Krijg pony NIET uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annesterre

Krijg pony NIET uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:18

Ik heb sinds 2 jaar en hele liever merrie , haar naam is Lady en ze is nu 7 .
Ze is in alles heel lief op een ding na ... Zich laten vangen !

Als ik de wei in kom met eten komt ze meestal naar me toe maar zodra ik dichtbij ben dan staat ze op een halve meter afstand en draait zich om en rent dan heel hard weg .
Ik heb laatst ook weer anderhalf uur geprobeert haar te vangen maar zonder resultaat ...
ik heb nu zo ongeveer alles geprobeerd maar ze vertikt het gewoon zich te laten vangen !

dit heb ik al geprobeerd ;
hurken
wat lekkers geven
halster omlaten
join-up helaas was dit niet zo'n succes met haar geren bracht ze de hele kudde op hol
naar haar toe lopen iets lekkers geven en weer weg gaan
en ga zo maar door ...

in de zomer is dit natuurlijk vervelend maar als ik anderhalf uur achter haar aan moet in de winter :brr:
Laatst bijgewerkt door annesterre op 29-10-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:23

xannex123 schreef:
Ik heb laatst ook weer anderhalf uur geprobeert haar te vangen maar zonder resultaat ...

En heb ze dus gekregen wat ze wou, ze hoefde de wei niet uit ;) Daar ligt het grootste probleem denk ik al.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:25

Millanka schreef:
xannex123 schreef:

En heb ze dus gekregen wat ze wou, ze hoefde de wei niet uit ;) Daar ligt het grootste probleem denk ik al.

dat was 1 keer want toen had ik gwn geen tijd meer maar verder gebeurt dat nooit

Bellissima_

Re: Krijg pony NIET uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:07

Ponylief in een kleinere wei zetten. Zodra ze zichd an laat vangen mag ze weer op groot. Deed ik bij mijn paardlief ook.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:18

Waneer ze van poetsen en kriebelen houdt, ga dan eens de wei in zonder halster maar met borstel en ga met een appel voor jezelf op de grond zitten, ze komt op een gegeven moment toch wel kijken wat jij daar op de grond aan het doen bent geef haar dan een stukje appel kriebel haar wat waneer ze bij je blijft staan sta dan rustig op en doe haar dan lekker borstelen. Doe dit een aantal dagen zonder haar uit de wei te nemen.
Waneer ze al wat rustiger in de wei is, ga dan met je halster de wei in en doe haar met het halster i.p.v. de borstel wat kriebelen. Dit doe je zonder haar het halster om te doen.
Na een week kun je het halster om doen, laat haar even ermee rondlopen in de wei en haal het dan eraf.
Herhaal dit een aantal dagen en dan pas Lady een keer mee uit de wei nemen.

En ga niet altijd de wei in om haar mee te nemen maar ook eens om te kriebelen en een appeltje te geven.

Deze aanpak heeft mij goed geholpen met een paard.
veel succes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:21

Wat ga je doen als je haar uit de wei haalt? Want misschien helpt het ook als je haar eens uit de wei haalt, op stal zet, biks geeft (of wat fruit ofzo) en haar daarna weer terug zet? Ze moet de link krijgen uit de wei gaan = leuk want eten :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:31

In elk geval moet je nooit opgeven. Paardlief moet weten dat jij toch wel doorgaat en ze wordt er (hopelijk) vanzelf zat van. Duurt even maar uiteindelijk zal ze wel beseffen dat het toch niet uitmaakt hoe lang ze blijft weglopen, jij blijft toch net zo lang achter haar aanzitten tot je haar hebt. En dan komt ze sneller naar je toe. (in elk geval ging het wel zo met mijn pony) :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:34

ja indd de aanhouder wint! (jij dus)

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:34

Magrathea schreef:
Wat ga je doen als je haar uit de wei haalt? Want misschien helpt het ook als je haar eens uit de wei haalt, op stal zet, biks geeft (of wat fruit ofzo) en haar daarna weer terug zet? Ze moet de link krijgen uit de wei gaan = leuk want eten :)

Ja , dat doe ik al regelmatig :)

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:35

Ik ga het proberen , bedankt voor de tips allemaal <3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:41

Zo'n pony heb ik ook gehad; een shet die bij mij kwam maar zich echt niet liet vangen.
Na een paar weken aanmodderen was ik het zat. Mijn pony's sluit ik nooit zomaar op stal op (grote schuilstal) maar heb hem toen een weekje op stal gehouden. Paar x per dag kwam ik dan hem 'wat lekkers' geven en wandelen, fietsen, longeren. Na paar dagen heb ik aan de stal een klein stukje wei afgezet met wel 5 draden onder elkaar met flink stroom (hij rende niet alleen voor me weg, maar ging dan vaak ook door of onder 't draad) en kwam ik hem nog steeds lekkers brengen.

Na 1,5 week hem weer gewoon in de wei gegooid mét halster om én een stuk touw aan het halster (30 cm. oid, genoeg om vast te kunnen pakken).
Daarna was het zo over.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:33

Millanka schreef:
xannex123 schreef:

Nouja als je echt ten einde raad bent.. en anderhalf uur is lang hea !
Dan zou ik het ook op hebben gegeven.. ik zou niet weten wat te doen na anderhalf uur..
Hoe zou jij dit hebben aangepakt dan ? :P

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:35

Btw misschien vrijheidsdressuur?

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:42

_Kaira_ schreef:
Btw misschien vrijheidsdressuur?

dat doe ik niet met haar omdat ik haar waarschijnlijk nog zal verkopen als ik er te groot voor ben ;( en het daarom niet zo handig vind

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:47

xannex123 schreef:

En heb ze dus gekregen wat ze wou, ze hoefde de wei niet uit ;) Daar ligt het grootste probleem denk ik al.[/quote]
dat was 1 keer want toen had ik gwn geen tijd meer maar verder gebeurt dat nooit[/quote]

Met andere woorden...je krijgt haat dus wel te pakken!

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:52

optijd uit bed :')

ik denk dat de tip van joy2010 heel goed is en zeker zal werkem :j

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:59

aerdenhout1 schreef:
xannex123 schreef:

dat was 1 keer want toen had ik gwn geen tijd meer maar verder gebeurt dat nooit[/quote]

Met andere woorden...je krijgt haat dus wel te pakken![/quote]
Ja , maar dat pas na een uur erachter aan ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:28

Hou dat even een week of 2 vol en de lol is er van af bij de pony!

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:49

Volgens mij is het een idee om (zodra je haar te pakken hebt) te gaan werken aan jullie relatie. Het is de bedoeling dat je paardje graag bij je wil zijn. Dus nu is er iets niet goed. Maak tijd voor je paard om eens een keertje niet te rijden, maar alleen poetsen en wat lekkers, of uit de wei samen met haar een half uurtje aan het halstertouw laten grazen op een lekker stukje gras in de buurt. Of alleen wat grondwerk doen. Zodat ze weet dat het niet altijd afzien (hard werken) wordt als ze uit de wei wordt gehaald. Het moet leuk worden voor haar om bij jou te zijn.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:58

Wat heel erg goed werkt is de pony opjaagen. Klinkt misschien gek maar dan gegarandeerd dat je na een paar keer je pony steeds gewoon kunt vangen. Zorg wel dat de wei niet te groot is anders werkt het niet. Je moet namelijk in staat zijn de pony niet stil te laten staan.

Je komt de wei in met longeerzweep (kan evt ook met halstertouw), probeert haar te pakken. Rent ze weg, zorg je dan je haar laat rennen. Hoeft niet keihard, maar zodanig dat ze niet gaat stappen. Zo ga je even door en vervolgens probeer je dr nog een keer te pakken. Vaak lukt het dan al, maar rent ze dan weer weg, jaag je dr weer op. Dit net zo lang tot je dr hebt. Werkt prima en na een paar dagen laat ze zich gelijk vangen!

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:12

Ik heb ook ooit een pony gehad die zich ook niet liet vangen..ik kreeg toen de tip om gewoon achter haar aan te blijven lopen en helemaal geen aandacht te geven(geen naam zeggen o.i.d)en ik kan je vertellen dat ze dit na een tijdje niet leuk meer vond en toen kom ik haar gewoon pakken..en dan natuurlijk goed belonen..het kost wat tijd maargoed dat moet je er voor overhebben dan..

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:23

eefjuh20 schreef:
Ik heb ook ooit een pony gehad die zich ook niet liet vangen..ik kreeg toen de tip om gewoon achter haar aan te blijven lopen en helemaal geen aandacht te geven(geen naam zeggen o.i.d)en ik kan je vertellen dat ze dit na een tijdje niet leuk meer vond en toen kom ik haar gewoon pakken..en dan natuurlijk goed belonen..het kost wat tijd maargoed dat moet je er voor overhebben dan..

Dat heb ik ook eens ergens gelezen als tip, gelukkig heb ik er haast nooit last van.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:48

Finnean schreef:
Volgens mij is het een idee om (zodra je haar te pakken hebt) te gaan werken aan jullie relatie. Het is de bedoeling dat je paardje graag bij je wil zijn. Dus nu is er iets niet goed. Maak tijd voor je paard om eens een keertje niet te rijden, maar alleen poetsen en wat lekkers, of uit de wei samen met haar een half uurtje aan het halstertouw laten grazen op een lekker stukje gras in de buurt. Of alleen wat grondwerk doen. Zodat ze weet dat het niet altijd afzien (hard werken) wordt als ze uit de wei wordt gehaald. Het moet leuk worden voor haar om bij jou te zijn.

bedankt voor de tip maar dit doe ik al regelmatig :D

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:49

JessicaD88 schreef:
Wat heel erg goed werkt is de pony opjaagen. Klinkt misschien gek maar dan gegarandeerd dat je na een paar keer je pony steeds gewoon kunt vangen. Zorg wel dat de wei niet te groot is anders werkt het niet. Je moet namelijk in staat zijn de pony niet stil te laten staan.

Je komt de wei in met longeerzweep (kan evt ook met halstertouw), probeert haar te pakken. Rent ze weg, zorg je dan je haar laat rennen. Hoeft niet keihard, maar zodanig dat ze niet gaat stappen. Zo ga je even door en vervolgens probeer je dr nog een keer te pakken. Vaak lukt het dan al, maar rent ze dan weer weg, jaag je dr weer op. Dit net zo lang tot je dr hebt. Werkt prima en na een paar dagen laat ze zich gelijk vangen!

ik weet niet of je mijn hele bericht hebt gelezen maar dit valt bij mij onder (soort van) join-up in de wei ;)

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:50

eefjuh20 schreef:

ik heb het er zeker voor over maar heb het al geprobeerd en helaas werkte dit ook niet ;(