Paard legt neus op mn schouder/nek dominantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska15

Paard legt neus op mn schouder/nek dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 16:58

Hallo bokkers

Ik had een vraagje over het gedrag van het paard dat ik bij rijd. Als ik op stal kom begroet hij me altijd met oortjes naar voren en hoofd laag. Als ik dan met bijvoorbeeld de over buren sta te praten legt hij zijn neus op mn schouder of nek en begint dan een beetje te ruiken en vriemeld wat met zijn lip. Als ik met mn gezicht naar hem toe draai doet hij het zelfde en staat dan met zijn ogen dicht te ruiken aan mijn haar. Is dit het natuurlijke gedrag wat paarden onderling ook doen? Of een vorm van dominantie?

Ps, ik hou hem altijd goed in de gaten dat hij niet ineens hap zegt.

CCCCC

Re: Paard legt neus op mn schouder/nek dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:00

Mijne doet dit ook, maar dat is voor hem juist knuffelgedrag. Hij vindt het heerlijko m in mn haar te friemelen, of in mn nek/schouder. Bij hem zit er totaal geen kwaad achter.

LammieH01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:01

Hahaha hoi hoi mijn paard doet dus precies het zelfde en ik zat ook met die vraag kijken wat voor antwoorden jij er op krijgt...

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 17:04

Nee dat gevoel heb ik ook absoluut bij mijn paard! Maar misschien een teken van dominantie? Over het algemeen is hij goed onderdanig bij me, maar omdat hij zijn hoofd hoger plaatst. Geen idee eigenlijk ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:06

De een zal vast zeggen dominantie, paard komt ongevraagd in jouw ruimte en raakt jou aan. In een kudde denk hij wel 3x na voor dat en bij wie hij dat kan doen. Maar als ik kijk naar mijn relatie met mijn eigen paarden, waar de rangen en standen al lang en breed bevestigd zijn, zeg ik dat het affectie is. Twee paarden die gek zijn met elkaar kunnen natuurlijk ook zo staan. (krabbelend op de schoft en in de manen)

Dus ja, in welk plaatje vindt jijzelf dat het past?

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 17:12

Ik rij hem 2x per week vanaf juni, dus nog niet zo lang. Maar beide weten we precies wat we aan elkaar hebben. En ik zie het inderdaad ook als kriebelen op de schoft. Helemaal omdat hij er zo relaxed bij staat met ogen dicht.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:13

Mijn Welshje doet dit ook,friemelt in mijn nek en haar totdat ik kippenvel krijg. Hij heeft nog nooit gebeten,ik vind het wel lief.. <3

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:54

Mijn paarden doen het ook. Het gaat op zo'n voorzichtige manier dat ik het zie als knuffelen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:57

Sabzje schreef:
Mijn paarden doen het ook. Het gaat op zo'n voorzichtige manier dat ik het zie als knuffelen

Idem :j
Ik kniel voor mn shet en hij legt zn koppie op mn schouder/ rug en terwijl ik hem kriebel kriebelt hij voorzichtig mij. Soms probeert hij mn haar los te trekken als ik een elastiek of wrong in heb :+

Ik zie er geen dominantie in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:42

Mijn merrie doet het ook maar bij haar is het grotendeels kroel gedrag. Zo staat ze met d'r neus in je nek te kroelen om vervolgens met d'r voorhoofd tegen je borst aan te leunen. Ze vind het dan heerlijk als jij je armen om haar heen doet en onder d'r manen of achter haar oren kriebeld....

Soms is ze wel eens wat ondeugend en probeert ze daarna je haarelastiekje eruit te trekken. Maar echt niet gemeen bedoeld.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:45

Ik zie het ook al affectie! Ze doet het ook echt niet bij iemand die ze niet kent...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:46

Het ligt aan het paard want ie ermee bedoelt :)

Die van mij is enorm dominant en pakt elke mogelijkheid aan om de macht te grijpen, hij mag absoluut niet zijn neus op mijn schouder leggen zonder toestemming. Want daar begint het spel bij hem al mee... Dus ik laat het sowieso niet toe bij hem.

Maar zijn weidegenoot is een heerlijke volger, die wil gewoon aandacht dan haha dus die gaat zijn gang maar en ik knuffel wel terug! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:52

vuurneon schreef:
Het ligt aan het paard want ie ermee bedoelt :)

Die van mij is enorm dominant en pakt elke mogelijkheid aan om de macht te grijpen, hij mag absoluut niet zijn neus op mijn schouder leggen zonder toestemming. Want daar begint het spel bij hem al mee... Dus ik laat het sowieso niet toe bij hem.

Maar zijn weidegenoot is een heerlijke volger, die wil gewoon aandacht dan haha dus die gaat zijn gang maar en ik knuffel wel terug! :D

Mag ik dat ook lezen als: mijn paard is niet opgevoed?

Na het rijden mag mijn paard aan mij schuren...........

Landcruiser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:47

@ikke Als je paard aan je schuurt (en jij laat dit toe) , zie hij je als lagere in rang. Heeft hij dus geen respect voor je "personal space". Moet je hem dus leren. Als hij dit weer doet, zet hem een paar passen achteruit en laat hem daar blijven. Doet hij dit belonen. Suc6!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:35

Ikke, ik snap niet wat jij bedoelt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:38

Landcruiser schreef:
@ikke Als je paard aan je schuurt (en jij laat dit toe) , zie hij je als lagere in rang. Heeft hij dus geen respect voor je "personal space". Moet je hem dus leren. Als hij dit weer doet, zet hem een paar passen achteruit en laat hem daar blijven. Doet hij dit belonen. Suc6!

WAAROM zou ik dat doen?

vuurneon schreef:
Ikke, ik snap niet wat jij bedoelt?

Paarden zijn niet dominant, ze maken slechts gebruik van de ruimte die je ze biedt. Wanneer jij dus aangeeft waar de grenzen zijn en daarmee het gebied afbakend waarbinnen hij zich straffeloos mag bewegen, heb je geen "dominantie"-issue.
Ik krijg sterk de indruk dat je paard geen duidelijke grenzen gekregen heeft en dat DAT door jou wordt uitgelegd als "dominant gedrag"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:59

Nee, hij is dominant. En goed opgevoed, met ontzettend duidelijke grenzen en directe consequenties eraan verbonden. Neemt niet weg dat hij het altijd wil proberen, dat wordt direct afgestraft. Want anders zit ik met de consequenties.... Ik wijk niet voor hem. Hij wijkt maar mooi voor mij!
En ja, zijn neus in mijn nek leggen is voor hem een heel duidelijk voorbeeld om je te domineren. Nu weet ik natuurlijk en ik sta het ook zeker niet toe dat hij het bij anderen doet.
Nee hoor, ik aai als ik dat wil. Maar niet omdat hij mijn ruimte opeist.

Nee, als ik niet consequent en streng zou zijn, zou ik niet eens meer de wei in kunnen... Zo simpel is het.

T zit in zijn karakter, maar dat heeft ook zeker voordelen! Ik weet waarmee ik moet werken en kan dat ook ten goede benutten :) want elk nadeel heb zijn voordeel :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:03

vuurneon schreef:
Nee, hij is dominant. En goed opgevoed, met ontzettend duidelijke grenzen en directe consequenties eraan verbonden. Neemt niet weg dat hij het altijd wil proberen, dat wordt direct afgestraft. Want anders zit ik met de consequenties.... Ik wijk niet voor hem. Hij wijkt maar mooi voor mij!
En ja, zijn neus in mijn nek leggen is voor hem een heel duidelijk voorbeeld om je te domineren. Nu weet ik natuurlijk en ik sta het ook zeker niet toe dat hij het bij anderen doet.
Nee hoor, ik aai als ik dat wil. Maar niet omdat hij mijn ruimte opeist.

Nee, als ik niet consequent en streng zou zijn, zou ik niet eens meer de wei in kunnen... Zo simpel is het.

T zit in zijn karakter, maar dat heeft ook zeker voordelen! Ik weet waarmee ik moet werken en kan dat ook ten goede benutten :) want elk nadeel heb zijn voordeel :D

Blijft de vraag wat je referentiekader van "dominant" en "goed opgevoed" is.
Het feit dat jij met duidelijke grenzen en directe consequenties je paard "onder de duim" moet houden, geeft te denken over je feitelijke positie t.o.v. een paard; willekeurig welk paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:32

Dominatie zie ik als een karaktertrek ( als in, in een kudde probeert het dier ook te leiden, precies wat mijn paard ook doet. In elke willekeurige kudde gaat hij direct het gevecht aan want hij zal en moet leiden. Helaas is hij nog niet zijn meerdere tegengekomen... Was voor hem wel goed geweest) met opvoeding kun je het positief ombuigen zodat je er ontzettend veel voordeel uit.

Je eigen houding is immers van belang, ik sta ook rustig vol zelfvertrouwen tussen andere paarden. Ik ben bewust van mijn houding en uitstraling. Mijn stalgenoten heb ik daar ook bewust van gemaakt en
daardoor heeft mijn paard ook dondersgoed door dat hij maar moet wijken voor hun!
Houden wij hem onder de duim? Nee, niet nodig, hij corrigeert zichzelf al als het nodig is. Dat wij leiders zijn is vanzelfsprekend. Nee, daar hoef ik geen moeite voor te doen.

Nee, met een flinke dosis zelfkennis en kennis van paarden kom ik bij vreemde paarden ook een heel eind. Ik sta in ieder geval stevig in mijn schoenen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:55

vuurneon schreef:
Dominatie zie ik als een karaktertrek ( als in, in een kudde probeert het dier ook te leiden, precies wat mijn paard ook doet. In elke willekeurige kudde gaat hij direct het gevecht aan want hij zal en moet leiden. Helaas is hij nog niet zijn meerdere tegengekomen... Was voor hem wel goed geweest) met opvoeding kun je het positief ombuigen zodat je er ontzettend veel voordeel uit.

Dit klinkt niet als een echt dominant paard, maar als een bully. Hij gaat maar meteen aan het knokken en als dan iedereen maar opzij gaat is het weer rustig....... Een dominant paard loopt gewoon de groep in en wordt geaccepteerd voor wat hij (of zij) is, daar hoeft geen klap bij te vallen. Jouw paard is geen leider van de kudde, maar op z'n best baas van de kudde/groep bij gebrek aan beter.
Toch vind ik het opvallend dat je kennelijk nog steeds strakke grenzen en directe consequenties moet toepassen en dat hij kennelijk nog steeds "probeert dominant te zijn" over jou.
Ik heb een jonge merrie die in het begin nogal gewend was haar zin te krijgen en dit "afdwong" door losse achterbenen. Die heeft in de eerste maand wat hele duidelijke grenzen gekregen die heel strak werden aangehouden. Nu zijn we 10 maanden verder en is het helemaal niet meer nodig om daar zo strak op te zijn en kunnen we veel soepeler omgaan met de omgangsvormen zonder dat ik me zorgen maak over achterbenen. Maar zij kan zich nog lang niet de dingen permiteren die mijn oude merrie wel mag. Met die oude merrie weten we al jaren exact wat we aan elkaar hebben en die heeft een heleboel privileges gekregen omdat zij daar netjes mee om kan gaan.

Wat betreft die neus in je nek leggen, het is maar net hoe een paard het doet. Als het zacht vragend is, kun je "toestemming" geven om dit contact te maken, als het paard het eisend doet zet je het terug. Ingewikkelder hoef je het niet te zien. ;)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:59

In principe is hert dominantie,, Maar mijn verzorg arabiertje die is vroeger deed, Begroette mij door de hoofd op mn schouder te leggen en te neuzen tegen mn wang,, Echt zow schattig,,

Met hengsten alleen oppassen dat je je niet bespringen,,

verder is er volgens mij niks mis mee,,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:46

Ik kan het lastig uitleggen via internet,

De strakke grenzen zijn allang verdwenen, maar hij mag wel minder dan zijn weidegenoot.
Ik ben alert puur omdat het dieren zijn, zit ik er gebukt tussen let ik zeker op. Loop ik gewoon rondje door het land is mijn verstand op 0.
Een bully is hij nooit geweest in de kudde, hij was een echte leider. Hij kreeg wel respect, hoefde hij niet heel veel voor te doen. Daarom ben ik altijd toch benieuwd geweest wat er zou gebeuren als hij wel zijn gelijke trof.... De gelijke hebben wij gevonden, maar de wei was te klein helaas. Dus ik zal het nooit weten. Hij staat nu prima en het is rustig, dus ik hoef ook niets te veranderen :)
Probeert hij nog te domineren? Ja, zeer zelden. Maar dat wordt hard afgestraft en is het ook klaar en goed.

Het gaat er gewoon heel gemoedelijk aan toe, dat bedoelde ik met vanzelfsprekend. Iedereen voelt zich op zijn/haar gemak :j het voelt ook echt goed!

Nee, de neus mag niet op mijn schouder... Hij drukt dan direct. Dus ik heb het helemaal afgeschaft, zodat hij het ook niet bij anderen doet. Neus mag wel tegen mij aan, zachtjes snuffelen is prima. Maar niet op mij leunen... Ik ben geen hekwerk!

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:39

Wat een reacties:D mijn paard duwd me weleens tegen mijn rug om aandacht dan zet ik hen ook gelijk achteruit. Naar mij toe is hij verder onderdanig. Dus denk ik bij hem dat het lekker knuffelen is

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:45

Mijn pony doet het ook wel eens, puur om te knuffelen óf om het hoofdstel uit te stellen. :') Zolang ze niet bijt en niet te hardhandig doet vind ik het prima. Schuren mag ze ook aan me hoor, maar dan wel zonder hoofdstel! := Dominant is ze verder niet, ze luistert heel goed en doet alleen een beetje nors met uit het land halen, maar daar heb ik geen last van.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:55

Hoi TS, klinkt puur om te knuffelen, Gewoon een knuffelkont. Als het dominantie is, dan worden ze happerig, opdringerig, verschil merk je snel genoeg en dan wordt er wel verwacht dat jij je grenzen aangeeft. En natuurlijk als je het niet prettig vind.
ps Grappig tijdje geleden was in het programma,, politie te paard,, ook een paard, dat dat altijd deed bij zijn verzorger.