boos op je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manegekind

boos op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:05

Hoi,

ik hou enorm veel van mn paard, echt waar.
maar soms met rijden bv doet hij zn best maar niet genoeg volnges mij en dan begin ick soms te zagen of een snuk in zyn mond.
Paard reageert daar flink op, meteen daarna voel ik spijt en moet ik vaak huilen.
Hoe kan ik dit oplossen!?!?

Ik voel dan n soort woede fzo..

Cynthiaaapje

Re: boos op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:07

Gewoon niet doen.. Afstappen voor je boos wordt.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:07

Rustig blijven bedenken dat het waarschijnlijk aan jou ligt niet aan de pony :) Niet huilen heeft geen zin.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:08

Als ik het goed begrijp ben je dan gefrustreerd en reageer je dat af op je paard.
Ik zou dan even stoppen met rijden want daar bereik je niets mee, pas wanneer je weer rustig bent kan je er weer op.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:10

Lottexxx schreef:
Rustig blijven bedenken dat het waarschijnlijk aan jou ligt niet aan de pony :) Niet huilen heeft geen zin.

het ligt ook aan mij. pony doet zn best maar ja..
Ik krijg dan zon woede in me ofzo..(ok woede is een groot woort)
meteen daarna heb k zooo''n spijt!

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:12

Rustig blijven en als je woede krijgt tot tien tellen, helpt het niet snel afstappen en niks op je pony af reageren, want die kan er niks aan doen, en snapt het niet.

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:13

afstappen en pas als je rustig bent, weer verder gaan

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:14

zorgen dat je je woede onder controle krijgt,is niet eerlijk tegen over je pony.
lukt dat niet, maak een afspraak bij GGZ :)

Lanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:17

Als je hem rukken geeft in zijn mond verpest je hem alleen maar... Dus ik zo zeker afstappen en bedenken wat je zelf fout heb gedaan.

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:22

"Frustratie begint waar kennis ophoudt". Misschien is dat iets om over na te denken. Het moet leuk blijven voor jullie allebei. Als het niet naar je zin gaat stap je af of ga je wat anders doen. Je maakt echt geen vrienden door hem pijn te doen.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:26

Als iemand er nu ff flink in stampt dat wat ik doe verkeerd is, ben is gemeen. had wel hardere reacties verwacht.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:29

Denk doordat je je het al bewust bent, je al een hele stap hebt gezet. Kan zeggen dat ik vroeger ook boos op mn paard heb gezeten. Op gegeven moment dringt het tot je door dat dat niet helpt. In de tussenfase ben ik gewoon afgestapt of ging ik het bos in.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:30

Niet gaan rijden als je je dag niet hebt. Ga dan wat anders met je paard doen of geef hem een aai over zijn bol en laat hem lekker staan. De kans is groot dat je paard jou niet goed heeft begrepen, dus ga hem niet zomaar afstraffen.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 22:38

ladypaard schreef:
Denk doordat je je het al bewust bent, je al een hele stap hebt gezet. Kan zeggen dat ik vroeger ook boos op mn paard heb gezeten. Op gegeven moment dringt het tot je door dat dat niet helpt. In de tussenfase ben ik gewoon afgestapt of ging ik het bos in.

Probleem is wel dat hij er op reageert, soms door zelfs beter te gaan lopen, bang voor meer

@ it is me; Het is soms wel soms niet, ik kan totaal vroljk op stappen en dan nog boos worden of juist met beetje tegen zin op stappen maar dat het super gaat.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:45

Manegekind schreef:
ladypaard schreef:

Probleem is wel dat hij er op reageert, soms door zelfs beter te gaan lopen, bang voor meer

@ it is me; Het is soms wel soms niet, ik kan totaal vroljk op stappen en dan nog boos worden of juist met beetje tegen zin op stappen maar dat het super gaat.

Op dat moment, Maar dat blijft niet.
Verschil is dat je soms net wat duidelijker bent in wat je wil, Nu ik relaxter ben, maar wel duidelijk werkt het veel beter.

Let wel op, mijn leskinders mogen ook een strijdkreet bedenken voor als een pony weer heel vervelend begint te doen. (zo'n leuke grapjas). Maar vind dat wat anders dan dat je gaat trekken, schoppen en zagen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:47

Hij is dan bang voor jou, dit is geen respect, maar wantrouwen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:51

Ten eerste, complimenten dat je beseft wat er gebeurt! Ten tweede, de kans is vrij groot dat het boos worden minder wordt als je wat ouder bent, dus niet bang zijn dat je altijd zo blijft.

Voor nu: Afstappen! Zodra je voelt dat je boos wordt, dat het niet meer gaat, dat je slordig gaat rijden...gewoon afstappen. Loop een rondje, schop eens tegen de muur aan, maar niet doorrijden. Je kan je paard afzadelen en de dag erna verder gaan (en nee, je paard wordt er echt niet slechter van als je eens afstapt op een moment dat het niet goed gaat) of wachten tot je afgekoeld bent en dan verder rijden. Wel heel goed op blijven letten dan want als je eenmaal boos bent geweest komt het vaak sneller terug.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:13

Even afstappen als je voelt dat het niet lukt, een rondje aan de hand lopen en dan weer opstappen :)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:25

Ik word soms ook heel erg gefrustreerd als iets niet lukt. Als ik voel dat ik boos ga worden ga ik altijd een liedje zingen :j Heb dat ooit als tip gehad en het werkt wel. +:)+

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:28

Afstappen doe ik liever niet, dan kan m,n paard zich gewonnen voelen. Ik ga altijd terug naar de basis. Gewoon rustig ontspannen gaan stappen en ,heel belangrijk, goed gaan ademhalen. Haal een paar keer goed diep adem (adem in, adem uit) en ontspan. Concentreer je dan op je houding en zit. Pak het vanaf dat punt weer op. Ga net zo lang door tot het goed gaat. Ga stappen tellen! Dat is ook leuk en ontspannend en duidelijk voor je paard (één twee drie vier één twee drie vier) Zo hou je ook de regelmaat (takt) erin. Lukt het niet vraag dan je instructrice om je hiermee te helpen. Van trekken en zagen wordt je paard alleen maar sterker en wordt het rijden steeds minder plezierig. Mijn instructrice zegt altijd: al loopt je paard te springen als een kangaroo met dr hoofd in de bomen; als JIJ maar blijft rijden zoals het moet! Je paard moet zich aan jou aanpassen en jij niet aan het gedrag van je paard. Geloof me, je moet er een flinke dosis geduld voor overhebben maar je hebt er uiteindelijk zooooooooveeel plezier van!!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:29

Jaaaa een liedje zingen!! Doe ik ook altijd :) op de maat van de gang waar ik dan inzit :D

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:36

Ik moet zeggen dat op dit moment mijn verzorgpaard er af en toe ook voor zorgt dat tie het bloed onder me nagels vandaan haalt. Zo ondeugend als tie is.
Gewoon terug gaan naar de basis inderdaad, rustig stappen, en als je rustiger bent weer verder gaan.
Een liedje meezingen of neuriën helpt inderdaad ook :D

Veel succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:41

Heb je meteen in het begin van het rijden gefrustreerd wordt? Of begint dat na 30 min. ofzo? Het kan zijn dat je eigen concentratie misschien op is, waardoor het niet meer gaat?

Heb je een duidelijk doel voor ogen of stap je op bedenk je dan wat je wilt en moet het paard dat ook snappen? Als je een duidelijke training opschrijft, kan dat soms ook al schelen.
En zolang je chaggerijnig bent: niet opstappen. Ga lekker poetsen, staart uitpluizen oid, en als je dan alsnog goeie zin krijgt kun je altijd nog opstappen.

Loop je misschien met rijden ook tegen dezelfde problemen aan waardoor je gefrustreerd raakt? Dan is les misschien een idee?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:52

Als je die woede voelt ga even stappen teugels los, desnoods armen in je zij, diep in en uitademen probeer weer rustig te worden ( als dat kan hè ). Anders even afstappen of lekker buitenrijeen als dat kan

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:01

ik kan ook heel boos op mijn paard worden als tie er weer eens vadoor gaat (ga niet zitten schoppen of zo) maar ik stap ook echt niet af want dan wint ie en probeert ie het elke keer zo is dat met alles vaak als ze het moeilijk vinden gaan ze zitten klooien daar mag je ze best voor aanpakken! er moet wel geluistert worden vindt ik