Sommige ruiters "bang" voor eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Sommige ruiters "bang" voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:08

Het valt mij op dat sommige mensen zo gespannen op hun eigen paard zitten.
Vooral met dit weer, als een paard een beetje looplust heeft, wordt het compleet ingesnoerd (en wel aangepord met sporen).
Paard moet per se stilstaan, als er later gedraafd wordt en het paard loopt lekker door (gaat er niet vandoor) dan wordt het bit weer door z'n mond getrokken en krijgt ie op z'n donder.
Het lijkt nu in de winter wel erger te zijn; ik zie om me heen dat de ruiter mega gespannen is.
Niet dat ik het allemaal zo goed doe, maar als ze fris is laat ik haar lekker lopen en gaan we flink aan het werk (dat gaat overigens ook de ene dag beter dan de andere :+ ).
Zien jullie dit ook om je heen?

eclair98

Re: Sommige ruiters "bang" voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:11

mwah niet meer tegenwoordig!
eerst op de manege (oke het zijn geen eigen paarden)
zaten al die meisjes er ook gespannen enzo op.
maar nu ik een verzorpgpony heb en veel rijd
tussen eigen paard bezitters valt het me niet op!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:12

Ik moet eerlijk zijn dat ik ook 1x bang voor een shet van me was, die hadden we nog maar eventjes en toen begon ze me aan te vallen terwijl ik de wei uitmeste, toen hebben we haar wel terug gebracht want ik had liever niet dat ze me de hele tijd aanviel en beet (wat ze overigens ook bij anderen deed)

XX

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:13

Ginger0410, geef eens eerlijk antwoord: hoeveel mensen heb jij daadwérkelijk gezien die zo rijden als jij beschrijft? En die dus normaal gesproken niet zo rijden? Want er zal een enkeling zijn, maar "ik zie om me heen" is echt overdreven.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:15

ik zie heus wel ruiters die bang zijn voor hun eigen paard, maar die handelen wel heel anders dan in de op wordt beschreven :+

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:16

Ik had dat met mijn vorige paard heel erg. Die was al gewoonlijk erg fris laat staan dan met deze kou. Het eindigde dan ook dat ik hem maar verkocht heb. Dat was ondanks mijn angst wel heel erg moeilijk.
Met mijn huidige paard is dat veel minder. Ja, die wordt ook wel frisser met dit weer, maar het scheelt dat hij makkelijk onder de indruk is. Daardoor hoef ik alleen maar te denken aan hem te straffen en hij luisert, bij wijze van spreken :P

Maar toch zit ik met dit weer ook wel eens gespannen. Dit komt voornamelijk doordat ik niet altijd zo handig ben en dat als ik eraf val ik vaak naar de eerste hulp moet.
Wanneer ik merk dat ik gespannen erop zit, eindig ik vaak wel eerder met rijden als het nog goed gaat, zodat we goed eindigen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:19

Ik moet eerlijk zeggen, in de buitenbak zit ik met dit weer wel iets gespannener op mijn paard.
Uiteraard niet handig :P maar ben toch wat voorzichtiger.
Ze kan behoorlijk wegschieten om niets en wetende dat de bovenlaag is los maar de onderlaag bevroren...

Bang niet, voorzichtig wel. :j

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:21

Ik herken dit bij mezelf. Heb dan geen eigen paard, maar reed eind 2010 nog 2 x per week op de manege, en dan meestal op hetzelfde paard. Als deze dan enkele lessen na mekaar (groepslessen) ervandoor gaat omdat ze zich iets engs in de hoek verbeeld ging ik ook wel verkrampen. Laatste keer dat dit gebeurde was aan het begin van de les 2 x. Heb deze les al zingend (in mezelf wel ;-) ) uitgereden om toch nog maar een beetje te kunnen ontspannen.
Heb hiervoor ook wel privélessen gevolgd, en als ik nu nog zoveel zou rijden zou ik minder krampachtig erop zitten als ze er nog is vandoor gaat. Spijtig genoeg rij ik nu +-1 keer per maand.

Met een ander paard had ik dit niet.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:22

GamblersCup schreef:
Ginger0410, geef eens eerlijk antwoord: hoeveel mensen heb jij daadwérkelijk gezien die zo rijden als jij beschrijft? En die dus normaal gesproken niet zo rijden? Want er zal een enkeling zijn, maar "ik zie om me heen" is echt overdreven.

Wat is er overdreven aan "ik zie om me heen"? Daar bedoel ik niet mee dat álle ruiters zo zijn.
Omdat het me bij meerdere mensen was opgevallen (dus daadwerkelijk gezien), vroeg ik mij het af.
Ben gewoon benieuwd of het meer mensen opvalt dat sommige ruiters meer gespannen zijn in de winter (misschien had ik het iets anders moeten formuleren?).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:24

Ik heb wel eens mensen gezien die zo gestrest op hun paard zaten, dat ze vanuit het niets begonnen te schreeuwen en aan de teugels trekken e.d. Als je bang bent kun je je paard beter laten staan. Zelf vind ik het ook wel eens spannend worden, maar ik probeer dan weer te ontspannen of in elk geval niet het paard eronder te laten lijden. Mijn paard is momenteel ook gespannen, maar na een stukje galopperen is het opgelost. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:24

"Meer gespannen" of "compleet ingesnoerd maar wel aansporen met sporen, bit door z'n bek trekken en op z'n donder geven" is wel even een héél verschil. Vandaar dat ik vind dat dat overdreven is, ik zie toch heel wat ruiters op hun paard, en tuurlijk zijn sommige paarden fris en ruiters wat gespannen, maar er wordt NIET zoals jouw beschrijving gereden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:31

Ik denk ook dat je het wat verkeerd omschrijft. Ik heb juist de mening dat een bange ruiter juist passiever gaat rijden ipv TE veel gaat rijden zoals je omschrijft in de OP.
Wel ruiters die zijn paard liever iets onder tempo laat lopen, wat vaak ook het averechtse effect heeft, dan springen ze er vanzelf een keer vandoor. (als het paard echt fris is)

Ik probeer ook voor mezelf maar zeker voor het paard, ipv lang losstappen haar wat eerder los te laten draven. Zeker voor een paard dat onder een deken staat, lekker losjes rond te laten lopen. Voorkomt opbouwen van spanning en een uitbarsting van een net wat te fris paard.

En ik ben zelf best een angstige amazone, met dit weer zelfs nog net wat meer..

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:33

GamblersCup schreef:
"Meer gespannen" of "compleet ingesnoerd maar wel aansporen met sporen, bit door z'n bek trekken en op z'n donder geven" is wel even een héél verschil. Vandaar dat ik vind dat dat overdreven is, ik zie toch heel wat ruiters op hun paard, en tuurlijk zijn sommige paarden fris en ruiters wat gespannen, maar er wordt NIET zoals jouw beschrijving gereden.

Ok dat snap ik.
Ik had het beter iets anders kunnen formuleren om het wat algemener te houden en dit als 1 voorbeeld kunnen geven (omdat ik dit helaas wel heb gezien) ipv het te doen lijken alsof iedereen zo rijdt :) .
Hopelijk begrijpt iedereen dat eea niet zo bedoeld is! :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:35

Het bang zijn uit zich vaak juist in passief rijden. dat ben ik met renee16 eens. Ik heb het aan mezelf ook gemerkt. ik was bang voor mijn verzorgpaard. ik durfte hem niet meer op zijn nummer te zetten omdat ik bang was voor zijn reactie. Dat is bang zijn voor je eigen paard in mijn ogen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:58

Ik heb een merrie gehad waar ik ook bang van was. Dat uitte zich inderdaad in passief rijden, meehobbelen.. Haar aanpakken durfde ik niet meer omdat ze me terugpakte, ik durfde ook niet meer vooruit rijden en inderdaad, dan gaan ze plots wel een keer. Het klikte gewoon niet tussen ons, merrie was sensibel en ik kon daar niet mee om, zodat we in een vicieuze spannings-cirkel terechtkwamen.
Heb haar uiteindelijk verkocht en een koeler type gekocht, waar het nu overigens prima mee gaat.
Dus, ja, ik ken het concept van een gespannen ruiter maar al te goed want ik was er zelf een, maar ik ging haar allesbehalve in de mond sleuren oid!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:02

Wel jammer is dat. En helaas ken ik het gevoel zefl ook :o Niet zozeer nu in de winter, ik stap met net zo'n gerust hart op haar blote rug voor een buitenritje zonder zadel als ze fris is. Maar dat is buiten en ongedwongen. Zodra ik met haar in de bak aan het werk ga, ben ik een mietje, ga ik spannen, weet ik niet meer wat ik moet doen en is het knudde := Ze vind de bak namelijk niets, gaat staken, en bokken/steigeren (ze snapt waarschijnlijk ook niets meer van mij, visuele cirkel).. Ik hoop daar wel overheen te komen met de juiste hulp... Want bang zijn voor je eigen peerd is niets.

Como_Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:14

Zelf zie ik het ook wel in mijn omgeving.

Zonder de sporen etc. dan! Maar ook gwn niet naar buiten durven ongeacht hoe lief het paard ook is (Zelf op een paar gereden). En met groep samen naar buiten en dan de heletijd gespannen zitten en maar rond kijken of er niks engs is (laat staan als er een tractor kwam).

Kan er niet echt bij komen want ik heb er totaal geen problemen mee alleen of in een groep. Echt vooruitgang zie ik ook niet bij hun. Wel zonde zowel voor paard als ruiter.

Natuurlijk is het totaal een ander geval als je een paard hebt dat er echt vandoor gaat of steigert etc. Dat was hier bij mij dan ook niet het zo.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:10

Heeft dit echt zoveel met 'bang' zijn te maken? Ik ben ook bang geweest voor mijn eigen pony, en wel dat ik er totaal niet meer op durfde, en ook niet echt bij haar in de stal wilde komen. Ruiters die van voren zagen en ondertussen sporen erin prikken... tsja, dat noem ik geen angst :n Ik kan me wel voorstellen dat mensen wat gespannen worden als hun paard fris is, heb ik zelf ook... moet je natuurlijk niet zenuwachtig gaan doen, maarja, we zijn ook maar mensen en het is soms moeilijk tegen te houden :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:13

Daar heb je gelijk in. Ik ben in de bak wel angstig voor mijn paard, maar ga er echt geen scherpere dingen aan hangen... dan zal ik helemaal 1000 kleuren poepen, want dan gaat ze juist er volledig tegenin omdat ze dat echt neit gaat pikken :=

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:28

Ik weet precies wat je bedoelt, ik zie het ook,
mensen die hun eigen paard niet 100 % vertrouwen.
Maar als je je eigen paard niet vertrouwt, wat moet je dan...?

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:34

ik rijd dan op een manege pony 2/3x in de week,
maar ik merk wel dat ik er in de winter gespannener op zit.
omdat ze er dan vaak flink gemeen vandoor gaat,
dus dat wil ik voorkomen.

maar ik zit niet te rijden zoals jij het beschrijft.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:36

Ginger0410 schreef:
Het valt mij op dat sommige mensen zo gespannen op hun eigen paard zitten.
Vooral met dit weer, als een paard een beetje looplust heeft, wordt het compleet ingesnoerd (en wel aangepord met sporen).
Paard moet per se stilstaan, als er later gedraafd wordt en het paard loopt lekker door (gaat er niet vandoor) dan wordt het bit weer door z'n mond getrokken en krijgt ie op z'n donder.
Het lijkt nu in de winter wel erger te zijn; ik zie om me heen dat de ruiter mega gespannen is.
Niet dat ik het allemaal zo goed doe, maar als ze fris is laat ik haar lekker lopen en gaan we flink aan het werk (dat gaat overigens ook de ene dag beter dan de andere :+ ).
Zien jullie dit ook om je heen?

Yep, zo'n ruiter ben ik zelf namelijk! Ging vorige week nog poging tot rijden doen, paard schrok van alles was super gespannen, waardoor ik bagger scheet. Nou na 1 rondje afgestapt hoor, lig er liever niet af. En ja zie dit behalve bij mezelf genoeg om mij heen, ook bij stalgenoten. Maar is dat dan zo'n schande?
Laatst bijgewerkt door happy2014 op 11-02-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:37

charlie_x schreef:
Ik weet precies wat je bedoelt, ik zie het ook,
mensen die hun eigen paard niet 100 % vertrouwen.
Maar als je je eigen paard niet vertrouwt, wat moet je dan...?

Je paard verkopen? niet meer rijden? ik denk overigens dat er heel veel mensen wel eens bang zijn op hun eigen paard. Ik ook, maar is dat zo erg?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:19

Heel herkenbaar.
Bij mij op stal rijden ook zo mensen hun paard totaal niet voorwaarts (stappen vaak ook niet eens over) en dan is het winter en dan zeggen ze dat ze harstikke druk zijn terwijl ze dan normaal in een goeie ruime gang zitten, dan denk ik al gauw: ruilen? Mijn pony heeft daarijntegen echt peper in zijn reet regelmatig schiet hij er in volle rengalop vandoor dan laat hij is zien hoe lenig hij wel niet is (bokken) en vervolgens gaat hij in standje Turbo achteruit met een paar flinke bokken ben altijd blij dat ik erop blij zitten (nou heb ik geen moeite om te blijven zitten omsdat dit elke winter zo is) en vaak zeggen mensen knap hoor dat je blijft zitten.
Ik was laatst ziek en niemand durfde Tarikje voor mij te rijden (degene waar mam het aan voorgesteld had dan)
Als je dus dat met elkaar vergelijkt vind ik veel mensen zich echt aanstellen, kom op! Die paaarden zijn vaak nog niet half zo als mijn pony en dan zeggen dat ze niet kunnen rijden of nauwlijks omdat ze te druk zijn :S .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:41

Ik snap wel een beetje wat de ts bedoelt.
Door gespannen heid zie je sommigen mensen heftiger reageren op hun paard dan normaal.
Onbewust.
Aan de ene kant willen ze hem voorwaarts rijden maar aan de andere kant toch weer op de rem.
De ruiters hebben dan een korter lontje beetje uit frustratie omdat ze hem net niet verder door te durven rijden

Ik vind het wel menselijk om het spannend te vinden om met dit weer te rijden.
De ene paard is het ander paard niet.

Ik longeer dan even van te voren.
Ik zeg altijd je kan er wel effe heel stoer op gaan zitten maar aan ongelukken en blessures heb je niks.

Mijn Av Merrie ook de afgelopen 2 weken bijna niet aan het werk gezet ivm te harde ondergrond.
Gister wel weer gelongeerd omdat de bodem al zachter was.
Vandaag ook 10 min gelongeerd en toen er op gegaan.
Ze was super braaf wat ik min of meer wel verwacht had.
Maar met longeren kan je wel aan je paard zien hoe fris ze zijn op dat moment.

Geen risico s nemen zeg ik altijd