Wat valt onder stalgebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Wat valt onder stalgebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:23

Namens iemand anders stel ik deze vraag ivm het verkoop van een paard waar nu van beweerd word dat deze een stalgebrek heeft.

Het gaat om kont toe draaien en oren plat in de nek leggen. Koper vind het paard vals en ziet dit als stalgebrek. Hij is van plan het dier te laten slachten en wil het verschil terug hebben van koper. Dus het aankoop bedrag - slachtprijs. Het is bekent gemaakt bij verkoop (was ik bij aanwezig) dat er een band met het dier opgebouwd moet worden voor er vertrouwen is. Paard was wat zuur, maar absoluut niet vals op stal of met rijden.

Verkoper heeft aangebonden een aantal keer langs te komen om aanwijzingen te geven en te helpen, hier word niet op ingegaan.

Anoniem

Re: Wat valt onder stalgebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:26

Ik vind het niet vallen onder stalgebrek. Dat is namelijk een gewoonte uit verveling, da is dit niet.
Paard is gewoon dominant over de huisvesting, maar om m daarom nou te laten slachten :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:30

Eigenaar is onzeker en paard heeft geen respect hierdoor. Niks stalondeugd, eigenaar kan niet met dit paard omgaan en als die dat niet wil leren kan paard inderdaad beter exit. Alleen is dit niet iets waar je de vorige eigenaar op kan aanspreken, die is niet verantwoordelijk voor de onzekerheid/onkunde van de koper.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:34

Paard is dominant maar niet extreem.
Het probleem is dus ook dat verkoper niet weet hoe het paard gestald is en of er nog andere paarden bij\naast staat, hoe vaak het dier buiten komt en wat voor een beweging er verder gegeven is en wat\hoeveel voer het dier krijgt.

Ik ben zelf ook van mening dat dit niet onder stalgebrek valt, maar eerder aan onkunde van koper.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:34

Ik zou dit niet onder stalgebrek vinden vallen.
Weven,luchtzuigen en kribbebijten wel.
Halstertouw los maken zou ik wel netjes vertellen.
Maar dit zeker niet.
Die nieuwe eigenaar moet gewoon wat zelf verzekerder worden.

Want:
Zelfverzekerd persoon heeft geen probleem met dit paard.
Maar bij een zelfverzekerd persoon zou een paard wel weven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:36

aikon schreef:
Namens iemand anders stel ik deze vraag ivm het verkoop van een paard waar nu van beweerd word dat deze een stalgebrek heeft.

Het gaat om kont toe draaien en oren plat in de nek leggen. Koper vind het paard vals en ziet dit als stalgebrek. Hij is van plan het dier te laten slachten en wil het verschil terug hebben van koper. Dus het aankoop bedrag - slachtprijs. Het is bekent gemaakt bij verkoop (was ik bij aanwezig) dat er een band met het dier opgebouwd moet worden voor er vertrouwen is. Paard was wat zuur, maar absoluut niet vals op stal of met rijden.

Verkoper heeft aangebonden een aantal keer langs te komen om aanwijzingen te geven en te helpen, hier word niet op ingegaan.

Geen poot om op te staan lijkt me.
Voormalig eigenaar moet kans krijgen te zien wat er is.
En als koper paard niet meer wil, moet het gewoon terug en geld terug.
En niet houden.. (want laten slachten = houden) en dan verwachten nog wat geld te krijgen van de verkoper.
Laten slachten en geen geld erbij eisen kan uiteraard wel. (maar dat gaat koper natuurlijk niet doen)
Overigens als koper iets wil eisen, moet verkoper inzage krijgen in de situatie en wat hij precies doet etc.
Geen stalgebrek in mijn ogen.

Maar is kont toedraaien en oren plat in nek alles wat dat paard doet? Dan is de reactie wel tikje overtrokken. :(
Kijk doet hij dat en slaat het licht uit je ogen.. tja, dan.. kan ik me voorstellen dat je het een probleem vind.
Ken zoveel paarden die omdraaien en oren plat leggen in meer of mindere mate. (mijne gelukkig niet)
Huidige eigenaar al bedacht dat het kan komen door zijn eigen houding?
En wat doet het paard als iemand anders de stal binnenkomt etc. etc..
Gok het erop dat niet het paard het probleem is eerlijk gezegd :o .

Particulier of bij handelaar vandaan zal ook nog wel uitmaken?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:51

Huidige eigenaar wil dat niet inzien, helaas. Die gaat af op wat anderen in zijn omgeving vertellen.

Paard komt van particulier en is verkocht met alle toe behoren, zadel\hoofdstel\dekens\beenbescherming... Dochter van verkoper zei goed te kunnen rijden, heb haar zien zitten op het dier en denk er het mijne over. :n

Er is wel luid en duidelijk vermeld welke gebreken het paard wel heeft, zowel in de advertentie als in mails en op contract. Dit alles hebben ze op mijn aanraden bewaard voor het geval dat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:56

eigenlijk heeft de verkopende partij niet goed opgelet bij de verkoop van dit dier, als je zegt dat de ruiter niet goed kan rijden, en de verkopende partij niets weet over de huisvesting van het paard (tenzij dit recent is veranderd).

Dit is geen stalgebrek en natuurlijk een hele domme reden om een paard te laten slachten.
Neem aan dat het paard voor niet zoveel geld verkocht is, anders zet je een paard weer te koop (of wil je de koop terugdraaien) ipv te laten slachten, want slachtprijs is natuurlijk erg weinig.

Verkoper moet hier in ieder geval zeer zeker niet op ingaan, zou wel bij zichzelf na kunnen gaan wat het paard hem/haar waard is en of de koop dus teruggedraaid kan worden (qua ruimte/tijd/zin/financiele mogelijkheden) om er vervolgens zelf een betere eigenaar voor te vinden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:09

De verkoper is niet van plan om het dier terug te nemen ivm tijd gebrek, + dat hij niet weet wat er allemaal met het dier gebeurt is. De verkoper heeft niet veel kijk op hoe goed of slecht iemand rijd, de pony was van zijn dochter.

Koper heeft zelf een hogere prijs gegeven dan vraag prijs (wel met toebehoren) Koper was opslag verlieft toen hij de advertentie zag, hij is gek op paarden met 4 hoge witte benen. Lijkt mij een vreemde reden om een paard te kopen en gebreken voor lief te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:11

Ongelooflijk :n

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:40

dan gewoon niet meer omkijken en duidelijk communiceren naar de koper dat dit een stomme en onnodige reden is om het paard te laten slachten, maar dat ze zelf moeten beslissen wat ze met het dier doen en zij er niets mee te maken willen hebben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:42

Geen stalgebrek inderdaad.
Verkoper hoeft mijns inziens ook niks terug te nemen/betalen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:43

Sorry maar ik vind dit overkomen als een soort van chantage.. Ik wil mijn zin hebben krijg ik het niet dan ga je maar op de een of andere manier "onder druk zetten".
Paard lijkt ietwat dominant over te komen, of misschien wel onzeker (nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar) en zoekt gewoon duidelijkheid en een leider. Dat biedt de nieuwe eigenaar niet, dus draait het dier de kont naar hem/ haar toe en legt de oren in de nek.. eens kijken hoe ver ik gaan.
Als nieuwe eigenaar het paard wil laten slachten prima zijn keus.. Met zulke mensen was ik zo mee klaar, die kan je toch niet serieus nemen.. Ik nam het paard enkel terug tegen slachtprijs en zou dan opnieuw een nieuwe eigenaar gaan zoeken.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 02:55

Wat ik zou doen?!
Paard meteen terughalen,geld teruggeven en tegen die man zeggen dat hij beter een cavia kan kopen voor zijn dochter en niet mens genoeg is om paarden te houden,wanneer je een paard voor zo'n rede naar de slacht wilt brengen.

Tevens vind ik dat de verkoper wel wat beter mag inschatten aan wie hij zijn paard verkoopt en niet aan de eerste de beste koper meegeven,zo'n dier heeft daar nu een kl*te leven natuurlijk dat kun je wel op één hand natellen!!

Ik word hier altijd zo boos van!!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:22

Dat wil koper dus niet, paard gaat hoe dan ook naar de slager want het is vals.

Verkoper had er vertrouwen in dat het paard daar goed terecht zo komen, mede omdat ze meer pony's hebben. En dochter koper op paardrijles zit met oa een van die pony's.

Verkoper heeft al laten weten het contract te willen verbreken als koper een VA rapport kan overhandigen dat paard werkelijk een stalgebrek heeft. En wil dit door een andere arts laten onderzoeken om een eerlijke bevinding. Wel met de mededeling dat het paard NIET geslacht mag worden.

Paard is overigens niet gekeurd, vond koper niet nodig gezien het paard alleen maar licht recreatief gereden mag worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:48

Dan heeft koper al niet aan zijn onderzoeksplicht voldaan, plus was schriftelijk en mondeling gewaarschuwd voor dit mogelijke gedrag. Die heeft nu geen poot om op te staan en probeert het dan maar met stampvoeten en chantage. Laat verkoper even contact opnemen met die paardenjurist/advocaat hier op bokt (ben naam kwijt) en nette brief opstellen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:42

Ik ben heel benieuwd of de koper op het aanbod van de verkoper ingaat. Maar ik ben nog nieuwsgieriger of hij een da kan vinden die dit gedrag gaat betitelen als stalgebrek..

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:44

Mijn pony doet dit ook , ze was vroeger schuw en er is waarschijnlijk iets mee gebeurt.
Maar ik kan zo de stal in lopen als ze dat doet, dan doet ze niks en ze is verder hartstikke lief.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:26

!!Update!! Paard is verkocht als zijnde goed dressuur en spring paard!! De koper wou graag een dubbele slag slaan door geld terug te krijgen EN duur verkopen. De klojo. _-:(
Paard gaat een hel van een leven tegemoet. Dit alles hebben we via facebook ontdekt. Verkoper is woedend en probeert de nieuwe eigenaren te waarschuwen dat dit paard echt niet meer geschikt is voor sport. Paard heeft DSLD. Krijgt veel pijn door veel rijden, laat staan springen.

Voor wie niet wat het is en hoe het er uitziet:
http://www.angelfire.com/bc/curlygait/diagnose.html

Margot87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:51

Wat kl*te zeg!!! Superzielig voor dat beestje :(

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:21

Geen stalondeugd. Gewoon slechte gewoonte.
Stalondeugden hebben paarden heel de tijd als ze op stal staan. Dit paard is zuur naar mensen toe op stal, heeft dus niks met een gebrek op stal te maken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:27

aikon schreef:
!!Update!! Paard is verkocht als zijnde goed dressuur en spring paard!! De koper wou graag een dubbele slag slaan door geld terug te krijgen EN duur verkopen. De klojo. _-:(
Paard gaat een hel van een leven tegemoet. Dit alles hebben we via facebook ontdekt. Verkoper is woedend en probeert de nieuwe eigenaren te waarschuwen dat dit paard echt niet meer geschikt is voor sport. Paard heeft DSLD. Krijgt veel pijn door veel rijden, laat staan springen.

Voor wie niet wat het is en hoe het er uitziet:
http://www.angelfire.com/bc/curlygait/diagnose.html

Okey is totaal niet netjes.
Maar ook wel erg "dom" van de koper om een paard te kopen wat nota bene geschikt zou moeten zijn voor de sport en het helemaal niet laat keuren. En gezien je zegt duur verkopen maakt het helemaal raar dat je niet laat keuren.

Tja paard is het dupe maar zolang mensen nog altijd zo "dom" zijn om een sportpaard aan te schaffen zonder verder te kijken dan hun neus lang is zal dat altijd zo blijven.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:44

Paard is eerst verkocht aan een handels stal en van daar uit weer verkocht aan een jonge tiener. Die wil veel dressuur rijden. Ik ben bang dat het dier door veel rijden zoveel pijn krijgt dat ie echt vals word, ten koste van de jong tiener.
Snap de handels stal die het paard kocht ook niet. Het is heel duidelijk te zien dat het bekken gekanteld is er een kraperrug is en dat de achterbenen stijl staan met door gezakte koten. Bij veel inspanning loopt het dier voor kreupel door een oude blessure na een ongeluk. Littekens zijn zichtbaar op de borst.

Maar ja, de mensheid zal het waarschijnlijk nooit leren goed uit zijn\haar doppen te kijken VOOR ze een paard kopen. Of aan hun keuringsplicht te voldoen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:54

Dat iemand dan zo'n paard verkoopt... en zeker aan een handelsstal, dát snap ik al niet. Dan weet je vantevoren al dat je paard doorverkocht gaat worden en er gewoon mee gereden wordt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:00

Dit is geen stalgebrek maar valt onder de noemer "geen klik" oftewel: de nieuwe eigenaar en het paard passen qua karakter niet bij elkaar. Niets rijp voor de slacht. En zeker geen gebrek. Dat is nu eenmaal het risico dat je loopt bij de aankoop van een dier.

In het ergste geval zal dit voor de rechter komen, en als jij dan kan aantonen dat er geen verborgen gebreken waren, dus dat alle probelemen van te voren zijn aangegeven, dan heeft de nieuwe eigenaar geen poot om op te staan. Maar als het paard ondertussen al is geslacht is dat natuurlijk wel zonde.