Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Thirty schreef:Ik zou eens beginnen met castreren en dan in een opfok groep of kudde doen deze winter. En van het voorjaar naar een africhtingsstal brengen waar ze weten waar ze mee bezig zijn.

anneliesdj schreef:Heeft niets met zijn hengst zijn te maken, klinkt gewoon als een paard wat altijd op de groep heeft gestaan en helemaal niet gewend is aan menselijk contact. Die heeft alleen mensen bij de waterbak gezien, ziet ze niet als bedreiging dus mag je ook dichtbij komen maar zodra je gericht op hem afkomt gaat het mis, hij is niet gewend in hand te komen.
Geef hem eerst maar eens een paar dagen rust om aan de nieuwe omgeving te wennen. Ga hem brok voeren uit de hand of uit een emmer, brood, wortelen enz.
Niet teveel mee slepen, eerst moet de rust en het vertrouwen er zijn. Laat hem maar lekker buiten staan, zorg dat hij beschutting heeft van een paar bomen ofzo dan kan dat nog prima.
Als je geen fokambitie's hebt (en daar ga ik vanuit aangezien hij een kruising is) is castreren wel beter voor het paard, dan kan hij ook gewoon in de groep staan. Maar dit gedrag lijkt niets met zijn hengst-zijn te maken te hebben.

Hebben we ook met eigenaresse/ts over gehad overigens hoor. Dit paard is loeisterk en loopt dus gewoon overal doorheen, heeft geen waarde voor de fok en bij mijn weten heeft ts verder geen ervaring met hengsten (toch?). Dit is geen paard waar je die ervaring mee op moet willen doen. Zodra die doorkrijgt dat ie hengst is.... Als hij achter een strandhuisje kruipt (echt, echt heel krap) en door een hek heen gaat omdat ie zich in het nauw gedreven voelt wil ik er niet aan denken wat die doet zodra hij snapt dat ie hengst is en een merrie ruikt... Cassidy schreef:Een hengst gaat door waar een merrie of ruin stoppen.
Hormonen kunnen een paard ook aardig in de weg gaan zitten.
Misschien wordt hij rustiger als hij geruind is.
amyz schreef:Dit paard is loeisterk en loopt dus gewoon overal doorheen, heeft geen waarde voor de fok en bij mijn weten heeft ts verder geen ervaring met hengsten (toch?). Dit is geen paard waar je die ervaring mee op moet willen doen. Zodra die doorkrijgt dat ie hengst is.... Als hij achter een strandhuisje kruipt (echt, echt heel krap) en door een hek heen gaat omdat ie zich in het nauw gedreven voelt wil ik er niet aan denken wat die doet zodra hij snapt dat ie hengst is en een merrie ruikt...

Cassidy schreef:Een paard dat overal overheen walst is niet bang, die is bijzonder dominant.
Thirty schreef:Ik zou eens beginnen met castreren en dan in een opfok groep of kudde doen deze winter. En van het voorjaar naar een africhtingsstal brengen waar ze weten waar ze mee bezig zijn.
Thirty schreef:Dat zegt toch helemaal niemand. Maar als iemand zijn 2.5 jarige nu al niet aankan, en het beest is niet opgevoed, is dat toch wel de eerste stap naar een beter handelbaar dier. Het is een kruising dus ik hoop dat er toch geen fokplannen zijn.
Gooi m daarnaast nog even in de kudde zodat ie tot rust kan komen. En haal er dan een prof bij. TS heeft geen idee waar ze mee bezig is, voor mijn gevoel.
En een hengst bij iemand zonder ervaring is per definitie geen goed idee.
Edit: of jij moet het prima vinden- onervaren personen met hengsten- maar in dat geval blijf ik graag ver bij je uit de buurt
Esmeralda schreef:Paard heeft gewoon opvoeding en aandacht nodig. Dan kan je zijn ballen eraf halen, maar een paard wat geen opvoeding geniet, zal nooit te hanteren zijn
Wij hebben op stal een 2,5 jarige hengst staan, daar kan je zelfs een klein kind mee laten lopen.
En een wat oudere hengst, die weet zich ook gewoon keurig te gedragen.
Opvoeden die handel.