paard staat niet stil bij opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosannebax

paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:21

hallo,

sinds een maand of 2 loopt mijn paard zijwaarts van me vandaan als ik wil opstijgen.
ik heb al heel veel geprobeerd maar niks helpt... en ik kan natuurlijk niet altijd iemand vragen die haar even komt vasthouden.
heeft iemand ervaring hiermee en/of weet de oplossing ?

Mette

Re: paard staat niet stil bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:29

Misschien met een krukje opstappen?
Als ik zelf een krukje erbij pak blijft mijn pony wel staan, maar stap ik op zonder loopt ze iets door. Ik denk zelf dat ze op die manier haar evenwicht beter kan bewaren, en mij maakt het niet zoveel uit, zo hard gaat ze toch niet ;)

Een krukje is sowieso beter voor hun rug, omdat je anders zoveel aan 1 kant hangt.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:34

Sowieso is opstappen met een krukje beter: voor je zadel én voor de rug van je paard.
Zorg dat je paard z'n kont naar je toe draait door de rechter teugel iets strakker te houden dan de linker.
Het kan ook een manier zijn om jou duidelijk te maken dat 'ie het zadel niet prettig meer vindt.
Misschien help dit advies. Succes!

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:36

ik zal het eens proberen! bedankt :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:03

is je zadel al nagekeken of die wel goed past? elke keer als je opstapt trek je nl het zadel tegen de ruggengraat aan en er zijn paarden die dat niet lekker vinden, zeker niet als het zadel niet goed past (lees: te weinig ruimte in de kamer)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:11

Teugels op maat pakken? sommige laten m los houden dus weet niet hoe jij op stapt,

Kneepje geven in de teugel als je merktdat ze gaat.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:26

Ik sluit me aan bij FHS.
Des noods kan je je paard ook in een hoek zetten bij het opstappen, maar uiteindelijk lost het probleem daar natuurlijk niet mee op.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:29

Wij gebruiken 2 manieren bij paarden die dat doen:

- de rechterteugel bij het opstijgen korter pakken, het paard heeft dan dus zijn hoofd naar rechts. Wanneer 'ie wegdraait komt het lichaam naar je toe in plaats van van je af:
- een koekje geven bij het opstijgen. Na verloop van tijd is dat niet meer nodig omdat ze braaf en ontspannen stil staan

Natuurlijk zetten we jonge paarden eerst in een hoek, dus het hoofd naar de bakrand en de rechterzijkant ook tegen de bakrand.
Veel succes!!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:06

Opstappen met (hoog) krukje, teugels niet strak strekken, maar losjes laten hangen..., zeker niet aan de lepel van je zadel je omhoog trekken...aansingelen als je er op zit....dit moet je eerst oefenen met iemand er bij...maar die mag niet vasthouden...maar aan de andere kant gaan staan waar jij opstapt....oefenen, oefenen...paard vind jouw huidige manier van opstappen erg onplezierig, wellicht wel pijnlijk.

Over teugels vasttrekken....heb ooit een heel oud boek gelezen, waar teugelhulpen niet gebruikt mogen worden bij opstappen...dat je dat nl helemaal niet wil...paard moet leren losjes stil te staan...waarom teugel aan 1 kant vasttrekken??? Als je daar over nadenkt dan weet je dat dat niet kan...want waarom moet een paard bij stilstaan rechts een teugelhulp krijgen??waarom zijn hoofd naar je toe trekken...dan trek je ook aan zijn hals en die hals zit aan de ruggengraad.

Maar kan je paard ook gewoon ontspannen stil blijven staan....? Als ik opzadel dat staat mijn paard los, ga ik het huis in om wat te pakken, dan staat hij er nog tot ik terug ben...omdat hij weet, zadel is rijden, zadelen is stilstaan, vrouwtje er op is aanstappen als ze het zegt....dat is stukje opvoeding en basistraining..

Het is juist leuk om jonge paarden dit soort dingen aan te leren en niet alleen maar training in het zadel te doen...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:11

Mijn paard moet ook echt stil staan naast een opstapje.
Een paar jaar geleden ben ik verlamd geweest aan mijn bovenarmen, daarvan ben ik gedeeltelijk hersteld. Maar ik heb dus niet de kracht om mezelf op te trekken, dus het is een absolute must dat hij stil blijft staan.
Hij heeft dat geleerd d.m.v. een beloning. Veel oefenen met opstappen en telkens als hij zich niet bewoog een brokje. Dat geef ik hen nu nog steeds, pas na wat lekkers mag hij weg stappen.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:41

Ben het eens met Myca consequent zijn en geduld hebben en telkens als hij ook maar een pas zet weer afstappen en opnieuw opstappen en als hij stil staat belonen, consequent zijn is echt heel belangrijk mijn paard draait soms ook haar kont weg als ze ik wil opstappen dan loop ik weer een rondje tot ze netjes stil staat naast de kruk en stap ik op dan moet ze ook echt even paar tellen stil blijven staan en mag pas lopen als ik het aangeef, blijven oefenen maar op den duur werkt het

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:53

mijn paaard loopt ook steeds weg als ik op stap ze staad stil en dan zit mijn vot inde beugel en dan gaat ze der vandoor en ik zit nu te oefenen voor examens en dara moeten we zlef op en af stapen zonder dat iemand het paard ff komt vast houden dus wou mijn instructeur haar niet meer fast houden dus heb ik ge;eerd om er op te stapen als ze niet steel weet staan

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:53

Ik deed altijd alsof ik ging opstappen maar ik doe door tot het moment voor ze weg wil lopen, dan stopppen en belonen en even iets anders doen (bv even aan de hand stappen ofzo) dan terug hetzelfde en uiteindelijk was ze helemaal relaxt bij het opstappen...

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:07

ik heb m'n teugels niet echt te strak, wel een beetje op maat(ze is soms wat schrikkerig).
vandaag geprobeerd met een krukje op te stappen, daar liep ze voor weg (10 min. geprobeerd)
toen het krukje weggezet nog een keer zonder gedaan ,toen stond ze gewoon stil.
dat was dus al een kleine verbetering , maar ik ga ziezo verder proberen met het krukje !
het moet uiteindelijk wel lukken!
bedankt voor alle tips

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:10

wat je kunt doen is je rechter teugel iets strakker pakken.
Neem aan dat je links opstapt?
want als jij je rechter iets strakker hebt zal ze haar kont naar je toe draaien.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:49

tegen hek plaatsen of zoiets?!

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:49

gewoon eens veel tijd maken om op en af , op en af, op en af te stappen, iedere keer ze blijft staan en het goed doet, geef je haar een beloning. Ze zal dat wel rap doorhebben dan. Vraag desnoods eerst iemand om het paard vast te houden en zo opbouwen tot de andere persoon er nog voor staat, maar niet vasthoud, ...

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:58

beautytje37 schreef:
gewoon eens veel tijd maken om op en af , op en af, op en af te stappen, iedere keer ze blijft staan en het goed doet, geef je haar een beloning. Ze zal dat wel rap doorhebben dan. Vraag desnoods eerst iemand om het paard vast te houden en zo opbouwen tot de andere persoon er nog voor staat, maar niet vasthoud, ...

Op deze manier heb ik het ook gedaan en het heeft erg geholpen hij blijft nu bij het opstappen netjes staan. Ik heb het stap voor stap gedaan, eerst voet in de beugel als hij dan bleef stilstaan voet er weer uit en belonen. zo heb ik het steeds verder uitgebouwd naar het erop gaan. Ik ben er misschien 4 a 5 keer 15min mee bezig geweest hij had het al vrij snel in de gaten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:05

ik rij heel veel zonder zadel. Ik heb dan een krukje. Ik zet hem ernaast, zeg ho. Hij weet dondersgoed dat ik rustig aan opstap, mijn hand in mijn zak steek en daar een snoepje voor hem vandaan tover. Zonder enige dwang los ik het zo op met mijn paard. Dat bevalt me uitstekend.

Ik heb dit hem geleerd met een clicker en eerst op de grond zonder erop te klimmen. Goed commando ten alle tijde. ho is stilstaan en best vaak volgt er voor hem dan een snoepje. Ik doe het ook tijdens het rijden onderweg. Even ho, stilstaan (echt wel een poosje), snoepje en weer doorrijden. Maar dan rij ik ook bitloos dus dat is makkelijk.

vasthouden of aan de teugels trekken lijken me geen fijne oplossing. Een krukje gebruiken is ook een goede tip, wellicht is het opstijgen ook vervelend voor je paard. hij zal niet zomaar weglopen toch? fijn om te lezen dat je die tip al hebt opgepakt.

succes!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:06

Ik mis hier nog 1 advies... je paard even na laten kijken door een fysio of chiropractor. Vaak hebben problemen met het opstappen te maken met een fysiek aspect, zoals rugpijn. Succes!

tieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:34

probeer eens van de andere kant op te stappen

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:45

ook als je haar vastmaakt? dat werkt bij mijne wel.

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:12

In de hoek parkeren zeg maar?

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 19:58

jullie tips zijn echt goed! vooral veel geduld hebben en belonen met een snoepje werkt tot nu toe super !

bedankt allemaal :)