Paard wil niet van de trailer af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Paard wil niet van de trailer af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:10

ik ken ze allemaal en heb er zelf ook 2 gehad die niet graag de trailer op gingen. Met wat geduld en de juiste hulpmiddelen kreeg ik het altijd opgelost. Maar wat ik nu meemaak is nieuw voor me!

De trailer op gaat opzich prima. Het kost een beetje geduld, maar binnen 3 minuten staat hij erop. Niks aan de hand dus.

Maar dan moet Hij er ook weer af. En dat durft hij niet. Hij rende er de tweede keer dat ik hem meenam heel hard af, deed zijn hoofd omhoog en stootte dat heel hard tegen de rand van de trailer. Een lelijke wond als gevolg. De rand van de trailer heb ik inmiddels zachter gemaakt zodat hij er zich er in ieder geval niet meer aan kan beschadigen. Maar hij durft er echt niet meer af.

Dus daar sta je dan!

Nu doe ik het als volgt. Mijn helper gaat bij hem staan en ik roep hem van achteren. Hij probeert dan te draaien en mijn helper houd dat tegen. Die geeft hem ook wat lichte druk op zijn borst en zegt terug (zo heeft hij geleerd achteruit te lopen aan de hand). Ik blijf hem roepen van achter en uiteindelijk wil hij zo graag naar me toe dat hij zijn angst overwint. Dan stormt hij met zijn kop omhoog de trailer af, stoot zijn hoofd en stopt als hij met beide voeten precies van de klep af is. daarna is hij weer helemaal rustig en zou hij er zo weer oplopen.

Hoe leg je een paard uit dat hij rustig met zijn hoofd omlaag veel minder gevaar loopt dan wat hij nu doet!

Wie heeft er tips voor hem en mij?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:16

Een lastige! Ik zou in ieder geval niet gaan voor de hele trailer, maar voor telkens 1 stapje, en dan weer voorwaarts vragen. Je begint buiten de trailer. Dan kun je het achteruit lopen oefenen in combinatie met de trailer, zonder dat het hoofd gestoten kan worden. Dus 2 benen op de klep, en dan achterwaarts vragen. Dan 2 benen iets verder op de klep, en achterwaarts vragen.

Zo ga je stapje voor stapje tot je op die manier helemaal de trailer op, en dus ook weer af komt. Probeer er vooral aandacht aan te schenken dat het deel buiten al in volle rust plaats vind, liefst met het hoofd van het paard laag. Daarna is een heel belangrijk punt als de voorbenen in de trailer staan, het punt waarop het hoofd voor de eerste keer de bovenkant weer kan raken. Veel rust, en hoofd van je paard constant laag vragen. In die positie kan het paard ook niet gaan stressen, en zal het dus gemakkelijker rustig de trailer af komen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:17

Leer hem met zn hoofd omlaag te komen dmv een snoepje en hou dat snoepje dan voor zn neus (laag uiteraard) als je hem een pasje achteruit laat lopen, dit oefen je eerst buiten de trailer.
Daarna niet helemaal laden maar tot bovenaan de klep en dan weer achteruit met dat snoepje voor zijn hoofd laag. Gaat dat goed dan ga je de volgende keer stapje verder en weer achteruit en dat net zo lang volhouden tot hij rustig en relaxed blijft. Je moet dus langzaam opbouwen. Laat ook vooral het touw lang en ga er niet aan rommelen als hij achteruit komt want dan gaat juist zn hoofd omhoog....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:18

Je zou hem eerst kunnen leren dat het niet eng is om achteruit ergens vanaf/overheen te stappen. Wellicht dat dan de rest ook beter gaat. Ik had een ruin die niet achteruit durfde, hij stond letterlijk te trillen op zijn benen, had mij (aan de voorzijde) bijna geplet en na een uur hebben we hem er letterlijk uit getrokken.

Ik ben met gaan oefenen met een balkje waar hij achteruit overheen moest stappen. Dat heeft een tijdje geduurd, maar toen dat goed ging heb ik ook geen problemen meer met een trailer gehad.

Het balkje werkt een beetje als een afstapje, want ze zien/voelen niet wat achter dat balkje is en het voelt als een afstapje. Daarna zou je wellicht met een stoeprand oid kunnen oefenen.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 17-10-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:20

Ik ga mee met bovenstaande tips. Parkeer daarbij je trailer in een bak oid, dan heb je minder kans op uitglijden / beschadigingen als je paard rare fratsen uithaalt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:24

Mijn paard stormde ook de trailer uit, stootte haar hersenpan en wilde vervolgens ook de trailer niet meer in. Het oefenen om er weer in te gaan was geen punt. Haar daarna geleerd met een emmertje muesli voor de neus dat ze stapje voor stapje achteruit moet met het commando laag, zodat ze haar hoofd naar beneden doet. Dit gaat redelijk nu. En blijven oefenen.

Zwetsloot

Re: Paard wil niet van de trailer af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:29

Oefen met je paard met laden, stapje op de klep even halt houden op de klep en weer terug, 2 stapjes op de klep, halt houden en weer terug, 3 stapjes op de klep halt houden en weer terug, zo steeds een stukje verder de trailer in (en steeds weer helemaal terug) Als je dit een paar keer op deze manier oefent, leren ze gecontroleerd de trailer uit lopen en weten ze precies wat er komen gaat en zijn ze veel minder (meestal helemaal niet) meer bang.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:33

Ik sluit mij aan bij alle goede tips, enige wat ik nog heb toe te voegen, wat ook wel wil helpen, is om
zijn staart tussen zijn billen te duwen.

Een paard bij mij op werk wil er ook nog wel eens uit rennen maar die doet dat júist als er iemand voor hem staat.
Daarnaast duwen wij dan zijn staart tussen zijn billen als hij te snel naar buiten komt.
Dat houdt hem op dat moment tegen en de keren daarna doet ie weer rustig.

Bij mijn eigen paard merkte ik verschil tussen de trailers.
De eerste trailer lag de klep plat van op de grond, daar liep ie rustig vanaf.
De tweede trailer lag de klep niet plat van op de grond, hij had daar een afstapje
daar liep ie een stuk harder op achteruit. Vond duidelijk dat afstapje eng.

Succes iig!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:36

staart tussen zn billen duwen als hij vlug achteruit komt is voor jouzelf niet zo veilig, kijk daarmee wel uit!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:47

ik ken het heb er een gebroken rib aan over gehouden, werd zo hard tegen de borst stang aan getrokken!
uit eindelijk heb ik iemand voor in de trailer gezet die hem kende, ik zelf ging schuin erachter legde mijn hand op zijn kont en gaf een lichte druk zodra hij te snel of te zenuwachtig werd en de persoon voorin gaf lichte druk aan het halster...en heel veel lieve woordjes zo leerde hij vertrouwen op wat ik aan gaf, zo van ja nu kan een van je benen een stukje verder naar achter, ik heb hier drie dagen over gedaan heb nu een van de rustigste die de trailer uitloopt al vind ie het nog steeds wel spannend!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:48

Uhm ja de tip van heen en terug heb ik al toegepast. het enigste probleem is, zodra hij over de grens komt van hoofd in de trailer loopt hij het laatste stukje redelijk door. Dat is lastig af te breken. Als ik dat afbreek denk ik dat hij stresst en zijn kop omhoog doet en eraf denderd.

Commando hoofd laag vind ik wel een hele goeie. Zal ik eens kijken of ik dat kan aanleren.
Stoeprand ed ook goeie. Ik ga een stoeprand zoeken/maken.

Hand op zijn kont ed vind ik zelf nogal eng, maar kan het wellicht proberen.

Ook nog tips voor het achterwaarts krijge? Hij wil niet gaan lopen eigenlijk en als hij gaat stormt ze er onbeheersbaar af. Dus hoe kan ik hem beheersbaar terug laten lopen? Het in gang zetten zonder de storm te veroorzaken?

Meer bruikbare tips? Of verhalen van mensen met hetzelfde probleem en hun oplossing?
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 17-10-11 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:50

ik zou een andere trailer kopen waar je dus achter er op loopt en voor er gewoon af kunt lopen iforwilliam(of zo iets heet dat merk)die heeft zo'n fijne trailers

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:51

Ja keona betaal jij hem? Sorry hoor maar dat is nogal makkelijk gedacht natuurlijk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:02

uhm nee geen dingen doen die je zelf eng vind, dit breng over op je paard en daar heeft hij dan ook weinig aan, ja het gedrag verbreken op het moment dat hij in de versnelling gaat zal je moeten doen voor hij dus over die grens is,dus zorg voor heel veel rust en dit kan prima met lekkers als hij daar dan nog oog voor heeft, de mijne kon je alles voorhouden maar eten ho maar....maar die van mij flipte al als de klep open ging soms op stang zitten, zo graag wilde hij eruit maar erop was echt geen probleem met lang touwtje ging prima. o ja misschien wat stro op de klep wil bij sommige ook wel helpen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:36

Leonie, je moet ook niet beginnen met achteruit trainen als hij al helemaal in de trailer staat, begin vóór de trailer en dan een stap terug, dan 1 stap op de klep en dan weer terug. Dan 2 stappen en weer terug. Dus niet eerst helemaal de trailer in, hij moet het eerst leren en dan pas de trailer in. Je zult zien dat het dan veel beter gaat.

Stro op de klep maakt vaak alleen maar de klep gladder en als hij dan achteruit komt stuiven ligt hij ook nog eens op zn kont.....

Inderdaad is een andere trailer lopen ook een optie maar niet de oplossing. Gewoon trainen net zoals je alle andere dingen bij je paard ook traint en lukt het je niet zelf zoek dan hulp want er is niks zo vervelend als je paard niet mee wil de trailer op.
Laatst bijgewerkt door cissy op 17-10-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:39

Mocht het paard voor je uit de trailer in willen: doe dan de stang dicht zodat je paard de trailer niet in KAN. Verder is het inderdaad echt controle krijgen over iedere stap. Dat begint op de klep. Pas als daar 100% controle is, moet je het een stapje verder willen zetten, de trailer in.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:43

wij hebben er ook zoeen.
Een stevige zware fell pony ook nog is.
Madam loopt zo de trailer op niks aan de hand maar gaat met geen mogelijk heid achteruit.
wij hebben alles geprobeerd, longeerlijnen, duwen trekken lokken belonen noem maar op.
Helaas blijft opdraaien toch echt de enigste optie dus ik volg dit even

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:44

Ietjelover heb je de optie 1 stapje vooruit dan 1 achteruit al geprobeerd?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:56

ja ook al zodra de pony ook maar 1 stapje op de klep staat is achterwaards geen mogelijkheid meer

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:03

Leer je paard met z'n neus vrijwel over de grond achteruitlopen,
Bouw dat uit vanaf de klep, eerst 2 pasjes op de klep, neus naar de grond en achteruit

Een paard met z'n hoofd laag maakt een stofje aan dat kalmerend werkt.
Wel een lastig probleem hoor! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:09

Toch helpt het vaak om de klep te bedekken of stabieler te maken, veel paarden hebben angst voor de klep. Stro maakt het niet gladder zolang je het er niet te dik op legt.

Heb je wel eens geprobeerd om hem achteruit erop te zetten en hem er dan voorwaarts weer op te zetten? Hier voorafgaand is een goede basis van nh belangrijk omdat het paard op jou moet vertrouwen. Maar als hij er voorwaarts af kan, kan hij het zien en krijgt hij vertrouwen met de trailer.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:03

@ siccy nee dat snap ik, maar op de klep doet ze deze oefening goed. Alleen nog niet met het hoofd omlaag dus dat ga ik er nu bij proberen.

Stro erop heb ik ook al geprobeerd maar hielp weinig helaas.
De klep is behoorlijk stabiel ik kan erop springen zonder enige wankeling en mijn andere paarden hebben er geen enkel probleem mee. Dus het ligt niet echt aan de trailer.

Keren is geen optie, dat past gewoon niet. Straks zit ie vast dat is nog veel erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:42

leonie87 schreef:
@ siccy nee dat snap ik, maar op de klep doet ze deze oefening goed. Alleen nog niet met het hoofd omlaag dus dat ga ik er nu bij proberen.

Stro erop heb ik ook al geprobeerd maar hielp weinig helaas.
De klep is behoorlijk stabiel ik kan erop springen zonder enige wankeling en mijn andere paarden hebben er geen enkel probleem mee. Dus het ligt niet echt aan de trailer.

Keren is geen optie, dat past gewoon niet. Straks zit ie vast dat is nog veel erger!

Daarom achteruit erop ;) Maar dat vergt kennis en vertrouwen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:54

Het kan ook een balans probleem zijn. Wanneer zijn achterbenen op de klep komen zal zijn achterhand zakken en hem uit balans brengen. Automatisch gevolg is dat zijn hoofd omhoog vliegt, anders valt hij en hij rent/ rolt van de klep. Veel paarden jong en/of ongetraind hebben dit ook vooruit bult af. Bijvoorbeeld in het bos. Dit traint men dus ongemerkt vaker, door vaak te doen, maar achteruit nooit. Misschien kun je oefenen op een opstap of wip, zodat hij leert rustig te blijven en voetje voor voetje iets te doen en zich niet gewoon van de klep laat vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:55

TinePine schreef:
Het kan ook een balans probleem zijn. Wanneer zijn achterbenen op de klep komen zal zijn achterhand zakken en hem uit balans brengen. Automatisch gevolg is dat zijn hoofd omhoog vliegt, anders valt hij en hij rent/ rolt van de klep. Veel paarden jong en/of ongetraind hebben dit ook vooruit bult af. Bijvoorbeeld in het bos. Dit traint men dus ongemerkt vaker, door vaak te doen, maar achteruit nooit. Misschien kun je oefenen op een opstap of wip, zodat hij leert rustig te blijven en voetje voor voetje iets te doen en zich niet gewoon van de klep laat vallen?

Dat zou ook goed kunnen. TS heeft je paard wel eens balans problemen, bijvoorbeeld als hij graast?