Een hele tijd geleden ben ik hier kort actief geweest om mee te kletsen over mijn paardrijlessen en verzorgpaardje, daarna heb ik heel lang dagelijks stilletjes meegelezen.

Inmiddels heb ik sinds twee weken mijn eerste eigen paardje, helemaal geweldig natuurlijk! Maar ik loop tegen een probleempje aan wat ik hier toch wel graag zou willen delen, in de hoop een paar goede tips te krijgen.

Ik heb een 11 jarige draver, echt een ontzettend lief dier. Hij rijdt heerlijk, is onder het zadel heel erg makkelijk en koel in het hoofd en dat was precies wat ik zocht, dus dat zit helemaal goed.
De enige problemen kom ik tegen bij het in en uit de wei zetten. Ik heb al een hoop topics gelezen van mensen die ook een paard hebben die zonder enig respect de weide in spurt zodra je het hek nadert, dus daar heb ik al heel veel tips uit kunnen halen zoals hem eerst omdraaien bij binnenkomst, snoepje geven en vooral niet loslaten als hij toch wil gaan.
Maar bij het eruit halen loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan waarover ik niets heb kunnen vinden.
Hij staat namelijk in een kudde van 14 paarden op een heel groot weiland. Als ik 's avonds aankom staan ze vrijwel altijd helemaal achteraan. Hij laat zich makkelijk pakken en loopt braaf achter mij aan naar het hek, maar als we daar dan bijna zijn komt de complete kudde in volle galop onze kant op stormen en daar beginnen de problemen.
Mijn paard raakt helemaal in de stress en ik ben er niet uit of het angst is of simpelweg de "zin" om mee te willen rennen. Hij probeert zich niet los te trekken, maar gaat als een gek om mij heen staan springen en galopperen en ik krijg hem niet meer rustig. Niet door rustig "hooo" te zeggen en hem gerust te stellen, niet door kwaad "ho" te schreeuwen en een ruk aan het halstertouw te geven, sterker nog, door alles wat ik probeer lijkt hij alleen nog maar wilder te worden.
En nu moet ik iets heel fouts toegeven; beide keren dat het nu gebeurd is heb ik hem uiteindelijk los moeten laten omdat ik het gevaarlijk vond worden...
Ik besef heel goed dat ik het daarmee alleen maar moeilijker maak voor de volgende keer!Zodra hij los is schiet hij er in volle galop vandoor naar de rest van de kudde. De kudde staat dan inmiddels op een vast plekje vooraan in de weide weer helemaal rustig te grazen. Ik kan mijn paard dan weer probleemloos pakken en meenemen, maar het is natuurlijk absoluut niet de bedoeling dat dit altijd zo gaat als de kudde voorbij dendert!
Ik heb hele goede begeleiding op de stal waar ik sta, maar het vervelende is dat zij de komende paar dagen niet aanwezig kan zijn op de momenten dat ik er kan zijn en ik zit me nu enorm veel zorgen te maken over hoe ik dat vanavond en in het weekend nou moet gaan oplossen.
Ik hoop heel erg dat iemand dit herkent en/of bruikbare tips heeft.

Groetjes,
Floortje
Edit: titel aangepast

langs ons heen denderde... en dat voor een toen nog vijf jarige!

.
Toen heb ik hem gewoon gepakt en meegenomen. Ik kan mezelf wel wurgen dat ik zo laf was om hem los te laten voordat er wat gebeurde, maar aan de andere kant was dat misschien een betere oplossing dan hem eerst in paniek te laten raken en daarna pas te laten schieten...