In één keer hap....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoef123

In één keer hap....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:32

Mijn pony kan zomaar in één keer bijten.
Ik kan er niet achter komen waar het aan ligt.

De pony is gekocht als 'kinderpony' en wordt gereden door een meisje van 6 en van 9.
Het is een fell pony, een echte knuffel om te zien.
Maar ik kan de kinderen niet alleen met hem laten.

Onder het poetsen en opzadelen bijt hij plotseling.
Het gebeurt niet bv. alleen bij het aansingelen maar het gebeurt elke keer bij wat anders.
Best vervelend sta je de hoeven uit te krabben en in 1x hap in je billen :P

Nu loop ik er wel eens naast als de meiden aan het rijden zijn.
Ook dan kan de pony zomaar bijten.
Ik heb echt al vanalles geprobeert.
Op z'n kop geven vanalles maar niks helpt.

Nu hebben wij nog meer problemen met deze pony.

1. Hij bijt.
2. Hij gaat er soms in 1x vandoor.
bv. bij een bosrit, in de bak. Hij is pas dwars door het draad heen gegaloppeerd met ruiter!
3. Toen we hem kochten zeiden ze dat hij verkeersmak was. NOT dus hij gaat er vandoor bij het horen van een vrachtwagen en gaat midden op de weg staan bokken en steigeren. Meneer gaat dan compleet door het lint. De meiden worden steeds banger op de weg. Waardoor ze er ook niet meer zelfverzekerd op zitten.

Wat kan ik doen?
Wie kan me helpen??? :(:)

annewill

Re: In één keer hap....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:33

Oei dat is een vervelend probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:39

Ik denk dat jouw pony gewoon hondsbrutaal is en dominant is over jullie.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:46

Joolien schreef:

ik zie nog maar 1 oplossing: pony verkopen... :P

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:02

Das wel een heel directe beslissing. Ik denk dat je heel consequent moet zijn. Bestraffen daar waar nodig is en belonen zodra die braaf is.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:07

Als er meisjes van 6 en 9 op rijden die het verkeer in gaan met een pony die er een potje van maakt, vind ik verkopen niet eens zo een slecht idee. Tuurlijk, dit probleem is op te lossen, maar daar is een onder andere consequente handeling en leiding voor nodig, die zij waarschijnlijk niet kunnen geven. Misschien staat de pony dan beter bij een wat "bijdehanter" persoon?

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:15

Kiichi schreef:
Als er meisjes van 6 en 9 op rijden die het verkeer in gaan met een pony die er een potje van maakt, vind ik verkopen niet eens zo een slecht idee. Tuurlijk, dit probleem is op te lossen, maar daar is een onder andere consequente handeling en leiding voor nodig, die zij waarschijnlijk niet kunnen geven. Misschien staat de pony dan beter bij een wat "bijdehanter" persoon?

Je heb gelijk. Als ik er mee weg ga is er niks aan de hand en loopt hij prima en is hij zelfs makkelijk te rijden. Maar bij de meiden niet. Ik denk door gebrek aan vertrouwen. Maar doe je daar een pony waar ze helemaal gek op zijn voor weg?

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:18

annewill schreef:
Das wel een heel directe beslissing. Ik denk dat je heel consequent moet zijn. Bestraffen daar waar nodig is en belonen zodra die braaf is.

Dat is nou net wat zij niet kunnen. Ze zijn soms echt bang voor hem en pakken hem niet aan. Terwijl het soms super gaat en dan is hij weer harstikke lief.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:19

Oké, ja dat is logisch. Excuus zag het even vanuit m'n eigen oogpunt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:22

Ik zou iemand zoeken die samen met jou en je kinderen grondwerkles gaat geven. Juist voor je kinderen is het heel belangrijk dat ze leren dat zij de baas zijn over de pony, niet andersom. Daarnaast is grondwerken ook heel leuk om te doen :)
Als je dan toch instructie zoekt, zoek gelijk iemand om wat ponylesjes te geven, die kan ze waardevolle tips geven over hoe ze hem in de hand moeten houden.

Wat betreft angst voor verkeer: bouw het in stapjes op, ga sowieso niet meer onder het zadel de weg op voor hij rustig is want nu creëer je gevaarlijke situaties voor zowel jou als je pony als je medeweggebruikers. Ga met hem wandelen in de buurt van de weg. Als hij rustig blijft beloon je hem met woordjes en knuffelen (niet te snel naar de snoepjes grijpen :o ). Vraag eventueel iemand om een paar keer langs te rijden als je alleen een zeer rustige weg in de buurt hebt zodat je kan oefenen. Zorg dat je zelf ook rustig bent, dat straal je uit en uiteindelijk zal je pony begrijpen dat er niks engs is aan verkeer (of nou ja, hij mag het wel een beetje spannend vinden maar dat hij in elk geval op zijn plek blijft staan :) )

Succes ermee!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:23

balen! hoe oud is de pony?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:24

Joolien schreef:

Dat dacht ik ook :=

Is hij nou helemaal! Schoppen of bijten komt er hier NIET in!! Je wil toch niet dat hij jouw dochters een keer in het hoofd hapt?!
Afstraffen!! En goed gedrag belonen uiteraard :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:25

Niet elke pony is geschikt als kinderpony.
Je zou kunnen kijken of er verschil is als er een aantal weken bootcamp met de pony gedaan wordt. Dat houdt in: kinderen erbij vandaan en een zero tolerance beleid. Door een volwassene, die hem echt op zijn plek zet als hij dergelijke dingen flikt.
Sowieso ben ik geen voorstander van het alleen laten van kinderen met pony's, ongeacht hoe zoet ze zogenaamd zijn. Maar als bootcamp geen verschil maakt, zou ik toch opteren voor de verkoop van de pony, voordat er echte ongelukken gebeuren.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:28

annewill schreef:
Oké, ja dat is logisch. Excuus zag het even vanuit m'n eigen oogpunt.

geeft niet! Je kan niet door de computer heen kijken haha..

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:32

Cassidy schreef:
Niet elke pony is geschikt als kinderpony.
Je zou kunnen kijken of er verschil is als er een aantal weken bootcamp met de pony gedaan wordt. Dat houdt in: kinderen erbij vandaan en een zero tolerance beleid. Door een volwassene, die hem echt op zijn plek zet als hij dergelijke dingen flikt.
Sowieso ben ik geen voorstander van het alleen laten van kinderen met pony's, ongeacht hoe zoet ze zogenaamd zijn. Maar als bootcamp geen verschil maakt, zou ik toch opteren voor de verkoop van de pony, voordat er echte ongelukken gebeuren.

Ik ga hem deze week rijden, want de kinderen zijn op vak. Maar bij mij is hij meestal makkelijk te rijden en luistert hij goed. Ik rij hem vaak zonder zadel en bit. Maar bij de kinderen flikt hij alles. Eigenlijk is hij te sterk. Maar er zijn ook veel momenten dat het erg goed gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:38

Het is aan jullie hoeveel tijd jullie de pony gunnen (en de kinderen gunnen om deze pony de baas te worden)
Grondwerk kan helpen, maar daar moet jij dan een basis in gaan brengen, zodat de kinderen niet met de grootste onenigheden worden geconfronteerd. En dan de kinderen ook grondwerk met hem laten doen om de verhoudingen recht te zetten. En ik blijf erbij: de pony met de kinderen alleen laten is een no-go.
En naar buiten in het verkeer, met een steigerende pony op een druk kruispunt al helemaal niet.
Het moet wel veilig blijven voor de kinderen.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:44

Cassidy schreef:
Het is aan jullie hoeveel tijd jullie de pony gunnen (en de kinderen gunnen om deze pony de baas te worden)
Grondwerk kan helpen, maar daar moet jij dan een basis in gaan brengen, zodat de kinderen niet met de grootste onenigheden worden geconfronteerd. En dan de kinderen ook grondwerk met hem laten doen om de verhoudingen recht te zetten. En ik blijf erbij: de pony met de kinderen alleen laten is een no-go.
En naar buiten in het verkeer, met een steigerende pony op een druk kruispunt al helemaal niet.
Het moet wel veilig blijven voor de kinderen.

Ja, je hebt helemaal gelijk. Het is af en toe echt levensgevaarlijk. En ook niet echt bevordelijk voor de rijangst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:47

Het is uiteindelijk je eigen beslissing. Maar als het mogelijk is, zou ik kiezen voor een pony erbij. Deze voor jezelf, een makkelijke kinderpony voor de kids. Of, indien dit niet mogelijk is, een nieuw baasje voor je Fell, en een makkelijke New Forest voor de kids.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:51

Je kunt zeggen 'hondsbrutaal', maar je kunt ook stellen dat het dier 'oversprong gedrag' laat zien wanneer het zich ongemakkelijk voelt: bijten.
En dat het onzeker wordt JUIST omdat er geen leiding gegeven wordt door de kinderen.
Ik kijk er dus anders tegenaan.
Ik denk dat een dier de kans krijgt gedrag te laten zien omdat het geen leiding krijgt en dan zelf beslissingen maakt: meestal de verkeerde.

Een paard volgt nu eenmaal graag, wordt graag geleid.... kinderen kunnen dat lastig geven.
Pony's met een sterk karakter, zoals de Fell pony, kunnen dat in sterkere mate laten zien...

Hoe oud is de pony, wat is ermee gedaan, denk je dat het dier op een goede manier beleerd is en verkeersmak gemaakt is, is het ervaren, stabiel en volwassen genoeg om rustig te kunnen blijven zonder leider is eigenlijk de vraag....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:56

Les nemen is heel belangrijk.
En kinderen laat je nooit , maar ook nooit alleen zoiets uitvoeren, das in mijn ogen gewoon zoeken en vragen om ongelukken,

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:59

Ninx schreef:
Je kunt zeggen 'hondsbrutaal', maar je kunt ook stellen dat het dier 'oversprong gedrag' laat zien wanneer het zich ongemakkelijk voelt: bijten.
En dat het onzeker wordt JUIST omdat er geen leiding gegeven wordt door de kinderen.
Ik kijk er dus anders tegenaan.
Ik denk dat een dier de kans krijgt gedrag te laten zien omdat het geen leiding krijgt en dan zelf beslissingen maakt: meestal de verkeerde.

Een paard volgt nu eenmaal graag, wordt graag geleid.... kinderen kunnen dat lastig geven.
Pony's met een sterk karakter, zoals de Fell pony, kunnen dat in sterkere mate laten zien...

Hoe oud is de pony, wat is ermee gedaan, denk je dat het dier op een goede manier beleerd is en verkeersmak gemaakt is, is het ervaren, stabiel en volwassen genoeg om rustig te kunnen blijven zonder leider is eigenlijk de vraag....

Ik ben het helemaal met je eens. Omdat paard en ruiter geen vertrouwen in elkaar hebben is er ook geen goede band met elkaar. De pony maakt hier misschien wel in zijn onschuld misbruik van. De pony is 7. Ik weet zelf niet veelover de fell pony. Heb jij er ook een?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:02

Ik heb geen Fell pony, maar weet wel dat een pony een leider nodig heeft. En heeft hij die niet, dat hij het zelf in gaat vullen.
Sowieso vind ik bepaalde rassen paarden/pony's minder geschikt voor jonge kinderen. Daar vallen in mijn ogen de Fjorden en de Haflingers tussen, en de Fell zou daar zomaar ook bij kunnen horen.
Kies voor je kinderen een ras met een makkelijk en kneedbaar character. Zoals een New Forest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:12

Ik heb kennissen met Fell pony's, in de rasomschrijving vind je (geloof ik) ook vaak terug dat ze een 'stevig' karakter hebben.
Ik heb zelf IJslanders, en daarvoor geldt hetzelfde.

Het KAN heel leerzaam zijn en absoluut werken. Maar werk dan stapje voor stapje, doe veel samen, en werk naar een punt toe dat ze zelfstandig dingen kunnen doen.
Of dat nu 1, 2 of 3 jaar duurt... ze zijn nog zo jong, tijd zat!
Dier is ook erg jong, moet gewoon nog alles leren.

Neem gewoon zelf een stuk opvoeding voor je rekening, en zorg dat je alles samen met hen doet... even niet meer zelfstandig.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:13

aeolusnr1 schreef:
Les nemen is heel belangrijk.
En kinderen laat je nooit , maar ook nooit alleen zoiets uitvoeren, das in mijn ogen gewoon zoeken en vragen om ongelukken,

pardon er is altijd een volwassene bij! En ze hebben les! Als je 9 bent moet je toch wel zelfstandig je eigen pony kunnen opzadelen en rijden...

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:16

Cassidy schreef:
Ik heb geen Fell pony, maar weet wel dat een pony een leider nodig heeft. En heeft hij die niet, dat hij het zelf in gaat vullen.
Sowieso vind ik bepaalde rassen paarden/pony's minder geschikt voor jonge kinderen. Daar vallen in mijn ogen de Fjorden en de Haflingers tussen, en de Fell zou daar zomaar ook bij kunnen horen.
Kies voor je kinderen een ras met een makkelijk en kneedbaar character. Zoals een New Forest.

Ja ik snap het, alleen was hij bij de koop hastikke mak en konden ze er zo op weg rijden. We zijn 2x wezen kijken en toen was er echt niks van deze problemen.