Wat kan/doe jij allemaal met je jaarling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Wat kan/doe jij allemaal met je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:59

Lijkt me duidelijk toch?

Wat ik kan/doe:
- Mee lopen aan halster
- Vast staan en poetsen
- Voetje geven
- Buiten lopen
- Heb van de zomer 1x gesprongen :)
- Ik leg soms wel eens een dekje op haar rug
Laatst bijgewerkt door Sjors op 24-02-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:02

Ik deed met mijn jaarling. ( Nu 2 jaar)

- Schriktraining ( over zeiltjes, planken heen lopen, door een tunnel heel lopen, door sliertjes heen lopen.)
- Ik ging wandelen.
- 1x per week ging ik een stukje met d'r fietsen. ( Vond ze helemaal geweldig).
- Ik liet d'r wennen aan dekjes en dekens.

edit;

Ik deed ook kleine kunstjes VD en wat grondwerk.

Nu ze bijna 2 jaar is, is ze zo mak als een lammetje, en ze heeft er ook echt niks mee geleden.:)
Laatst bijgewerkt door PippaLuca op 24-02-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:03

Ook schriktraining
- over zeil lopen.
- wennen aan bewegende dingen
- wennen aan geluiden
- wennen aan verkeer
- wennen aan aanrakig met verschillende dingen op verschillende delen van het lichaam

Echter maar zeer kort en daarna weer terug naar de wei in de kudde.
Springen is nog wat vroeg.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:03

Toen die van mij 1 jaar was; meelopen aan halster, poetsen en voetje geven. En ik heb haar direct geleerd dat ze mijn persoonlijke ruimte moet respecteren.

celano

Re: Wat kan/doe jij allemaal met je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:05

Helemaal niks, die laat ik lekker met rust.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:05

Die schrik training ga ik ook eens voor kijken :)

@ Akhal_Teke: Ik had maar een laag kruisje van 15/25cm en daar sprong ze ruim overheen. Als ik zie dat hoe ze in de wei springt enzo is dit niks. En echter het was maar 1x 10min ;)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:06

Springen zou ik ook nog niet doen.

@celano, waarom niet? gewoon een vraagje hoor. :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:07

Als wij jaarlingen hebben van ons eigen laten we ze lopen tot hun 3/4 jaar. Ze worden alleen bekapt, geent en ontwormd. Heel af en toe poetsen als ze bijna 3 zijn.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:11

mijn veulen (9maanden)
ben ik veel mee aan het lopen...
aan alles laten wennen, zowel in het verkeer, als thuis met alles van mijn andere pony :P (dekjes, deken, alles wat ze zelf maar pakt :P )
poetsen, word ze rustig van en dan ben je even bezig :)
lekker in de bak laten rennen... (doet ze zelf :P echt zo'n lief gezicht) zowel alleen als met mijn andere pony
soms eens even aan de longeerlijn... leren aan stap en draf... (ook handig als je naar de keuring gaat...)

fietsen vinden ze idd ook erg leuk... kan nu nog niet heel lang en 1 keer in de week is meer dan genoeg...
mijn andere pony (haar moeder) vond het ook altijd helemaal geweldig... en daar heb ik altijd mee gefietst totdat ik er op mocht :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:24

celano schreef:

Wat is daar de reden van, als ik dat mag vragen?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:29

Sjors schreef:
celano schreef:

idd... stil staan is ook niet alles... als je ze in de hand hebt worden ze toch veel makelijker ook met beleren enzo...
ik denk dat je dan een betere band hebt ... :o
of niet ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:32

Mijn jaarling , bijna 2 poets ik paar keer pw , speel wat in buitenbak !
nu t weer beter gaat worden gaan we wandelen langs de weg .
Wat schrik en obstakel training doen en hopelijk als handpaard mee langs moeders

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:33

mariska1408 schreef:
Sjors schreef:

idd... stil staan is ook niet alles... als je ze in de hand hebt worden ze toch veel makelijker ook met beleren enzo...
ik denk dat je dan een betere band hebt ... :o
of niet ?

Ik doe ook niks, al heb ik nu alleen volwassen paarden. En nee, dat is niet zo.

In de tijd dat het veulen bij de moeder loopt en vlak daarna (dus zegmaar tot 6 maanden) moeten ze alles al kunnen wat ze moeten weten namelijk.
Halster aan, meelopen, overal aangeraakt worden, beetje borstelen, voetjes geven en vaststaan.
Als je dan tot ze 3 jaar zijn ze af en toe een knuffel geeft, normaal dagelijks binnen en buiten zet (of eventueel zomers 24/7 buiten natuurlijk) en regelmatig de smid laat komen...Alles wat je verder doet is extra, maar niet nodig.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:40

Hihi okeejj :D
noujaa ik vind het altijd wel leuk om even bezig te zijn met haar...
ze is best wel druk :P
en ook erg nieuwsgierig is echt zo leuk :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:04

Ik liet ze lekker in de opfok staan..
Inpretings fase doen ze al als ze nog bij de merrie mee lopen..
Hen nooit problemen gehad erna met een band opbouwen....

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:13

Sjors schreef:
celano schreef:

Omdat ik hem op laat in een groep leeftijdsgenoten in de opfok. Ideaal.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:13

Barcelano schreef:
Ik liet ze lekker in de opfok staan..
Inpretings fase doen ze al als ze nog bij de merrie mee lopen..
Hen nooit problemen gehad erna met een band opbouwen....

Helemaal mee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:17

Regelmatig naar kijken van een afstandje doe ik ermee, even gezondheidsinspectie en een aai geven indien het daarom vraagt.
Opvoeden is al tijdens de eerste maanden gebeurd,
De band is er echt niet meer of minder om. Heb als tiener genoeg met veulens omgespeeld om te weten dat veel aandacht vaker negatief uitpakte dan positief.

Is het echter je enige paard, dan snap ik ook wel weer dat het voor jezelf leuk kan zijn. Ik heb er dan ook niets op tegen dat mensen wel aan het knuffelen en wandelen gaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:22

Met mijn jaarling, 11 maanden doe ik niets bijzonders.
De band heb ik al opgebouwd toen ze bij haar moeder liep. Halster, voeten geven, poetsen, vaststaan en zelfs een zadeltje op haar rug heeft ze allemaal al gehad.

Nu doen we haar 's morgens een halster om, brengen haar aan de hand met een maatje naar een groot weiland waar ze lekker de hele dag grazen, rennen en spelen.
's avonds gaat ze aan de hand weer naar stal, die ze met een maatje deelt, halster af.

Dit alles wordt door veel verschillende mensen gedaan, daar worden ze zelfstandig van en niet afhankelijk van één mens, net wie er is en hoe het uitkomt. Toch weet ze heel goed wie ik ben omdat ik haar als veulen veel in handen heb gehad.

Over een paar maanden gaat ze weer 24/7 naar buiten de wei op.

Tot ze 3 alleen noodzakelijke verzorging en verder lekker paard zijn, meer niet.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:01

Met mijn paardje heb ik al behoorlijk veel gedaan als jaarling en nooit spijt van gehad, zolang het niet belastend is en je houdt het leuk is er niks mis mee om lekker bezig te zijn met je jonge paardje (ze hebben voor de rest de hele dag om andere dingen te doen en het te verwerken dus een half uurtje iets anders doen vond die van mij helemaal niet erg) :) Wat ik allemaal deed qua grondwerk/heb geleerd:
Leren naast je lopen aan het halster, dus niet voorbij lopen
Wijken voor druk (voorhand en achterhand)
Achteruit op commando
Ho= direct stilstaan.
Aan de hand draven
Vast staan (niet draaien, schrapen, hangen, paniekeren als je wegloopt etc)
Alles aan mogen raken; ook oren, mond etc
Voetjes geven heeft serieus een half jaar geduurd ofzo :') bleef maar trappen, met haar volle gewicht op je hangen en dan omvallen of gewoon NIET omhoog doen... nu (na een jaar) heeft ze het bijna opgegeven maar het blijft een zwak punt 8)7
Schriktraining; toen ze voor het eerst een 'eng' wapperend plastic zeil zag sprong ze er bovenop en ging hem aflikken _O- dus binnen no-time had ik d'r onder het plastic zeil verstopt :)) Voor de rest eh... ballonnen, vlaggetjes, kerstmuts (tja ze moet toch ook op de kerstkaart kunnen staan?), vliegenspray (ENG!!!), en vooral veel water om haar over d'r waterfobie te krijgen... :roll:
Zoals hierboven genoemd was het leren afspuiten ook een uitdaging :D maar uiteindelijk kwam mevrouw erachter dat op een verschrikkelijk warme dag in juli zo'n douche toch wel fijn is...
Wennen aan verkeer > zo'n soort ligfiets/ei-achtig geval was toch wel het toppunt := *snork*
Veel buiten wandelen in het bos en dit heb ik uiteindelijk uitgebreid tot aan de hand hardlopen > hele goeie oefening om je paard te leren dat hij jouw tempo aan moet houden + je werkt meteen beide aan de conditie en kan lekker lange rechte stukken lopen + het is LEUK !!! mijn paardje vond/vind het echt geweldig! *\o/*
Buiten kon ze ook wennen aan door plassen lopen, over bruggetjes, loslopende honden, niet achter andere ruiters+paarden aan gaan := niet zomaar de berm induiken om te gaan eten :Y) en dat ze netjes moest kunnen wachten als ik met iemand een praatje maakte en niet om me heen ging staan drentelen :)
Verder heb ik haar nog geleerd om op afstand stil te blijven staan op commando, zodat ik op leuke plekjes in het bos/hei haar tenminste fatsoenlijk op de foto kon krijgen (niet echt heel belangrijk ofzo maar ik vond het handig) _O-

dit is even alles wat ik kan bedenken... als ik nog wat vergeten ben (wat zeker zo is) en het weer weet laat ik het nog even weten ;)

Mijn jaarling en ik hebben ons in ieder geval flink kunnen vermaken hoor :+: genoeg dingen te verzinnen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:04

Oke Klimop! Leuke dingen doe je met je paard!
En ik ben dus niet de enigste die hier al bijna een jaar over doed om haar voetje te geven..... :o
Net nog even bezig geweest met haar, heb vanalles gedaan, nu even een JITP-openen :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:10

Ja het voetjes geven moest ik vooral gewoon elke dag doen zodat het een routine wordt, geduld hebben en niet boos/gefrustreerd raken (dan kon ik weer vanaf het begin af aan beginnen) :') Langzaam opbouwen> als ze in het begin maar even hun gewicht eraf halen meteen belonen en vanuit daar opbouwen... na een paar maanden had ik bijna de hoop verloren dat ze het ooit zou leren want ze vertikte het gewoon, maar de aanhouder wint uiteindelijk ;) Nu weet ze dat als ze weer gaat klooien ze het alleen maar moeilijker voor zichzelf maakt, want dan duurt het 3x zo lang tot ze er vanaf is :Y)
Laatst bijgewerkt door Klimop op 24-02-12 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:12

Uk was als jaarling zeer actief! We hebben veel gewandeld, ook gefietst, want hij moest in korte tijd naar een paar verschillende stallen en was niet ver genoeg voor een trailer. toen hij anderhalf was ging ik 2 keer per week 5 minuten 'longeren'. Zodra hij braaf een rondje om me heen liep was hij klaar, was een hele opgave. en veel gepoetst enzo. en toen hij 2 was zijn we naar duitsland gegaan om kunstjes te leren.
Sommige vinden dat dit slecht is voor hem, maar Uk maakt het nu als bijna 4 jarige prima hoor. Hij heeft een heel sociaal leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:44

ik ben momenteel met een hengstveulen van 8 maanden "bezig"
enige wat ik met hem doe is roepen in de wei,hij komt netjes bij me.
halster rustig om laten doen .
uit de wei en dan ook even draaien zodat ik het stroomdraad dicht kan doen.
hij loopt netjes naast me mee naar binnen toe.
binnen vaststaan,poetsen, en af en toe antiklit in de staart en manen,is wel handig als ze daar aan wennen :j
voetjes optillen en pasje opzij en naar achter toe.
dan stukje over het erf langs wat enge dingen en dan gaat meneer gewoon weer de wei in.

af en toe even de bak in zodat hij wat gek kan doen en eventueel een skippybal erbij,voetbal,pion of iets anders zodat hij wat went aan enge dingen.
verder vind ik het wel prima.
zo heel langzaam komt er wat nieuws bij,keertje de trailer op ,handdoekje over zijn rug,beetje spelen met water.
maar dat gaat allemaal in etappes, hij is ngo jong en moet het in zijn koppie ook allemaal verwerken dus we doen rustig aan :D

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:43

Poetsen, knuffelen, wandelen, oefeningetjes als wijken voor druk/vaststaan :) Inmiddels is ze al weer bijna 2 jaar.
Voetje geven heeft ze al meteen geleerd. Ideaal want dat geeft dus geen enkel probleem! Geweldig vind ze het om aandacht te krijgen. Maar ik hou het wel rustig natuurlijk, en bescherm m'n enthousiaste monstertje wel wat tegen haar zelf :) Ze staat ook niet met leeftijdsgenootjes, dat gaat eigenlijk helemaal niet goed, wel met 2 vriendjes, een moederfiguur en een speelmaatje :)
Ik doe er liever nu al vast wat mee dan d'r op haar 3e/4e te overdonderen. Dat vind ik pas sneu.