Paard plet je , en loopt opzij tijdens opstappen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos111

Paard plet je , en loopt opzij tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:23

Hee, ik heb een heel erg probleem met mijn verzorgpaard. (fries)
Als ik en mijn vriendin naast haar gaan staan in de stal gaat ze op zij lopen en probeert je te pletten tussen de stal en haar (dat is haar al meerdere keren gelukt) Ze heeft me ook een keer naar me gebokt en mijn been geraakt omdat ik achter haar stond.

Ook als je wilt opstijgen gaat ze steeds heen en weer lopen , waardoor we niet meer normaal kunnen opstijgen , als ze merkt dat je naast haar gaat staan gaat ze al lopen en probeert ze je weer te pletten. We hebben alles al geprobeert en nu lukt het meestal door haar ogen te bedekken zodat ze niets ziet en wij snel op kunnen stappen. Als je los op haar stapt loopt ze nog steest opzij. We merken dat ze vooral bang en erg nerveus is en haar adem inhoud. Hoe lossen wij dit probleem op??

Anoniem

Re: Paard plet je , en loopt opzij tijdens opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:29

Beest heeft gewoon geen respect voor je. Pletten in de stal? Paard hoort helemaal niet zo dicht bij je te komen zolang jij daar geen 'toestemming' voor geeft. Hoe cliché het ook klinkt, en ik er nooit echt achtersta, moet je hier toch echt aan grondwerk beginnen _O- Het liefst met een ervaren iemand erbij.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:30

Rustig blijven, even na kijken of je zadel/hoofdstel allemaal goed is. Als die dan weer begint te ''bokken'' en of pletten als je er achter/naast staat. Gewoon is een goeie rotschop verkopen, dat is geen gezond gedrag!
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 06-11-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:32

Onderdaad, geen respect. Als ie je wilt pletten moet je hem heel duidelijk maken dat ie niet in jou ruimte hoort te komen.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:33

Bizzybijtje schreef:
Beest heeft gewoon geen respect voor je. Pletten in de stal? Paard hoort helemaal niet zo dicht bij je te komen zolang jij daar geen 'toestemming' voor geeft. Hoe cliché het ook klinkt, en ik er nooit echt achtersta, moet je hier toch echt aan grondwerk beginnen _O- Het liefst met een ervaren iemand erbij.

Doen we wel ze loopt je zowat om ver, en trekt je soms helemaal mee, ook loopt ze de hele tijd achter je inplaats van naast je.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:33

Het pletten in de stal is idd een gebrek aan respect. Ga grondwerk met haar doen, laat haar merken dat jij de leider/baas bent.

Is ze al lang onder het zadel?
Misschien past het zadel niet of heeft ze rugpijn? Dat zou ik eerst uitsluiten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:35

Dat pletten in de stal moet je direct afstraffen. Een goeie rotschop of even flink knijpen/met een hoevenkrabber prikken.. Dat is echt levensgevaarlijk!

Zoek asjeblieft een ervaren persoon erbij die jullie even kan helpen en jou kan helpen met je paard om te gaan. Zo te lezen ben je niet streng/consequent genoeg en dat moet je echt leren, anders gebeuren er de grootste ongelukken.

Succes! :)

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:37

Oke, ehm succes met de reacties die na mij komen. Die zeggen waarschijnlijk dat je moet stoppen met je verzorgpaard enz... oh haha reacties zijn al geplaatst terwijl ik aan het typen was

Maargoed het lijkt erop dat je verzorgpaard geen respect voor jou of je vriendin heeft en aangezien het een fries is kan dit best gevaarlijk zijn omdat ze zo groot en sterk zijn. Ik weet niet hoe oud je bent, maar probeer iemand te vinden met veel ervaring om je te helpen.

Als je het echt zelf op wil lossen moet je respect eisen, consequent en duidelijk zijn naar je paard toe over wat je wel en niet accepteert. En daarmee bedoel ik neit dat je er op los moet slaan, maar zeker wel duidelijk moet maken wanneer je paard iets doet wat niet kan zoals jou pletten. Wat je nu doet, de ogen bedekken, is geen oplossing en maakt het waarschijnlijk alleen nog maar erger. Het kost misschien veel tijd, maar beter is om gewoon proberen op te stappen, gaat ze lopen corrigeer je haar en zet je haar terug op de plek waar je begon en begin je opnieuw. Dit kan een tijd duren, maar het is wel belangrijk. Vergeet ook vooral niet goed gedrag te belonen!

Er zijn een aantal boeken, artikelen enz geschreven over dit soort problemen, google maar is..

succes!
Laatst bijgewerkt door luf_horses op 06-11-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:38

Ik ben ook geen natural maar ook ik roep nu grondwerken. :+
Meenemen aan de hand, eventueel kettinkje eraan en zweep je in je linkerhand. Leer haar commando's als Stap, Ho en Om.
Gebruik je zweepje om eventueel bij te tikken als ze niet direct wegstapt op je commando en je kan het kettinkje gebruiken als ze niet direcht stil staat op Ho. Bij het commando Om is het belangrijk dat ze nooit maar dan ook nooit tegen jouw hulp terugduwt dus plet. Jij zegt om en duwt licht met je hand tegen haar zij, reageert ze niet geef je een tikje met de zweep, reageert ze nog niet of duwt ze terug dan krijgt ze echt een harde tik. Gaat ze iets om dan beloon je haar, met stem of eventueel een snoepje.

Maar wat ik van je verhaal hoor kan je beter een ervaren iemand dit laten doen want met een onervaren iemand kan je niet consequent genoeg en snel genoeg corrigeren. Dit is in principe zo onder de knie maar dan moet je op het juiste moment corrigeren en de juiste dingen doen.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:43

moppielover schreef:
Het pletten in de stal is idd een gebrek aan respect. Ga grondwerk met haar doen, laat haar merken dat jij de leider/baas bent.

Is ze al lang onder het zadel?
Misschien past het zadel niet of heeft ze rugpijn? Dat zou ik eerst uitsluiten.

Jaa, ze is al 15 jaar maar ze heeft idd wel een beetje scheven rug en lichtrijd niet lekker, voelt scheef aan, ook rent ze soms onder je weg, we weten niet of het zadel past(volgesmij een tweedehandszadel) maar de eigenaar wil geen geld betalen voor een duur zadel. We komen ook maar 1 keer in de week dus dat is ook niet echt nodig.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:48

Ik denk dat je daar al de reden hebt waarom ze zo moeilijk doet met opstappen.
Al zou het zadel passen dan is het voor haar nog niet erg fijn om bereden te worden omdat ze scheef is.

Heb je les van iemand met rijden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:50

Hoelang doen jullie dit paard nu? En heeft ze dit altijd gedaan bij jullie of is het naar verloop van tijd ontstaan?
En wat doet het paard bij de eigenaar? Wordt er naast jullie het paard nog gereden of iets mee gedaan of is het echt maar 1x in de week met jullie?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:51

de eigenaar kan ook zadelmaker laten en een tweedehandszadel van hem kopen als hij deze heeft.

Ook al rij je 1x in de week een passend zadel is ook dan belangrijk ;)

Maar dit is echt levens gevaarlijk!
Hoop dat jullie iets kunnen met de bovenstaande tips van de anderen.

is het gewoon ontstaan doet het paard het bij anderen ook?

Misschien zijn jullie te lief of zo geweest maar kan ook al jaren in het paard zitten

of het heeft inderdaad ergens pijn hebben

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:51

moppielover schreef:
Ik denk dat je daar al de reden hebt waarom ze zo moeilijk doet met opstappen.
Al zou het zadel passen dan is het voor haar nog niet erg fijn om bereden te worden omdat ze scheef is.

Heb je les van iemand met rijden?

Nee, mag niet van de eigenaar. Helaas .

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:52

AL kom je een keer in de maand.. een zadel moet gewoon passen klaar. Als jij uit gaat 1x per week op hoge hakken die 2 maten te klein zijn dan heb je ook liever hakken die WEL passen. Ookal is het maar even.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:52

je schrijft dat het pletten is gelukt, maar je schrijft dit nog dus is het niet écht haar bedoeling om je te pletten hoor... ze heeft gewoon geen zin in dat gedoe en toont haar dominantie.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:54

Misschien is het dan een idee, als er niets tegen gedaan mag worden, om niet meer te rijden. Ja, pech voor jou, maar het paard hoort op de 1e plaats te staan, niet jouw lol.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:55

Tigra_ schreef:
Hoelang doen jullie dit paard nu? En heeft ze dit altijd gedaan bij jullie of is het naar verloop van tijd ontstaan?
En wat doet het paard bij de eigenaar? Wordt er naast jullie het paard nog gereden of iets mee gedaan of is het echt maar 1x in de week met jullie?

We verzorgen haar al 3,5 jaar , daarvoor weten we niet omdat ze toen van een andere eigenaar was, vroeger ging ze soms nog voor de kar maar de laatste steigerde,, de eigenaar heeft het nu te druk en geen interresse meer om nog iets met ze te doen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:57

Ga lekker grondoefeningen met haar doen, langelijnenwerk, wandelen, fietsen. Niet meer rijden, voor pijn mag blijkbaar niets gedaan worden en jij verergert het dan alleen maar als je gaat rijden. Wel jammer, wel beter voor je paard.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:59

sallandval schreef:
je schrijft dat het pletten is gelukt, maar je schrijft dit nog dus is het niet écht haar bedoeling om je te pletten hoor... ze heeft gewoon geen zin in dat gedoe en toont haar dominantie.

Jaa, ze is eigenlijk een best lief paard dat van aandacht houd maar soms heeft ze geen zin en is ze onzeker en word dominant.

We denken dat het zadel wel goed op haar ligt, en rijden trouwens ook vaak zonder zadel dat doet ze goed.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:02

Slofje schreef:
Ga lekker grondoefeningen met haar doen, langelijnenwerk, wandelen, fietsen. Niet meer rijden, voor pijn mag blijkbaar niets gedaan worden en jij verergert het dan alleen maar als je gaat rijden. Wel jammer, wel beter voor je paard.

Jaa, idd we vaak naast haar te lopen en te longeren enzo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:02

Roos111 schreef:
Tigra_ schreef:

We verzorgen haar al 3,5 jaar , daarvoor weten we niet omdat ze toen van een andere eigenaar was, vroeger ging ze soms nog voor de kar maar de laatste steigerde,, de eigenaar heeft het nu te druk en geen interresse meer om nog iets met ze te doen.

Maar ze doet dit dus al 3,5 jaar lang?
Als dat het geval is zul je echt hard aan het werk moeten om er wat aan te veranderen. En dat is vooral veel duidelijkheid en consequent zijn tegenover het paard. 1x in de week is vrij weinig om echt veel vooruitgang te boeken. Als er naast jullie ook niemand bezig is met het paard. Zou fijner zijn om daar toch zeker 3 á 4 x per week tijd aan te besteden maar goed die mogelijkheid is er niet.
Rijden jullie elke week als jullie naar haar toe gaan?
Want ik zou zeggen maak een begin met het grondwerk en zet het rijden op een laag pitje. Als je het paard aan de hand nog niet onder controle hebt is dat niet handig om er op te rijden.
Ook kun je met het grondwerk beginnen aan het opstap probleem. Dit in een iets verder stadium. Maar grondwerk is imo de basis van een goed rijpaard.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:09

Maar ze doet dit dus al 3,5 jaar lang?
Als dat het geval is zul je echt hard aan het werk moeten om er wat aan te veranderen. En dat is vooral veel duidelijkheid en consequent zijn tegenover het paard. 1x in de week is vrij weinig om echt veel vooruitgang te boeken. Als er naast jullie ook niemand bezig is met het paard. Zou fijner zijn om daar toch zeker 3 á 4 x per week tijd aan te besteden maar goed die mogelijkheid is er niet.
Rijden jullie elke week als jullie naar haar toe gaan?
Want ik zou zeggen maak een begin met het grondwerk en zet het rijden op een laag pitje. Als je het paard aan de hand nog niet onder controle hebt is dat niet handig om er op te rijden.
Ook kun je met het grondwerk beginnen aan het opstap probleem. Dit in een iets verder stadium. Maar grondwerk is imo de basis van een goed rijpaard.[/quote]

Nou, het werd alleen steeds erger in die 3,5 jaar.. Er rijden ook nog 2 kinderen van 13 op haar die wel goed kunnen rijden , en soms ook nog een ander meisje die wij niet kennen. We hebben het best druk met school 4 havo en vwo , en kunnen helaas maar 1x in de week naar ze toe.
Ze doet het opzich met rijden wel goed en luister goed en wil graag voor je werken,, hoewel ze in het begin veel haar hoofd gespannen omhoog doet en gespannen loopt is ze later wat meer onspannen en loopt aan de teugel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:12

Spreek je die 2 van 13 jaar weleens?
Anders zou je een kunnen overleggen om allemaal dezelfde aanpak aan te houden anders is het te verwarrend voor het paard.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:14

Roos111 schreef:
Slofje schreef:

Jaa, idd we vaak naast haar te lopen en te longeren enzo.

Tja, grondwerk.....
Het wordt hier zo vaak genoemd dat je haast denkt dat het de remedie is voor alle problemen. En voor een heel groot gedeelte is het ook zo. Maar grondwerk is niet alles wat je doet als je niet op je paard zit. De bedoeling van grondwerk is, dat het paard jou als leider gaat zien. Dus jij zegt: nu gaan we dit doen en de bedoeling is dat jouw paard dat gaat doen. En dat leer je hem door hem uitgebreid te belonen.
Bv: je laat hem achteruit lopen, hij doet dat en je prijst hem de hemel in, al of niet met snoepjes. Zo leert je paard te doen wat je zegt en langzaam maar zeker krijgt hij meer vertrouwen in jou. In eerste instantie zul je moeten voorkomen dat hij je gaat pletten, dus zorg ervoor dat je niet tussen je paard en een muur staat. Als hij vertrouwen in jou leiderschap heeft, zal hij ook niet meer proberen je te pletten.