Paard likt na eten alles af, behalve zijn liksteen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Paard likt na eten alles af, behalve zijn liksteen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:24

Inmiddels heb ik mijn paard alweer 2 jaar.
En ben er gek genoeg nog nooit op gekomen deze 'gekke' vraag op bokt te delen.

Mijn paard is vrij normaal maar hij doet toch iets wat ik andere paarden nooit echt zie doen.

Als hij een 'tussendoortje' heeft gehad. Dit kan dus brood, wortel, appel, snoepje etc zijn of zijn brokken/muesli likt hij alles af waar hij aan kan likken.
Het maakt niet uit of het hout, (ijskoud) ijzer, je hand, je trui, je broek, je arm, je voet, een touw of wat dan ook is.
Mocht hij nergens bij kunnen likt hij soms gewoon 'in de lucht'
Dit blijft die echt minuten lang volhouden tot als die lang op dezelfde plek staat wel uren toe als het aan hem ligt denk ik. :P

Je zou dan zeggen dat hij misschien zouten te kort heeft. (onze handen zijn vaak zout) maar gek genoeg maakt hij nooit gebruik van zijn liksteen.
Of dit nou een mineralen/zouten steen is, een himalaya of eentje met wortel smaak.

Niemand in mijn omgeving weet nou echt zeker waarom die het precies doet en voor mij is het na 2 jaar nogsteeds een raadsel. :+
Dus wie weet kan iemand hier mij meer duidelijkheid naar voren brengen waarom mijn paard dit kan doen ik ben er wel een beetje nieuwsgierig naar. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:26

Ik heb dit meerdere paarden zien doen.... en ergens heb ik soms het idee dat dit deels door maagklachten komt, of een gewoonte die is ontstaan ten tijde van maagklachten en is blijven voortbestaan als 'trekje/ hebbelijkheid'.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:27

Hij doet dit dus ook terwijl hij ook hooi heeft om te eten?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:28

Mijn paard likt al ruim 7 jaar tijdens het biks eten een paar keer de spijlen van de stal af, helemaal aan de bovenkant :roll: (hooi, muesli, granen, wortelen etc doet hij het niet bij) hij doet het 1 of 2 keer, en daarna gaat hij gewoon de rest op eten of begint hij aan zijn hooi. liksteen doet hij ook niks mee, heb er zo nu en dan eentje, maar die kan ik na een tijdje altijd aan de manegepony's hier geven, mijn pony likt er nooit aan.

Géén idee waarom hij het doet, maar ik mag telkens op de voerbak klimmen en die spijlen schoonmaken omdat dat vastgekoekte biks-laagje natuurlijk niet erg fris is en gaat schimmelen :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:29

oh dat doen die van mij ook!
Liksteen geeft hij niks om, hij schaartst soms ook met zijn tanden over de rand van de voerbak en pakt hij het vast met zijn tanden :=

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:30

Tijdens het eten doet die het niet (pas als die t opheeft) en bij hooi (zegmaar ruwvoer) doet hij het niet echt volgensmij. We geven hem om bij te voeren ruwvoermix en daarna zie ik het hem weer niet doen.
Maagklachten heeft die niet, dat is uitgesloten :j

Het kan zijn dat het van vroeger af aan een trekje is geworden. Zover ik weet heeft hij nooit maagklachten gehad ooit 1x licht koliek wat volgens mij de dag erna weer over was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:31

Biks is natuurlijk een soort 'Mars' voor een paard.... aan elkaar geplakte suikers en zetmeel.... snoepgoed feitelijk.
Veel paardenmagen verdragen dat gewoon niet erg goed....

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:31

Tammy_ schreef:
Mijn paard likt al ruim 7 jaar tijdens het biks eten een paar keer de spijlen van de stal af, helemaal aan de bovenkant :roll: (hooi, muesli, granen, wortelen etc doet hij het niet bij) hij doet het 1 of 2 keer, en daarna gaat hij gewoon de rest op eten of begint hij aan zijn hooi. liksteen doet hij ook niks mee, heb er zo nu en dan eentje, maar die kan ik na een tijdje altijd aan de manegepony's hier geven, mijn pony likt er nooit aan.

Géén idee waarom hij het doet, maar ik mag telkens op de voerbak klimmen en die spijlen schoonmaken omdat dat vastgekoekte biks-laagje natuurlijk niet erg fris is en gaat schimmelen :')

Maar doet de jouwe het alleen op stal? De mijne doet het zelfs als die n korstje van brood krijgt o.i.d. en dan gaat die maar de rest van de tijd terwijl ik daar bezig ben het touw af lopen likken of als er iemand voor m staat is die de dupe :P

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:32

Ninx schreef:
Biks is natuurlijk een soort 'Mars' voor een paard.... aan elkaar geplakte suikers en zetmeel.... snoepgoed feitelijk.

Oke maargoed is dat bij wortels, snoepjes, brood ook zo? dat is minder 'zwaar'
Ik heb het ooit aan de dierenarts gevraagd van goh zou er iets met m kunnen zijn omdat die dat doet.
Maar volgens hun niks mis mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:32

Queelens schreef:
Tijdens het eten doet die het niet (pas als die t opheeft) en bij hooi (zegmaar ruwvoer) doet hij het niet echt volgensmij. We geven hem om bij te voeren ruwvoermix en daarna zie ik het hem weer niet doen.

Het kan zijn dat het van vroeger af aan een trekje is geworden. Zover ik weet heeft hij nooit maagklachten gehad ooit 1x licht koliek wat volgens mij de dag erna weer over was.

Okay, hij doet het na het voeren.... maar na het voeren van wat exact? Wat geef je hem dan waarna hij likt?
Bij hooi en ruwvoermixen doet hij het niet, waarmee dan wel?

Maagklachten kun je alleen uitsluiten met een scopie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:33

Queelens schreef:
Ninx schreef:

Oke maargoed is dat bij wortels, snoepjes, brood ook zo? dat is minder 'zwaar'
Ik heb het ooit aan de dierenarts gevraagd van goh zou er iets met m kunnen zijn omdat die dat doet.
Maar volgens hun niks mis mee.

Wanneer je je paard op zo'n moment wortels of snoep of brood geeft, heeft hij dan ook hooi?
Of al geruime tijd geen hooi?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:35

Ninx schreef:
Queelens schreef:

Okay, hij doet het na het voeren.... maar na het voeren van wat exact? Wat geef je hem dan waarna hij likt?
Bij hooi en ruwvoermixen doet hij het niet, waarmee dan wel?

Maagklachten kun je alleen uitsluiten met een scopie.

Bij alles eigenlijk behalve bij hooi, ruwvoermix. :j
Meestal geef ik m een stukje wortel, brood, snoep oid (tussendoortje) voor t zadel voor zn buigoefening en na t rijden als beloning. (spreek hier niet over hele wortels per keer hoor :P ) dus dan heeft die geen hooi.

Na slobber doet die het trouwens ook.
Laatst bijgewerkt door Queelens op 27-01-12 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:35

Queelens schreef:
Tammy_ schreef:

Maar doet de jouwe het alleen op stal? De mijne doet het zelfs als die n korstje van brood krijgt o.i.d. en dan gaat die maar de rest van de tijd terwijl ik daar bezig ben het touw af lopen likken of als er iemand voor m staat is die de dupe :P

Hier ook :+
Of als ik een wortel kom brengen in de paddock gaat hij het helwerk af liggen likken en zelfs dekens van andere paarden _O-

Queelens

Re: Paard likt na eten alles af, behalve zijn liksteen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 00:36

Amigo, ja zo is de mijne dus ook ;)
en t allerliefste likt die aan mensen. Dus staat die op de poetsplaats likt die bijv aan zijn touw en je komt er even tussendoor gepiept gelijk met zn snoet op je.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:09

Dan heeft je paard een andere liksteen nodig. Een paard likt alleen aan hetgene dat hij aan mineralen etc tekort komt.
Je kunt heel veel verschillende likstenen ophangen en dan nog zullen ze niet aan alle likken.
Als je paard veel aan de spijlen likt, dan heeft het paard ijzer nodig. Dan heeft een zoutsteen weinig zin.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:16

We hebben alle soortel likstenen al geprobeerd met zouten, mineralen, vitamines etc etc hij benuttigd ze helemaal niet of we m nou ophangen, op de grond leggen of in zijn voerbak doen ;)

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:20

Mijn pony's doen dat ook. :)
Mij werd eens gezegd dat dat is om de smaak terug op te wekken?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:54

Een van onze paarden doet dat ook. Bij alles, behalve ruwvoer. De liksteen wordt wel gebruikt, maar daarna wordt ook alles afgelebberd :+ Vreemd genoeg likt ze juist helemaal niet graag aan mensen maar aan alle andere dingen in de omgeving, stal, hout, etc.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:16

die van mij doet het altijd als ze wat lekkers krijgt... als ik ervoor sta het liefst mn jas, maar meestal blijft ze in de lucht likken :9 erg leuk om naar te kijken dat die tong dan weer naar links en dan weer naar rechts gaat :D
ze heeft 2 soorten likstenen en daar likt ze af en toe aan...

ik heb het nog nooit als een probleem gezien

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:49

Ik zie het ook niet als een probleem hoor minibinkie. Hij doet het zijn hele leven al anders had die al n keer plat gelegen of verschijnselen gehad. Heb het ook wel eens aan DA gevraagd of het een medische reden oid kan hebben en hun zeggen dat het niks is en ik me dus zeker geen zorgen hoef te maken.

Maar ik vroeg me af hoe die er aan komt waarom de een het wel doet en de ander niet.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:34

Is het niet als een paard na het eten ergens aan likt er later weer aan likt om de smaak weer 'te proeven', ookal zie je dat misschien dat moment het niet? Of zeg ik nou iets raars?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:42

mijn paard doet dit ook.
precies zoals de TS omschrijft.

dacht altijd dat ze dan kruimels op haar tong of tussen haar tanden had. ze likt het liefst aan ijzer.

*citaat* 'Als je paard veel aan de spijlen likt, dan heeft het paard ijzer nodig. Dan heeft een zoutsteen weinig zin.'

maar ijzer van ijzeren spijlen is toch iets heel anders als het mineraal ijzer?
of ben ik nu gek?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:41

Mijn haflinger doet het ook. Alleen als hij uit een emmer eten krijgt(muesli/senioren van sublie). Het hele hek word afgelebberd en of dat nou hout of ijzer is maakt niet uit.
Ik heb niet het idee dat hij iets te kort komt, denk dat het meer een gewoonte is.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:14

die van mij doet dit dus ook .
pakt haar voerbak vast , en likt alles inclusief mij af als ze wat gehad heeft :')
zelfs de vloer is niet veilig .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:25

Hier was laatst ook al een topic over.

1997suus schreef:
Is het niet als een paard na het eten ergens aan likt er later weer aan likt om de smaak weer 'te proeven', ookal zie je dat misschien dat moment het niet? Of zeg ik nou iets raars?

Nee, dat is niet raar. Dit is namelijk precies wat er aan de hand is. Als je paard brok/appel/enz eet zit die smaak nog op zijn tong en alles waar hij aan likt smaakt dan naar wat hij net gegeten heeft. Maar ze moeten dat eerst ontdekken, vandaar dat niet alle paarden likken als ze wat lekkers hebben gegeten.

Vroeger werd ik boos als mijn paard na het eten aan mij likte. Tegenwoordig zeg ik: "was het zo lekker vent?"