Bijten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verastar1

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:38

hallo, ik verzorg nu een hengst shet x americaansemini en die bijt nog wel eens. ik heb zelf gehoort dat een aardappel help en in neus vleugelknijpen maar het help de ene keer wel andere keer niet.

wie heeft miss ook een hengst of weet wat help bij een hengst om te stoppe met bijten!

Groetjess

Ps ik weet niet waar dit moet staan

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:46

NA ---> OPG

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:27

Een aardappel? En wat moet daar mee gebeuren dan? Moet hij dan daar in bijten? Heb ik nog nooit van gehoord.
Bij mij is het eerst corrigeren met stem, proberen ze het nog een keer krijgen ze een tik op der neus maar dan moet je wel op het goede moment doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:57

Consequent zijn met alles wat je doet en bij voorkeur voorkomen dat hij kan bijten. Als hij het wel probeert direct corrigeren met een tik en niet een minuut later pas.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:59

Wat moet je dan doen met die aardappel?
:?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:03

Sjors schreef:

Heet maken en hem daar in laten bijten. Natuurlijk doe je dat niet.

Ik zou eens met de eigenaar praten hoe die zou willen hoe je het op lost.

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:03

Mijn 3 jarige ruin heeft er ook nog al eens een handje van om te bijten. Soms ben ik te laat en heeft hij zijn tanden al in me gezet, daarop krijgt hij direct een 'beet' in zijn nek door even zijn velletje te pakken.
Meestal heb ik hem vrij snel door en kan ik hem door een corrigerende; UHH! weerhouden van zijn fout.

Monstertje :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:04

kohtje schreef:
Sjors schreef:

Heet maken en hem daar in laten bijten. Natuurlijk doe je dat niet.

Ik zou eens met de eigenaar praten hoe die zou willen hoe je het op lost.

en dat doed dan pijn in de mond ofzo?

kohtje

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:07

Ja de blaren in hun mond. Dus nooit doen.

xxx_manon_pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:10

eerst je stem gebruiken
en anders een tikje op zijn neus
dat doe ik altijd

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:27

een flinke tik uitdelen. als ie snel koschuw wordt kun je die tik beter niet op de neus doen maar onder de kin ;)

dr_scarlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:02

Is het bijten uit agressie of omdat hij z'n zin niet krijgt.
Of heeft hij niet geleerd dat mensen er niet tegen kunnen als ze door een paard lekker gekrauwt worden.
Ze verzorgen elkaar ook met de tanden en vinden dat heerlijk, dus eigenlijk krijg je dan een complimetje.

In beide gevallen zou ik direct reageren.
Persoonlijk laat ik mijn instinct dit regelen, dan is het altijd juist gedoseerd en ontdaan van emotie.
Het is erg belangrijk het bij het moment te laten.
Als een paard direct een rotklap krijgt omdat hij bijt begrijpt hij het verband wel.
Als de klap pas vijf minuten later komt omdat je dan pas instaat bent weer op te staan begrijpt het paard niet meer waar het over gaat.
Trouwens in dat geval is paardenworst ook heel lekker :D
Op de neus slaan ben ik geen voorstander van.
a. Het is een heel gevoelige plek
b. je doet hem bewust zeer (je moet er over nadenken)
Als de klap toevallig op z'n neus terecht komt zal ik er geen traan om laten, het paard trouwens ook niet
Nogmaals het is erg belangrijk om het bij het moment te laten, daarna is het direct over en gaan je verder met waar je meebezig bent.
Als je na verloop van tijd nog even je gram gaat halen, begrijpt het paard al lang niet meer waar het over gaat.
Deze paarden worden vals, omdat ze denken dat het normaal is om zonder aanleiding (die is hij al vergeten) klappen te krijgen en dus terug te bijten.

Let op de voorgeschiedenis.
Als een paard bijt uit agressie gaat er een traject aan vooraf.
boos kijken, afwenden, oren naar achter, enz
Daar kun je al ingrijpen

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:58

braveheart begint nu echt een hengst teworden de eigenaar die knijt hem altijd in zijn neus als hij bijt de ene keer is het echt heel erg als hij bijt de andere keer is hij gewoon lief. hij is zeker weten niet agresief je kunt alles met hem doen maar ik mer nu echt dat hij hengst word er staat een merrie bij hem in de wei en met wandelen bijt hij elke keer in der kont dan bokt ze flink hart en 2 sec. later bijt ie weer en dan springt hij erop. okal krijgt hij een trap voor hem maakt het niks uit. maar vandaag was sie weer lekker bezig met bijten heb eerst met mijn stem gedaan. daarna tik gegeven en toen hielt tie niet op en toen weer in zijn eus en stem erbij. toen was het ook meteen afgelopen. in het begin was hij ook aan het stijgeren. ik trok hem naar beneden en boos met mijn stem en ik kneep i n zijn neus want ik werd er ff gek van dat was toen gelijk voorbij want hij schrok omdat ik boos reageerde. als hij bijt dan dijnst hij naar achter volgens mij weet hij dat het verkeerd is.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:02

Hoe oud is hij?
Heb momenteel een 2,5 jarige die aan het wisselen is en ook lekker in mijn handjes bijt wanneer ze de kans krijgt. Ook erg fijn als ik een jerrycan van 20 liter in de waterbak aan het gooien ben en dus niet los kan laten.. miss bitch :+
Enne steigeren? Dan kreeg hij toch wel effe een flinke schop terug!

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:06

bijna 2 in mei

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:24

dr_scarlet schreef:
Op de neus slaan ben ik geen voorstander van.
a. Het is een heel gevoelige plek
b. je doet hem bewust zeer (je moet er over nadenken)
Als de klap toevallig op z'n neus terecht komt zal ik er geen traan om laten, het paard trouwens ook niet
Nogmaals het is erg belangrijk om het bij het moment te laten, daarna is het direct over en gaan je verder met waar je meebezig bent.
Geef es een idee waar je het beste kunt tikken indien echt noodzakelijk en na diverse waarschuwingen hij toch ermee doorgaat, ik begrijp dat paarden onderling elkaar in de schoft bijten ?
Zie regelmatig ok me heen dat paarden doelbewust op hun hoofd worden gemept... en dat pas ik zelf liever niet toe.
Tot nog toe kon ik een beet uithaal keren doordat mijn elleboog er tussenzat en dat voelt dus hard aan.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:44

ik tik op zijn neus of knijp dan net onder zijn botje van zijn neus de ene keer helpt het de andere keer niet. het is ook zo dat hij deze paar weken echt erger wordt en paar maanden geleden was dat ookm en dan stopt dat ook weer even. soms word ik er ook een beetje gek van maarja dat heb je met een hengstje van 1,5 jaar

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:53

Heb Fenja letterlijk terug gebeten in de "lip" als ze liep te drammen/bijten,
Maar duw haar vaak ook weg, als zij de intentie heeft van krioelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:40

verastar1 schreef:
ik tik op zijn neus of knijp dan net onder zijn botje van zijn neus de ene keer helpt het de andere keer niet. het is ook zo dat hij deze paar weken echt erger wordt en paar maanden geleden was dat ookm en dan stopt dat ook weer even. soms word ik er ook een beetje gek van maarja dat heb je met een hengstje van 1,5 jaar

Als je een hengstje elke keer een tik geeft speel je het bijt-spelletje mee. :D Hengsten staan samen uren lang naar elkaar te happen wat één van hun dominantie spellen is. De hengst die een stapje terug doet verliest.

Mijn tip, ga er niet te veel op in. Blijft uit zijn bijt ruimte, zet hem als hij de neiging heeft een paar stapjes achteruit. Eis je eigen ruimte op door met je armen te wapperen, heel toevallig moet jij je armen net even strekken.. !! ;)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:05

nooit geen aardappel geven aan een paard! Ook al is het warm, in de schil zitten giftige stoffen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:37

maar zelf een antwoord opgezocht en toegepast, dit is wat ik zocht.
Bron: http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=8

Tekst:

Wat te doen als het paard bijt of hapt.

2-11-2008
Een belangrijke regel is dat je het lichaam niet kunt controleren door het hoofd te sturen maar je kunt wel het hoofd controleren door het lichaam te sturen.
Als een paard hapt of bijt, is hij jou aan het testen. Een paard wil niks liever dan bescherming bij jou vinden, en als hij bijt of hapt, stelt hij je op de proef. Hij wil als het ware weten of jij ’sterk’ genoeg bent om hem te beschermen. Want zeg nou zelf, waar zou jij je beter bij voelen: een piloot die 80% van de landingen zijn vliegtuig foutloos neerzet of een piloot die 100% score heeft met correcte landingen?
Als je hem dan straft of ‘corrigeert’ door hem op zijn hoofd te slaan - wat veel mensen doen - gebeuren er twee dingen die je niet wilt:
1. de agressie escaleert (o.a. doordat het paard zijn hoofd omhoog brengt en er adrenaline in zijn hersenen vrijkomt);
2. als het paard zijn hoofd wegdraait, komt zijn lichaam naar je toe waardoor de kans groter wordt dat je geslagen of getrapt wordt.
Ga dus niet het gevecht aan met zijn hoofd c.q. tanden.
Wat je moet doen is de schouder (of borst) wegduwen (of een tik geven op zijn schouder). Daarmee zeg je namelijk: “ga weg van mij met je onbeschofte lichaamstaal.”
En dan gebeuren er twee dingen die we wel willen:
1. het paard realiseert zich dat je grenzen stelt en dat je niet over je laat lopen;
2. hij krijgt respect voor je.
===========

Kan me hier helemaal in vinden en bij de (bijter) ruin Gerrit uit ander draadje werkt bovenstaande perfect met stem gebruik, terugslaan lost niks op respect wel.
Krijg meer vertrouwen terug van hem en het duurt 5 a 10min. om em te ontspannen bij me in de buurt.
Ben op zoek naar plaatje, als voorbeeld, waarbij je met je arm over zijn hoofd heen leunt en met je handen tussen z'n oren streelt en em zodoende met hoofd helemaal laag hebt voor je, en dus volledig ontspant.
Kon vandaag wat vuil vlakbij zijn ogen weghalen, hij vondt het prima.
Zover heb ik em nu, terwijl ik voorheen niet eens in de buurt mag komen van zijn hoofd.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 18:52

maar een hengst doet het toch niet oom bescherming tezoeken

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:58

verastar1 schreef:
maar een hengst doet het toch niet oom bescherming tezoeken
Paarden testen je uit of je wel geschikt bent als leidertype.
Ben je dat, dan kun jij em bescherming geven.
Er is wel verschil tussen paarden die naar elkaar wat happen of gericht bijten, kijk maar es naar een groep paarden hoe ze dat onderling oplossen met elkaar.
Manage paarden hebben doorlopend vreemde mensen om hun heen, daar raken sommige van behoorlijk "kriegel" en deze ruin gerrit bijt naar alles wat voor z'n stal langskomt, krijgt ie een "lekker gevoel" van.
Vermoed vorm van stalnijd / verslaving dus.... of om onder dingen uit te komen ? hij heeft het me nog niet verteld.
Toon je aan hem in z'n box veel geduld en juiste benadering dan geeft ie zich "over" en kan je heel fijn met em overweg.
Feitelijk is ie bitje gestoord :D maar er lopen buiten de paardenstallen meer gestoorde mensen rond als dat gestoorde paarden in de stallen staan........ :j en daar heb ik meer moeite mee.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:10

De ene hengst is de andere niet, maar blijf bij een hengst gewoon altijd van zijn neus,lippen af, voorkomen is beter dan genezen, leer hem ook af dat ie met zijn neus en lippen in jouw ruimte komt, met een hengst kun je niet kussen en kroelen en flodderen aan het hoofd, ze happen onderling ook continu naar elkaars gezicht.
Er zijn uitzonderingen, maar de jouwe is daar geen van als ik je topic zo lees, dus breng hem duidelijk respect bij, hij moet van jou afblijven, jij ook van zijn neus en lippen om hem niet in verleiding te brengen.
ook geen koekjes oid voeren uit de hand.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:02

nou je kan altijd iets in de stal hangen waar hij in kan bijten