Hulp gevraagd ivm hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Hulp gevraagd ivm hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:06

Hallo iedereen,

Mijn grote kwpn merrie staat op het land met een grote ruin, en een shetlander hengst van nog geen jaar.
Het hengstje krijgt sinds een paar weken streken, hij valt mij af en toe aan als ik mijn paard
uit het land wil halen. Dan komt ie achteruit schoppend naar me toe. Ik kwam er vanmiddag achter
dat mijn paard allemaal bijtwondjes heeft, bij dr flanken en onderaan dr buik. Ik wilde haar gaan poetsen
maar ik mocht amper aan haar zitten, toen ik betadine op de wondjes wilde smeren trapte ze naar me.
Heb naar haar tepels gekeken en toch even gevoeld, deze waren iets dikker dan normaal. Ik heb een
goede band met mijn paard, en toen ze ook naar me beet toen ik haar alleen maar aaide schrok ik.
Ik heb de shetlander op een apart stukje land gezet. Maar maak me zorgen, wat moet ik hier mee?
Ik heb geen ervaring met hengsten, en hij kan pas in april/mei gecastreerd worden omdat het nu te koud is.

Help!

Groetjes Kimberley

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:08

Hou het hengstje mar even appart tot hij gecastreerd is, want dit is voor je merie niet fijn.
Inderdaad zo gauw het kan gewoon castreren, dan worden ze vaak wat minder driftig.
En met de kleine dwerg aan de slag gaan, goed opvoeden die kleine horror-hengst :D

_Kimberley

Re: Hulp gevraagd ivm hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:10

Haha ja precies. Ik vraag me alleen af wat de dikke tepels betekenen. Moet ik hier iets mee of trekt dit vanzelf weer weg?

Vind het wel zielig dat ie nu apart staat, voor een paar maanden zelfs.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:13

_Kimberley schreef:
Haha ja precies. Ik vraag me alleen af wat de dikke tepels betekenen. Moet ik hier iets mee of trekt dit vanzelf weer weg?

Weet je zeker dat ze dikker zijn?
Geen idee waar dit mee te maken kan hebben.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:14

Ja. Ik maak ze regelmatig schoon met mijn handen. Dus ik weet hoe ze normaal zijn. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:15

Een mini hengst kan een paard dekken.
Wanneer je merrie goed hengstig is, kunnen ze gewoon gaan liggen zodat de hengst er goed bij kan... ahum.
Nu wil ik niet zeggen dat ze al gedekt is, maar zou het ook niet uitsluiten....

Maar even een draadje ertussen, goed in de gaten houden, castreren, en goed opvoeden!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:15

Oke, heb echt geen idee. Misschien iemand anders.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:16

hakkietakkie weg met dat zakkie!!!
Ik zou je merrie gewoon even in de gaten houden en als het wat dik blijft de DA erbij halen, gewoon voor de zekerheid ;) en dan kan je gelijk overleggen over de hengst wanneer het zou kunnen. mijn kleine was ook nog geen jaar toen kreeg hij streken en begon te ontsnappen toen heb ik gewoon gelijk het boeltje eronder weg laten halen ;) fijner voor zichzelf, voor andere paarden en voor mij :D

Kentaro

Dit is echt een kwestie van opvoeden! Over het algemeen toont een hengstje van nog geen jaar niet dit gedrag!
Is er geen mogelijkheid dat je hem tijdelijk ergens in een (kleine) kudde kunt zetten?? Daar worden ze over het algemeen ook wel goed op hun plek gezet.

Ninx

_Kimberley schreef:

Ze kunnen toch gewoon naast elkaar met een draad/ of draadjes ertussen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:21

Kentaro schreef:
Dit is echt een kwestie van opvoeden! Over het algemeen toont een hengstje van nog geen jaar niet dit gedrag!
Is er geen mogelijkheid dat je hem tijdelijk ergens in een (kleine) kudde kunt zetten?? Daar worden ze over het algemeen ook wel goed op hun plek gezet.

Nou mijn shethengstje was ook heel braaf maar met 11 maanden had hij mijn merrie al als klimrek gebombardeerd.
Als zij lag klom hij erop en de andere merries van de weiden rondom me heen daar liep die ook heel de dag te paraderen.
Ik heb hem toen meteen laten castreren met 11 maanden.
Niks geen problemen meer en de rust was snel terug.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:23

Jeetje Ninx! Heb je dat wel eens meegemaakt dan? Mijn paard is bijna een meter groter. Ze is nog niet hengstig geweest gelukkig.

Het hengstje is niet van mij. Ik doe er dan ook zelf niets mee. De eigenaar heeft de veearts al gebeld en die zei dat het in het voorjaar pas kan vanwege de kou. We hebben wel stallen maar die staan buiten, dus ook koud.

Ze kunnen wel naast elkaar staan ja, maar zijn ruimte is drastisch minder geworden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:24

O, dat op de merries springen doen ze bij ons ook, maar wij hebben er nog nooit een gehad die je aanviel of al acheruit schoppend op je af kwam!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:24

gewoon nu laten castreren....geen vlieg te bekennen en lekker koel.
Voordat hij de spronggewrichten van je merrie naar de k.l.o.t.e helpt.
Hoe kun je nu een shet bij een kwpn'r zetten?Wat gras inname betreft bedoel ik.
Die shet kun je straks rollen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:33

Een bekend verschijnsel voor mij.
Een hengst(je) heeft er een hekel aan als je een merrie uit zijn kudde haalt.
Ze verdedigen de kudde tegen "aanvallen" van buitenaf.
Ik heb altijd mijn twee hengsten buiten lopen samen met hun merries, wel apart die twee groepjes. :7
En in het voorjaar worden die hengsten wel eens vervelend als ik een merrie er tussen uithaal.
Maar een shet tussen grote paarden ??
Mijn da rekeningen liegen er ook niet om.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:36

Wat is er met jouw da rekeningen dan? En waarom geen shet tussen grote paarden?

edit; in het begin ging het super. Maar ik denk dat het hengstje nu door krijgt dat ie hengst is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:39

Ik zie ook geen enkel probleem van een shet tussen de grote paarden?! Heel erg veel mensen kopen juist een shet bij een groot paard als gezelschap.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:43

Dat was ook een beetje de reden. Als ik op buitenrit ga, dat de ander dan niet alleen staat, en andersom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:44

Mijn shet loopt ook bij mijn paard....alleen mijn paard is altijd op dieet daarom kan dat.
Het is trouwens ook een hengst,maar mijn paard een ruin.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:45

wat Ninx zegt klopt.
Ik heb in het verleden een minishetlanderhengstje gehad die bij de merrie (1.45) van mijn vriendin in de wei stond.
Hengstje was nog geen jaar oud maar iedere keer als de merrie hengstig was ging ze er bij liggen en dekte de mini haar.
We kwamen er gelukkig op tijd achter gekomen (merrie is niet dragend geweest gelukkig) en heb hem gelijk laten castreeren en hem een tijd apart gehouden van de merrie.
Dus het hengstje kan haar best gedekt hebben.
Zeg niet dat het zo is maar ze kunnen het wel degelijk vooral als de merrie gaat liggen als ze zo hengstig is.
Voor de rest het hengstje een goede opvoeding geven en hem laten merken dat jij de baas bent en niet hij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:46

Nou, de shet trapt en schopt niet zo hoog.
Pees blessures en borstspier kneuzingen bij de grotere paarden.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:46

met dit temperatuur casteren en de hele dag buiten laten lopen. wordt het niet dik na het castereren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:49

Ariebren schreef:
Nou, de shet trapt en schopt niet zo hoog.
Pees blessures en borstspier kneuzingen bij de grotere paarden.

mijn fries heeft al 17 jar een bult op zijn knie van mijn shet merrie ;)
Alleen toen was het omgekeerd,fries is hengst,shet merrie.
Erg hengstig,gillen....en dan komt mijn fries eraan kan hij een schop krijgen.....vrouwen :7

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 20:53

De veearts zegt dat het nu te koud is om te castreren.

Mijn merrie doet dus gewoon helemaal niets he. Daarom maakte ik me ook een beetje zorgen. Toen ik de shet vanmiddag op het andere stukje ging zetten wilde ze zelfs tussen mij en de shet in gaan staan. Vind het maar een rare gewaarwording, qua hoogteverschil had ik dit echt niet verwacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:59

_Kimberley schreef:
De veearts zegt dat het nu te koud is om te castreren.

Mijn merrie doet dus gewoon helemaal niets he. Daarom maakte ik me ook een beetje zorgen. Toen ik de shet vanmiddag op het andere stukje ging zetten wilde ze zelfs tussen mij en de shet in gaan staan. Vind het maar een rare gewaarwording, qua hoogteverschil had ik dit echt niet verwacht.

die veearts vindt het voor zijn eigen vingers te koud denk ik ;)