Geen respect meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saars

Geen respect meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:12

Hallo iedereen, ik ben echt ten einde raad...

Mijn verzorgpaard staat op een superdeluxe zomerweide. Hij heeft ook al veel meegemaakt en dat heeft allemaal wel wat veranderd aan zijn karakter. Hij is moeilijk te vatten. Hij kan verschrikkelijk lief zijn en heeft er veel plezier in om te rijden, maar hij kan een gigantische rotzak zijn ook...

Hij loopt steeds van me weg als ik in de weide kom. Ik heb alle topics hierover doorlezen en kom heus niet alleen om te werken. Dus, met veel geduld lukt het me wel. Maar nu gaat het me toch een brug te ver.

Eergisteren ging ik gewoon even met hem knuffelen in de weide, meer niet. En hoera, hij bleef staan! Toen ik weg wilde gaan, keek ik nog eens in de voerbak of er niets lekkers voor 'm in zat. Dit bleek niet zo. Ik wilde weggaan, maar meneer kwam aangewandeld. Ik was zo blij... Ik stapte de weide in en toen begon hij te dreigen en boos te kijken. Hij wilde weer gaan weglopen en ik had hem echt nog niet vaak boos naar me zien kijken zonder reden... Ik ging voor de 2,5 m brede ingang staan om hem gerust te stellen dat ik niets zou doen: handen laag, zachtjes tegen hem praten, hand op neushoogte).
Toen legde hij zijn oren plat en galoppeerde weg. Oké, goed. Alleen liep hij mij zomaar omver. Ik viel op mijn rug en kreeg nog een hoef op mijn scheenbeen.
Ik wist mezelf geen houding te geven. Ik heb daar nog een half uur machteloos gezeten en toen heb ik mijn moed bijeengeraapt en terug naar hem toe gestrompeld. Ik kreeg enkel oren plat en dreigen en weg proberen te komen...

Ik kom van ver met hem, in het begin stond hij op je tenen, plette hij je tegen de staldeur, liep hij tegen je. Dit is zoveel verbeterd, we hadden een superleuke tijd samen en we werden een team.

En nu gaat het alleen maar slechter tot dit ultieme dieptepunt...

Wie heeft er een oplossing?...

Anoniem

Re: Geen respect meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:16

Tja toch straffen, en dan niet slaan of wat dan ook, maar een dominante houding aannemen en mocht hij op je af komen, armen breed en naar hem toe stappen. Niet bang zijn dat hij daarna niet meer bij je wilt komen, juist als jij laat zien dat je de baas bent zal hij eerder komen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:18

Joolien schreef:
Tja toch straffen, en dan niet slaan of wat dan ook, maar een dominante houding aannemen en mocht hij op je af komen, armen breed en naar hem toe stappen. Niet bang zijn dat hij daarna niet meer bij je wilt komen, juist als jij laat zien dat je de baas bent zal hij eerder komen.

Wel, ik ben inderdaad bang dat hij de volgende keer al helemaal niet meer wil komen als ik me dominanter opstel. Al heb ik wel de indruk dat hij me ziet als een soortgenoot die hij niet kan uitstaan.
Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:22

Saars schreef:
Joolien schreef:

Wel, ik ben inderdaad bang dat hij de volgende keer al helemaal niet meer wil komen als ik me dominanter opstel. Al heb ik wel de indruk dat hij me ziet als een soortgenoot die hij niet kan uitstaan.
Bedankt voor je reactie!

Doe je ook grondwerk met hem? Ook in het grondwerk moet je soms dominant zijn, maar het ligt puur aan je lichaamshouding. Recht naar het paard toe gaan staan met rechte rug en evt armen ophoog is dominant. Wanneer jij je een kwartslag draait, je hoofd omlaag doet en met de schouder naar het paard toe staat, sta je het paard toe om te komen. Als die verhouding goed is zla het geen probleem moeten zijn.
Klink misschien heel makkelijk :')

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:26

Saars schreef:
Ik stapte de weide in en toen begon hij te dreigen en boos te kijken. Hij wilde weer gaan weglopen en ik had hem echt nog niet vaak boos naar me zien kijken zonder reden... Ik ging voor de 2,5 m brede ingang staan om hem gerust te stellen dat ik niets zou doen: handen laag, zachtjes tegen hem praten, hand op neushoogte).

En hier gaat het volledig mis. Je gaat een paard 'gerust stellen' dat jou op die manier bedreigt. Om te kunnen voorspellen dat hij daarna (letterlijk)over je heen zou lopen, hoef je geen helderziende te zijn. Voorkom dat er ergere ongelukken gebeuren en modder niet zelf door, maar zoek professionele hulp. Die kan je helpen de verhoudingen recht te zetten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:30

No offence maar ik had mijn paard het hele weiland door gevoetbalt, issie nou helemaal bezopen dat ie gaat dreigen als ie geen eten krijgt? Maar goed, das natuurlijk geen advies want zo te horen ben je nog wat onzeker over je leidinggevende rol en dus neemt het paard die rol op zich. Dan is het logisch dat ie jou even op de plek zet.. Pfoe, lastig hoor, terug naar grondwerken en het liefste met hulp. Succes, je bedoelt het duidelijk goed..

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:36

Joolien schreef:
Doe je ook grondwerk met hem? Ook in het grondwerk moet je soms dominant zijn, maar het ligt puur aan je lichaamshouding. Recht naar het paard toe gaan staan met rechte rug en evt armen ophoog is dominant. Wanneer jij je een kwartslag draait, je hoofd omlaag doet en met de schouder naar het paard toe staat, sta je het paard toe om te komen. Als die verhouding goed is zla het geen probleem moeten zijn.
Klink misschien heel makkelijk :')

Ik doe maar af en toe grondwerk met hem, hij vindt het erg saai en is niet geconcentreerd, en ik heb er ook niet veel tijd voor (moet steeds een half uur wandelen tot een piste en moet meneer een klein beetje in conditie houden met twee keer in de week gaan, meer tijd heb ik door school niet...)
Heb je dan concrete oefeningen die zouden kunnen helpen? En andere mensen mogen ook helpen, graag zelfs!

Mijn houding tegenover hem is steeds minder zelfzeker geworden, maar ik heb nu écht rugpijn en dat helpt natuurlijk allemaal niet |(

Sientje schreef:
En hier gaat het volledig mis. Je gaat een paard 'gerust stellen' dat jou op die manier bedreigt. Om te kunnen voorspellen dat hij daarna (letterlijk)over je heen zou lopen, hoef je geen helderziende te zijn. Voorkom dat er ergere ongelukken gebeuren en modder niet zelf door, maar zoek professionele hulp. Die kan je helpen de verhoudingen recht te zetten.

Ik plaats dit topic op bokt omdat ik jammer genoeg het budget en de mogelijkheden niet heb om professionele hulp in te zetten...
Het is ook mijn paardje niet, ik ben "maar de verzorgster." Al betekent hij wel veel voor mij en wil ik hem niet opgeven...
Ik wist mezelf geen andere houding te geven, het was de eerste keer dat hij zich zo gedroeg tegenover mij. Kan je me wat meer helpen met wat ik wel had moeten doen/voortaan moet doen?

Bonita_Bon schreef:
No offence maar ik had mijn paard het hele weiland door gevoetbalt, issie nou helemaal bezopen dat ie gaat dreigen als ie geen eten krijgt? Maar goed, das natuurlijk geen advies want zo te horen ben je nog wat onzeker over je leidinggevende rol en dus neemt het paard die rol op zich. Dan is het logisch dat ie jou even op de plek zet.. Pfoe, lastig hoor, terug naar grondwerken en het liefste met hulp. Succes, je bedoelt het duidelijk goed..

Hij heeft pas sinds deze zomer de kans om 24 op 24 buiten te staan en nu is het enige waar hij nog aan denkt eten, eten en eten. Hij drinkt graag uit plassen langs de weg, om dan subtiel over te gaan op het gras ernaast. (Ben ik wél consequent op.)
Ik hoor graag hoe ik het zelf kan aanpakken (zie hierboven...)

Heel erg bedankt allemaal!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:37

Heb nog niet de andere reacties gelezen, maar wil eerst reageren.

Ai, om te beginnen denk ik dat er een groot probleem binnen jullie onderlinge verhoudingen zijn. Maar ook begrijp ik dat het vrij plots opgekomen is? Is er misschien iets gebeurd wat dit kan verklaren? Een andere paard erbij? Iets gebeurd in het weiland? Heeft hij pijn (in zijn rug misschien?), of voelt hij zich op een of andere manier niet goed?

Kan je veel dingen uitsluiten en komt het voornamelijk neer op een verschuiving in jullie dominantie, dan zal je hard aan het werk moeten. Hoe consequent ben jij? Wees heel duidelijk, kort, snel en streng, beloon waar nodig, maar wees ook niet bang om eens flink op te treden. Het laatste is iets wat ik denk dat wel nodig kan zijn, zeker omdat hij zo over je heen loopt. Maar ik weet niet of het iets is wat je in je eentje kan doen, zeker de eerste stappen niet. Ik kan je aanraden in te gaan lezen in enkele NH-ers. Lees vooral verschillende zodat je de dingen eruit kan halen die je belangrijk vind en nodig hebt. Of je kan kijken of er een in hart en nieren paardenmens in de buurt is die je kan helpen om dit dominantieprobleem op te gaan lossen.

Om te beginnen zou ik niet meer zonder touw in de buurt van jou paard komen. Heel simpel, als hij over jou heen durft te rennen (en niet uit angst lijkt mij). Dan heeft die geen respect voor jou en zal je jezelf eerst moeten beschermen en dan pas weer kunnen werken aan het respect. Let goed op jouw houding, in deze fase mag je best jezelf een stuk groter maken ipv klein, ookal wil hij dan misschien niet zo snel meer komen. Blijf wel geduldig en wordt vooral niet boos, want dat werkt juist niet.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:45

RianneH schreef:
Heb nog niet de andere reacties gelezen, maar wil eerst reageren.

Ai, om te beginnen denk ik dat er een groot probleem binnen jullie onderlinge verhoudingen zijn. Maar ook begrijp ik dat het vrij plots opgekomen is? Is er misschien iets gebeurd wat dit kan verklaren? Een andere paard erbij? Iets gebeurd in het weiland? Heeft hij pijn (in zijn rug misschien?), of voelt hij zich op een of andere manier niet goed?

Kan je veel dingen uitsluiten en komt het voornamelijk neer op een verschuiving in jullie dominantie, dan zal je hard aan het werk moeten. Hoe consequent ben jij? Wees heel duidelijk, kort, snel en streng, beloon waar nodig, maar wees ook niet bang om eens flink op te treden. Het laatste is iets wat ik denk dat wel nodig kan zijn, zeker omdat hij zo over je heen loopt. Maar ik weet niet of het iets is wat je in je eentje kan doen, zeker de eerste stappen niet. Ik kan je aanraden in te gaan lezen in enkele NH-ers. Lees vooral verschillende zodat je de dingen eruit kan halen die je belangrijk vind en nodig hebt. Of je kan kijken of er een in hart en nieren paardenmens in de buurt is die je kan helpen om dit dominantieprobleem op te gaan lossen.

Om te beginnen zou ik niet meer zonder touw in de buurt van jou paard komen. Heel simpel, als hij over jou heen durft te rennen (en niet uit angst lijkt mij). Dan heeft die geen respect voor jou en zal je jezelf eerst moeten beschermen en dan pas weer kunnen werken aan het respect. Let goed op jouw houding, in deze fase mag je best jezelf een stuk groter maken ipv klein, ookal wil hij dan misschien niet zo snel meer komen. Blijf wel geduldig en wordt vooral niet boos, want dat werkt juist niet.

Hij is door een vorige bijrijder niet goed behandeld en heeft die afgeschrikt. Hij weet volgens mij dus nog dat die truc werkt om een mens weg te houden. Dat wil ik eigenlijk doen, maar ik weet dat dat allesbehalve de oplossing zal zijn. Hij voelt zich wel goed, als we aan het rijden zijn heeft hij er duidelijk plezier in, oortjes steeds naar voor en happy rondcrossen op veldjes. Hij heeft door omstandigheden een tijd alleen gestaan en staat nu met een shetlander en twee paarden in de wei naast hem. Dit speelt natuurlijk ook een rol (wegnemen bij hen als ik hem uit de weide haal.)

Ik weet heel goed van mezelf dat ik niet consequent kan zijn met paarden. Ik vergeef veel te snel en ben nu eerder bang en ontgoocheld dan vastbesloten hem op zijn plek te zetten. Ik ben geïnteresseerd in NH, maar hij is zo snel verveeld de laatste tijd... En zeggen dat ik hem deze zomer nog met neckrope kon rijden, het is dus inderdaad vrij plots gekomen, ook al staat hij al sinds maart op de weide.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:49

Beste Saars, ik ben bang dat je zó graag een goede band met hem wil, dat je daardoor een beetje te lief/vriendelijk bent geweest ten op zichte van dit paard, die dit geintrepreteerd heeft als 'dit mens is in ieder geval niet de baas'. Het is natuurlijk logisch dat je blij bent als je paard éindelijk naar je toe komt.... Alleen: eigenlijk zou de verhouding andersom moeten zijn: Hij moet blij zijn dat jij hem in je buurt toelaat ( waarbij hij echt alleen maar op uitnodiging in jouw ruimte mag komen)..

Het verveeld zijn, is daarbij waarschijnlijk ook geen normaal verveeld zijn, maar gewoon disrespect voor jou. Hij verveelt zich niet.. hij heeft gewoon lák aan je vrees ik, en laat dat op deze manier zien. Ook hier weer consequent zijn, aandacht eísen!!

Het is lastig om zo van achter de computer adviezen te geven, omdat dat, nu je paard kennelijk geen moeite heeft met deze toch eeuuhh brutaliteit, toch niet helemaal zonder risico is. Je hebt duidelijk even een ervaren iemand nodig die jou kan ondersteunen. Misschien hier op bokt een oproepje plaatsen met de vraag of iemand je IRL wil helpen ( en het is nu duidelijk dat je financieel niet veel ruimte hebt om dit te betalen, maar misschien wil iemand die bij jou in de beurt woont, je misschien zo wel een paar keer helpen ( aanbieden om in ruil daarvoor een paar keer de stal de toen van de helper kan geen kwaad natuurlijk :D )

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:55

riagr schreef:
Beste Saars, ik ben bang dat je zó graag een goede band met hem wil, dat je daardoor een beetje te lief/vriendelijk bent geweest ten op zichte van dit paard, die dit geintrepreteerd heeft als 'dit mens is in ieder geval niet de baas'. Het is natuurlijk logisch dat je blij bent als je paard éindelijk naar je toe komt.... Alleen: eigenlijk zou de verhouding andersom moeten zijn: Hij moet blij zijn dat jij hem in je buurt toelaat ( waarbij hij echt alleen maar op uitnodiging in jouw ruimte mag komen)..

Het verveeld zijn, is daarbij waarschijnlijk ook geen normaal verveeld zijn, maar gewoon disrespect voor jou. Hij verveelt zich niet.. hij heeft gewoon lák aan je vrees ik, en laat dat op deze manier zien. Ook hier weer consequent zijn, aandacht eísen!!

Het is lastig om zo van achter de computer adviezen te geven, omdat dat, nu je paard kennelijk geen moeite heeft met deze toch eeuuhh brutaliteit, toch niet helemaal zonder risico is. Je hebt duidelijk even een ervaren iemand nodig die jou kan ondersteunen. Misschien hier op bokt een oproepje plaatsen met de vraag of iemand je IRL wil helpen ( en het is nu duidelijk dat je financieel niet veel ruimte hebt om dit te betalen, maar misschien wil iemand die bij jou in de beurt woont, je misschien zo wel een paar keer helpen ( aanbieden om in ruil daarvoor een paar keer de stal de toen van de helper kan geen kwaad natuurlijk :D )

Ja, hij heeft echt de pest aan me... Ik heb zo lang gezocht naar een paardje dat voor mij alleen zou zijn, dat ik hem inderdaad teveel heb verwend... Ik woon in Belgïe, en nog wel op een plek waar paarden robots zijn en niemand denkt zoals ik (vooral sportgericht). Maar ik overweeg het oproepje!

Het rare is dat hij niet altijd zo is. Het is alsof hij, als hij weer eens de rotzak heeft uitgehangen, de volgende keer spijt heeft. Ik heb al keren gehad dat ik toekwam en een hinnik kreeg, waarop hij zich vrolijk liet vangen en hij zo lief was tegenover mij... En de volgende keer dan weer niet. Ik begrijp hem totaal niet meer!

Ik ga zometeen naar hem toe om te grondwerken (stomme winter, zo snel donker!) en post dan hoe het ging. We beginnen met de basis van de basis.
Ondertussen: alle hulp is welkom!

Bedankt iedereen, echt waar!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:00

Weet je: hij is geen rotzak, heeft ook geen spijt. Hij is gewoon paard. Alleen denkt hij nu even dat hij de baas is en behandeld jouw als een willekeurig ander paard, dat onderdanig is aan hem. Kijk maar eens hoe hij met zijn weidegenoten omgaat. dat is waarschijnlijk net zoals met jou. Best vriendelijk, maar ze moeten hem niet in de weg staan, of hem in zijn ogen niet voldoende respectvol behandelen, dan wordt hij boos. ( net zoals hij boos werd op jou om dat hij dacht dat een lager geplaatste het durfde om aan zíjn bak te komen...). Kortom : jouw paard is gewoon paard... geen rotzak, geen schijnheiligerd, geen schuldbewust wezen... Hij neemt alleen maar de plek en de ruimte die hij krijgt ... dat kun je hem niet verwijten.

Ga nog veel meer lezen over leiderschap, dominantie en onderdanigheid, nog meer lezen over normaal kudde gedrag... en verder: zoek hulp zodat JIJ weer de baas kunt zijn, en HIJ zich daar naar mag voegen ( en geloof me: daar voelt hij zich ook veiliger bij en dan worden jullie pas écht een team!)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:05

hoe is de lichamelijke staat van dit paard?

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:06

Mee eens met al het bovenstaande. Haha, nouja, ik had misschien niet met mn paard gevoetbald, maar tja, misschien ook wel, afhankelijk van het paard...

Waar het op neer komt, is dat jij volgens mij denkt dat als je dominant bent, hij jou stom vindt en links laat liggen. Zoals wanneer je de baas zou spelen over een vriend of vriendin.
Maar een paard is een paard, en geen mens. Vrijwel alle paarden vinden het fijn als jij echt helemaal de baas over hen speelt. Het is lekker makkelijk, dan hoeven ze zelf niet zo na te denken en beslissingen te nemen. Maar het is vooral veilig. Als je een goede leider hebt om te volgen, is je overlevingskans groter dan wanneer je zelf alle beslissingen moet nemen.

Maar je paard gaat wel de hele tijd (let op: ALTIJD, hoe lang jullie elkaar ook al kennen) testen of jij nou inderdaad wel zo'n goede leider bent. Als je hem zelf als niet aan kan, hoe moet je hem dan in 's hemelsnaam beschermen tegen een ECHT gevaar? Daarom is het voor een paard fijn als je hem laat zien dat je echt wel de baas kunt spelen over hem. Wat hij ook doet.

En dat hij je altijd uit blijft proberen, is niet omdat hij je niet vertrouwt. Zie het zo: in een paardenkudde hebben ze een paard uitgekozen als leider. Dit is het verstandigste, sterkste paard dat de beste beslissingen neemt. Die garandeert de grootste overlevingskans.
Op een dag krijgt dat paard staar en ziet na een tijdje te weinig om nog goede beslissingen te kunnen nemen. En is dan niet meer de beste leider voor de veiligheid van de kudde. Het leider-paard kan dan niet zeggen:,,Nou, jongens, ik treed af, ik denk niet dat ik nog genoeg zie om goed op jullie te kunnen passen."
De andere paarden kunnen dit alleen maar weten door hem altijd te testen.

Een van de belangrijkste manieren om te kijken wie de baas is, is 'pootje verplaatsen'. Als jij de benen van jouw paard kan verplaatsen, dan ben jij de baas. Kan hij de jouwe verplaatsen, dan is hij beter.
En uit jouw stukje maak ik op dat jouw paard jouw benen al kan verplaatsen door boos te kijken. Lukt 'm dat niet, dan dendert hij wel over je heen.

Mijn adviezen:
1) als je de wei in komt, is het eerste dat je doet je paard zn pootjes verplaatsen. Loop naar m toe, jaag m weg en ben daar tevreden mee. Hou dat een tijdje vol. Neem ook een lekker sappige appel mee en ga die helemaal opeten waar je paard het kan zien en geef m geen kruimel. NIKS. Neem veel tijd om je appel op te eten en geniet er zichtbaar van. (als je allergisch bent voor appels, neem iets dat je paard ook lust, bijvoorbeeld in een lekker knisperend zakje). Neem desnoods een zweep mee de wei in, maar zorg dat je paard op gepast afstand blijft (in jullie geval: een afstand vanaf waar hij je geen pijn kan doen). Als ie erg opdringerig is, zet hem dan in zn achteruit, dat is de meest dominante manier van zijn 'pootjes' verplaatsen, achteruit of zijwaarts.

2) Zoek iemand die je les kan geven in het vaststellen van machtsverhoudingen. Dat is bijna altijd grondwerkles. Meestal zijn het NH-ers, maar mijn dressuur instructrice doet het bijvoorbeeld ook.

Succes!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:09

Was ook meer spreekwoordelijk (ondanks dat het geen spreekwoord is :D ) bedoelde meer dat ik me nooit ondersteboven laat lopen omdat ik voor die tijd al ingrijp, haalt ie dan toch nog uit dan lijkt het wellicht wel meer op voetbal dan paardenfluisteren inderdaad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:10

Ik wil je heel graag helpen met adviezen over grondwerk maar dat vind ik ontzettend moeilijk zo via de pc :')

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:22

Joolien schreef:
Ik wil je heel graag helpen met adviezen over grondwerk maar dat vind ik ontzettend moeilijk zo via de pc :')

Het is niet alleen moeilijk, ik vind het ook gevaarlijk. Mij lijkt het het verstandigst als iemand ter plekke kan zien hoe het paard zich gedraagt, welke signalen TS afgeeft, etc. Nu is 'ie 'alleen' over haar heen gerend, maar er kunnen veel vervelender dingen gebeuren en dat kun je van achter je pc niet inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:24

Sientje schreef:
Joolien schreef:

Het is niet alleen moeilijk, ik vind het ook gevaarlijk. Mij lijkt het het verstandigst als iemand ter plekke kan zien hoe het paard zich gedraagt, welke signalen TS afgeeft, etc. Nu is 'ie 'alleen' over haar heen gerend, maar er kunnen veel vervelender dingen gebeuren en dat kun je van achter je pc niet inschatten.

Idd het is zo moeilijk en luistert zo nauw. Ts woont voor mij een beetje ver :')

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:47

Bij mij zou zo een paard toch echt een schop onder zijn hol krijgen. Is 'ie nou helemaal belazerd. En don't get me wrong, maar een paard wat zo weinig respect heeft voor jouw personal space heeft geen reet met een goede band te maken. Integendeel, hij heeft gewoon schijt aan je.

Laat hem eens even heel snel weten wie de baas is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:56

smurffie schreef:

Don't get me wrong maar wat doet dat er toe? Al loopt ie op 3 benen mag ie nog niet dwars over me heen walsen, toch?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:11

Hoi iedereen! Ik ben best blij vandaag! (Sorry voor het lange verhaal!)
Ik kwam aan in de weide en bedacht dat als ik met grondwerken wil beginnen, meneer toch écht uit zijn geliefde weide moest. Dus zocht ik tussen de tips naar iets wat ik kon proberen in de weide zelf. Ik koos Gineke's tip over de heerlijke appel, omdat ik zeker wist dat meneer appel-liefhebber dit niet zou appreciëren.

Het was een zeer lekkere appel. :') Stond hij daar even boos te kijken toen hij niet dicht mocht komen! Hij heeft mooi niets gekregen! Hij volgde me nadien wel maar durfde niet in mijn personal space! Ben echt blij!
Je had zijn kop moeten zien. Goddelijk, die beteuterde blik :')

Daarna kwam de eigenaar: net vandaag moesten ze terug naar stal met winterweide ernaast, na een hele zomer weide. :\ Ik vroeg of ze meteen op stal moesten, want ik wilde niet dat hij "gestraft" werd met ineens stal, nu het net zo goed was gegaan. Ze mochten nog op de winterweide voor ze op stal werden gezet! *\o/*

Ik werd al weer zenuwachtig: ik was het niet van plan geweest en moest hem nu tóch meenemen. :n Dus ik liep gewoon op hem af en meneer begon alweer, klein sprongetje en enkele meters van me af blijven staan. Heb het genegeerd en ben gewoon weer op hem afgelopen, ik kon hem gewoon meenemen! :)

Ik heb dan van de gelegenheid gebruik gemaakt om tijdens de weg naar huis (is 10 minuutjes wandelen) wat back to basics oefeningen te doen. Stoppen wanneer ik dat wil, enkele pasjes achteruit. Toen kreeg hij wel wat snoepjes, als hij héél braaf was. O:) Maar als hij kleine opdringerige hapjes deed naar mijn hand toe, zei ik steeds dat hij niet mocht met een kleine tik op zijn neus. Deed hij toen niet meer :) Nu, hij was zo mak als een lammetje!

In de winterweide (heeft hij gemist!) meteen weggecrosst. Een uurtje later moesten ze op stal. Ik besloot om te doen alsof alles weer bij het oude was (zo voelde het eigenlijk ook, want in die weide ben ik met hem begonnen) en hij liet zich zomaar vangen en liep (blij!) mee... Ook op stal, blije kop erop, eetjes doen, lief kijken. Wat is hij toch snoezig. :D

Een goed begin, toch?
Volgende keer neem ik hem mee voor grondwerkoefeningen. Iemand suggesties voor goede? :)
Want ik wil zéker jullie advies opvolgen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:28

Bonita_Bon schreef:
smurffie schreef:

Don't get me wrong maar wat doet dat er toe? Al loopt ie op 3 benen mag ie nog niet dwars over me heen walsen, toch?

Omdat het paard wegloopt voor mensen, als hij mensen ziet als pijn omdat hij ergens pijn heeft en ze maar niet naar hem luisteren loopt het uit de hand .Nee hij mag natuurlijk niet door je heen walsen. Maar ik denk eigenlijk dat er wel een groot iets hierachter zit, bijna ieder paard dat structureel wegrent blijkt achteraf iets lichamelijk te mankeren (teminste dat is mijn ervaring)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 00:31

smurffie schreef:
Omdat het paard wegloopt voor mensen, als hij mensen ziet als pijn omdat hij ergens pijn heeft en ze maar niet naar hem luisteren loopt het uit de hand .Nee hij mag natuurlijk niet door je heen walsen. Maar ik denk eigenlijk dat er wel een groot iets hierachter zit, bijna ieder paard dat structureel wegrent blijkt achteraf iets lichamelijk te mankeren (teminste dat is mijn ervaring)

Hmm... Dat zou me verbazen... Ik ben geen expert maar het zou natuurlijk kunnen! Het is natuurlijk niet mijn paard en de eigenaars hierover aanspreken is niet zo gemakkelijk (zijn veel meer gelaten in dit soort zaken!)
Het enige waar ik aan denk is dat hij één keer niet zo goed is bekapt en daardoor niet mee wilde komen, maar toen hij opnieuw is bekapt was dat helemaal over...

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:02

Hoi saars, ik voel me helemaal vereerd dat je mijn tip had uitgekozen! : )
En wat leuk dat t meteen effect had. Wel volhouden, he? Ook als t weer eens even wat minder gaat. Blijf onthouden dat t n paard is, en dat hij heel graag wil dat jij de baas bent.
Dat is de enige reden dat hij je 'uitprobeert', om te kijken of je een goede leider voor m bent. En hij wil heel graag dat je dat bent!

Succes en houd ons op de hoogte!

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 15:12

Gineke schreef:
Hoi saars, ik voel me helemaal vereerd dat je mijn tip had uitgekozen! : )
En wat leuk dat t meteen effect had. Wel volhouden, he? Ook als t weer eens even wat minder gaat. Blijf onthouden dat t n paard is, en dat hij heel graag wil dat jij de baas bent.
Dat is de enige reden dat hij je 'uitprobeert', om te kijken of je een goede leider voor m bent. En hij wil heel graag dat je dat bent!

Succes en houd ons op de hoogte!

Ik vergeet af en toe dat hij een paard is, denk dat hij het met opzet doet en zo. Ik vraag me al mijn hele leven af wat dat nou is, "zelfvertrouwen" :')

Ook al gaat het door de maag, ik had het gevoel dat hij onder de indruk was dat het nou es mijn appel was :D

En nu staat hij op de winterweide en 's nachts binnen, dus als ik 's morgens kom rijden haal ik hem uit stal na zijn ontbijt en ga ik rijden, en dan zet ik hem IN de wei, in plaats van wat ik de hele zomer deed: hem eruit halen :)