Eigenwijze merrie schopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Eigenwijze merrie schopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:15

Hoi allemaal.

Zou jullie mij met mijn verhaal kunnen helpen.
Het probleem:
Mijn merrie schopt erg naar andere mensen. Als die mensen haar "vriendjes" uit de wei halen, rent ze op ze af, draait ze zich om en vervolgens bokt ze bijna in hun gezicht. Niet naar de staleigenaar maar wel naar wildvreemden. Ook als ik in de buurt ben is er niks aan de hand. Maar ze wil niet dat een onbekende haar de weg wijst of denk die haar te wijzen. Hebben jullie tips voor mij zodat mijn stalgenootjes hun eigen paard wel uit de wei kunnen halen?

*edit, toevoeging: Ik weet niet of jullie het wel helemaal snappen maar alleen als die man het weiland binnenkomt, gaat ze haar vriendje beschermen. De eigenaar van het andere paard heeft ook mij al een paar keer bedreigt. Toen heb ik zegt dat ik er mee bezig zou maar aangezien ze het alleen maar bij die man doet lijkt mij dat hij iets fout doet. Ik heeft mij echt bedreigt van als zij mij iets aandoet doe ik jou iets aan ed.

Mijn paard staat op een pension stalling en er zijn niet meer paarden dan die van mij en die van hem
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-11-11 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stukje toegevoegd iom TS.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:17

Ja een zweep meenemen en eens een flinke pets geven met de zweep. Is ze nou helemaal betoeterd.
Klinkt misschien wat hard. Maar ik zou het niet pikken van geen enkel paard.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:19

Dr leren dat ze óók voor anderen respect moet hebben, en niet alleen voor jou? Neem af en toe eens mensen mee naar je paardje, en laat ze stukje wandelen oid, zodat ze weet 'oh ik kan me eigenlijk bij vreemden ook gewoon gedragen'.

Zoiets had k ook met mijn pony, alleen dan als iemand achter hem stond oid. Hij wil nooit over plassen heen, en iemand ging erachter staan, beetje understeunen/drijven met de zweep, en t scheelde weinig of die had een fikse knal te pakken (terwijl t bij mij een engeltje is). En nu neem k mensen mee naar stal, gewoon vrienden, die zet k dr een rondje stappen op, of laat k dr even mee lopen, of even poetsen ofzo, en stukje bij beetje reageert mn pony veeeel beter op vreemde (:

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:21

moet je der iets verder van de andere paarden zetten en dan kan ze aan die mensen wenen

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:21

Tigra_ schreef:
Ja een zweep meenemen en eens een flinke pets geven met de zweep. Is ze nou helemaal betoeterd.

naar mijn mening is dit niet de manier :/

Paard heeft geen respect voor/vertrouwen in vreemde mensen, dat los je niet op door dr een zweep bij te halen.

rikkybergy

Re: Eigenwijze merrie schopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:23

Ik ga niet mensen mee nemen naar stal en een zweep lijkt mij inderdaad ook niet de beste manier.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:24

love_shyboy schreef:
Tigra_ schreef:

naar mijn mening is dit niet de manier :/

Paard heeft geen respect voor/vertrouwen in vreemde mensen, dat los je niet op door dr een zweep bij te halen.

Nee maar als je daar op het moment staat zul je iets moeten. Het is niet de taak van de stalgenoten om het paard op te voeden en omdat een paard zich niet aanpast aan de kudde hoeven hun daar niet eerst perse tijd in te steken.
En zoiets kun je maar beter direct oplossen. Ik zou het niet pikken wat een ander doet moet die zelf weten.
Maar een paard gaat mij echt niet in me gezicht slaan.

Liever het paard een fikse tik dan dat ik in het ziekenhuis lig door een klap in me gezicht.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-11-11 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:24

rikkybergy schreef:
Ik ga niet mensen mee nemen naar stal en een zweep lijkt mij inderdaad ook niet de beste manier.

Waarom geen mensen meenemen? Hoe wil je anders dat je paard vreemden gaat respecteren?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:25

hoe lang heb je je paard nu?
Kan het een tijdelijk gedrag zijn? Of was je hier al eerder mee bekent?
Ben je soms verhuist met je paard en staat deze tussen nieuwe soortgenoten?

Mijn vorige merrie heeft ook zo een periode gehad.
Totdat mensen een zweep mee het land in namen.
Ze sloegen haar er niet mee maar ze bleef daardoor wel op afstand.
Als ik er bij stond of mee liep deed ze het niet

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:28

Dominante dame dus, daar moet je inderdaad wel wat mee, dit kan namelijk echt niet. Ik ben niet voor zweepgebruik maar doe het met mijn lichaamstaal en eventueel als nodig is een touwtje zwiepen maar ik vind het levensgevaarlijk als zij gewoon gericht gaat trappen naar iemand, ik zeg "heel veel grondwerk" en eventueel met andere mensen, zodat zij weet dat niet alleen jij boven haar staat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:30

boedjang schreef:
Dominante dame dus, daar moet je inderdaad wel wat mee, dit kan namelijk echt niet. Ik ben niet voor zweepgebruik maar doe het met mijn lichaamstaal en eventueel als nodig is een touwtje zwiepen maar ik vind het levensgevaarlijk als zij gewoon gericht gaat trappen naar iemand, ik zeg "heel veel grondwerk" en eventueel met andere mensen, zodat zij weet dat niet alleen jij boven haar staat.

:j dat is ook nog een optie, alleen mijn merrie was daar totaal niet gevoelig voor.
TS moet even uit zien te vinden wat bij dit paard het beste past denk ik

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:31

quartel schreef:
boedjang schreef:

:j dat is ook nog een optie, alleen mijn merrie was daar totaal niet gevoelig voor.
TS moet even uit zien te vinden wat bij dit paard het beste past denk ik

Nou ik denk dat je daar niet te lang mee moet wachten. Voor je het weet gebeuren er ongelukken en raakt ze wel iemand. Daar ben je wel verantwoordelijk voor als eigenaar. Dus als je iets doet begin er dan direct aan.
Grondwerk daar gaat wat tijd overheen en zul je ook zeker sowieso moeten doen naast een directe aanpak.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 18-11-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:31

boedjang schreef:

Zoiets bedoelde ik ook (:

Desnoods met de eigenaren van de paarden waarbij je dame in de wei staat? leert ze in ieder geval respect hebben voor hún

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:48

Deze dame heeft het waarschijnlijk niet geleerd, en is haar slechte gedrag ook nooit gecorrigeerd. met grondwerk Parelli of iets dergelijks(door iemand die je daar goed in kan begeleiden) , zou het best snel moeten kunnen, moet ook zeggen dat ik een Hafje kende die daar ook totaal niet van onder de indruk was. Daar heb je even wat anders nodig.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 09:49

Als ik grondwerk met haar doe dan gaat alles perfect en met ander mensen die in de wei komen ok niet maar alleen als de eigenaren van het paard dat bij haar in de wei staat erin komt. Daarom is het voor mij ook een beetje een raadsel

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:55

wat je eventueel ook nog kan proberen is haar ( door iemand anders) een keertje flink laten schrikken.
Dat zou een combi kunnen zijn van een zweep en een flinke brul, maar bijvoorbeeld ook door een flinke brul en een simpel vlaggetje ( als ze daarvan onder de indruk zou kunnen raken) of een plastick zak, maakt niet uit als ze maar onder de indruk raakt en weg vlucht.
Als dat dan nog niet gewerkt blijkt te hebben kan je altijd iemand nog vragen haar een draai om de oren te verkopen

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 09:57

quartel schreef:
wat je eventueel ook nog kan proberen is haar ( door iemand anders) een keertje flink laten schrikken.
Dat zou een combi kunnen zijn van een zweep en een flinke brul, maar bijvoorbeeld ook door een flinke brul en een simpel vlaggetje ( als ze daarvan onder de indruk zou kunnen raken) of een plastick zak, maakt niet uit als ze maar onder de indruk raakt en weg vlucht.
Als dat dan nog niet gewerkt blijkt te hebben kan je altijd iemand nog vragen haar een draai om de oren te verkopen

Sorry hoor maar dit ga ik niet doen. Met geweld kom je toch nergens

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:00

mijn merrie leerde mij dat je soms moet doen wat nodig is.
In de wei krijgen ze soms ook wel eens een flinke lel, maar ieder zijn ding toch?
ik hoop dat je er uit gaat komen op een manier die bij jou past.

succes
Laatst bijgewerkt door quartel op 19-11-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:00

Citaat:

Nou je merrie bereikt er blijkbaar wel wat mee. Misschien kun je hem beter uit de groep halen en met 1 ander paard samen zetten.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:09

Mijn paard staat samen met een ander paard en tusse nde pparden is er niks mis. altijd er gezellig. Maar als de eigenar erbij komt wordt mij merrie boos

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:12

rikkybergy schreef:
Mijn paard staat samen met een ander paard en tusse nde pparden is er niks mis. altijd er gezellig. Maar als de eigenar erbij komt wordt mij merrie boos

Juist daarom het is niet de bedoeling dat andere mensen gevaar lopen als ze hun paard uit de wei willen halen. Paard uit de groep halen los het probleem op en zet hem dan pas terug in de groep. Ik zou er op z'n zachts gezegd niet blij mee zijn als er zo'n paard bij mijn paard in de wei loopt.
Het is jouw paard en jouw verantwoordelijkheid. Als jij weet dat je paard zo op andere mensen reageert moet je dat oplossen en tot dat je het opgelost heb moet je zorgen dat ander geen gevaar lopen.

Wat ik wel raar vindt dat je het niet goed keurt om je paard een tik te geven. Maar onder tussen wordt het nu wel toegelaten wat jouw paard tegen andere doet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:18

Dan lijkt het me heel nuttig als de eigenaar van het andere paard maar eens BOOS wordt op jouw merrie. Er wordt gewoon niet naar mensen getrapt, dat is levensgevaarlijk gedrag en moet zo snel mogelijk gecorrigeerd worden.
En ja, een keer een flinke tik doet wonderen daarvoor en het paard wordt er echt niet slechter van. Liever mijn paard een keer een beheerste tik, dan een eigenaar van een ander paard in het ziekenhuis.
Mijn merrie had heel losse achterpootjes toen ik met haar begon, dat is dus ook het eerste dat ze geleerd heeft van me: er wordt niet gedreigd naar mensen en zeker niet uitgehaald naar mensen. Dat heeft haar een aantal keren een schop onder haar kont opgeleverd, maar het kwartje is gevallen en ze is nu een lief en aanhankelijk paard waar je veilig achterlangs kunt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:20

rikkybergy schreef:
quartel schreef:

Zij gebruikt toch ook geweld. Als ze dit naar een ander paard doet krijgt ze ook een klap terug hoor.

Als ik eigenaar was van het andere paard dan nam ik toch echt een zweep of een paar stenen mee het weiland in. Ik laat mezelf echt niet het ziekenhuis in slaan door het paard van een ander.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:22

Tigra_ schreef:

Hier ben ik het mee eens. En dit is niet gelijk geweld? Één hele goede optater met de zweep en dan weten de meeste paarden het dondersgoed. Het moet wel veilig voor jezelf blijven ;)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 10:24

Ik weet niet of jullie het wel helemaal snappen maar alleen als die man het weiland binnenkomt, gaat ze haar vriendje beschermen. Die man heeft ook mij al een paar keer bedreigt. Toen heb ik zegt dat ik er mee bezig zou maar aangezien ze het alleen maar bij die man doet lijkt mij dat hij iets fout doet. Ik heeft mij echt bedreigt van als zij mij iets aandoet doe ik jou iets aan ed.