Afleren kopstoten zonder slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

Afleren kopstoten zonder slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:13

Zoals de titel al zegt heb ik te maken met een pony die flinke kopstoten uitdeelt. Graag wil ik dit gedrag afleren zonder dat ik steeds consequent op zijn neus moet slaan.

Verdere informatie:
Het betreft een 13-jarige ruin, niet dominant, netjes opgevoed en heel gehoorzaam. Op het kopstoten na heb ik de leiding en heeft hij respect voor mij. Ik ben zelf rustig, consequent en het zit absoluut niet in mijn aard om de leiding af te dwingen met fysiek geweld of schreeuwen.

Sinds ik hem in mijn bezit heb (ong. 7 maanden) gaf hij af en toe met zijn neus zachte duwtjes om zo om aandacht te vragen. Dit heb ik altijd genegeerd. Hij krijgt geen voer als beloning (een appeltje af en toe krijgt hij met zijn voer in zijn vooerbak). Het duwen met zijn neus heeft dus niets te maken met bedelen.
Langzaamaan werd het zachte duwen steeds ruwer, ik bleef het negeren, geen aandacht schenken. Nu zijn we zo ver dat hij zacht duwt, dan iets harder duwt waarbij je uit je evenwicht raakt en vervolgens met zijn hoofd en flinke zwaai uitdeelt (Ik heb nu al een paar keer flinke klappen gehad, tand door mijn lip, tegen mijn kin e.d.) Hij gaat dus door met duwen, kopstoten totdat je reageert.
Inmiddels negeer ik dit kopstoten niet meer en reageer ik met een flinke klap op zijn neus (al zo'n vier weken) maar dat geeft mij een erg onprettig gevoel. Daarbij heeft dat niet geleid tot het stoppen met het gedrag (het duwen en kopstoten).

Hij vertoont dit gedrag op momenten dat hij stil moet staan, moet wachten. Dus bijvoorbeeld in de kliniek, op de wasplaats en tijdens het uitmesten.
Belangrijk om te weten is dat hij sinds eind mei op boxrust staat i.v.m. een blessure als gevolg van een aanrijding door een auto. Hij ondergaat de boxrust enrom goed, hij is rustig en vrolijk. Op de momenten dat hij kopstoten geeft heeft hij ook altijd zijn oortjes naar voren.

Weet iemand waar dit kopstoten vandaan komt? Het is wel wat heftiger geworden naarmate hij langer op boxrust stond maar het duwen was voor de boxrust periode al aanwezig. Heeft iemand adviezen hoe ik dit kopstoot gedrag kan 'omschakelen'? Ik wil dit graag zonder klappen oplossen.

Alvast bedankt!

ikenindi

Re: Afleren kopstoten zonder slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:17

Met je stem? Schreeuwen hoeft niet, maar even "à" zeggen kan toch wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:32

Dit is zonder klappen op te lossen, maar niet zolang hij nog op boxrust staat. Als je voldoende afstand van hem houdt, kan hij niet met zijn hoofd bij je komen. Op het moment dat hij wel gaat duwen, achteruit zetten.
Jammer dat je dit gedrag zo lang hebt genegeerd, want dit is dominantiegedrag. Niet meer toestaan dus.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:38

Ik vraag me af wat dit gedrag je paard oplevert. Het wordt herhaald en wordt ook steeds erger, blijkbaar wordt je paard dus toch op de een of andere manier beloond als hij dit doet, anders zou hij dit niet aangeleerd hebben. Ook negatieve aandacht kan een beloning zijn in dit geval, je zult dus eerst moeten bekijken wat die 'beloning' nu precies is alvorens er iets aan te kunnen doen. In het algemeen is negeren,direct weglopen en pas weer aandacht geven als het dier het gedrag niet meer vertoont vaak de beste remedie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:39

Makkelijker gezegd als gedaan als de kopstoten inmiddels zo hard zijn dat je zowat onderuit gaat.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:43

Ik zeg ook: IN HET ALGEMEEN, Cassidy. In dit specifieke geval zal er gewoon even gekeken moeten worden wat het paard nu precies voor 'beloning' krijgt door die kopstoten

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:48

Als ik een kopstoot krijg geef ik wel een enorme brul, draai me frontaal richting paard en dan gaat ze vanzelf al geschrokken achteruit. Ik ben dan echt wel boos, ik hou daar helemaal niet van, en zij is nogal gevoelig dus dat negeert ze niet. Het maakt genoeg indruk blijkbaar want het is maar 2-3x gebeurd in ruim een jaar tijd dat ik haar heb.
Maar als je paard op een klap al niet goed reageert, tsja of dit dan werkt vraag ik me af. Misschien kan je in het algemeen strenger worden op het 'in jouw ruimte komen'? Dus ook op ongevraagd naar je toe komen zonder kopstoten. Dat je hem dan iedere keer consequent een stukje achteruit zet als hij te dichtbij komt.
Misschien een bal geven om tegenaan te kopstoten, hihi. Da's maar half serieus hoor maar wie weet helpt het, als hij zich verveelt.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:50

Met aah en doe maar niet paardje kom je nergens. Hem flink op ze kop geven en hem meters achteruit zetten!

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:53

Ik volg even mee want ik heb ook zo'n bowlingbal :) Zie geplette vinger, blauwe plekken ter grote van tennisballen, een week een pijnlijke kaak enz. De mijne is nog wel heel jong en wel een dominant typetje. Ik roep tegen haar, maar dat trekt ze zich niet aan..

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 11:18

Bedankt voor de reacties allemaal.

Wat ik zelf niet goed begrijp is dat hij in de omgang respect heeft naar mij toe. Ik heb de leiding en hij gedraagt zich daarnaar. In het begin heeft hij mij uitgeprobeerd hier en daar maar binnen een maand waren we eruit dat ik de leider ben.
Ik heb bewust het duwen genegeerd omdat hij duidelijk om aandacht vroeg en ik hem die niet op zijn verzoek wilde geven, in positieve of negatieve vorm. Het duwen deed het altijd wel een keertje, niet direct gelinkt aan een handeling. Het kon dus zijn bij de poetsplaats tijdens het poetsen of op stal met voeren.

Wat ik gemerkt heb is dat hij moeite heeft met wachten en stilstaan. Hij staat rustig te wachten tot hij besluit dat hij in beweging wil komen. En wat hij dus nu doet op het moment dat hij niet wil wachten is het kopstoten. Hij weet dat wachten wachten is en stilstaan stilstaan. Het is nooit voorgekomen dat omdat hij een kopstoot geeft dat hij dan maar mocht gaan lopen en niet meer stil hoefde te staan. Dus ik snap gewoon niet goed wat hij bereikt met het kopstoten, het enige wat ik kan bedenken is dat hij er aandacht mee krijgt omdat ik nu dus reageer op zijn kopstoten (inmiddels voornamelijk uit frustratie).

Naarmate hij langer op boxrust stond werd hij met voeren vervelender. Dit heb ik gecorrigeerd door hem te leren dat zodra ik met voer de box in kom dat hij in de hoek bij de drinkbak gaat staan. Zo kan ik rustig zonder hem in mijn nek voer in zijn voerbak stoppen, daarna looop ik zelf naar de boxdeur terwijl hij op zijn plek blijft staan. Wanneer hij geen opgewonden gedrag meer vertoont en rustig zijn hoofd laat zakken dan zeg ik 'goed zo' en loopt hij rustig naar zijn voerbak. Wanneer hij daarvoor al richting zijn voerbak wil lopen corrigeer ik hem door mijn hand omhoog te doen en zeg ik 'terug'. Hier ben ik heel consquent in. Hij mag niet naar zijn voerbak voor ik hem toestemming geef. Hij had dit in twee voerbeurten al door.

Op zo'n soort manier zou ik graag het kopstoten ook afleren, hem iets aanleren waardoor hij weet dat als hij géén kopstoot geeft hij daarvoor beloond wordt. Maar hoe pak ik dat aan?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:12

Het is vaak een puzzeltje om erachter te komen wat nu precies de bedoeling is van je paard. Vaak zie je dat als eigenaar echt niet meer, omdat jullie langzaam in een bepaalde routine zijn terechtgekomen die je vaak zelf niet meer objectief kunt bekijken. De meeste gedragsproblemen ontstaan door hele kleine foutjes in de omgang en timing van straf/beloning. Iemand anders moet dat even voor je observeren, een precieze oorzaak en oplossing is via een forum helaas ook niet te achterhalen.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:19

dianaw33 schreef:
Ik vraag me af wat dit gedrag je paard oplevert. Het wordt herhaald en wordt ook steeds erger, blijkbaar wordt je paard dus toch op de een of andere manier beloond als hij dit doet, anders zou hij dit niet aangeleerd hebben

hier ben ik het niet mee eens, want inderdaad hij blijft het herhalen. dit wordt dus stereotiep gedrag.
dat hoeft niks te maken te hebben met beloning (negatief én positief) als het voor het paard goed aanvoelt zal hij het ook blijven doen.

mijn advies: probeer als je het aan ziet komen gewoon een stap opzij te zetten.
raakt hij je toch, negeren en weglopen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:29

Mijn tip:

Wees het voor.
Dus als je met je paard bezig bent en hij is van plan te gaan "kopstoten" dan ben je het voor, door je op dat moment heel groot te maken, je stem te verheffen en een flinke stap in zijn richting te doen, waarbij je van hem verwacht dat hij dan een stap achteruit doet. Je wacht ook net zo lang totdat hij dat doet en dan neem je gas terug.

Als je dit terug herleidt naar kuddegedrag: het paard dat dominant is over de andere, zal over het algemeen er voor zorgen dat een lagere in rang dit nooit zal kunnen doen bij hem. Hoe voorkomt zo'n dominant paard dat? Door al signalen af te geven vóórdat het gebeurt. Dus op het moment dat zo'n kuddegenoot er alleen nog maar over denkt om de hogere in rang een kopstoot te geven, wordt hem dit plan al ontnomen door dominante lichaamssignalen die de dominante afgeeft.
En dat is ook dus wat jij moet doen. Het plan alleen al doorkruisen met dominante signalen...
En als hij dan toch daardoor heen komt, dan kun je hem eens even goed op z'n plaat zetten door hem luid en duidelijk van je weg te jagen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:33

Ik vind het eigenlijk niet vreemd dat hij dit gedrag vertoond na 3 maanden boxrust en ik begrijp dat hij nog steeds binnen staat?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:43

Als het gedrag steeds erger werd, waarom heb je dan verder genegeerd? Je zag toch zelf dat die methode geen resultaat had? Dwz dat het stoten alleen maar erger werd? Er is imo nog nooit een paard dood gegaan van een welverdiende correctie. En laten we nou realistisch zijn, de meeste paarden reageren niet op 'stop, of hou op, etc etc'.

Mijn pony deed hetzelfde, omdat mijn vader hem altijd aan zijn schouder liet krabben. Die heeft toen hij me eens bijna de neus heeft gebroken een gigantische ram voor zijn hoofd gehad en heeft het daarna nooit meer gedaan. Ik ga me toch niet pijn laten doen door een paard met gebrekkige opvoeding???

Ze zijn niet van suiker, en dat moeten veel mensen zich eens beter realiseren. En daarbij is een correctie op het goede moment (dus direct volgend op de daad) geen aanzet voor een angstig of kopschuw paard. Die hebben prima door waar ze voor gecorrigeerd worden. Zo een mep geef je in principe maar één keer, in combinatie met een stemhulp, die stemphulp zal hem later laten weten dat hij niet braaf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:57

Een paard heeft respect voor je als hij jouw ruimte waardeert, wat hij dus niet doet. Wat hij nu doet is net alsof iemand je een duw geeft, niet respectvol dus. Wat werkt is grondwerk. Let dan ook eens op hoe hij naast je loopt. Geeft hij je voldoende afstand of loopt hij dichtbij je. Als je halthoudt, komt hij dan in jouw ruimte of blijft hij op nette afstand van je af staan. Jij moet je ruimte claimen, hij komt nu te dichtbij je en dat kan voor jou best link zijn. Jij bent veel brozer dan zij zijn.
Wat nu werkt is je paard achteruit zetten zodra hij te dichtbij komt. Dit moet je niet doen door hem aan het halster te pakken en terecht te zetten maar op lichaamstaal. Wees duidelijk. Schreeuwen heeft geen nut, daar schrikken paarden alleen maar van en leren ze niet te respecteren. Je kunt een halstertouw gebruiken om je hulp te versterken. Kijk maar eens naar wat filmpjes van Parelli, dan kun je zien hoe je dat het beste kunt doen.
Succes :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:21

Citaat:
hier ben ik het niet mee eens, want inderdaad hij blijft het herhalen. dit wordt dus stereotiep gedrag.
dat hoeft niks te maken te hebben met beloning (negatief én positief) als het voor het paard goed aanvoelt zal hij het ook blijven doen.

1.Stereotiep gedrag is iets heel anders, hierbij moet je denken aan weven en luchtzuigen: steeds herhalen van op het oog zinloos gedrag, waar eigenlijk niet of nauwelijks nog een prikkel (aanleiding)voor nodig is. Het gedrag heeft geen functie meer behalve dan dat het paard er onbewust endorfynen mee aanmaakt.
2. Als het voor het paard goed aanvoelt IS het al een beloning op zich. Dat is waarom ongewenst gedrag vaak ontstaat, omdat de eigenaar niet eens in de gaten heeft dat hij op de een of andere manier aan het belonen is. Hij bedoelt het niet zo, maar het paard voelt het wel als een beloning. Een paard werkt heel simpel: alles wat hem iets positiefs oplevert zal hij blijven herhalen. Je moet er dus achterkomen wat dat positieve is, en dat kun je alleen maar door de interactie eigenaar- dier te observeren.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:30

@ aerdenhout, hij staat idd nog steeds op boxrust.

@ Lara_Silver, ik weet dat ik hem met een ram tegen zijn kop op een gegeven moment ook wel kan laten ophouden, maar mijn vraag is duidelijk: hoe kan ik zonder slaan zijn gedrag stoppen/ corrigeren.

Voor de duidelijkheid: mijn pony loopt niet de hele dag kopstoten uit te delen. Het is alleen op momenten wanneer hij moeten wachten of stilstaan bij bijv. de wasplaats (hij heeft sinds zijn boxrust nu 3 keer op de wasplaats gestaan) en in de kliniek (sinds zijn boxrust 2 keer terug bij de kliniek geweest). Op deze momenten deelt hij kopstoten uit, altijd met zijn oortjes naar voren. Zoals ik al eerder zei is hij verder erg respectvol en heb ik geen problemen met hem. Maar het is vervelend en onprettig wanneer je hem bij de wasplaats vijf minuten moet vasthouden en hij blijft maar duwen en stoten.

@ Hyperion, Dit is advies waar ik mee kan werken, bedankt!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:37

indd jammer dat het niet op te losen is,maar je vraagt om advies :
heb je en controlhalser dat is een gewoon halster met aan de onderkand
bij de kaaklijn een bandje met een ketting erdoor,even trekken (niet heel hard natuurlijk )
en zeggen ehehe!
hoop dat je hierwat aan hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:40

hackny schreef:
bij de kaaklijn een bandje met een ketting erdoor,even trekken (niet heel hard natuurlijk )
en zeggen ehehe!

Ja laten we het paard gaan straffen voor iets waarvan hij niet weet dat ie iets fout doet! ...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:42

tja jammer dan, de mijne kreeg dus wel een ram tegen z'n hoofd. mijn bubbel is mijn bubbel, of hij jeuk heeft of niet.

Ik kan er redelijk tegen, maar vind het gewoon niet nodig. Bovendien staat hij op een zorgboerderij en ik wil niet dat hij zo omgaat met cliënten.

Inmiddels als hij komt schuren hoeft hij maar een vinger te zien en mag hij mooi de muur gaan gebruiken.. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:19

lijkt mij eigenlijk niet zo moeilijk??
op het moment dat hij een kopstoot uitdeelt wil hij jouw aandacht.
dat jij die kopstoot ook krijgt is een teken dat je dus niet op staat te letten.

kopstoot is aandacht toch?

zorg er voor dat je dus wel oplet en hij geen kopstoot uit hoeft te delen :D :D :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:39

Ik ga wel met Lara-Silver mee, wanneer hij het wil doen gewoon zeggen dat het niet mag met je stem. Negeert hij dat een fikse dreun teruggeven. Als je het correct doet op juiste moment is het zó over.
Je vraag is wel "zonder slaan" maar daarvoor heb je het al te lang toegestaan. Dat is nu eenmaal gebeyrt en is niet anders maar op een andere manier afleren TIJDENS de blessure zal niet makkelijk zijn.
Neem aan dat grondwerk niet mogelijk is nu omdat hij op stal staat.
En in de natuur zijn ze ook niet aardig voor elkaar, ze geven elkaar subtiele aanwijzingen en bij negeren krijgen ze ook een ram. Alleen die paardentaal zul jij niet met hem gevoerd hebben, anders was dit niet gebeurt.
succes in elk geval, nogmaals ze zijn niet van suiker en van een goede correctie op juiste moment worden ze niet slechter hoor. Pas alleen op met wáár je hem corrigeert, anders issie straks ook nog kopschuw,

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:41

Joolien schreef:
hackny schreef:
en zeggen ehehe!

Ja laten we het paard gaan straffen voor iets waarvan hij niet weet dat ie iets fout doet! ...

zo bedoel ik het niet hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:44

hackny schreef:
Joolien schreef:

zo bedoel ik het niet hoor!!

Nee maar zo werkt het wel. En een ruk geven is sowieso niet goed voor een paard, worden ze alleen maar schuw van en is slecht voor de nek.