re=related

Zie je en snap je wat er gebeurt?

De vrouw op de onderste twee filmpjes gebruikt de tie ring.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-12 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

urr_shiir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:46

Met zijn zicht is niks mis (hij heb het nooit eerder gedaan) en ondervindt nergens anders problemen mee.

urr_shiir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:48

Die safering vind ik wel het proberen waard na het zien van dat filmpje

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:48

Ik weet niet of je de mogelijkheid hem om je paard eens vast te zetten in bijv een stal of poetsplaats. Ik heb een paard gehad waarbij dit goed heeft geholpen. Mijn paard ging op de gang ook hangen. Ik heb haar een tijdje op stal vast gezet met poetsen.
Op het moment dat ze ging hangen kwam ze met haar kont tegen de muur aan. Dus "tegendruk" na verloop van tijd ging ze niet meer hangen. En kon ik haar weer gewoon op de gang poetsen.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:50

Hihi als je gaat zingen raakt de hele stal gestrest :') Mijn paard wil/wou ook nog wel eens hangen, meestal als je hem goed bekeek zag je al de tekenen wanneer hij weer wou gaan hangen. Opeens de oren naar voren doen, snuiven, etc. Doordat ik die tekenen herkende kon ik ook voorkomen dat hij ging hangen, vaak als hij dat deed pakte ik het touw zelf, dan begon ik hem te aaien en tegen hem te praten. Gerust stellen. Nu doet hij het niet meer, en als hij het nog een keer doet kan ik het nu voorkomen. Kan je niet goed kijken wat jou paard/pony doet voordat hij gaat hangen? Of doet hij/zij het gewoon in een keer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:12

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:21

Ik vraag me af wat erbij de hoefsmid is gebeurt.
Als je dus bukt gaat hij hangen,dat zal niet voor niks zijn.

Ik denk dat hij een confrontatie met de smid heeft gehad,waar hij toch nare herinnering aan heeft over gehouden.

Niet vast zetten en weer vertrouwen gaan opbouwen,met veel bukken naast hem.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:56

Ik ben inderdaad ook wel nieuwsgierig wat er bij de smid is gebeurd, maar ik denk dat je daar ook niet achter zult komen. Wel is je paard beloond door los te komen, hij heeft ervaren dat als die genoeg gaat hangen dat die los komt.
Hoe reageerd je paard op voorwaartse hulpen? Aanraking van zweepje bijv(geen slaan, maar gewoon even aantikken).

Als die goed voorwaarts op is, kun je als ze gaat hangen even aantikken met zweep om haar weer stap voorwaarts te laten zetten. Dit consequent volhouden en dan leert die vanzelf "stap naar voren is druk weg", wijken voor druk dus.
Uiteraard moet dit wel rustig gebeuren, niet dat je onwijs moet gaan slaan voordat ze op zweepje/hulp reageerd.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:20

mijn ervaring met zo'n strotouwtje is dat ze blijft hangen want ze komt elke keer los.
Ik gebruik een koeienhalster van nylon niet stuk te krijgen in combinatie van een strobaalgevlochten touw zonder clip. werkt bij mij goed 2keer gaan hangen en er ging niets stuk toen gaf ze het op.
Overigings die van mij ging naar aanleiding van de rook van het warm beslaan "hangen"

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:25

sandra8 schreef:
mijn ervaring met zo'n strotouwtje is dat ze blijft hangen want ze komt elke keer los.
Ik gebruik een koeienhalster van nylon niet stuk te krijgen in combinatie van een strobaalgevlochten touw zonder clip. werkt bij mij goed 2keer gaan hangen en er ging niets stuk toen gaf ze het op.
Overigings die van mij ging naar aanleiding van de rook van het warm beslaan "hangen"

Je hebt daarna toch hoop ik wel haar atlas en nek/halswervels laten nakijken? Zoiets kan onwijse schade aanrichten aan de gehele werfelkolom.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:34

Ze doet het nog goed hoor! Ik weet wat de risico's kunnen zijn maar ik had op een gegeven moment het idee dat ze het er om ging doen en als de smid komt moet ze toch weer vast staan.

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:03

een pony die ik vroeger verzorgde hing ook aan haar halster zij was bang van haar eigen schaduw :? met veel oefenen is het minder geworden maar nooit over gegaan :n

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:06

ik heb ook de safe clip, gebruik hem momenteel niet meer want het hangen is eigenlijk wel over.
Neem hem straks wel weer mee op wedstrijd voor het vastzetten aan de trailer aan de achterklep, vind dat net even wat fijner dan een gewoon touw dan.
Kan hem je zeker aanraden!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:30

wij hebben ook een paard die dat doet die is voordat wij haar gekregen ergens in blijven hangen met haar been(hele been open gehecht enz. gelukkig niks aan over gehouden) en die is ook doodsbang als we haar vast zetten.
in het begin konden we ook niet aan dat been komen tegenwoordig ook maar vastzetten ho maar.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:37

Een dodemanskoortje werkt ook super! Dit is noodzakelijk bij het varen met een aanhangmotor, wanneer je dan bijvoorbeeld uit de boot valt, trekt hij uiteindelijk los, en stopt de motor. Het koortje rekt heel ver mee.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:42

Ik heb dat 'afgeleerd' door een lus net achter haar 1e halswervel te leggen (geen toesnoerknoop, maar een speciale knoop die niet dichtslibt). Ik heb ook nog steeds een varken-ophef-riem liggen just in case als ze het opnieuw zou doen (dit is echt supersterk). Mijn paard die trok zolang tot ze los was. Álles trok ze kapot, halster, slotjes, touwen, ...
Sinds enkele keren die lussen doet ze het niet meer. Ze deed alleen zichzelf pijn als ze ging hangen, oude 'barbaarse' truukjes kunnen soms ook goed werken, ook al was ik er geen voorstander van...

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:42

Die van mij doet het ook, is toen net zo lang gaan trekken tot zijn halster kapot was en hij los op het erf stond.... Zet hem eigenlijk nooit meer vast, geen een paard meer eigenlijk, bang dat ze gaan hangen anders :+ .