Jaarling trapt gericht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Jaarling trapt gericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:28

Hoi bokkers,
Op stal waar mijn vriendin een shetlander heeft, staat ook een jaarling merrie. Nouja de leeftijd weet ik niet precies, maar ze al iets ouder als 1 jaar zijn gok ik. De pony wordt niet opgevoed, en nu met de winter komen ze ook niet veel buiten. ja ben ik ook geen voorstander van maar daar kan ik niets aan doen. Als ik daar op stal ben met mijn vriendin laten we alle pony's (7 in totaal, allemaal van dezelfde eigenaar, op de shet van mijn vriendin na) even uitrazen in de bak. Maar de jaarling is gericht aan het trappen, en ik durf haar geen seconde uit het oog te verliezen als we ze even laten renne. Want ze zou je zo omver rennen. Het is geen gemeen dier, het is een echte knuffel, er zit eigenlijk geen kwaad in. Maar ze wordt gewoon niet opgevoed. En ze heeft totaal geen respect voor de zweep. De reactie die ik nu geef als ze gericht trapt is een felle tik op d'r kont. Maar soms heb ik het idee dat dit niet de goede manier van straffen is, want begrijpt ze wel waarvoor ze gestraft wordt? Hoe kan je duidelijk maken dat zoiets niet mag. Met je stem corrigeren werkt ook niet. Ze moet ook respect voor de zweep krijgen. Op dit moment dendert ze overal doorheen, en negeert je gewoon als je haar op een vriendelijke manier wil duidelijk maken dat het niet mag. Ze springt bijvoorbeeld ook over de omheining van de bak heen, of gaat er tussendoor. We hebben haar een hele tijd elke keer terug gehaald, maar dat had geen zin. 5 minuten daarna deed ze het weer. Ook hebben we geprobeerd om haar een pets op haar billen te geven, maar ook dat heeft geen zin, en is naar mijn mening ook niet de goede manier. Ze heeft ook voernijd, als we de paarden dan allemaal wat lekkers geven als ze losstaan, komt ze met haar oren in dr nek en tanden bloot achter je aangerent. Meestal luistert ze wel als je heel boos Hé niet doen! roept. Maar alsnog is zoiets best angstaanjagend. Vooral de eerste keer toen het gebeurde, ik dacht dat ze me ging aanvallen.
het is niet mijn pony, dus ook niet mijn verantwoording. Maar is er iets hoe wij haar duidelijk kunnen maken dat ze niet door ons heen kan, en al helemaal niet naar ons mag trappen?

Caira

Re: Jaarling trapt gericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:36

gewoon afblijven, je hebt duidelijk geen idee waar je mee bezig bent dus dan kun je je beter niet met haar bemoeien.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:37

Caira schreef:
gewoon afblijven, je hebt duidelijk geen idee waar je mee bezig bent dus dan kun je je beter niet met haar bemoeien.

Sorry? Waar bazeer je dat op?
Oke afblijven, en haar dan de hele dag op stal laten staan? Anders komt ze er helemaal niet uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:37

Als een paard gericht naar mij mept dan trap ik gericht terug. :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:39

Zo zeg, die moet opgevoed worden! Gewoon staan blijven en groot/breed maken, direct oogcontact e.d. en 100% zeker van jezelf zijn. Als paard merkt dat je wat onzeker bent word je waarschijnlijk uitgelachen ;) Als paard alsnog doorstormt, gewoon een schop geven. En over voernijd; komt ze er al boos aan als jij het voer nog vasthoudt? Ik zou het nooit accepteren als mijn pony mij geen ruimte geeft om het eten fatsoenlijk klaar te leggen.
Respect voor de zweep vind ik niet zo'n goed idee, ze moet er ook niet bang voor worden natuurlijk. Je kan haar beter met lichaamstaal en consequentie iets duidelijk maken dan dat je met een zweep gaat slaan. En ja, als zij begint te trappen mag je natuurlijk wel een schop teruggeven. Vind ik dan. En de laatste tip: koop eens een boek! ;) Over lichaamstaal enzo. daar staan ook plaatjes bij en wordt heel uitgebreid uitgelegd over hoe je dit soort dingen op kunt lossen. Tenminste, als je een goed boek koopt. (ik heb zelf 'van veulen tot rijpaard' van Richard Maxwell)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:44

Inderdaad corrigeren ;) Desnoods vraag je er hulp bij, dit is geen normaal gedrag, jonkie of niet hij moet zich gedragen. En dan mag ie best een flinke tik hebben :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:45

En alle mensen die hier reageren zouden het OK vinden als TS zichzelf uitleeft op hun paard?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:46

Als mijn paard haar trapt, wat moet ze anders? 'Nee lieverd dat mag je niet doen?' Een paard hoort NIET gericht naar mensen te trappen. Wat zou jij doen dan, daar ben ik wel benieuwd naar?
Laatst bijgewerkt door Memories op 29-01-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:46

Nee ze komt niet boos als ik bezig ben met het voer pakken. Het is puur als zij al heeft gehad, en de rest moet nog krijgen. De laatste tijd geef ik haar gewoon als laatst. Maar dan komt ze alsnog achter mij aan als ik terug loop, en niet eens meer iets bij me heb...
Nee niet bang, maar respect voor de zweep.
Ja het vervelende is dat ze ook nog bij haar moeder staat, en dat als je de moeder bijvoorbeeld pakt om even te poetsen ze helemaal gek wordt. We hadden ze ook een keer beide gepakt, moeder en dochter. En ik liep met de moeder ongeveer 5 meter voor mijn vriendin met de jaarling. Mijn vriendin had haar gewoon rustig aan een halstertouwtje vast, toen rende ze naar voren en trapte naar mijn vriendin. Gelukkig kon zij op dat moment uitwijken. En dan een rotschop terug geven, tja vaak is dat lastig want ze rende er gelijk vandoor. Ook zou ik niet zomaar met mijn hand een tik geven, of een schop of wat dan ook. Want dan ben ik bang dat ze je gewoon een schop terug zou geven.
Ja een boek kopen zou een optie zijn, maar het probleem is dat ik niet heel veel met haar doe. Normaal alleen even losgooien.
Oh trouwens Caira, we hebben toestemming om alle pony's van de eigenaresse te pakken. Zelf doet ze er namelijk niets mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:53

Tja die moet gewoon aangepakt worden door soortgenoten. Zou er zelf ook niet mee gaan klooien, jij kunt de klappen minder goed hebben dan soortgenoten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:56

neem een paraplu mee. Wanneer ze dreigt om naar u te trappen klap je de paraplu open. Meeste paarden gaan daarvoor verschieten en vluchten. Ik ben er zeker van dat ze geen 2de keer gaat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:02

Dakario schreef:
neem een paraplu mee. Wanneer ze dreigt om naar u te trappen klap je de paraplu open. Meeste paarden gaan daarvoor verschieten en vluchten. Ik ben er zeker van dat ze geen 2de keer gaat proberen.

Oh ja en dan een paard bang maken, dat is alleen maar het probleem verleggen en zie ik totaal geen toegevoegde waarde hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:04

Caira schreef:
En alle mensen die hier reageren zouden het OK vinden als TS zichzelf uitleeft op hun paard?

Als mijn paard uithaalt mag een ieder die haar op dat moment hanteert haar een trap verkopen. Uit veligheidsoverwegingen. ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:04

Dakario schreef:

Leuke grap als je er later nog mee op concours wilt als het regenachtig is ;)

Wat zegt de eigenaar ervan? Want mijn eerste reactie is ook 'aanpakken', zoiets mag een paard niet doen. Maar als het niet je eigen paard is ligt het toch net iets lastiger denk ik.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:16

Wordt dit niet besproken met de eigenaar??

In ieder geval met een zweep slaan helpt echt niet, zo sla je de duivel erin. Jezelf verdiepen in het wezen paard zou voor jullie een oplossing zijn en eerst op een respectvolle manier de enter duidelijk maken wie de baas is. Dit kun je doen door hulp te zoeken en les in grondwerk te nemen, is leuk en leer je veel van.

De zweep en andere attributen zou ik maar heel snel gaan wegleggen en jezelf gaan verdiepen waar een zweep werkelijk voor bedoeld is, namelijk een verfijning van hulpen en zeker geen strafwerktuig.

Ga met deze raad in ieder geval wat doen. ;)

Grz Sabina

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 01:16

tjaaa het is goed en leuk en zeker ook een hulp voor de manége dat jij helpt de paarden buiten te zetten, maar uit heel je verhaal blijkt overduidelijk dat je zelf niet over de nodige kennis en ervaring beschikt, om probleem gedrag te gaan corrigeren.
Ofwel heb je genoeg kennis en doe je wat nodig is, ofwel blijf je ver vandaan en bemoei je je er niet mee, op deze manier los je niets op , en dat kan je echt niet leren door hier op een forum een reeks goedbedoelde tips te lezen.
Echt niet, hoe goed jij het zelf ook bedoelt, dit kan je echt niet leren door een boekje te lezen.
Blijf er dus vandaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 07:09

xJess schreef:
Ze heeft ook voernijd, als we de paarden dan allemaal wat lekkers geven als ze losstaan, komt ze met haar oren in dr nek en tanden bloot achter je aangerent. Meestal luistert ze wel als je heel boos Hé niet doen! roept. Maar alsnog is zoiets best angstaanjagend. Vooral de eerste keer toen het gebeurde, ik dacht dat ze me ging aanvallen.

nooit uit de hand snoeperij gaan voeren in groepen pony's!
eigenlijk weet iedereen wel dat dat niet kan,paarden worden nou eenmaal jaloers op elkaar en dan krijg je dit.
gewoon niet meer uit de hand voeren,dat is de enige oplossing :j

de paarden komen er weinig uit zeg je en als de pony dan aan het gek doen is omdat het teveel energie is wil je het nog slaan ook..
tja, ik zou ook zeggen,zweep weg,laat die pony maar lekker gek doen in de bak en raag iemand met heel veel verstand van paarden of die met je mee wil gaan.
via internet kan niemand je laten zien hoe het werkt met paarden,dat kan alleen iemand met veel ervaring die met je mee gaat.
iedereen met leren omgaan met paarden :j

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 12:01

Ja de eigenaar weet er ook wel van. Het is ook niet de bedoeling om de zweep als strafwerktuig te gebruiken, ik geef zelf toch ook aan dat ik dit niet de goede manier vindt. Maar ik wil niet het risico lopen om een trap te krijgen, als zij naar mij trapt, dan mag ze in mijn ogen best een tik hebben.

Het is geen manege, gewoon een stuk wat de eigenaresse gehuurd heeft en waar haar pony's staan. Ik kan de jaarling wel als enige achterlaten, maar dan flipt ze hem ook helemaal. Met de rest van de pony's hebben we geen problemen.
De rest van de kudde voed het haar nou ook niet echt op, ze hebben allemaal wel respect voor haar. Ze springt ook wel een gewoon op een andere pony, het enige wat die andere pony's dan doen is wegrennen. Verder haar niet op haar plaats zetten of wat dan ook. Het is ook niet mijn taak om haar op te voeden, en die taak ga ik ook zeker niet op mij nemen. Alleen wil ik geen risico op een trap, of dat ze mij omver loopt. De vraag was ook hoe kan je het beste duidelijk maken dat zoiets niet mag. Als wij de pony's even los gooien kan ik het niet maken haar als enige te laten staan, dan breekt ze alles af.

En wat zou die iemand met veel verstand kunnen doen? Het is in mijn ogen niet mogelijk om een pony die ik soms niet eens één keer in de week zie iets te leren. Ze moet alleen respect voor de mens krijgen.

ellepel schreef:
xJess schreef:
Ze heeft ook voernijd, als we de paarden dan allemaal wat lekkers geven als ze losstaan, komt ze met haar oren in dr nek en tanden bloot achter je aangerent. Meestal luistert ze wel als je heel boos Hé niet doen! roept. Maar alsnog is zoiets best angstaanjagend. Vooral de eerste keer toen het gebeurde, ik dacht dat ze me ging aanvallen.

nooit uit de hand snoeperij gaan voeren in groepen pony's!
eigenlijk weet iedereen wel dat dat niet kan,paarden worden nou eenmaal jaloers op elkaar en dan krijg je dit.
gewoon niet meer uit de hand voeren,dat is de enige oplossing :j

de paarden komen er weinig uit zeg je en als de pony dan aan het gek doen is omdat het teveel energie is wil je het nog slaan ook..
tja, ik zou ook zeggen,zweep weg,laat die pony maar lekker gek doen in de bak en raag iemand met heel veel verstand van paarden of die met je mee wil gaan.
via internet kan niemand je laten zien hoe het werkt met paarden,dat kan alleen iemand met veel ervaring die met je mee gaat.
iedereen met leren omgaan met paarden :j

Dat uit de hand voeren gaat gewoon goed hoor, het gebeurd vaak als ze allemaal even gras aan het eten zijn en ik gewoon even langs kom. De enige die er een probleem van maakt is de jaarling. Dit is trouwens niet altijd. Nee ik sla haar niet omdat ze teveel energie heeft, ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Ze rent en bokt inderdaad in de bak. Maar daar straf ik haar niet voor? Alleen als ze gericht naar mij trapt. En daar mag ze in mijn ogen best voor gestraft worden.
Het is niet mijn pony dus dan ga ik niet zomaar iemand erbij halen, dat is niet mijn taak. Het enige wat wij vaak doen is de pony's even laten uitrazen. Meer wordt er ook niet gedaan met de jaarling.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:36

ik zou haar ook gewoon op haar plek zetten door terug te reageren met een tik/shop onder d'r hol en nee niet afbeulen, maar wel opkomen voor je zelf en je persoonlijke ruimte terug eisen op zo'n moment! en komt ze met voeren boos/dreigend op je aflopen dan draai de rollen om, loop maar flink stampend mopperend op haar af net zo lang/vaak tot ze rustig afwachtend staat te wachten wat jij gaat doen! de aanhouder wint! p.s. als in de natuur moeders nog in de buurt was geweest was die ook niet meer zachtaardig geweest, op die leeftijd mogen ze kennis leren maken met grenzen van sociaal gedrag!

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:20

ik zou gewoon rechtvaardig zijn en een tik terug verkopen, maar doe dan wel voorzichtig

PaardinGalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:13

Chaos schreef:
Als mijn paard uithaalt mag een ieder die haar op dat moment hanteert haar een trap verkopen. Uit veligheidsoverwegingen. ;)

Als er maar niks met je paard gebeurt na het schrikken na, want jij hebt ook geen zin om met een geblesseerde/zieke paard opgscheept te zitten :)?

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:20

Ik weet niet hoe de situatie is maar trapt ze alleen naar jou of ook naar anderen?
Het kan misschien ook wel aan jou liggen.
Maar ik zei het al, ik weet niet hoe de situatie is :$.
Vraag anders hulp aan iemand dier er verstand van heeft.
Het beste iemand van stal, die kent het paard meestal wel.
Veel succes!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:17

Een bezem meenemen en als ze gericht naar jou trapt het eens terug laten voelen ( met de zachte kant haar/hem weg duwen) Je moet zelf nooit aan de kant gaan maar hij/zij voor jou.

wel goed dat je der ff laat uitrennen dan erna

Oja als je der laar rennen wel handig om dan even buiten de bak te gaan staan :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:39

Ik denk dat dit het pakkieaan van de eigenaar is.. maar als jij er wat aan wil doen, inderdaad een tik terug geven.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:09

Dit dier kent gewoon niks. Je kunt de jaarling opvoeden met harde hand of je leert hem wat.
Heb jij leren schrijven doordat een pak slaag kreeg?
Is het gericht trappen of is het gekheid en teveel energie?
Je vind het lastig dat ie zo aanstellerig doet als zn moeder wordt weggehaald, maar het dier weet niet beter dan dat hij bij zn moeder hoort. Leer hem eerst in stappen wat je van hem verwacht.

Je zegt dat je de zweep niet wilt gebruiken als strafwerktuig. Maar wat doe je ermee?
Ik vind het ook onverstandig dat je voert in een groep. Krijg je altijd onrust en/of gedonder van. Niet doen. Voegt niks toe en je doet het hooguit omdat je het zelf leuk vind.

Zorg dat je zelf wordt opgeleid door mensen die veel ervaring hebben met (jonge) paarden. Dan kun je zonder geweld dit paard wel de baas!