Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Nelleke_ schreef:Er zijn denk ik een paar puntjes die handig zijn om te weten voordat je dit probleem kan oplossen.
Hoe oud is je paard? Hoe oud ben jij? Hoe wordt je paard gehuisvest? En wat is zijn dagelijkse voerrantsoen? Hoe ziet jou paards dag eruit?
Als je paard 24/7 op stal staat zonder soortgenoten en beweging, kan ik me voorstellen dat hij er tussenuit piept als jij 'm mee wil nemen. Ook kan ik me voorstellen dat je paard voernijd vertoont als hij te weinig ruwvoer krijgt.
Als je paard wel voldoende beweging, weide/paddockgang krijgt met soortgenoten, en dagelijks onbeperkt ruwvoer, dan is er wat anders aan de hand en zou je dat met specifieke manieren van grondwerk aan kunnen pakken.
SaBiNa_S schreef:Nou als een paard mij bijt kan die een flinke tik verwachten op zn neus!
Ik denk dat je wat strenger moet zijn, want je paard ziet je duidelijk niet als baas..
AmberBeauty schreef:_Nelleke_ schreef:Er zijn denk ik een paar puntjes die handig zijn om te weten voordat je dit probleem kan oplossen.
Hoe oud is je paard? Hoe oud ben jij? Hoe wordt je paard gehuisvest? En wat is zijn dagelijkse voerrantsoen? Hoe ziet jou paards dag eruit?
Als je paard 24/7 op stal staat zonder soortgenoten en beweging, kan ik me voorstellen dat hij er tussenuit piept als jij 'm mee wil nemen. Ook kan ik me voorstellen dat je paard voernijd vertoont als hij te weinig ruwvoer krijgt.
Als je paard wel voldoende beweging, weide/paddockgang krijgt met soortgenoten, en dagelijks onbeperkt ruwvoer, dan is er wat anders aan de hand en zou je dat met specifieke manieren van grondwerk aan kunnen pakken.
Ik ben zelf 13 jaar, mijn paard staat 24/7 op de wei met schuilstal. Ze krijgt iedere dag genoeg hooi en verder krijgt ze nog wortels en muesli. Ze staat samen met nog een ander paard op de wei. Ik wordt regelmatig door de eigenaar van dat paard en mijn ouders geholpen, hoewel mijn paard zich nu steeds slechter begint te gedragen. Grondwerken wil tot nu toe ook nog niet echt lukken, ze trekt zich altijd los en gaat er helemaal gek van door.
Tigra_ schreef:Paard is duidelijk jouw de baas en ziet jouw als iemand die onder hem staat daaruit kan komen dat hij voor jouw uit het niets bijt omdat jij dan waarschijnlijk zijn ruimte binnen komt en hij dat niet wil hebben terwijl het dus andersom moet zijn paard moet wijken voor jouw.
Ik kan je ook maar 1 tip geven en zoek iemand die jouw helpt bewust te worden hoe jij over komt bij je paard. Waarschijnlijk stel je gewoon te zwak op. Gezien het al zo ver gevorderd is denk ik dat je hier alleen weinig aan kunt doen. En zou dus zo snel mogelijk iemand zoeken die je kan helpen voor het echt verkeerd gaat.
Gezien er nog iemand bij jouw paard rond loopt hoe reageert je paard daarop?
En hoelang heb je het paard al in jouw bezit?
ikke schreef:Ik zou eens een goede instructeur zoeken die je OOK iets kan leren over opvoeding want daar heb je duidelijk te weinig kaas van gegeten.
Ik heb wellicht wat nuttige tips voor je, maar dat is afhankelijk van de plek waar je woont (mag per PB).
makkie79 schreef:ikke schreef:Ik zou eens een goede instructeur zoeken die je OOK iets kan leren over opvoeding want daar heb je duidelijk te weinig kaas van gegeten.
Ik heb wellicht wat nuttige tips voor je, maar dat is afhankelijk van de plek waar je woont (mag per PB).
jeetje mag het iets aardiger!!!
want daar heb je duidelijk te weinig kaas van gegeten.
Ze vraagt hulp omdat ze er zelf niet aan uit komt!!!
Ik zou eerst een meer achtergrond vragen eer dat je zulke uit spraken doe!!!
Sommige mensen zijn idd minder consequent of zacht aardiger dan een ander en ja daar kan een pony flink misbruik van maken.
En waarschijnlijk zou ze ook echt hulp moeten gaan zoeken maar op dit moment heeft ze meer aan tips dan aan zulke uitspraken.
En je kan je tips gewoon weg zetten in het forum hoor!!
Zie geen rede om een PB te sturen want als jij het zo goed weet is het misschien wel heel handig als het gewoon in het forum sta..
Steek ik er misschien ook wat van op!!!
makkie79 schreef:ikke schreef:Ik zou eens een goede instructeur zoeken die je OOK iets kan leren over opvoeding want daar heb je duidelijk te weinig kaas van gegeten.
jeetje mag het iets aardiger!!!
want daar heb je duidelijk te weinig kaas van gegeten.
Ze vraagt hulp omdat ze er zelf niet aan uit komt!!!
Ik zou eerst een meer achtergrond vragen eer dat je zulke uit spraken doe!!!
Sommige mensen zijn idd minder consequent of zacht aardiger dan een ander en ja daar kan een pony flink misbruik van maken.
En waarschijnlijk zou ze ook echt hulp moeten gaan zoeken maar op dit moment heeft ze meer aan tips dan aan zulke uitspraken.
En je kan je tips gewoon weg zetten in het forum hoor!!
Zie geen rede om een PB te sturen want als jij het zo goed weet is het misschien wel heel handig als het gewoon in het forum sta..
Steek ik er misschien ook wat van op!!!
Cavaletto schreef:Beste AmberBeauty,
Het lijkt er idd op dat jouw paard je de baas aan het worden is. Van dit forum tips lezen kan een beetje helpen maar ik denk dat het echt het beste is als je iemand zoekt met veel ervaring die jou kan leren hoe je overwicht krijgt op je paard. Ook al ben je nog jong en kleiner dan je paard, je kan heel goed leren je paard leiding te geven.Je moet alleen even weten hoe en dit oefenen.
Boos worden (en slaan) helpt niet. Een stemverheffing en lichaamstaal wel. Je paard wordt angstig als je haar zou slaan want dat begrijpt ze niet en dat werkt dus averechts. Je moet voor elkaar zien te krijgen dat je paard jou vertrouwd en je accepteert als leider. Ik hoop dat er iemand bij je in de buurt woont die je kan laten zien hoe dat moet en samen met je kan oefenen. Hoe eerder je begint hoe beter.
AmberBeauty schreef:Tigra_ schreef:Paard is duidelijk jouw de baas en ziet jouw als iemand die onder hem staat daaruit kan komen dat hij voor jouw uit het niets bijt omdat jij dan waarschijnlijk zijn ruimte binnen komt en hij dat niet wil hebben terwijl het dus andersom moet zijn paard moet wijken voor jouw.
Ik kan je ook maar 1 tip geven en zoek iemand die jouw helpt bewust te worden hoe jij over komt bij je paard. Waarschijnlijk stel je gewoon te zwak op. Gezien het al zo ver gevorderd is denk ik dat je hier alleen weinig aan kunt doen. En zou dus zo snel mogelijk iemand zoeken die je kan helpen voor het echt verkeerd gaat.
Gezien er nog iemand bij jouw paard rond loopt hoe reageert je paard daarop?
En hoelang heb je het paard al in jouw bezit?
Ik heb mijn paard nu ongeveer een half jaar, mijn paard reageert op andere mensen meestal nog heftiger dan op mij. Ik ontken niet dat ik me te zwak op stel, maar hoe verklaar je dan dat als ik boos word, mijn paard soms heel angstig wordt? Daarbij kan je denken aan in elkaar kruipen, verstijven, vluchten enz.
poes schreef:Om eerlijk te zijn vraag ik me heel hard af wie zijn 13jarig kind een paard laat houden op een weitje... voor het paard een paradijs, maar voor iemand met jouw ervaring heel erg pittig! Zou je niet beter af zijn op een stal waar wat meer mensen staan, waar je sneller iemand even kunt laten helpen, waar een pensionhouder ze ook al eens hanteert etc?
Het is niet erg dat het nog niet helemaal gaat, je bent nog erg jong, op die leeftijd kon ik ook geen paard aan in mijn up hoor! Iemand die geregeld kan helpen en het paard kan tonen hoe of wat doet echt veel.
poes schreef:tips is niet genoeg, nu is het heel belangrijk dat jij zo goed als altijd back up hebt en dat dat paard ook gewoon voldoende gehandeld wordt door iemand waar ze wel vertrouwen respect voor heeft (en dat is absoluut niet kwaad bedoeld!!!).
AmberBeauty schreef:poes schreef:tips is niet genoeg, nu is het heel belangrijk dat jij zo goed als altijd back up hebt en dat dat paard ook gewoon voldoende gehandeld wordt door iemand waar ze wel vertrouwen respect voor heeft (en dat is absoluut niet kwaad bedoeld!!!).
Kan ik dan niet op zoek gaan naar een instructeur/trice? Zo'n iemand helpt mij ook, alleen dan blijf ik wel op mijn weitje.