Ik ben bang op stal.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Swiffer

Ik ben bang op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 09:12

Hallo allemaal!

Ik rijd nu ongeveer een half jaar paard op een manege, maar ik heb een probleem.
Ik ben als ik alleen ga poetsen/zadelen bang op stal, waarvoor? Geen idee. Als een paard ook maar een beetje gek doet durf ik alleen niet naar binnen. Dit heb ik eigenlijk bij alle paarden, op een paar na die ik langer ken maar die staan niet op de manege. Ik zou onderhand nu zelf wel eens moeten kunnen zadelen, helemaal omdat ik binnenkort weer naar een andere les ga. Ik reed eerst op een zaterdag, genoeg mensen om je te helpen, alle tijd. Maar nu rijd ik op een doordeweekse dag van 6 tot 7 en rond die tijd zijn er alleen mensen die zelf ook moeten rijden, de rest zit te eten dus is hulp moeilijk te vinden. Het gekke is, dat als ik eenmaal op een paard zit mijn angst volledig weg is. Ook als het opeens gaat rennen ofzo vind ik het niet eng. Afzadelen gaat ook prima, het is alleen voor het rijden. Als ik op weg ben naar de manege, sta ik stijf van de zenuwen. Ik vind dit echt heel vervelend want ik vind het wel heel erg leuk! ik hoop dat er iemand is met tips voor mij...

Groetjes! :)

Sterre

Re: Ik ben bang op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:25

Dit herken ik wel van vroeger; ik vond het ook altijd een beetje eng om met zo´n groot dier alleen in een box te staan := .
Het ging bij mij beter toen ik de paarden om te poetsen uit de box haalde en ze of op de poetsplaats neerzette, of ze buiten aan de box aanbond. Waarschijnlijk toch een beetje het idee hebben dat je "in geval van nood" opzij kan gaan ofzo...
Als je eenmaal zelfverzekerder bent, is het ook meteen geen probleem meer om ook ín de box te poetsen :) .

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:25

Hoi!

Ik ben heel wat jaartjes ouder dan jij maar heb precies het zelfde!
( Had want rij nu even niet meer)

Mijn ervaring was ook zo, ik reed eerst op een tijd dat iedereen even kon helpen of erbij bleef staan. Zolang het paard heel lief is was er geen probleem.
Toen ging ik ook op en tijd dat er niemand meer kon.....van tevoren stond ik al stijf van de stress en angst van ojee, wat als het niet lukt........wat als het paard niet lief is........
Als ik zo de stal al in moest liep ik het liefste weer weg. 1x is het ook gebeurd dat ik geen hulp had en ik 10 minuten te laat de les in kwam, ik kon wel huilen!
Ik vind het zelf het engst om een box in te gaan, en zeker als het paard dan met zijn kont naar je toe staat, denk maar niet dat ik er dan in loop!
Dat komt omdat ik de paarden niet goed ken!
rijden en afzadelen waren ook nooit een probleem, dan was ik weer ontspannen en het paard blij dat ie de stal weer in mocht eten.....dus niks engs.

Wat mij hielp...........
Vaker naar stal gaan en de paarden leren kennen.
Gewoon poetsen en wat kletsen!

Nu heb ik een verzorg paardje, en daar durf ik wel alles mee ( behalve rijden whaha)
Maar daar kruip ik nog onderdoor bij wijze van spreken.
In de stallen staan ook andere paarden, en soms moet ik ze buiten zetten, nou bij sommige ga ik gewoon niet de stal in omdat ik het eng vind ( oren in de nek)
Dat moeten anderen dan maar doen.

Maar de paardjes die ik nu door en door ken die zijn niet mer eng, wat ook hielp is het paard erst uit de box halen en dan poetsen en zadelen op de wasplaats of zo! Ik moet het idee/gevoel hebben dat ik weg kan komen, en dat heb ik in zo een krappe box niet, als ie trapt of me plet kan ik gen kant op, en dat is mijn angst !
Op de poetsplaats kunnen ze dan eens uit halen maar daar zijn geen muren waar je niet weg komt ;-)
Misschien is dat onbewust jou probleem ook wel? Angst om niet weg te komen als iets is?

in ieder geval sterkte ermee!!!
Ik blijf even volgen.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 09:31

Al heel erg bedankt voor deze reacties! Ik heb in het begin ook wel eens gevraagd, of ik het paard buiten de box mag vastzetten, helaas mogen alleen de verzorgers dit doen..

Inderdaad, als het paard met zijn kont naar de deur staat, ga ik absoluut niet naar binnen. Ik roep zijn/haar naam dan en meestal draaien ze zich om.. Wat mij altijd ook wel geruststelt is als ze een halster om hebben. Dit heb ik alleen nog niet uitgeprobeerd omdat de laatste lessen mijn paard/pony al liep. Ik ga nu soms 2 keer in de week naar de manege, de dag van mijn les (ga meestal een uur voordat ik moet rijden weg) En soms op zaterdag en zondag om een vriendin te helpen met haar paard voor een wedstrijd. Dan ben ik ook helemaal niet bang, want dan is er iemand bij! Ik heb trouwens ook bij 1 pony, dat ik echt totaal niet bang ben, ik ga zo de stal in, poetsen/opzadelen zelf twee keer een buitenrit. Allemaal geen probleem! Helaas is deze van een vriendin en staat dus niet op manege..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:36

Voor het geval dat er een paard met z´n kont naar me toe stond als ik de boxdeur open deed, had ik altijd een snoepje oid mee, zodat ze zich iig omdraaiden en ik het hoofd voor me had ipv de kont ;) .

*Edit: als er niemand in de buurt is om je te helpen, zou ik het paard gewoon buiten de box vastzetten.
Komt er dan toch iemand aan die zegt dat dat niet mag, leg je gewoon uit waarom je dat doet :) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 23-01-12 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:36

ik zou bij de manege je probleem kenbaar maken en er ook bij vertellen dat je er geen last van hebt als het paardje buiten stal staat. nee heb je ja kun je krijgen zo dat je dat ook mag doen.

ik heb ook 2 jaar bij een manege gereden en voelde mijn ook nooit fijn om zo even een stal in te lopen.
je kent de paarden niet goed genoeg.

maar zou gewoon met de gene waar je les van hebt er over hebben

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:07

Persoonlijk vind ik dat er op elke manege iemand moet rondlopen die helpt en toeziet dat alles correct gaat bij het opzadelen!
Ik vind het onverantwoord om een beginnertje bijv (kind/tiener) alleen ergens een box in te sturen om een vreemd dier te benaderen en op te zadelen.Daar hoort in mijn visie een volwassen ervaren persoon bij.

Maar ook bij volwassen mensen hoort iemand in de buurt te zijn die kan helpen mocht het nodig zijn,niet alleen voor de persoon zelf maar ook zeker voor het paard!
Ik zie zelf op de manege hoe bagger slecht er gezadeld word en dat er kinderen gewoon op uit worden gestuurd om een box in te kruipen bij een paard wat zadelnijd heeft.(laten we maar zwijgen over de oorzaak)

De lessen kosten genoeg geld,laat dan ook iemand aanwezig zijn die kan inspringen als het nodig is vind ik.
En wat je verder aan je zenuwen kunt doen ts,tja das moeilijk te zeggen.Misschien even zelf over nadenken wat nu de oorzaak van die kriebels is.
Misschien kun je beter buiten de stal opzadelen.is er geen poetsplaats waar je kunt staan?Zodat je ruimte hebt om je paard heen.
Ik kan me nml best voorstellen dat al dat gekruip en gebuk om het dier heen voor jou een spanningsbron is.
Bij afzadelen blijf je aan 1 kant,singel los en klaar is Kees maar bij opzadelen moet je ook nog eens naar de andere kant,misschien dat het probleem daar ligt?

Ik zou het zowiezo even melden en vragen of je ook op een andere manier daar kan en mag opzadelen.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:55

Ik ga het er wel even over hebben ja, dat is een goed idee! Maar het vastzetten buiten de stal zal waarschijnlijk niet mogen.. Ik zoek ook wel iemand eigenlijk die me helpt maar ik ken nog niet zoveel mensen en ik was pas naar de kantine gelopen en heb 2 mensen gevraagd alleen ik schaamde me best wel omdat zij net zo oud zijn als ik en dat allemaal wel zonder moeite en angst kunnen..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:00

Angst of onzekerheid heeft niks met leeftijd te maken maar met ervaring.En jij moet gewoon (goede)ervaring opdoen.Je leert zeker het beste als je het zelf doet maar dan zou het voor jou het beste zijn als er iemand ter steun naast staat in het begin.
Is helemaal geen schande hoor,je komt er wel!
Bovendien hoort paardrijden leuk te zijn dus als je dan hulp nodig hebt dan vraag je die gewoon.
Vraag gewoon of iemand even met je wil meekijken terwijl je het zelf doet,zo heb je meteen steun mocht het nodig zijn en doe je het toch allemaal lekker zelf.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:01

Zou het je helpen om een halster mee te nemen en het paard in de boks vast te zetten? Kan ie niet zomaar draaien en het geeft je misschien meer zekerheid :)

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:09

Tsja ikzelf moet bekennen dat ik nog altijd wel een beetje zenuwachtig ben voor het rijden, maar dat noem ik gezonde zenuwen. ;)
Kom je alleen naar de les of gaat één van je ouders mee? Als die meegaan zouden die je eventueel kunnen helpen. ;)

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:15

Volgens mij zijn er heel veel bokkers die dit hebben gehad, ik was er vroeger ook zo een. Tenminste bij paarden die ik niet kende of die gemeen waren. had het zelfs laatst nog toen ik mee was met mijn zwager naar de manege, en hij op een heel chagerijnig paard moest. hij stapte er met zijn halfjaar ervaring zo bij in... nou ik bleef lekker buiten de box met mijn 20 jaar ervaring ;)
wat grappig is, droom er nu nog wel eens over, dat ik te laat kom in de les (hihi op mijn oude manege), omdat ik getreuzeld heb in stal, of dat er iets verkeerd ging, of omdat mijn ouders me te laat brachten.. ja vet raar, maar vind het altijd wel grappig

hier wat tips:
- Om ze om te draaien in hun stal gebruikte ik altijd een broodzak, beetje ritselen, daar zijn de meesten wel nieuwschierig naar.
- En als je geen halsters mag gebruiken om ze vast te zetten (zoals dat bij ons was) dan gelijk het hoofdstel in doen (tja t is iets minder fijn voor het paard, maar als je het paardje wat beter kent dan kan je dit wel later doen)
- Tjaa en wat ik gedaan heb... gewoon een heel lief paard kopen! Mijn paardje is echt een engel op stal, zal nooit een vlieg kwaad doen, blijft netjes in zijn stal staan, heeft nog nooit gebeten/ getrapt of iets. Zulke zitten er ook zeker bij op de manege, maar helaas staan daar ook soms wel chagerijnen!

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:25

mylove123, omdat het rond etenstijd is, brengt 1 van mijn ouders me en gaan weer weg, af en toe blijft er een kijken maar deze hebben allebei helemaal niets met paarden, mijn moeder vind het eigenlijk niet echt geweldig dat ik deze sport doe, dus dat is niet echt een oplossing.. Mijn zenuwen vind ik trouwens niet heel prettig, ik sta helemaal stijf en iemand vroeg pas zelfs; heb je het koud? je staat helemaal te trillen. zo erg is het, terwijl als ik er eenmaal opzit en lopen mijn zenuwen bijna compleet weg zijn. Ik denk trouwens dat mijn angst komt, omdat ik heel bang geweest ben voor paarden, met een nogal domme reden.

lindar1985, Tja, een eigen paardje, het zou leuk zijn, maar het word hem nu niet.. Je mag trouwens halsters gebruiken, erg handig naast elke stal hangt er namelijk 1. Een verzorgpony zou leuk zijn, maar ik heb geen idee wie ik het zou moeten vragen hier in de buurt..

rode_scarlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:30

Als je met angst de stal inloopt voelt een paard dat van 100 meter afstand.
Je probleem begint dus al buiten de manege. Namelijk tussen je oren.
Veel mensen benaderen een paard als mens en dat werkt niet.
Een paard is een vlucht dier en zal aanvallen als het niet kan vluchten.
Als wij op een paard aflopen denken we dat alles ok is.
Echter het paard is nog aan het bedenken of jij gevaarlijk bent of niet, je moet hem/haar de tijd geven een beslissing te maken.
Dus stal deur openen en je zelf precenteren, neem de tijd om het paard nieuwsgierig te maken wat je komt doen.
Niet recht op een paard aflopen, dat doen killers en paarden die slecht in de zin hebben.
Bied je zijkant aan zodat het paard wil kennis maken.
Al met al verdiep je in paard gedrag, het is geweldig en je leert waarom een paard zo reageert en wat je er tegen kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:38

Paarden pakken als ze met hun kont naar je toe staan doe ik ook niet hoor, behalve bij [naam] dan.
Ja en misschien bij mijn 'verzorg'paard (kom ik bijna nooit).
Je kan ze (inderdaad) op de poetsplaats zetten, of vastzetten in de box. Dat heeft bij mij erg geholpen.
Dan kunnen ze ook niet bij de paardjes naast hun en hun tanden in de tralies zetten oid.

Succes!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:55

@xkarin123 als je in de buurt woont mag je wel een paar keer komen oefenen hoor op een lief paard, mijn paardje houdt van aandacht en is gek op poetsen!
En plaats een berichtje op de boktmarkt of marktplaats, ik denk dat er veel mensen zijn die het wel fijn vinden als iemand een keer extra aandacht komt geven aan hun paard. Als je gewoon duidelijk zegt dat het je om poetsen etc gaat en niet om rijden.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 21:59

Het probleem is ook dat de laatste tijd het paard/pony al rijdt en ik dus niet hoef te zadelen enzo, dus ik kan ook niet oefenen. Mag wel binnenkort een keer het paard van iemand in de buurt gaan poetsen dus dat ga ik zeker doen! Bedankt voor alle reacties, ik heb er echt iets aan! Ander advies is altijd welkom, ik heb aan alles wat!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:59

okee als je niet zelf hoeft op te zadelen ga bij iemand anders kijken/helpen daar leer je ook een hoop van en maak je gelijk meer vrienden om je heen wie weet helpt iemand jou een keer als je het vraagt, en ja ook ik stond strak van de zenuwen vroeger in de auto erheen zei ik altijd tegen mijn nichtje waar ik samen mee op les zat ik ga eerst dan mag jij , waren we er eenmaal durfde ik toch niet echt als eerste en stapte zij als eerste op de pony en wat vond ik haar stoer! 5 jaar later zat ik op alle stuiter ponies waar zij niet op durfde dus geef je zelf de tijd om alles rustig te leren en aan te voelen, en vind het heel knap dat je het gewoon al toegeeft dat het voor jou iets spannender is! En veel praten tegen je pony word je zelf ook rustig van !

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:54

Ga bijvoorbeeld 45 min vroeger voor de les begint al naar het paard om het klaar te zetten. Zo heb je zeker genoeg tijd om je paard klaar te hebben en dan heb je daar al geen stress meer voor. Omdat je je nog zeer onzeker voelt neem je het best als je binnen gaat in de stal een zweep mee. (niet om direct te gebruiken maar je zal je ook al wat veiliger voelen). En probeer regelmatiger op te zadelen, niet enkel als je les hebt, zo wordt je ook zekerder van jezelf dat je het echt wel kan.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:33

dat had ik vroeger ook, maar als ik gwn veels te vroeg voor de les kwam, kon ik gwn alles heel rustig doen, wat makkelijker was.

PaardinGalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:18

Dit had ik eerst met een paard die naar iedereen hapte en dreigt met bokken etc. Ik gaf of gooide altijd een snoepje in der bak. En toen iemand die het paard wel kende, even vertrouw dingetjes etc. gedaan. En nu gaat het super :). Mischien moet je is iemand mee nemen om te poetsen, een vriendin die al wat langer en wat meer kan etc. Die wilt je vast wel meehelpen of mee komen ;)

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:39

Ik dat probleem ook helaas!
Ik durf niet in de stal en ik kan niet opzadelen ookal rij ik 2½ jaar.
Bij mij is het probleem volgens mij dat ik bij een slechte manege ben begonnen.
Met allerlei "bokken in de stal" verhalen en bijtincidenten op stal.
Ook moest ik helpen met opzadelen want ik moest wel iets doen van diegene die me hielp.
Dus ik zei ja oke voorruit.
Dus ik ga in stal en het paard komt happend met der hoofd naar mijn hoofd.
Godzijdank had ik een cap op!
Dus ik deed snel een stap achterruit, weg uit die stal!
En tijdens de les met hetzelfde paard, viel ik er ook nog heel hard vanaf, omdat ze heel erg schrok in de springbak me instructeur deed de deur dicht met een harde knal ze schrok heel raar ze deed HEEL SNEL en HEEL VAAK steigeren en bokken achterelkaar, maar we laag gelukkig.
Ik lag op de grond had echt veel pijn, kon niet opstaan. Maar toen kwam er een paard op me af die daarvan schrok. Dus toen ben ik toch opgestaan. Me moeder kwam snel aangerend, ze sprong over de omheining xD. Ook kwam nog een moeder van me lesgenootje Sanne. Ze hield het paard vast en toen ging ik er weer op. Toen hield ze hem vast begeleidend naar de binnenbak. Daar ging alles goed, ook hadden we in de binnenbak lekker hard gegalopeert, maar dat was WEL de bedoeling :).
Ben er wel een beetje van geschrokken. De week erop mocht ik op Macho maar die ging steeds met hem hoofd naar boven en omlaag, het kwam steeds BIJNA tegen mij hoofd aan. Toen heeft me moeder gebeld om te zeggen dat ik daar stop want ik mocht alleen op de allerdrukste en stoutste bijna nooit op de lieve pony's. Op die manege hebben ze echte gevordene pony's/paarden en echte beginner's pony's/paarden en tussenin. Toen reed ik een paar maanden niet meer :(. Want we zochten naar iets anders. Ik heb verschillende manege's/stallen geprobeerd, maar de lessen waren te druk of het was er niet schoon overal kippenpoep etc. Uiteindelijk ben ik naar een manege gegaan we een klasgenootje reed. Daar rijd ik nog steeds. Ik heb een verzorgpony echt een hele leuke, lieve, brave New Forest van 1.53. Hij is echt supermooit en lief. Zowel in omgang en tijdens het rijden! Ik durf alleen bij hem in de stal te poetsen en allerlei andere dingen. Ook is het geheel gratis!

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:40

Oowja, ook ben ik in een soort "therapie" (ik weet even geen ander woord) om eraf van te komen.

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:47

Gisteren heb ik dus weer les gehad, ik hoefde wet niet te zadelen en ben toen naar stal gegaan om een meisje te helpen die het om bepaald redenen niet zelf kan, ben heel blij dat ik dit heb gedaan omdat ik het paard een halster om had gedaan en heb het paard toen voor haar vastgehouden. Dit ging erg goed! Heb zelf het zadel gedaan en aangesinge alleen het hoofdstel lukte niet zelf. hierbij heeft iemand me geholpen dus het gaat al beter! Het was ook een lieve pony gelukkig! Een vriendin meenemen gaat niet op de tijd waar ik nu tijd maar waarschijnlijk van gende week ga ik naar de paardenlessen omdat het qua rijden wel erg goed gaat. Een nieuwe uitdaging dus!

_Swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:44

Ik wilde nog even zeggen, dat het nu heel goed gaat! Ik heb een paard gevonden waar ik 1x in de week mag komen poetsen, ik mocht zelfs een keer rijden wat in eerste instantie niet de bedoeling was :p. Op de manege durf ik nu veel meer, in ieder geval zelf naar binnen halster omdoen en poetsen enzo, de rest daar kom ik wel uit, ga vanaf morgen op zaterdag rijden en dan lopen er genoeg mensen rond om je verder te helpen. Bedankt voor de tips allemaal! xo