Probleempaard aanhouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aanhouden of niet?

Houden.
30 (27%)
Terugdoen.
80 (72%)

Totaal aantal stemmen: 110

Janedieene

Probleempaard aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:34

Hoihoi bokkers!
Wij hebben een arabisch volbloed paardje geadopteerd, en ze staat nu sinds zo'n 3 maanden bij ons.
Toen ze bij ons kwam was ze erg nijdig, eigenlijk op alles en iedereen wat haar in de weg stond.
Heeft ook nog voernijd en is a-sociaal. En natuurlijk een merrie, dus lekker bitchie :)
Ze is gekomen met de bedoeling al maatje voor mijn paard, en als bijrijdpony voor mijn verzorgsters.
Ze zoekt niet veel contact met mijn paardje, terwijl die van mij echt een kroelboel is. Ze kan hem wel verdragen, maar met voeren moet hij snel weg, anders kan hij een trap verwachten.
Nu weet ik wel dat het ook natuurlijk kudde gedrag is, en er een rangorde hoort te zijn.
Maar deze dame maakt er wel echt een potje van.

Met rijden is het ook geen fijne pony, niet voor mijn bijrijdster in elk geval. (12 jaar)
Ze is met rijden gewoon echt gemeen, niet eigenwijs of ondeugend. Maar ze wil je er gewoon af schoppen, gewoon voor haar lol.
Ik denk dat dat temaken heeft met haar geschiedenis, of ruiter hebben dat altijd gepikt, of ze is gewoon verkeerd gereden.
Nu kan ik haar wel rijden, en probeert ze mij er ook af te gooien, en als je dan benen geeft kan je een schijnbeweging of een bok verwachten.
LEES WEL : ik rijdt haar met losse teugel, want ze is western beleerd geweest. En daarna na engels omgezet. Rijd ook zonder zweep of sporen, dus wordt met weinig druk gereden.

Buiten is ze lastig te houden, eigenlijk wil ze dan gewoon rond jakkeren, en als je dan streng nee zegt, dan houd ze wel op, maar van mijn bijrijdstertje verwacht ik dat niet.

Als ik meer tijd zou hebben, had ik wel gezegd dat ze kon blijven, en dan reed ik haar wel zelf bij. Ik vind het verder niet erg om een lastig paard te rijden. Maar ik heb hier grondweg geen ruimte of tijd voor.

Op de eerste plaats staat mijn eigen paardje, en die moet het gewoon het meeste naar zijn zin hebben. Hij hecht wel waarde aan haar gezelschap, maar ik denk niet dat dit het beste maatje voor hem is.
Daarnaast ben ik ook zuinig op mijn bijrijdstertje, want het is een lief meisje wat later nog aardig wat in haar mars kan hebben.
En ik kan de druk psychisch niet aan, ik kan het simpelweg niet hebben dat je zoveel voor haar doet, en dat je haar ziet veranderen in de laatste 3 maanden, en ze dan ook gewoon echt even komt tutten met bij binnenkomst, en dus wel socialer naar de mens is geworden.
En zodra je dan haar om een gunst vraagt, als het ware de modder in getrapt wordt.

Ja oke, misschien stel ik me ook wel een beetje aan. Maar ik heb voor mezelf en voor mijn bijrijdster besloten dat het niet goed gaat zo. Zij is het daar ook mee eens.

Mijn moeder vindt het zielig als ze terug moet naar de opvang, en ik ook wel. Want je hebt natuurlijk wel iets opgebouwd in die periode. Maar ik maak voor mijn gevoel een fout als ik besluit haar te houden.

A.s. gaan we sowieso naar de opvang om eens bij te babbelen en te kijken naar een ander paardje, zodat we een soort van 'ruil' hebben eventueel.

Even kijken wat mijn gevoel daar allemaal wel niet over te zeggen heeft :+

Wat raden jullie mij aan? Of wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:40

ik zou haar terug doen, beetje rot voor het paardje, maar als jij er geen tijd voor hebt en je verzorgstertje kan het niet en krijgt er alleen maar angst van heb je er weinig aan lijkt mij.

sterkte in je besluit ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:42

Als het niet gaat, dan gaat het niet. Maar Ik vraag me vooral af waarom jullie voor dit paard hebben gekozen. Als ze van een opvang kwam, dan zullen de problemen toch op voorhand bekend zijn geweest? Het is ook niet eerlijk voor het dier als het om de haverklap moet verhuizen, daar zal ze niet beter door worden. Drie maanden is ook kort, als ze echt een problematisch verleden heeft, kun je er een jaar voor uittrekken. Maar dan moet je daar wel de kennis en kunde voor in huis hebben, dat lijkt nu toch niet het geval. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 22-02-12 21:48, in het totaal 3 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:42

Als de combinatie niet werkt kan je beter een andere eigenaar zoeken. Dit is voor geen van allen fijn.

Het kan ook heel goed zijn dat jij beter met ruinen overweg kan. Ik wil zelf ook geen merries, heb er niks mee.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:44

Fjordendowner, inderdaad, het is ook jammer dat mijn verzorgstertje niet zelfstandig zou kunnen gaan rijden in de bak.
Want dat was uit eindelijk wel de bedoeling, voor op mijn lange school dagen, en dat we in het weekend lekker met z'n 2tjes naar buiten konden.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:49

Elanor schreef:
Als het niet gaat, dan gaat het niet. Maar Ik vraag me vooral af waarom jullie voor dit paard hebben gekozen. Als ze van een opvang kwam, dan zullen de problemen toch op voorhand bekend zijn geweest? Het is ook niet eerlijk voor het dier als het om de haverklap moet verhuizen, daar zal ze niet beter door worden. Drie maanden is ook kort, als ze echt een problematisch verleden heeft, kun je er een jaar voor uittrekken. Maar dan moet je daar wel de kennis en kunde voor in huis hebben, dat lijkt nu toch niet het geval. :)

Ze heeft zover wij weten geen problematisch leven achter de rug. Ze is altijd al pittig geweest zoals de vorige eigenaar al wel vertelde. Wij hebben haar toen niet echt gekozen, de opvang had te weinig ruimte, en we kwamen de advertentie tegen. Aangezien dit paardje niet in stal kan staan, en dus 24/7 buiten moest staan. Stond ze daar in de weg. Toen ook met de tekst erbij dat het een pittig paardje was. Dus hebben wij wat overlegt en uit goedheid ook gezegd dat ze dan wel bij ons mocht staan.
Maar mijn verzorgstertje kan echt wel een gemiddeld pittig paardje rijden, maar deze was dus verkeerd ingeschat helaas.

Janedieene

Re: Probleempaard aanhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:51

tamary, zou best kunnen, ik heb wel altijd een merrie gereden, maar dat was niet echt een merriemerrie. Als ze hengstig was merkte je er ook nooit wat van, ze wou ook graag voor je werken en was niet bitchie.

Momenteel rijdt ik alleen nog maar ruinen en hengsten, dus wat je zegt kan nog maar zo kloppen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:55

Tsja.... Misschien een gekke vraag; maar heb je wel iets met Arabieren? T is een verschrikkelijk gevoelig ras en ik zeg altijd: je hebt er iets mee of niet, en als je er niks mee hebt moet je ze lekker laten staan.

Arabieren zijn dusdanig gevoelig dat ze bij een verkeerde (lees; niet passende) eigenaar hele gekke dingen kunnen gaan doen (zo komen ze ook aan die reputatie van lastig en heet etc). Bij een juiste (lees; passende) eigenaar zijn het ontzettend fijne paarden.

Ik wil niet beweren dat je merrie eigenlijk een superpaard is en bij jou niet op haar plaats is hoor, kan natuurlijk heel goed zijn dat ze een raar verleden heeft of gewoon apart is!

Maar afgaande op je verhaal zeg ik sowieso; kijken of je kunt ruilen. Vervelend voor het paard, maar als het niet klikt heeft zij daar ook niets aan :) Dan doe je haar meer plezier met de kans krijgen een baas te vinden die beter past.

Edit; profiel gespiekt, eerste 2 alinea's gaan dus niet op :+ Tsja, misschien is dit gewoon jouw type paard niet, kan best wezen :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:10

amyz, haha kan gebeuren. Nee, van het temperament van de arabier ben ik me bewust. Los van haar bouw, heeft ze niet heel veel typische arabieren trekjes. Ze is in principe heel relax, schrikt niet zo 1 2 3. En heb haar in 3 maanden nog niet eens haar staart zien dragen :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:11

Misschien zit daar het probleem, t is te weinig Arabier :+

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:12

Haha, stiekem is het gewoon vergroeide shetlander.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:15

_O-

Nee maar zonder gekkigheid; ik zou haar niet aanhouden. Het werkt niet als ik je verhaal zo lees, en dan moet je zowel het paard als jezelf de kans geven een betere match te vinden :)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:31

Zijn er hier niet nog geïnteresseerden die een projectje zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:46

We hadden geen keuze is natuurlijk onzin, wil je niet dan wil je niet. Als ik je begrijp, dan wordt het dier al wat socialer, dus je boekt vooruitgang. Verder trapt een paard je niet bewust de modder in om je een hak te zetten. Nu zie je maar weer, uit goedheid iets aannemen wat je niet aan kunt, resulteert alleen maar in meerdere tehuizen voor dit paard. Dus de volgende keer beter nadenken eer je wat doet.
Je bent 15 en kan die druk psychisch niet aan :?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:38

Dit Paard was niet op zijn (haar plaats) bij de stichting, en er werd een noodroep gedaan omdat dit paard "ruimte nodig" had, wij hebben haar toen opgevangen. Het is een dominate merrie die heel graag de dienst uit maakt. En ons andere paard is daar niet echt happy mee, hij is juist erg sociaal, en zij is erg op haar zelf en contactloos.
Ze is al behoorlijk opgeknapt en ze komt in een ritme, kent de voeder regels enz. Maar het is geen eenvoudig paard. Denk wel dat ze beter op haar plaats is, waar alle aandacht naar haar gaat.
Want als het andere paard aandacht krijgt, is ze jaloers, en reageert dat dan ook weer op hem af.

En juist omdat ze 15 is kan ze dat niet aan, omdat haar eigen paardje aardig wat te verduren krijgt, vriendinnen die van hun ouders niet meer mogen komen enz.
Het gedrag van de merrie , oren in de nek, op je af komen enz (is wel bluf hoor) vinden de meeste mensen echt niet leuk!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:02

In jouw geval zou ik haar niet houden.
Wij hadden een dergelijke pony bij ons paard. Ze was al zes toen ze kwam en enorm moeilijk en agressief. Met heel veel geduld en aandacht is ze in een leuke pony veranderd, maar dat heeft jaren geduurd. De problemen waren veel te groot voor mijn, toen nog jonge, dochter. Het kostte mij zeeën van tijd en haar een hoop stress. De pony was heel 'kattig' en fel, maar gelukkig is ons paard nogal dominant en had er geen problemen mee om haar op haar plaats te zetten. Het is dat wij zo slecht zijn in het wegdoen van dieren, maar ik heb er vaak over gedacht om haar te verkopen en een andere, lievere, leukere en makkelijkere pony te kopen. Dat had ons veel problemen en kopzorgen bespaard.

Ik heb nu geen spijt, maar raad niemand deze lastige en lange weg zomaar aan. Misschien kan de opvang haar ergens anders plaatsen waar ze beter tot haar recht komt.
Als ik het zo lees is het noch voor jou, noch voor je bijrijdster en noch voor je paard leuk dat ze er is. Misschien heeft ze het zelf ook wel niet naar haar zin, dus wie doe je er een plezier mee om haar te houden?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:02

Mindim schreef:
We hadden geen keuze is natuurlijk onzin, wil je niet dan wil je niet. Als ik je begrijp, dan wordt het dier al wat socialer, dus je boekt vooruitgang. Verder trapt een paard je niet bewust de modder in om je een hak te zetten. Nu zie je maar weer, uit goedheid iets aannemen wat je niet aan kunt, resulteert alleen maar in meerdere tehuizen voor dit paard. Dus de volgende keer beter nadenken eer je wat doet.
Je bent 15 en kan die druk psychisch niet aan :?

Pardon? Ik zeg niet dat we geen keuze hadden? Ik zal het je simpel zeggen, dit paard is gewoon gemeen met rijden, ze wil je er gewoon af hebben, klaar. Misschien had ik het iets anders uit moeten drukken. Ik heb deze keuze natuurlijk niet alleen gemaakt hé? Zou ik ook niet mogen als minderjarige. Deze keuze is gemaakt met mijn moeder, die ook al jaren lang in de paarden zit.
Iedereen maakt fouten ;)

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:08

Misschien kan je een andere trainingsmethode proberen?
Er zal wel veel tijd en werk inkruipen.
Als je dat er niet voor over hebt dan kan je haar beter naar een thuis doen waar ze dat er wel voor over hebben.
Ik vind het persoonlijk ook héél belangrijk dat je voor je aankoop besluit wat je er mee wil doen en hoeveel moeite je er voor wil opbrengen...
Veel succes in elk geval en zorg dat er geen ongevallen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:14

Ik zou haar wegdoen naar iemand die er veel tijd en geduld voor heeft (en niet iemand die haar wel even met een schop onder de kont gaat fixen, die zijn er ook genoeg ;)). Als ik het zo hoor is het super dat jullie het proberen maar past het gewoon niet, ook gezien je jongere bijrijdster. Daarbij denk ik dat als jij denkt dat een paard iets 'voor de lol' doet, je ook de verkeerde mindset hebt om een paard te hertrainen- om een paard te kunnen corrigeren en belonen op de juiste manier en op het juiste tijdstip zul je toch moeten weten hoe een paard leert en denkt. Als ik je zo hoor vermenselijk je haar een beetje teveel en zul je wat betreft de opvoeding de zaak iets praktischer moeten bekijken en je verdiepen in hoe een paard dingen (af)leert, en die principes toepassen. (Wat nogmaals absoluut geen groffe afstraffingen of geweld inhoudt :) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-12 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:15

gewoon terug doen en naar iets anders uitkijken. en je eigen gevoel volgen is het beste.
er lopen wel meer pony en paarden rond die het wel leuk vinden. lijkt me een beste oplossing voor je bij rijdster ook,
je moet wel plezier hebben allebij. en jammer dan van die drie maand. en je tijd. maar nuchter bekijken.
voor dat er ongelukken gebeuren

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:33

Het paard word niet grof aangepakt, we proberen veel te werken uit rust. Moet er ook bij vertellen dat het hier niet om een jong paard gaat, het is al een dame op leeftijd. En als ik voor mezelf spreek gaat ze ook niet weg. Er komen om haar te houden veel minpunten om de hoek kijken.....

De stichting doet er juist alles aan om te proberen voor haar een plekje te vinden.
Maar zoals we allemaal weten is het nu niet eenvoudig om een paard te plaatsen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:48

WildWings schreef:
Ik zou haar wegdoen naar iemand die er veel tijd en geduld voor heeft (en niet iemand die haar wel even met een schop onder de kont gaat fixen, die zijn er ook genoeg ;)). Als ik het zo hoor is het super dat jullie het proberen maar past het gewoon niet, ook gezien je jongere bijrijdster. Daarbij denk ik dat als jij denkt dat een paard iets 'voor de lol' doet, je ook de verkeerde mindset hebt om een paard te hertrainen- om een paard te kunnen corrigeren en belonen op de juiste manier en op het juiste tijdstip zul je toch moeten weten hoe een paard leert en denkt. Als ik je zo hoor vermenselijk je haar een beetje teveel en zul je wat betreft de opvoeding de zaak iets praktischer moeten bekijken en je verdiepen in hoe een paard dingen (af)leert, en die principes toepassen. (Wat nogmaals absoluut geen groffe afstraffingen of geweld inhoudt :) )

Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb het wat verkeerd verwoord in de OP. Ik bedoelde meer ermee aan te geven dat dit geen speelsigheid of ondeugendheid is. Ze doet het expres, ik begrijp dat ondeugendheid ook expres is. Maar toch is dit anders, ach man, het is zo lasig uit te leggen. Je zou het gewoon moeten zien.
Ja, dit zeg ik als 15 jarige, ik heb me de afgelopen jaren verdiept in het gedrag en communicatie van paarden. En hoe je een paard iets afleert/ aanleert of principes toepassen, weet ik ook. En mocht ik nu betweterig overkomen, dat is niet de bedoeling :+
Anders kijk je even in mijn onderschrift / profiel om een beetje een beeld bij mij te krijgen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:52

Elanor schreef:

Ja vraag ik me ook af, waarom dan toch dat paard gekozen en genomen?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:57

Ragdollcat schreef:
Ja vraag ik me ook af, waarom dan toch dat paard gekozen en genomen?

ThreeFingers schreef:
Dit Paard was niet op zijn (haar plaats) bij de stichting, en er werd een noodroep gedaan omdat dit paard "ruimte nodig" had, wij hebben haar toen opgevangen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:07

Heeft ze niet gewoon veel pijn, vooral onder het zadel?