Paard loopt je voorbij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Paard loopt je voorbij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 10:50

Hoihoi,

Wat doen jullie als jullie paard je voorbij loopt, dus als je aan de hand met hem loopt bijvoorbeeld van poetsplek weer terug naar de wei, en hij wil veel sneller & begint te dribbelen, draaien jullie een rondje zetten jullie dus een volte in, of laten jullie hem even stil staan? Wat werkt het beste voor jullie?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Paard loopt je voorbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:53

Uh..... Héél snel terug op zijn plek zetten. :+
Meneer loopt me niet voorbij en dat weet hij ook dat het niet mag.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:56

Desnoods "omtrekken" en de andere kant oplopen. Mijn paarden lopen achter of hooguit naast mij. Nooit voor mij. Proberen ze het toch, dan is het 180 graden de andere kant op.

Gaan ze naast me lopen drammen, dan is het iedere halve pas voor mij 3 passen in de achteruit.

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:25

Of in je linkerhand een zweepje en die voor z´n neus houden. Als ie dan nog voor je uit loopt een klein tikje op z´n neus geven.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:27

Ruk aan zijn halstertouw en terug laten stappen of met het halstertouw voor zijn neus zwaaien

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:29

Ik zou niks tegen de neus doen worden ze kopschuw van na mijn mening.

Inderdaad stappen terug, volte. etc

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:30

Ligt eraan welk paard. Mijn eigenste moet ik dan wel even met vol gewicht aan gaan hangen wat als die wat in der hoofd haalt, een van de verzorgpony's, is een makkelijke klein beetje druk op het halstertouw en stem erbij en hij let weer op mij, dus is voor ieder paard een ander aanpak. Merk ik meestal snel genoeg wat werkt.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:35

Ik zet die van mij dan ook stil en dan in de achteruit. Hij weet het wel ;)

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:57

Die van mij gaat dan in zn achteruit. Had er ook echt een handje van toen ik hem 3 jr terug kocht en aangezien hij
1.78 is, is dat niet echt handig. Heb het hem toen heel snel afgeleerd door elke x als hij het deed in zn achteruit te zetten.

PePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:16

Dit is vaak een stukje dominantie van het paard. Met grondwerk kun je dit probleem heel makkelijk oplossen. Leer hem eerst in een paddock dat hij achteruit moet gaan als je wiebelt met het touw. Als dit lukt kun je dit lopend gaan proberen. Je moet er even tijd in steken maar het werkt nu zo fijn! Met mijn paarden hoef ik maar met mijn vinger waarmee ik het touw vast heb heen en weer te bewegen en ze houden al in. :)
www.prinseerlijkpaard.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:18

Ik heb nog niet alles gelezen, maar als die van mij te enthousiast is (hoewel dat bijna nooit meer gebeurd, haha), dan laat ik d'r dat heel snel merken door d'r stil en daarna een stukje achteruit te zetten :j

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:22

Iets tegen de neus ben ik ook geen fan van, uberhaupt iets int gezicht, tenzij er gebeten wordt :+

De een krijgt een tik tegen de boeg, want anders maakt het geen indruk.
De ander hou ik een hand voor der boeg... en terug duwen (kleine duwtjes) waarbij ik wel mijn stem gebruik. (als ik haar een tik geef, is ze meteen een week van slag :D )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:24

Pearlss schreef:
Ik zou niks tegen de neus doen worden ze kopschuw van na mijn mening.

Doe jij wel eens grondwerk, NH stijl? Wel eens van "bijten" gehoord? ;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:25

Wat bij mij altijd goed werkt is even mn nagels in de borst zetten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:28

Ik heb de mijne gewoon opgevoed. En als ze een keertje voorbij stormt dan heeft dat een reden: zo is ze een keer van achter "aangevallen" door een ander paard, is er een hond in haar hielen gaan hangen... dan mag dat wel, dat is gewoon schrik. Gewoon weer rustig naar achteren begeleiden en klaar. EIgenlijk gaat het automatisch bij al onze paarden, hoef eigenlijk nooit "op te treden".

En dat is maar goed ook, rukken aan halsters, nagels in je paard zetten... ik weet dat ik een zeikerd ben met "ach, je doet m pijn" of "je bent veel te ruw voor het beest", maar dit hoeft van mij echt niet :n

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:33

@GC: helaas heb ik mijn paardje niet zelf kunnen opvoeden, dus die vlieger gaat niet altijd op. Nagels werken zeer goed, dus waarom zou ik moeilijk doen? Hoewel de hand op de borst leggen tegenwoordig al genoeg is.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:34

Ik vind dat dit wel verschilt per paard GamblersCup.... :)
Als ik bij mijn jaarling niet duidelijk genoeg ben, dan walst ze over me heen....
Het duurt wel even, en het hoeft niet overdreven, maar continue stoppen als ze me voorbij loopt en terugduwen, heeft voor haar goed gewerkt. Daar wordt ook wel eens aan een halstertouw getrokken....

Nu loopt ze keurig naast me, ook al is ze rete enthousiast als ze weer na een paar dagen rotweer het land weer opmag, staat ze stuiteren, maar met mate en naast me, niet voor me of achter me.... :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:36

noviceh schreef:
@GC: helaas heb ik mijn paardje niet zelf kunnen opvoeden, dus die vlieger gaat niet altijd op. Nagels werken zeer goed, dus waarom zou ik moeilijk doen? Hoewel de hand op de borst leggen tegenwoordig al genoeg is.

Oei.... dat vind ik altijd gevaarlijke uitspraken, dit werkt, dus waarom anders of waarom moeilijk?
Dat is hetzelfde als: 'ja maar we doen het al jaren zo... '
Objectief zijn en openstaan voor andere oplossingen is niet per definitie moeilijk doen... :o

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:40

Wie is de baas ??
Het paard of de eigenaar ??

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:44

Dat is de vraag niet ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:46

Heel herkenbaar, sedert... niet schrikken... JAAAAREN met mijn Bonte Jaopie. Tinker x Fries, een ruin.

Hoofdstel met bit in, zweep er bij (er voor houden... krak welke zweep) twee mensen ieder aan een kant met een lijn aan het bit, hij loopt er gewoon doorheen. Zeer ervaren mensen er bij gehad, zo van " doe jij het nou eens voor" haalde niets uit, lagen er ook mee in het bietenveld.
Ik heb 'm al vanaf veulen van 6 maanden, dus het ligt ongetwijfeld aan mij.
Nu is hij 7,5 het blijft een heikele kwestie en een moeilijke onderneming.
Hij zet z'n hele gewicht er tegenin.
Longeren? Geen punt.
Onder het zadel rijden? Ook niet, gewoon een fantastisch leuk paard.
Maar je moet er eigenlijk niet NAAST gaan lopen. Dat hij aan het halster/hoofdstel van A naar B moet.
Paar jaar geleden was dat in de wei ook nog wel een probleem.. nu inmiddels niet meer, op een handbeweging gaat hij achteruit. "Terug" heet dat.
Ik heb er mee leren leven, ik zadel gewoon maar in de wei op. En dan kunnen we aan de gang.
Het is wel tegen alle regels in, en ik heb ook nooit begrepen wat daar dan het punt mee is voor hem, maar lastig en bizar is dit natuurlijk wel. Bizar vooral omdat alles ander toch heel normaal, relaxed, en goed gaat.
Ik werk nota bene op een paardenbedrijf waar ik alle paarden naar buiten moet zetten: merries, veulens, ruinen, nieuwe paarden die er opeens bij zijn gekomen en die ik helemaal niet ken. De een is makkelijker dan de ander... maar nooit zo iets idioots als bij mijn eigen B.J.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:49

Mijn vp deed dat in het begin nog wel eens als ze de lente weer in d'r hoofd had en ze mij een beetje uitprobeerde, maar dan laat ik dr stoppen, paar passen achteruit zetten en als ze dan braaf blijft staan gelijk weer ontspannen touwtje geven en doorlopen, dan weet ze het meestal wel. In het begin moest ik dat soms om de paar passen doen maar toen was ze echt in haar drukke periode :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:53

Fiebie schreef:
Dat is de vraag niet ;)

Dat was dus wel de vraag.
Een paard die zich ondergeschikt opsteld loopt je niet voorbij.
Maar geef dat paard wel de lengte van het halster touwtje.
Niet aan het halster vasthouden, niet onder het halster bij de clip vasthouden.
Gebruik de lengte van het touwtje en recht je rug, het paard loopt achter je.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:59

terpentijn: uitzonderingen, extremen zijn er altijd. Die bevestigen de regels, toch? :D

Bij veel paarden die het fenomeen "naast" of "achter" lopen niet kennen, zou ik zeggen, breng maar een maandje hierheen. Zonder apart grondwerk te doen, maar wel toe te passen tijdens de dagelijkse gang van zaken bereik je vaak "vanzelf" al heel veel. Maar als ik jou zo hoor, gaat dat bij deze meneer niet op 8-)

Mensen hadden het ook over jonge dieren. Die moet je consequent opvoeden en behandelen. Ook dat gaat vanzelf hier, ik heb regelmatig opmerkingen gehad van hoefsmid en dierenarts dat mijn jonkie het netst opgevoedde veulen/daarna jaarling was dat ze meegemaakt hadden. Mijn buurmeisje, waar mijn veulen heeft gestaan toen ze afgespeend was had zelf een veulen in de maak en vroeg of ik die niet even op wilde voeden zoals mijn eigen monster (en vraag de nieuwe eigenaresse hier op bokt maar na: het is een beestje met karakter en uit de kluiten gewassen) zodat zij dan een fijn te handelen veulen had.

En niet om mezelf een veer in de kont te steken hoor, ik doe helemaal niets bijzonders. Ik weet eigenlijk niet wat ik anders doe dan anderen, behalve dan dat veel mensen aanklooien en moeilijk doen, straffen, al snel de neiging hebben te slaan, ze schreeuwen. Dat doe ik allemaal niet, als je logisch nadenkt, consequent bent en aan veel dingen niet te zwaar tilt (volgens de paardenmensen MOET het zo, en MAG hij dit en dat niet, pffffff....) en met humor bekijkt, gaat zoveel gewoon vanzelf. Ja, vanzelf :D

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 16-09-11 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:06

Ariebren schreef:
Een paard die zich ondergeschikt opsteld loopt je niet voorbij.
Maar geef dat paard wel de lengte van het halster touwtje.
Niet aan het halster vasthouden, niet onder het halster bij de clip vasthouden.
Gebruik de lengte van het touwtje en recht je rug, het paard loopt achter je.

Dat klopt ook niet altijd. En dat bedoel ik met altijd dat MOETEN volgens de boeken, het niet MOGEN volgens de boeken... ik heb er hier eentje staan die vind altijd alles práchtig om te bekijken, te zien, wil alles meekrijgen, is heel alert en geinteresseerd in de omgeving. Zit niks overheersends in, niks kwaads of "leider" of hoe je het ook wilt noemen. Deze meneer van 1.75m sjokt je regelmatig voorbij, totaal afgeleid door iets wat er in de omgeving gebeurt. Dan kijkt hij gewoon niet waar hij loopt, zo heeft ie ook wel eens een boom meegenomen := Daar hoef je toch helemaal niet hard op te treden, of je rug te rechten, of zorgen dat ie zich "ondergeschikt op gaat stellen"... ik vind dat helemaal niet zo erg, word ie echt niet minder handelbaar van hoor, laat het beest lekker alles in zich opnemen.
En dan mijn ouwe pony... die sjokt achter je aan, maar let helemaal niet op waar ze loopt. Die kon je zo loslaten en dan marcheerde ze gewoon door, totdat ze er na 20 meter achter kwam dat ze niet meer achter je aan liep :+ Of je stopte ineens en dan botste ze tegen je aan, daar schrok ze dan zelf van _O-