Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sabzje schreef:Mijn paarden doen het ook. Het gaat op zo'n voorzichtige manier dat ik het zie als knuffelen

vuurneon schreef:Het ligt aan het paard want ie ermee bedoelt
Die van mij is enorm dominant en pakt elke mogelijkheid aan om de macht te grijpen, hij mag absoluut niet zijn neus op mijn schouder leggen zonder toestemming. Want daar begint het spel bij hem al mee... Dus ik laat het sowieso niet toe bij hem.
Maar zijn weidegenoot is een heerlijke volger, die wil gewoon aandacht dan haha dus die gaat zijn gang maar en ik knuffel wel terug!
Landcruiser schreef:@ikke Als je paard aan je schuurt (en jij laat dit toe) , zie hij je als lagere in rang. Heeft hij dus geen respect voor je "personal space". Moet je hem dus leren. Als hij dit weer doet, zet hem een paar passen achteruit en laat hem daar blijven. Doet hij dit belonen. Suc6!
vuurneon schreef:Ikke, ik snap niet wat jij bedoelt?
want elk nadeel heb zijn voordeel
vuurneon schreef:Nee, hij is dominant. En goed opgevoed, met ontzettend duidelijke grenzen en directe consequenties eraan verbonden. Neemt niet weg dat hij het altijd wil proberen, dat wordt direct afgestraft. Want anders zit ik met de consequenties.... Ik wijk niet voor hem. Hij wijkt maar mooi voor mij!
En ja, zijn neus in mijn nek leggen is voor hem een heel duidelijk voorbeeld om je te domineren. Nu weet ik natuurlijk en ik sta het ook zeker niet toe dat hij het bij anderen doet.
Nee hoor, ik aai als ik dat wil. Maar niet omdat hij mijn ruimte opeist.
Nee, als ik niet consequent en streng zou zijn, zou ik niet eens meer de wei in kunnen... Zo simpel is het.
T zit in zijn karakter, maar dat heeft ook zeker voordelen! Ik weet waarmee ik moet werken en kan dat ook ten goede benuttenwant elk nadeel heb zijn voordeel
vuurneon schreef:Dominatie zie ik als een karaktertrek ( als in, in een kudde probeert het dier ook te leiden, precies wat mijn paard ook doet. In elke willekeurige kudde gaat hij direct het gevecht aan want hij zal en moet leiden. Helaas is hij nog niet zijn meerdere tegengekomen... Was voor hem wel goed geweest) met opvoeding kun je het positief ombuigen zodat je er ontzettend veel voordeel uit.

het voelt ook echt goed!
Zolang ze niet bijt en niet te hardhandig doet vind ik het prima. Schuren mag ze ook aan me hoor, maar dan wel zonder hoofdstel!
Dominant is ze verder niet, ze luistert heel goed en doet alleen een beetje nors met uit het land halen, maar daar heb ik geen last van.