bit niet in krijgen bij jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

bit niet in krijgen bij jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:37

Vandaag wilde ik beginnen met mijn 4 jarige merrie voorbereiden om zadelmak te maken. Zo in de omgang is het een super lief paard. Poetsen kent ze. Halster om en af doen is geen probleem. Ook aan de hand loopt ze makkelijk mee.

Na gepoetst te hebben tijd om een bitje in te doen. En dat was gelijk een probleem. Zodra ze het hoofdstel zag begon ze achteruit te lopen en ligtjes wat in paniek te raken. Uiteindelijk maar eerst aan het halster gelongeerd. Dit ging goed. (Te goed naar mijn idee). Daarna nog geprobeerd een bitje in te krijgen, maar uiteindelijk maar opgegeven. Kreeg de indruk dat als ik langer doorging ze zou gaan flippen.

Ik heb haar nog niet zo lang en er was mij gezegt dat ze nog niks kende. Krijg toch de indruk dat ze haar 'geprobeerd' hebben.

Wat is jullie mening hierover en heeft iemand tips om toch dat bit in te krijgen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:39

amazing_lady schreef:
Vandaag wilde ik beginnen met mijn 4 jarige merrie voorbereiden om zadelmak te maken. Zo in de omgang is het een super lief paard. Poetsen kent ze. Halster om en af doen is geen probleem. Ook aan de hand loopt ze makkelijk mee.

Na gepoetst te hebben tijd om een bitje in te doen. En dat was gelijk een probleem. Zodra ze het hoofdstel zag begon ze achteruit te lopen en ligtjes wat in paniek te raken. Uiteindelijk maar eerst aan het halster gelongeerd. Dit ging goed. (Te goed naar mijn idee). Daarna nog geprobeerd een bitje in te krijgen, maar uiteindelijk maar opgegeven. Kreeg de indruk dat als ik langer doorging ze zou gaan flippen.

Ik heb haar nog niet zo lang en er was mij gezegt dat ze nog niks kende. Krijg toch de indruk dat ze haar 'geprobeerd' hebben.

Wat is jullie mening hierover en heeft iemand tips om toch dat bit in te krijgen.

Komt dit puur door het bitje denk je? Dan zou je het hoofdstel kunnen proberen zonder bitje en teugels, dan lijkt het al veel meer op een normaal halster.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:40

Hmm, ik krijg idd ook het idee dat ze ervaring heeft met het bit.
Kun je niet bitloos inrijden zodat ze er vertrouwen inkrijgt en dan evt. later een bitje erin doen?
En anders misschien je bitje insmeren met appelstroop, maargoed.. als ze al panisch wordt als ze een bit ziet dan lijkt me dat ook geen goed idee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:41

Klinkt inderdaad alsof ze het herkend, niet goed dus.

Wat vaak handig is bij jonge paarden is het bit losmaken, eerst het hoofdstel omdoen en dan pas het bit in de mond. Je maakt dus eerst het bakstuk los, eventueel als ze echt zo'n schrik heeft zelfs even het bit er helemaal uithalen.
Zijn de tanden wel gecontroleerd, wolfstandjes kunnen erg pijnlijk zijn.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:41

ben het met bovenstaande reactie eens als het puur door het bitje kom.
Kan je normaal wel fijn aan haar mond komen? want dan zou je nog alleen een bit kunnen pakken?( je hebt fijne met appelsmaak enz) en haar zelf daar een beetje aan laten ruiken enz zonder hoofdstel, en er daarna een combi van kunnen maken

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:42

Probeer inderdaad eerst eens rustig het hoofdstel om te doen zonder bitje :j

Gaat dat goed, dan het bitje aan één kant vastmaken en dan het hoofdstel weer om doen. Als ze dat accepteert, met heel veel geduld voorzichtig het bitje in proberen te doen. Waar heb je dat nu geprobeerd, gezien ze achteruit kon lopen?

Of eerst gewoon rustig een bitje op je hand leggen, insmeren met bijv. appelstroop en er een snoepje naast leggen, dat ze er wat mee gaat spelen en er dus andere ervaringen mee krijgt.

Lijkt inderdaad alsof ze er geen goede ervaringen mee heeft :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:42

Ik heb eerst een paar keer los het bit in mijn merrie haar mond gedaan dus zonder hoofdstel.
Daarna hoofdstel zonder neusriem en teugels gepakt, bit aan 1 kant vastgemaakt, eerst hoofdstel over de oren, bit weer in de mond, toen andere kant vastgemaakt.
Nu is ze nog niet heel makkelijk, doet haar hoofd nog steeds wat omhoog, maar doe hem nu wel zo om.
Appelstroop o.i.d. aan het bit schijnt ook te helpen.
Overigens heb ik momenteel nog een rubber bitje.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 22-08-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Re: bit niet in krijgen bij jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:44

Als je persee met bit wilt inrijden dan kan je rustig aan beginnen door appelstroop op het bitje te smeren en je paard er de eerste keren alleen maar aan laten likken, daarna beginnen met eventjes in de mond en er weer uit en zo langzaam opbouwen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:49

Hoeft trouwens niet echt een slechte ervaring met hoofdstel te hebben.
Ik heb mijn merrie vanaf veulen af aan en die ging ook in de achteruit toen ik met het hoofdstel aan kwam.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:55

Ik krijg wel de indruk dat ze al ervaring heeft met het bit, maar geen goede. Ik ben nu bezig met een paardje inrijden en hij wordt altijd helemaal blij als hij het bit ziet. Ik had er de eerste keer appelmoes op gedaan, het bit op mn hand gelegd, hij begon eraan te likken toen het bit in zn mond gedaan, nou hij vond t lekker hoor! Aangezien jouw paardje al negatieve ervaring heeft met het bit zou ik eerst het hoofdstel pakken(gewoon vasthouden) dan wat eten op de grond leggen. Niet uit de hand voeren. dan als ze minder fel reageert als je met het bit aan komt lopen, het hoofdstel meenemen en appel moes op je hand doen en haar het eraf laten likken, als ze dit goed doet, het bit met appelmoes op je hand dan kijken wanneer ze toelaat dat je het in haar mond legt.

Succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:57

Alleen hoofdstel om doen zonder bit lijkt mij geen probleem. Halster ondoenlijk gaat immers ook goed. Kan wel met mijn vingers in haar mondhoeken komen. Ook met ontwormen geen probleem gehad.

Zonder bit inrijden vind ik zelf niet zo'n fijn idee. Wil uiteindelijk toch met 'gewone' optoming kunnen rijden.
Ga in ieder geval eens proberen met appelstroop en alleen een bitje.
En maar eens kijken hoe ze reageerd op een singeltje. Dan kan ik daaruit wel verder afleiden of ze misschien toch al 'geprobeerd' is.

En misschien een tandarts er na laten kijken.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:56

Ik zou het idd apart van elkaar nemen. Probeer eens los een bitje (aan laten likken, even in de mond, liefst een rubberen bitje) en een los hoofdstel zonder bit. Als ze het bit accepteert wanneer je het zelf gewoon vasthoudt aan 2 kanten, dan zou ik het eens proberen aan het hoofdstel.

Wel of geen slechte ervaring kun je niets meer aan doen. Stapje terug doen, zou ik zeggen, en rustiger beginnen zodat ze een nieuwe, goede ervaring er mee krijgt. Dat kost veel tijd, maar heb je echt nodig nu!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:58

Je paard is nog in de leeftijd van het wisselen. De mond is nu dus nóg gevoeliger dan anders en met bit rijden zou je nu echt niet moeten doen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:01

ik zou inderdaad ook zoals je zelf al zei even kijken hoe ze reageert op singeltje enz. om te kijken of ze het eerder hebben 'geprobeert'
zoniet dan denk ik dat je het beste appelstroop enz op het bitje kan doen
heel veel succes ermee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:11

amazing_lady schreef:
Zonder bit inrijden vind ik zelf niet zo'n fijn idee. Wil uiteindelijk toch met 'gewone' optoming kunnen rijden.

Je kan prima je paard bitloos inrijden en dan de overstap maken naar bit hoor. Is zelfs handiger omdat het paard dan klaar is met wisselen en ze de zit- en beenhulpen al kent. Je zult het bit dan dus ook minder hoeven te gebruiken.

Als ze echt al de stress inschiet als je het hoofdstel pakt, moet je hem gewoon overal met je meedragen, alsof het een accessoire is. Let er wel op dat je je paard nu geleerd hebt dat als ze druk doet het bit vanzelf weer verdwijnt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:57

Kijk even naar dit filmpje. Ipv met hoofdstel en bit aan te komen, kun je ook eens proberen om een halstertouw achter de oren te halen, en ook een halstertouw kun je even in de mond doen als zijnde bijv. bit.

Zorg er wel voor dat het gebit van het paard in orde is en de wolfskiesjes verwijdert zijn.

Beleren is bij dit paard op touwhalster gedaan, daarna zijn ze op hackamore overgestapt.
Fancy krijgt hier voor het eerst een bit in.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qyl_Lk0ufs

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:39

Ben zelf ook elke keer bezig met jonge paarden die nog geen ervaring hebben.

Nu ook bezig met een erg groot paard ( 1,75) en ik ben zelf 1.60.
Paard was erg bang bij het hoofd, stond eerst met halster om in de stal en in het land.
Ik heb ook eerst het bit los gemaakt aan 1 kant, hoofdstel(kopstuk) om doen en dan het bit pas in doen.
Dit heeft soms minuten geduurd voordat het wou, gooide steeds zijn hoofd omhoog ( bang).
Langzamer hand werd het beter.

Ik longeer ook eerst met hoofdstel om het halster heen, en dan maar ik het bitstukje gewoon aan het bit vast, maar de longeerlijn aan het bitstukje en halster. Zo voorkom je dat niet alle druk op het bit staat.

En wat ik lees, singel proberen. Tja had er dit jaar ook 2 die er niet omgaven terwijl ze nog nooit een singel of deken om hadden gehad. Dus daar wordt je misschien niks wijzer van.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:07

Bij een groot paard helpt het om het paard de head down cue aan te leren. Dat helpt je uiteindelijk ook om bij een groot paard makkelijk het hoofdstel aan te doen, hij brengt namelijk het hoofd tot op jouw niveau. Je zou hem zelfs om kunnen doen terwijl je op je knieeen zit...

Dus niet methode 1, maar methode 2. En probeer te voorkomen dat je met het bit tegen zijn tanden drukt, dat kan namelijk ook zeer doen.

http://www.youtube.com/watch?v=rpN1nQzd ... re=related

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:51

Vandaag weer verder gegaan met het bit. Eerst heb ik een tijdje over haar hoofd en mond geliefden met een zachte borstel. Daarna met mijn handen en zo af en toe met mijn vingers in haar mondhoeken. In het begin vond ze dit niet leuk, maar dat ging steeds beter. Daarna met een los bitje langs haar mond. Ging ook aardig goed. Volgende keer ga ik verder. Dan ook eens proberen met een touw in haar mond. Dit is zachter dan een bit, dus fijner.(cassidy, bedankt voor de tip).
Ik ga nu ook een bit in de voerbak leggen, zodat ze met eten telkens het bit aan móet raken.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:22

Cassidy: Paard doet inmiddels hoofd naar beneden. Dus ik heb er geen problemen meer mee. Met snoepjes kom je in het begin ook een heel eind :D
Vertel alleen mijn manier hoe ik het doe :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:02

De head down cue is niet alleen makkelijk bij het indoen van een bit, maar ook een manier om een gespannen en kijkerig paard op commando rustig te krijgen.

Afgezien daarvan vind ik het een beleefdheidsvorm van het paard als hij zijn hoofdstel makkelijk in laat doen, het bit uit je handen hapt en ook ahw zijn halster helpt omdoen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:13

Zomaar een idee zou ze het leer van het hoofdstel niet raar vinden ruiken? Het inrijden heb ik uitbesteed maar toen ik mijn vorige paard zadelmak maakte leek hij niet bang te zijn voor het zadel maar wel voor de geur van leer. Toen ik het tijdens het poetsen 10 min het zadel op het hek naast hem had hangen waardoor hij eraan kon snuffelen, kon ik het daarna zo op zijn rug leggen.
Ook schrijf je dat ze bij het zien van het hoofdstel al achteruit ging lopen. Misschien heeft dit ook invloed op jou gehad. Ookal doe je alsof je niet zenuwachtig bent, het paard voelt het meteen. Misschien hebben jou onbewuste " zenuwen" ook meegespeeld.
Misschien heb je er iets aan. :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:02

Zenuwen zullen wel meevallen. Misschien was ik wel te makkelijk. Dacht: ff snel hoofdstel indien. Zal wel goed gaan. Heb in 12 jaar tijd veel paarden zadelmak gemaakt, maar voor zover ik mij kan herinneringen nog niet één gehad die zo moeilijk een bit in wilde.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:40

Ben je nou niet benieuwd waarom je paard geen bit in wilt?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:04

Jawel ... Maar ze kan niet praten, dus kan ze het mij ook niet vertellen. :evaw:

Bitje in de voerbak gaat erg goed. Ze is er lekker mee aant spelen en aant sabbelen.