Ruin dekt merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:33

Mijn 5 jarige ruin staat sinds een paar maanden samen met een merrie op de wei. Vorige week was die merrie hengstig en sprong mijn ruin er regelmatig op. Bij een andere merrie waar die ook bij op de wei heeft gestaan heeft ie dat nooit gedaan. Wel is ie ooit een keer ontsnapt uit de wei en daar liepen hengstige jaarlingen en daar heeft ie gemest over de mest van een merrie (hengstengedrag?). Instructeur vind ook dat ie wel een beetje een hengstenhals heeft(zie foto's profiel). Qua rijden is hij verder heel rustig en lief en ook in de omgang sjokt ie lekker mee. Kan rustig met het weidemaatje rijden in de bak zonder dat er iets gebeurd.
Ik weet dat het kan zijn dat de castratie niet goed is uitgevoerd, helaas weet ik daar niks van aangezien ik er niet bij was en het is in België gebeurd. Of kan het ook zijn dat ie het leuk vind en daarom die merrie dekt?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:34

Het is noet zo raar dat hij dekt hoor.
Sommige ruinen blijven dat doen.
Mijn ruin zal het ook niet laten als hij de kans krijgt :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:36

even bloed laten prikken op het testosterongehalte. Overigens komt het vaker voor hoor, hij vindt haar ws gewoon enorm lekker ruiken.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:38

Door zn ballen weg te halen haal je niet al zijn mannelijke gevoelens weg hoor :')

Mijn ruin van 14 jaar heeft ook nooit gedekt, tot afgelopen zomer..
Daarvoor wistie niet eens hoe het moest, maar blijkbaar wist deze merrie het hem te leren.. _O-
Laatst bijgewerkt door PartoutZ op 01-12-11 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:38

Wij hebben er op stal ook een rondlopen die blijft dekken. Hij is nog redelijk jong, maar ik vraag me af of er nog iets aan op te voeden valt door de rest van de kudde. Hij weet precies bij welke merries hij het wel kan flikken en bij welke hij beter uit de buurt kan blijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:42

gebeurd wel vaker,gebruik ook de zoekfunctie van bokt,dan vind je heel veel topics er over.
als je twijfelt dan kun je inderdaad bloedonderzoek laten doen om te kijken of het misschien een klophengst is.
wij hebben op stal ook wel ruinen rondlopen die graag nog op een merrie springen

lisantjuuh

Re: Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:47

mijn oude verzorgpaard sprong ook steeds op de merries waar hij het bij kon flikken. en dan niet 1x op een dag, nee om de 5 minuten. vonden we niet echt lekker voor die merries rug, dus we hadden haar maar uit de wei gehaald. overigens staat hij nu alleen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:51

Wij hadden een shetlanderruin, laat gecastreerd, en eerst een poos dekhengst geweest.
Toen hij bij mijn fjord stond was er weinig aan de hand, de fjord werd niet tot nauwelijks hengstig.
Toen kochten we een pony erbij, die echt megahengstig was, en direct werd de shetlander weer de echte hengst.
Hij besprong op den duur zelfs mij.
Dus ze reageren op de ene merrie anders dan op de andere.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:26

Als hij 'echt' dekt is het ook geen overbodige luxe om zijn zaakje extra goed schoon te houden. Wel zo prettig voor de merrie, kan infecties voorkomen

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:27

Zn zaakje zal nu al wel schoon zijn :+

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:41

Ja inderdaad, het is heel normaal hoor.
Er staat een merrie bij waar wij staan en die heeft geen stalling voor de winter dus staat die nu bij ons.
Een ruin die nooit last heeft van hengstengedrag was helemaal weg van haar!
Ze zijn nu heel schattig samen.

x

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:48

Mijn ruin deed het ook. Tegenwoordig niet meer, maar tot zo'n twee á drie jaar na de castratie is hij het wel blijven doen. Hij dekte trouwens alleen de merrie die hij als hengst zijnde ook al gedekt had. Z'n dochter liet hij met rust. En zelfs die ene merrie alleen als ze heel erg hengstig was en zichzelf "aanbood".
Er zijn veel ruinen die dit doen, dus maak je niet te veel zorgen. Bovendien: als hij echt nog z'n mannelijke hormonen had gehad, dan zou hij (lijkt mij dan) geen onderscheid tussen de verschillende merries maken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:05

Wij hebben een ruin in het land gehad die oud dekhengst was. Deze is daardoor laat gecastreerd en heeft de hormonen gehouden. Uiteindelijk hebben we hem apart geplaatst, want hij dekte mijn paard om de 10 minuten. Ze had op een gegeven moment het zweet op het lijf staan en een paar wonden op haar achterbeen.
Het komt veel voor bij ruinen, zeker ruinen die later geruind zijn.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:08

Dat is idd wel heel extreem Babeth. Mijn hengst is ook pas op latere leeftijd gecastreerd en had ook gedekt. (Waarschijnlijk zelfs als dekhengst gebruikt.) Maar die deed het alleen als de merrie zich zelf pal voor z'n neus aan hem aanbood. Zolang ze niet hengstig was liet hij haar met rust. (Had de merrie ook niet gepikt trouwens.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:23

Mijn verzorgpaard dekt in de 'periode' ook zeer regelmatig z'n vriendinnetjes in de wei, terwijl dit toch ook gewoon een ruin is en een geweldig paard is in de omgang. Ik denk dus niet dat er per sé iets mis is met je paard.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:22

De ruin van mijn dochter dekt mijn merrie ook als ze erg hengstig is. Als ze samen in de bak lopen, springt hij er op. Zij heeft al meerdere veulens gehad, dus ze kent het wel. Nu willen wij het niet hebben, en worden een beetje boos op hem (mopperen, harde stem opzetten). Maar zij laat het ook toe. Bij merries die hem even laten weten dat ze er niet van gediend zijn, is zijn geklier zo over.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:17

mijn ruintje doet dat ook altijd hoor! die heeft meerdere 'chickies':)
hij dekt ook wel eens een friesse ruin van me beste vriendin
ziet er helemaal stom uit een pony van 1.30 op een fries van 1.65 :+

_Yours

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:38

Mijn ruin doet het ook nog regelmatig... kan precies merken als 1 van onze merries hengstig moet worden...
Toen hij jonger was een bloedonderzoek laten doen of geen klophengst was... vriendin van mij zegt elke keer : "hij wil ook een pleziertje" :o

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:23

mijn ruin deed het ook. hij had op ons vakantieadresje een vakantieliefje.
zij brak door de omheining heen om bij hem te staan, en toen was het feest _O-
ze leken er allebei wel blij mee, en ze stonden maar 2 weekjes samen dus het was oké.

Stable_rps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:16

Ik had ook een Ruin die gewoon de merries lastig bleef vallen.
Uiteindelijk dus toch maar verkocht.
Laat je hem ruinen denk je daar vanaf te zijn, helaas!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:21

LindseyM schreef:
mijn ruin deed het ook. hij had op ons vakantieadresje een vakantieliefje.
zij brak door de omheining heen om bij hem te staan, en toen was het feest _O-
ze leken er allebei wel blij mee, en ze stonden maar 2 weekjes samen dus het was oké.

Aaah echte vakantieliefde <3

Mijn merrie heeft ook een tijdje bij een ruin gestaan die er wel even op mocht. Maar goed, mijn merrie probeert vaker de knappe mannen te strikken als ze hengstig is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:54

iemand hier ervaring met een supplement dat dekken vermindert?
(zoals bv provarium breeding?)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:03

Er zijn wel wat hormoonregulerende middelen op homeopathische basis.... kijk maar eens op de site van NML Health.

Mijn merrie is op een of andere manier ook altijd erg interessant voor ruinen en heeft door het dekken een een baarmoederontsteking opgelopen met een resistente e-coli bacterie.
Dat is knap klote kan ik je vertellen.
Dekkende ruinen zou ik dus resoluut weghalen bij merries. Bovendien kunnen ze flink beschadigingen oplopen aan rug/ bekken.

Kijk, dekken door hengsten is normaal... maar een hengst heeft een schonere penis. Bovendien stopt een hengst met dekken zodra de merrie bevrucht is, een ruin niet.... Wanneer een ruin dus maar blijft springen kun je flink wat dierenartsenkosten maken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:14

Heb wel eea aan middelen gevonden,maar vraag me vooral af of ze werken...
Mijn ruin dekt ook,maar dan weer niet alle merries....staat er nu met 2 en die interesseren hem dus helemaal niks..
we gaan verhuizen,dus hoop écht dat ie op zijn nieuwe plekkie ook de merries met rust laat.
Vind het zelf ook enorm vervelend..

Flowflessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:11

Ik weet echt niet wat je er tegen kunt doen.
Mijn 6-jarige ruin doet het ook nog steeds en tegenwoordig ook op ruinen. :j