Fries trapt opzij bij optillen achterbeen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvke07

Fries trapt opzij bij optillen achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:30

Ik heb deze week een 4 jarige Fries gekocht, nu wilde ik haar hoeven uitkrabben. Voorbenen geen probleem, benen kan ik ook gewoon borstelen, maar toen ik het achterbeen wilde optillen gaf ze een schopje opzij, na nog een keer proberen deed ze het weer.
Ik heb wel gelijk met duidelijke stem foei gezegd.
Heeft er iemand tips hoe dit af te leren?
De hoefsmid komt nog die zal ik ook vragen hoe hier mee om te gaan.

_RMHorse_

Re: Fries trapt opzij bij optillen achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:32

Mijn fries doet dit ook. Ik houd haar hoef gwn vast en dan zeg ik laaaag, en dan de hoef laten zakken en laag uitkrabben en zo langzaamaan leren hem hoger te houden

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:34

eerst medische problemen uitsluiten..
Is ze stijf?
Kan ze haar evenwicht wel goed bewaren?
Zit er iets dwars?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:37

Wat je zou kunnen proberen is om het voetje niet omhoog op te tillen maar laag naar voren te halen. Beetje te strekken zeg maar. Zo heb ik die van mij geleerd achter normale voetjes te geven ipv schopjes te geven.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:39

Als het het blijft doen eens kijken of ze ook slaat naar een waterstraal. Anders daar eens een half uurtje mee aan de gang gaan elke dag, dan is de lol er zo vanaf.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:39

Krampentrekker.....

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:47

Been naar voren trekken, zo heb ik het bij die van mij ook geleerd toen ze nog jong was en neiging had tot "schoppen". Zo sta je zelf ook uit de schopzone.... :D

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:55

Futurefox schreef:
Krampentrekker.....

Hoeft niet zo te zijn, mijne DEED het omdat ze altijd met 1 been wou schrapen, dat kon niet als ik der been vast had. Dan viel ze om
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-10-11 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Deel van het bericht verwijderd

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:00

Kon het paard bij de vorige eigenaar voetjes netjes optillen?
Ik heb vorig jaar mijn paard gekocht, maar die kon echt nog niet zijn voeten netjes optillen, voor ging wel,
achter moest hij nog op cursus.
Ondertussen kan hij het keurig.

Dat dus eerst eens uit zien te vinden.
Voordat je heel moeilijk gaat doen en hij het gewoon nog niet kon.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:04

Die van mij doet het nu ook nog weleens en dan met name als hij wat stijf is en ik vraag te hoog om zijn voet, dan is het net of hij er geen controle over heeft. Hij is absoluut niet gemeen en dominant, dus daar zoek ik de oorzaak ook absoluut niet.
Als ik zijn voet dan lager vraag gaat het goed.

Toen hij 4 jaar was (en onbeleerd) had hij volgens mij ook gewoon meer moeite om uberhaupt op 3 benen te staan, dus misschien heeft het ook wel wat met balans te maken. Als hij verder braaf is en het niet voortkomt uit een dominantieprobleem(pje), zou ik me er niet al te druk over maken...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:11

Hoef vasthouden en tot ''rust stand'' laten zakken.
Zo staat een paard dagelijks op rust, moet dus zeker kunnen.
Vanuit daar kan je het evt. opbouwen.
Succes!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:27

_RMHorse_ schreef:
Futurefox schreef:
Krampentrekker.....

Hoeft niet zo te zijn, mijne DEED het omdat ze altijd met 1 been wou schrapen, dat kon niet als ik der been vast had. Dan viel ze om

Ts, er bestaan veel mogelijkheden waarom je paard dit doet. Het kan lichamelijk zijn: stijve spieren, pijn aan de rug, of inderdaad een krampentrekker. Dit laatste komt vaker voor, je paard zal door het optillen van het been een impuls krijgen en het hierdoor hoog willen optrekken of zoals sommige paarden naar de zijkant. Die van mij doet het in een boog, dus eerst naar buiten trekken en dan naar boven. Dit probleem is niet echt op te lossen, maar het hoeft niet van last te zijn door het been simpelweg niet hoog te willen optillen om de hoeven uit te krabben.

Daarbij is het een jong paard, het kan dus ook prima dat je paard schrikt van het feit dat je de achterbenen wil optillen omdat ze het gevoel krijgen dat ze uit balans raken. Ook met dit probleem ben ik bekend. Dit is gewoon een kwestie van oefenen, dus veel met de achterbenen bezig zijn. Aanraken, borstelen en gewoon eens kijken tot welke hoogte het paard de hoef wil optillen en dat steeds hoger doen.

Dan is er nog de optie dat je paard het bewust doet om je van het lijf (de achterbenen) te houden. Mocht het dit zijn, dus als alle andere redenen uitgesloten zijn; door het laten nakijken van het paard en geduldig oefenen; dan is een fikse correctie de enige oplossing. Want een paard dat je niet aan de benen kan komen door angst of onwil is imo een paard dat niet geschikt is voor omgang met de mens. Omdat je hoeven nooit correct kan verzorgen en mocht het omslaan in echt trappen is het ook nog eens levensgevaarlijk. Dat laatste is overigens mijn mening, waarschijnlijk zijn er ook gewoon mensen die het wel proberen met een dergelijk paard.

Succes met de situatie!
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-10-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel van een quote verwijderd

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:32

Ik heb ook een krampentrekker, links meer dan rechts. Ik wacht gewoon even tot- ie zich ontspant. (paar seconden)
1 keer trapte hij per ongeluk raak, hij schrok zich kapot.....

Ik straf hem niet af, hij deed het bij de vorige eigenaar ook, het hoort gewoon bij hem. Hij is absoluut niet gemeen. Zet zijn vot ook alvanzelf p rust als dat been aan de beurt is.

Dus de kans is groot dat je je geen zorgen hoeft te maken!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:07

al aan mok gedacht? erg nat weer geweest.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:53

Mijne wilde me als ik dat probeerde toen ik haar net had, het licht uit mijn ogen slaan. Daar heb ik heel simpel een longeertouw om de voet gedaan, omhoog getrokken (niet te hoog meteen uiteraard, maar wel dat de voet van de grond was) en zodra ze rustig stond iets lekkers gegeven. Zo blijf je op afstand, kan je toch zorgen dat je laat zien dat wat je vraagt ook echt gebeuren gaat, en krijgt het paard een beloning.

Na een maandje kon ik er onderdoor kruipen, voetjes pakken, behandelen voor mok etc dus het is helemaal goed gekomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:57

Een krampbeen kan wel degelijk een oorzaak zijn van het "uithalen"van het been.
Het paard heeft immers geen goede controle over het been als ze hier last van hebben.
Het kan meerdere oorzaken hebben zoals hierboven vermeld, eerst dat alles uitsluiten en dan verder zien ben ik van mening. Mankeert het paard niets kan het ook gebrek aan opvoeding zijn en dan kom je met geduld, concequent zijn en blijven oefenen heel geduldig een heel eind, je paard is tenslotte nog jong.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:34

Even wat aandacht besteden aan achterbenen geven. Doe dit met halstertouw en blijf zelf bij de schouder staan zodat ze je niet raken kan.

Ik denk zelf niet aan krampentrekker. Ik denk zelf eerder aan te weinig geoefend bij vorige eigenaar.

Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.
En als je het met een touwtje doet, blijft je hoofd in iig buiten trapafstand.

Rambooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:55

Mag ik vragen wat een krampentrekker eigenlijk is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:07

Paard met Hanetred.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:55

Hanetred en kramperigheid zijn aandoeningen aan het achterbeen.

Oorzaak en behandeling....

De problemen hanetred en kramperigheid lijken veel op elkaar, maar uiten zich in verschillende bewegingen.
Het been wordt in rust overdreven hoog opgetrokken (bij kramperigheid) en hoog naar voren geplaatst (bij hanetred ). Dat gebeurt eigenlijk alleen in stap; in draf komt het zelden voor. Een paard met deze problemen heeft bij het van stal komen gewoonlijk een stijve gang.
Men heeft geprobeerd deze kwalen door middel van operaties te verhelpen, maar de resultaten daarvan zijn dubieus. In het algemeen ligt de oorzaak immers bij het zenuwgeleidingssysteem: de zenuwen geven vanuit het ruggenmerg een sterk overdreven signaal door. Daar is niets aan te doen.
Deze aandoeningen behoeven geen belemmering te zijn voor de sportbeoefening.
Voor de hoefsmid zijn ze wel vervelend. Het paard zal bij elke beweging het been terugtrekken. Bij het bekappen en beslaan verergeren de symptomen zich, vooral bij het inslaan van de hoefnagels. De trekkracht kan zo hevig zijn dat het paard omvalt en op de andere zij terechtkomt.
Wij moeten hierbij voor ogen houden dat het paard dit niet met opzet doet.
Om de situatie voor het paard te vergemakkelijken, kan de dierenarts met medicamenten zijn spieren ontspannen.

Beslag.
Het aanbrengen van het juiste beslag is in deze situatie een groot probleem voor de hoefsmid. Hier herkent men de hoefsmid aan zijn kwaliteiten. Goed omgaan met paarden met deze aandoening is een gave. Je mag nooit kwaad worden. Deze paarden hebben immers geen controle over de extreme bewegingen.
Een hulpmiddel: zet het paard naast een wand, zodat het bij het oppakken van de achtervoeten tegen de wand kan leunen.
De hoefsmid moet zeer rustig te werk gaan, het paard vertrouwen geven en het veelvuldig belonen bij elke beweging die het probeert te maken, ook al is die niet voldoende. Het grootste probleem is dat deze paarden zeer angstig zijn omdat ze altijd ruw zijn behandeld en veelvuldig met de praam zijn bewerkt. Dat werkt natuurlijk averechts.
De hoefsmid moet het paard leren dat het geen kramp krijgt als het zijn voet bij het optillen laag bij de bodem houdt (ongeveer 20 cm van de bodem). Als dit een aantal keren is gedaan, zal het paard rustig worden en snel zelf reageren. Ook de omgeving moet zeer rustig blijven zodat het paard al zijn aandacht op de hoefsmid kan richten.

Een paard dat een aantal keren zo behandeld word, zal het volste vertrouwen krijgen, zijn moeilijkheden verdringen en veel vertrouwen krijgen in diegene die hem behandeld.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:25

uhm hallo waar gaat het hier nou om mensen???? Is er al een een oplossing voor het probleem van het paard en/of hoe gaat het ondertussen met de achterbenen?

Yvke07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:53

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, denk dat ik er zeker wat aan heb, de links van de filmpjes op you tube zijn duidelelijk en lijken mij nuttig.
Zelf denk ik niet dat ze last heeft van kramperigheid.
De hoefsmid is gisteren geweest, helaas moest ik toen net werken en kon er zelf niet bij zijn.Maar de voorbenen zijn geen probleem, de achterbenen is ze erg onrustig. Ze stond trouwens rondom op ijzers. En ik mag wel de achterbenen borstelen en bevoelen, dat is geen probleem.
Ik ga de vorige eigenaar nog bellen, lijkt me ook een goed idee, ik had haar nl van een handelaar gekocht waar ze nog maar net was, maar ik weet wel wie de vorige eigenaar/fokker is. Misschien is er in het verleden wat gebeurt of deed ze het altijd al.
Ik ga met de tips aan de slag.
Nogmaals heel erg bedankt voor de vele reacties

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:06

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten aangepast en verwijderd. Houden jullie het hier gezellig?

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:16

Zal vast wel goed komen mam
denk zelf ook dat ze nergens last van heeft maar het gewoon nog moet wennen
zal wel niet vaak gebeurt zijn de hoeven uitkrabben etc.
Ze is nog jong.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:19

Ik vind het echt bizar dat je zonder uitsluiting van pijn werkelijk van plan bent die benen gewoon maar vast te houden tot het stopt (of uit de hand loopt...)

Laat een osteopaat of sportmasseur eerst eens kijken of alles goed zit.