Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:01

Mijn Alfa merrie wil altijd haar leiderschap behouden, en ze wil het niet makkelijk gaan af staan aan mij of iemand anders, :Y)
Ik moet haar elke dag laten weten dat ik de baas ben, wanneer ik met haar aan het werk ga of in de omgang,
Elke dag duurt het wel even voor dat zij zich daar bij neerlegt. :o het gaat voornamelijk om het rijden,
Soms denk je ook van hallo je weet toch nu wel dat ik de baas ben en jij niet. :P
Ik vraag mij dus af legt een alfa merrie zich er ook wel een keer bij neer, dat ik de baas ben. of gaat elke alfa merrie altijd
Kijken tot hoe ver ze kunnen gaan , omdat ze elke dag probeert over mijn grenzen heen te gaan,
Met rijden kan ik haar niet altijd overtuigen , dat als ze erges langs heen moet gaan lopen ,dat ze er dan ook langs heen moet gaan van mij,
Ik word dan zelf ook erg onzeker van haar omdat ik dan denk ,ben je er nou echt bang voor. ze schrikt overal van te wel daar geen aanleiding voor is, ze springt dan op zij en gaat dan aan galopperen , als ik rechts wil wil zij links, als ik dan zeg nee ik zeg niet echt nee natuurlijk dan gaat ze hard onder je uit galopperen , dat je toch die kan op gaat die zij wil, :Y)
Er zijn ook genoeg dagen dat ze wel overal gewoon langs heen loopt, en dat ze niet mijn grenzen gaat opzoeken,
Ik snap dat mijn paard er moeite mee heeft om het leiderschap aan mij over te gaan geven ,omdat zij in de kudde ook geen paarden over haar heen laat lopen zij is de baas en blijft de baas denkt zij dan, :=
Ze heeft trouwens nooit last van haar hengstigheid in de omgang gelukkig maar ,en ze wil de hele dag graag aandacht hebben van mij en ze is voor de rest super lief in de omgang, en ze wil altijd met je gaan knuffelen. <3
Dus heb jij een alfa merrie en je weet nog al een aatal dingen die goed kunnen gaan werken bij een alfa merrie meld het dan in dit topic. :D

Baytje1

Re: Alfa Merrie wil altijd haar leiderschap behouden En niet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:26

hoi,

herkenbaar, ik heb er ook eentje :-). NOOIT je onzekerheid laten blijken maar ALTIJD overtuigend rijden en handelen, dan heb je de helft gewonnen! En natuurlijk zullen er altijd momenten blijven dat ze je uitprobeert, maar daar is EN blijft t een Alphamerrie voor...Ik vind t machtig mooi om te zien hoe ze zich gedraagt in de kudde, als een hengst die de boel loopt te regelen. Een heleboel mensen weten niet eens wat een Alphamerrie is en bestempelen dit gedrag als abnormaal. Wij weten beter :-)

gewoon genieten van t sterke karakter en op een natuurlijke manier haar de baas blijven. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:44

Idd, overtuiging, zeker zijn van jezelf :)

En geven en nemen :j werkt bij de mijne heel goed :)
Bijvoorbeeld, oké, jij wil vrijheidsdressuren. Is goed, maar dan gaan we eerst even longeren. Ik merk het dan aan haar, dan gaat ze bij het poetsen al jambettes doen :D
Ik ga dan eerst even serieus werken met haar, iets waarvan ik vind dat het echt moet. Daarna doen we iets wat zij erg leuk vindt (spelen met de grote bal, VD, of gewoon los in de paddock en tuttelen met vrouwtje :D (dat laatste wil niet meer zo, daar is het te koud voor nu) en bij een buitenrit doen we ook wat dressuren tussendoor. Dan doen we een stukje schoudervoor, of schakelen, of een slangenvolte maken. Al vindt ze dressuren helemaal leuk, dus dat is eigenlijk geen compromis.

Maar zo doe ik het, compromissen maken. Dat maakt dat zij bereidwillig is om mee te werken, en dat ze het werk leuk vindt, omdat er altijd iets tegenover staat.
En ja, ik moet haar er regelmatig aan herinneren dat ho écht ho is (dat terwijl ze het prima kan als ze het geluid van bijten in een appel hoort, we opeens een kabouter tegenkomen, ze weet-ik-wat tegenkomt) dat ze niet opeens achterstevoren mag staan, dat eten tijdens het wandelen niet mag, tenzij ik toestemming geef, dat ik niet naar dat o zo lekkere gradveldje gelanceerd wens te worden. Ze blijft proberen, ze is nu eenmaal een dominante merrie. Ze is wat ze is. En ik...... ach, ik ben ook gevallen op haar om wat ze is.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:45

Baybtje1, klopt heel veel mensen weten niet wat een alfa merrie is,
Mijn paard kan ook machtig mooi lopen :~
Die van mij is ook alles de hele dag aan het regelen,
Jij gaat daar eten :') en jij daar ,en jij weer daar := , en ik eet waar ik wil , *D

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 23:19

Yamcha ,

Bedankt voor de informatie, :D
Ik ben soms zelf ook erg onzeker, dus daar heeft het ook wel een deel mee te maken,

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:33

Tja...
Een alfa merrie wil zelfstandig zijn, wil voorop, en niet achterop. Ze is verantwoordelijk, gaat voor je door het vuur, bewaakt je en zorgt dat je niet ergens heengaat wat ze niet vertrouwt. Zo 'hoort' het in de kudde. Een alfa merrie word je dus nooit 'de baas', dat kan niet. Daarmee ontken je haar persoonlijkheid, breek je haar af, maak je haar onzeker en wordt ze ongelukkig.
Ze kan wel je maatje worden, je steun en toeverlaat door dik en dun.
Ik heb er meerdere gehad, heb er nu weer een en het is een soort puzzel, soort sport om met ze om te gaan. Persoonlijk vind ik ze geweldig want als je de klik hebt zijn het wereldpaarden. Als je de klik niet hebt of krijgt kunnen ze levensgevaarlijk en strontvervelend zijn.
Je moet vooral zelf weten wat je wilt, samen met je paard, ernaast staan en niet erboven of wat dan ook. Daarbij ben jij 'in control' maar dan wel vaak op haar manier ;) dus je moet haar goed leren kennen en willen leren kennen. Bij een alfa is het veel meer zo dan bij andere types paarden dat je ze moet willen doorgronden, wie is dat paard, wat vindt ze leuk, wat boeit haar, waar heeft ze behoefte aan.
Dan kom jijzelf pas.
Met een beetje geluk komt dat wat zij leuk vindt overeen met wat jij kunt bieden. En dan ben je een maatje voor haar en zij voor jou.

Inderdaad....ze is wie ze is.... _/-\o_

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:45

Hier meldt zich ook een eigenaar van een alpha merrie. Wat ik vooral lastig vind is het commentaar van omstanders over haar gedrag. Ze is achterbaks, ik kan haar niet de baas, ze is een dominant kreng, etc.etc. De ene dag kan ik lezen en schrijven met haar, de andere dag is ze heel vurig. Ik pas dan ook alles aan op haar, maar uiteindelijk komen we waar ik wil. Idd, samen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:56

@ChevalNoir ik ben dan ook blij dat mijn instructeur haar respecteert.... ze heeft wat hij zegt 'karakter' <<) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 05:26

Zo moet je het ook zien. Haar accepteren zo zij is, met haar willen samenwerken. Nu is de mijne er inmiddels van overtuigd dat ik echt nergens bang voor ben, en ik heb altijd lekkers, dat helpt nogal :D en je moet vriendinnen willen worden samen. En elk verzoek on drievoud schriftelijk indienen :D
Ik ben dol op die truttebol :+:

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:10

Jazzgps, dit werkt goed bij mij met rijden, wanneer ik weer eens linksaf wil en zij rechtsaf: even terug naar de stap, allebei even "afkoelen" en nadenken. Dan na een rondje (of 2) weer oppakken en dan gaat t ineens wel goed. Nadenken is iets wat mijn merrie heel veel doet, soms gaat ze na t rijden echt een half uur achterstevoren in dr stal staan en is ze alleen maar met zichzelf bezig. Tijd voor dat nadenken geven is misschien ook iets waar je wat aan hebt...

Mijn merrie is overigens drachtig; ben ZO benieuwd hoe t zal gaan als het veulen er is. Ze is al zo beschermend...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:34

ik heb ook een alfa merrie,waar je haar ook zet ze is binnen now time de baas.gelukkig staat ze altijd gestald bij me zelf met de rest van de paarden,dus geen last wat andere er van vinden.ik vind het wel mooi om te zien.ik heb met haar nergens last van.denk dat dat al kwam vanaf dat ik haar verzorgde ze was 3jr,niemand durfde bij haar in de stal als ze voer had,ze schopte ze er uit.nou ik ben de stal in gegaan en ze heeft nooit wat gedaan naar mij toe,ook ging ze niet alleen het terrein af bij die mensen.ikheb haar erna gekocht en ik ben zelf verzekerd ik ben met haar alleen buiten gaan rijden eerst wilde ze niet maar ik ben de baas nooit meer problemen gehad.erg fijn paard.zou niet anders willen.denk dat het probleem dus meer bij jou ligt dan bij het paard onzeker is niet goed.succes ts.niet iedereen is geschikt voor een alfa merrie laat dat zeker zijn

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:46

Ik heb er ook zo een. Heerlijk paard, zou niets anders meer willen. Maar het nadeel vind ik inderdaad het onbegrip van andere mensen. Zo zijn er weinig mensen die hun paard bij mijn merrie in de paddock willen zetten want ze is dominant en wil nog wel eens een trap uitdelen...
Instructeurs die ik heb gehad wilden allemaal dat 'karakter er wel eens even uitrijden', erg jammer en niet fijn voor het paard.
Ik sta nu op een nieuwe stal dus even afwachten hoe het hier gaat. Helaas heeft ze op dit moment een nekblessure dus ze mag voorlopig ook nog even geen nieuwe 'vriendjes' maken...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:21

Wat herkenbaar! (Inclusief vervelend commentaar van de omstanders :D ) Door ervaring wijs geworden met ondertussen al alpha nr 2 zeg ik ook: compromissen sluiten en je relatie leuk houden door veel afwisselend werk te doen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:12

Ik heb er met mijn merrie geen last van. Is in elke kudde de alfa, maar bij mij probeerd ze het nooit.
Ik ben altijd erg consequent en zelfverzekerd. Kan lezen en schrijven met haar.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:23

Ik ken ook genoeg mensen die zeggen dat zij een alfa merrie hebben, en daar klopt meestal helemaal niks van, ;)
Er zit namelijk nog al een groot verschil tussen een alfa merrie, of een merrie die erg dominant is .
Ik heb tot nu toe maar weinig echte alfa merries gezien _O- , die dan ook daadwerkelijk een alfa merrie zijn. :D
Mijn merrie berschermd mij ook, als andere paarden naar mij toe komen gaat ze voor mij staan :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:26

Die van mij niet, die is van mening dat ik het maar zelf kan uitzoeken, omdat ik dat best wel kan volgens haar :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:32

jazzgps schreef:
Ik ken ook genoeg mensen die zeggen dat zij een alfa merrie hebben, en daar klopt meestal helemaal niks van, ;)
Er zit namelijk nog al een groot verschil tussen een alfa merrie, of een merrie die erg dominant is .
Ik heb tot nu toe maar weinig echte alfa merries gezien _O- , die dan ook daadwerkelijk een alfa merrie zijn. :D
Mijn merrie berschermd mij ook, als andere paarden naar mij toe komen gaat ze voor mij staan :D .

Geloof me, ik weet echt wel wat een alfa merrie is. :)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:35

Babeth , Waarom voel je dan meteen, aangesproken. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:00

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dan een alfa merrie is volgens de mensne hier in dit topic?
en waarom zouden zij naar mensen toe wel moeilijk doen en tegen hun kuddegenootjes niet?

ik geloof dat ik wel alfa merries ken,maar heb og nooit problemen met ze gehad.
wel met wanna-be alfamerries :P ;)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:27

Het karakter van een alfa merrie, is nerveus gevoelig looplustig eenkennig , ze hebben een sterk karakter ,ze staan hoog in het bloed,
De alfa merrie laat haar geen dingen vertellen die er volgens haar niet kloppen, en laat dan ook duidelijk zien .dat ze er niet mee eens is,
Ze Kunnen slecht tegen de emoties van mensen om zich heen of van hun eigenaar , de alfa merrie raakt daar van gestrest en in de war van en gespannen van , ze zijn snel afgeleid in de omgang en met het rijden,
Ze gaan voor hun eigenaar door het vuur, ze moeten erg wennen aan nieuwe dingen, of aan andere mensen die ze niet kennen,
Een alfa merrie moet je altijd in haar waarde laten *D , ze heeft een goede leider nodig die niet onzeker is .of twijfel achtig is :)* , een alfa merrie wil een eigenaar hebben die zegt zo gebeurd het het en niet anders +:)+ , ze willen heel veel aadacht hebben van hun eigenaar. in de kudde is de alfa merrie altijd de baas, de alfa merrie hoeft maar een keer te gaan dreigen met haar oren plat en de kudde rent weg voor haar, zij bepaalt waar zij eet ,een waar de kudden genoten gaan eten . de alfa merrie moet eerst drinken dan mag de rest van de kudde pas gaan drinken, de alfa merrie houd alles goed in de gaten in haar omgeving, zij ziet altijd eerder de dingen dan dat wij ze zien,

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:17

Zit veel in in wat je zegt maar ...
Citaat:
een alfa merrie wil een eigenaar hebben die zegt zo gebeurd het het en niet anders

het is de manier waarop je het zegt waarvoor zo'n merrie gevoelig is. Dat is heel belangrijk.
En geloof me, met een leven lang in de paarden en met vrijwel altijd merries, eigenwijze merries, want daar hou ik van, weet ik maar al te goed wat een alfa merrie is.

Een alfa merrie in goede handen is niet nerveus, eenkennig of gestresst. Dat is een trots en onafhankelijk dier dat je in haar waarde moet laten. En dan, dan heb je er een wereldpaard aan. Sterker en krachtiger dan menige hengst.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:35

Het hankt er ook vanaf ,welke hengst de vader is van je paard,
Het karakter verander je niet van je paard, je zult je zelf moeten gaan aanpassen :j aan het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:55

Mijn merrie is een alpha merrie, maar in de kudde juist niet nerveus maar stabiel.
Ze weet juist heel duidelijk wat ze wil en geeft duidelijke (geen agressieve) aanwijzingen.
Waar ik haar ook bij zet... zij is gelijk de baas. Zonder geren (alleen als ze echt niet luisteren wil ze er weleens wat achter aan gaan). Maar 1 oor beweging is voldoende om andere op een afstand te houden.

Ook in de omgang is ze braaf, maar weet wel duidelijk wat ze wel en niet wil.
Ze kan heel nukkig worden als ze onjuist behandeld wordt.
Met rijden doet ze goed haar best, kan een ondersteunende tikje van de zweep goed hebben, MITS ze haar best doet en het eigenlijk niet terecht is.... dan kan ze vervelend worden.

Vroeger mochten andere in het land ook niet bij mij komen, maar dat is er nu gelukkig wel uit.
Ik bepaal nu zelf bij wie ik ga staan en welke ik ophaal.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:58

Hoi allemaal.

Ik weet niet of ik een Alfa merrie heb en dat laat ik ook mooi in het midden.
Maar mijn merrie schopt ook erg naar andere mensen. Als die mensen haar "vriendjes" uit de wei halen. Niet naar de staleigenaar maar wel naar wildvreemden. Ook als ik in de buurt ben is er niks aan de hand. Maar ze wil niet dat een onbekende haar de weg wijst of denk die haar te wijzen. Hebben jullie tips voor mij zodat mijn stalgenootjes hun eigen paard wel uit de wei kunnen halen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:16

Alfa of niet schoppen naar anderen, paard of mens accepteer ik nooit hoor!! Gewoon touw mee de wei in en als ze er maar aan denkt te schoppen of dreigt gewoon naar haar toe gooien, ze mag dat gewoon niet doen. Overigens vind ik dat niet zozeer alfa gedrag. Als ze echt zelfstandig is en in evenwicht laat ze dat gewoon toe want ze is slim genoeg om te weten dat die paarden wel weer terug komen.

Een echte alfa hoeft niet achter haar kudde aan die volgen haar als vanzelf. Dat jaag gedrag past veel meer bij een hengst. Een alfa llopt juist weg en neemt zo de rest van de kudde mee.