veulen lomp, altijd lomp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

veulen lomp, altijd lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:06

na goed nadenken besloten hier te plaatsen in de hoop dat het hier goed staat :o

Ik heb een vraag aan een ieder die een veulen heeft opgevoed en die nu als "rij"paard heeft.

Als een paard als veulen/jaarling echt heel lomp is, kan het dan toch opgroeien tot een intelligent meedenkend paard?

wie kan mij gerust stellen :7

situatie bij mij: heb paard vanaf 6 maand. (is nu 1 jaar en 2 week) En ze loopt overal doorheen/overheen. zonder maar uberhaupt ergens over na te denken. Je zou echt zeggen dat ze enorm dom is :o .
Ze is niet warm of koud te krijgen, alleen maar voor eten. En daarvoor denderd ze overal doorheen (ook al zit er een afsluiting voor - niet gezien?), Mn grote paard moet echt hele duidelijke signalen afgeven om de kleine op haar plek te zetten, ze let gewoon niet op (en dan nog flikt ze het om uit anders paard voerbak te vreten).

verder kun je gewoon een plastic flesje met veel gekraak tegen haar aangooien ( :o geen commentaar) en ze kijkt niet eens op of om en gaat gewoon door met grazen.

Nou zie ik de voordelen ook wel van zo'n makkelijk paard (ook de nadelen).
Maar wil later toch graag een beetje meedenkend paard hebben, en niet een die over elke boomwortel struikelt. Anders moet ik toch gaan nadenken of ik niet wil gaan kijken naar een ander paardje. :\

het gaat trouwens om een kruising van kwpn x paint
Weet ook niet in hoeverre dit meespeelt met karakter. Mn andere paard is kwpn met veel engels volbloed erin (dus meer tegen het neurotische af) :+

Maar dus de vraag, Eenmaal lomp altijd lomp (dom)?

edit: zinnen verbeterd, info toegevoegt.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 19-08-11 13:14, in het totaal 4 keer bewerkt

Mi_Amore

Re: veulen lomp, altijd lomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:10

Dit blijf ik even volgen, vind het best een 'interessante' situatie.

Ik kan je echter helaas geen ervaring meegeven :n

Ik kende wel een jaarling die door elke draad denderde waar de volle stroom op stond.
Dit heeft ie knap een tijd vol gehouden!
Na een tijdje deed die het gewoon niet meer...

Verstand komt met de jaren zeggen ze :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:12

ik zit hier met mijn 2 jarige in het zelfde schuitje.
Hij is nergens van onder de indruk.
Dus lees ook even mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:15

Hm ja helaas kan ik wel zeggen dat dit gedrag er gewoon inzit. Je kan wel wat bijschaven maar een lompe zal nooit een voorzichtige worden zeg maar.
Heb al heel wat veulens meegemaakt en je haalt als veulen toch al wel het karakter eruit voor later.
Een heel rillerig veulen blijft die trekjes wel houden en een dooie is later ook vaak nergens van onder de indruk. Ook met dominantie en onderdanigheid werkt dat wel zo. Zit er toch als eigenschap wel in.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:17

In wat voor soort groepssamenstelling staat jou jaarling?
Ik zou het verder ook niet weten, maar hoe is zijn gedrag daar dan.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:17

Een paard dat 'cool' is hoeft natuurlijk niet gelijk ook dom te zijn. Ik ken veel coole paarden die juist bijzonder slim zijn! Niet van alles schrikken, maar juist heel goed en snel kunnen inschatten wat wel, en wat niet 'gevaarlijk' (en dus een schrikreactie waard) is.
Of je paard onder het zadel meedenkend wordt, zal vooral gaan liggen aan je trainingsmethode. Kan jij haar motiveren om met je mee te denken? Wanneer meedenkendheid en meewerkendheid je paard meer oplevert dan 'gewoon een rondje lopen', zal zo'n paard echt wel voor je willen werken.
Misschien kan je met behulp van grondwerkoefeningen al gaan uitzoeken welke trainingsmethodes en beloningsstrategieen het beste werken voor je jonkie? Als ze nu al leert dat meewerkendheid beloond wordt, zal je daar later onder het zadel alleen maar profijt van hebben, denk ik.

Edit: maar cool blijft cool ja, dat is nu eenmaal het karakter

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:39

Cool en lomp zit er denk ik in, maar respectloosheid is iets waar je via training mee aan de slag moet. De neiging om door een mens heenlopen dat is zeker niet iets dat je moet accepteren.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:45

Haha dat is bij mijn paard redelijk goed gekomen, in de omgang is ze nog wat onhandig.

Zij liep altijd alles en iedereen omver, enorm respectloos en eigenlijk ook gewoon niet intelligent.
Maar kan me nu geen liever paard voorstellen, en met rijden is ze enorm meedenkend geworden.
Dus, er is hoop!! :D

Het wordt wel een ander verhaal als het gewoon zijn karakter is.
Ik vermoed dat het bij mijn paard vooral de leeftijd was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:15

Een lomp veulen (en wat is lomp?) kan leren wijken voor druk en de ruimte van de mens respecteren.
Dat bereik je door grondwerk te gaan doen en heel consequent met het paard om te gaan.
Het toverwoord is in deze: GRONDWERK!

Bij het beleren van paarden moet je de balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren.
Je paard is duidelijk teveel gedesensibiliseerd, dus moet je meer aandacht besteden aan het sensibiliseren....

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 00:37

wat is lomp?
uhm nou emmer met voer voor je hebben staan, er uit eten, Dan toch even naar baas toe willen gaan, En dan gewoon dwars door de emmer heen willen lopen ipv. er even een stapje opzij (dit is niet één keer gebeurt maar gewoon elke keer, met gevolg dat al het voer op de grond ligt :+ )

Zo is ook de waterbak laatst stuk gegaan, don't ask me how. Maar echt zo'n grote zwarte ton.

Ook mn tenen zijn niet veilig. Ze heeft er 2x duidelijk expres op gestaan. Maar andere keren is ze gewoon ergens druk mee bezig, en ja dan zijn daar mijn tenen ineens >;)

Jaarling staat nu met 20 jarig paard op de wei. Ze heeft eerst een poos met leeftijdsgenoten gestaan, maar dan was het of zij speelde te erg de baas (en dan gewoon niet normaal meer) of ze liet zich helemaal in elkaar trappen/bijten. En nu gaat deze combi heel goed. Als het goed blijft gaan komt er mogelijk ook nog een 8 jarige merrie bij (is er voor nu eerst uitgehaalt omdat die ook alle vreemde paarden in elkaar trapt :+ , dus moet even wachten tot jaarling is meer body heeft).

Moet wel zeggen dat ze vanaf dat ze bij mij stond, een virusje heeft opgevangen waardoor ze hele tijd gesluimerd ziek was. Nog steeds hebben we het niet volledig onder controle maar ze begint er weer een beetje beter uit te zien. Ze is daarom ook nog echt een puppy. Verder is ze een heel groot veulen. Ze is te hard gegroeid waardoor haar gewrichten en spieren niet helemaal mee zijn gekomen. Hierdoor heeft ze echt maanden ernstig met haar achterbenen gesleept. Hier zal ze redelijk last van hebben gehad, want echt veel beweging zat er ook niet in haar. Sinds twee weken begint ze beter te lopen (na verschillende medicijnen voor haar verkoudheid), en moet zeggen dat ze deze week ineens in beweging komt. (dus misschien is er nog hoop 8-) )

Ze is met 6 maand bij haar moeder weggehaald, haar moeder was alweer drachtig van de de volgende, maar was ernstig verwaarloosd. Boer waarvan ze was heeft ook amper contact gehad met haar. Dus heb haar toen ze bij mij kwam helemaal aan mensen moeten laten wennen en heel erg desensibiliseren. Dus eigenlijk is het wel grappig dat ik haar nu al weer moet sensibiliseren :=

Grondwerk zijn we mee bezig, maar jaarling wil niet erg meewerken. Ik doe iets fout want kan haar gewoon niet bereiken. Heb de laatste keer samen met mn andere paard gedaan en dan snapt ze ergens de link wel maar na 10 seconden ben je haar al weer kwijt. Kan gewoon niet haar aandacht erbij houden (en dan houd ik natuurlijk al wel rekening met haar leeftijd). Ben met haar heel erg bezig geweest met persoonlijke ruimte (vanwege dus dat voerprobleem) toendertijd stond ze nog bij een andere jaarling die het met voeren gelijk doorhad dat ik de baas was over het eten en ik zei wanneer ze eraan mochten zitten. Die hield ook na een paar keer wegjagen heel netjes ruimte. Dit weken gedaan maar mijn jaarling had het toen NOG niet door.
Ik moet dus met haar op nog een andere manier communiceren, maar daar ben ik niet vaardig genoeg in. Jammer genoeg hier niemand in de buurt die mij daar mee zou kunnen helpen (voor zo ver ik weet). Maar ben er zeker van bewust dat ze respect moet geven, en ik daarvoor heel consequent naar haar moet zijn. (maar moet zeggen dat ik soms toch echt wel een beetje moe van haar wordt -O- )

Lijkt net of ik heel negatief ben over mijn paard, maar dat is meer omdat ik me heel erg bewust ben dat ik aan die dingen moet werken. Want kan tegelijkertijd ook wel een heel lijstje met goede eigenschappen van haar opnoemen <3
Voor anderen lijkt zij alleen een super lief paard zonder enige moeilijkheid :D

Maar ja topic gaat er vooral om als ze nu zo lomp is, blijft dit dan :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:09

Je paard heeft, helemaal omdat ze in haar jeugd zo ziek is geweest, niet geleerd om je persoonlijke ruimte te respecteren.
Verder heeft ze niet geleerd om te wijken voor druk.
Dat is bij een paard dat op jonge leeftijd geleerd heeft dat hij zijn gewicht in de strijd kan gooien, doorgaans maar moeilijk recht te zetten.
Maar het is niet onmogelijk.
Ga grondwerk met haar doen.
Leer haar je persoonlijke ruimte te respecteren
Gaat gerust goedkomen, als je maar weet waar je mee bezig bent.
En er is niets mis met het vragen om hulp
Als je het zelf niet kunt, schakel iemand in.
Als je adressen hebben wilt die je kunnen helpen, PB me maar.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:01

Herkenbaar, mijn paard was en is ook bijna nergens van onder de indruk. Maar hoe ouder ze worden, hoe meer voordeel dat geeft. Toen mijn paard jaarling was kon ik echt geen grondwerk met hem doen. Hij stond er toen duidelijk niet voor open. Wel heb ik hem altijd in de hand gehad, dus met hem gewandeld en gepoetst op de poetsplaats etc. Met 2,5 ben ik weer begonnen met grondwerk, dat ging heel goed en daar werd hij meteen een stuk minder lomp van. Maar denk niet dat het vanzelf gaat want je moet wel consequent zijn en duidelijk een grens blijven stellen. Als je dat doet kan een lompe jaarling zeker een goed opgevoed paard worden dat niet over je heen loopt en je persoonlijke ruimte respecteert. Meedenkend kunnen ze ook zeker wel worden maar het echte voorzichtig zijn moet in het karakter zitten.

Ik zou me nu zeker nog niet druk maken over later want je zal zien dat je paard ook psychisch nog veel gaat groeien de aankomende jaren. Bij sommige jonge paarden is het gewoon beter ze meer met rust te laten totdat ze er mentaal aan toe zijn. (Maar wel gewoon in de hand houden) Mijn paard gaf het zo'n beetje zelf aan en toonde op een gegeven moment gewoon meer interesse en had duidelijk meer plezier in alles wat ik met hem deed.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:07

Door destroomdraad gaan zal wel blijven denk ik.

1 van mijn verzorg friezen doet dit grapje ook. Altijd al gedaan en ben ondertussen al 7x! om 7 uur in het weekend uit me bed gemoeten om hem te vangen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:01

ik heb één geluk, ze heeft wel respect voor STROOMdraadjes, mevrouw is dan zelfs wat verontwaardigd dat er dan stroom opzit :D
Alles waar geen stroom opzit is wat minder zeker (of het moet hoog en gesloten genoeg zijn :+ )

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:16

Een paar jaar terug kocht ik een bijna 2 jarige tinker.
Geen opvoeding of verwend? Onzeker? Ik weet het niet maar naar de zoektocht naar zijn geschiedenis weet ik dat hij toen al veel baasjes heeft gehad.

Hij ramde door mij heen. Moest hij halthouden kwam hij omhoog.
Deed je de staldeur open knalde hij over je heen door 2 cm open deur.
Mocht dit niet kwam hij bijten met de oren in de nek.
In de wei speelde hij je om.
Voetjes geven was slaan of gewoon neer zetten en doordrukken.
Stroomdraad was doorlopen.

Nu enkele jaren verder.
Veel lik op stuk verder van mij (en beloning bij braaf) en een geweldig opvoedende weidegenoten is het superdier.
Kent mijn ruimte. Kan geduldig wachten.
Ontzettend leergierig en onthoud alles meteen.
Nog steeds moet ik consequent zijn, dat is zijn karakter.
Maar hij is nu heel lief en zachtaardig en niet meer lomp. Ook niet meer aanvallen maar komt zelfs knuffels halen.

De stroomdraad was gewoon een dikke klap en de onderste draad op neus hoogte.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:32

ik heb een 'lomp' cool paard.
dender overal doorheen,peuter z'n halstertouw los om dan even naar het erf te sjassen om een frisse neus te halen,let niet op waarie z'n voeten zet,tikt alles aan (boordjes,stoeprandjes) alsie eten ziet word ie pas wakker en zou op je rug springen om te kunnen eten.
hij is hierin veel verbeterd,heb hem laten inzien dat ik er ook ben en dat alsie me omverduwd om te eten hij gewoon een tik krijgt.hier verschoot ie in het begin wel van maar nu houd hij zich gedeist :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:34

Een in hand trail parcours kan een jong paard ook leren waar hij zijn voeten neer moet zetten en dat hij voorzichtig moet doen. Dat in combinatie dan met grondwerk.

Misschien wel leuk om naar te kijken: Clinton Anderson met een uit het wild gevangen Mustang

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:36

Cassidy schreef:
Een in hand trail parcours kan een jong paard ook leren waar hij zijn voeten neer moet zetten en dat hij voorzichtig moet doen. Dat in combinatie dan met grondwerk.

Misschien wel leuk om naar te kijken: Clinton Anderson met een uit het wild gevangen Mustang

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

dit filmpje vind ik echt een '' hoe krijg ik me paard over de zeik idee''

meestal zit lompigheid in de aard van een paard.. Zelf heb ik een aantal veulens gefokt, de flegmatieke veulens zijn nooit echt actief geworden, en de wat hetere zijn ook meer zo gebleven, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:39

WhySoWhite schreef:
dit filmpje vind ik echt een '' hoe krijg ik me paard over de zeik idee''

Als je niet weet waar hij mee bezig is, kan het idd zo overkomen. Heb je het hele filmpje bekeken, en ook gezien wat het eindresultaat is?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:41

Ja heb ik gezien, ik zie in mijn ogen een bang veulen wat een soort ( zweep proof) word gemaakt.
daarna zie ik een paard dat over van alles heen gejaagt word met ene ( zweep) er achter aan.. Beetje tegen strijdig? ik snap ook het doel niet echt behalve dat die het paard bang maakt? T paard heeft geen keuze, laat zich wel prima opdrijven maar of het zin heeft??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:44

Ik vind haar niet lomp eerder een vorm van dominantie, ze respecteert je gewoon niet. Ik zou enkel blij zijn met dat koele karakter, zorg nu nog dat ze respect heeft voor je en je hebt een fijn paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:51

WhySoWhite schreef:
Ja heb ik gezien, ik zie in mijn ogen een bang veulen wat een soort ( zweep proof) word gemaakt.
daarna zie ik een paard dat over van alles heen gejaagt word met ene ( zweep) er achter aan.. Beetje tegen strijdig? ik snap ook het doel niet echt behalve dat die het paard bang maakt? T paard heeft geen keuze, laat zich wel prima opdrijven maar of het zin heeft??

Je snapt het echt niet he? Verdiep je eens in Natural Horsemanship. Wat deze man aan het doen is, is het sensibiliseren/desensibiliseren van het paard. Wat hij in handen heeft is geen zweep maar een grondwerkstokje, een verlengde van zijn arm. Je begint groot en eindigt met hele kleine aanwijzigen. Die zo klein kunnen worden dat je uiteindelijk zonder hoofdstel en touw, je paard kunt besturen. Puur door lichaamstaal.

En in tegenstelling tot veel filmpjes op Youtube waar je paarden ziet die de basis al hebben meegekregen en die weten wat de bedoeling is, zie je hier een paard, Mustang, uit het wild, weinig contact gehad met mensen, geen basis meegekregen, tijdens het opleidingsproces. Dit is geen gelikt demonstratiefilmpje, dit is een opname tijdens het werk.

En het uiteindelijke restultaat, kan er zo uitzien: http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:22

Ik heb mijn pony gekocht toen ze 1 jaar oud was. Toen was ze net zo lomp als de jouwe. Ze zat regelmatig vast in hekken, liep alles omver, stootte zich overal aan, strompelde, brak mijn neus en kneusde mijn hand :+ Nu is ze 4 jaar en het is al een stuk beter geworden. Dus het zou nog kunnen veranderen :P

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:48

Dat filmpje geeft mijn voorkeur niet.
Dat geruk aan dat hoofd op het moment dat het veulen niets verkeerd doet alleen het niet begrijpt.
Dat kan echt op een fijnere manier.
Op het moment dat een paard bewust weg wil trekken heb ik geen moeite met een ruk aan het halster.
Maar doe dit bij een sensibel dier en je hebt hem meteen over de rooie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:20

Het veulen moet leren wijken voor druk aan het hoofd. Als de man in een hoek van 90 graden gaat staan en kracht zet op het touw, haalt hij het paard uit balans. Gevolg is dat het paard een stap op hem af moet zetten, want anders valt hij om. En die stap op de man af, met het hoofd naar de man toe, hem aan gaan kijken, is nou precies wat de bedoeling is.

Op het moment dat jij met kracht in gaat komen bij een paard dat zijn gewicht in de strijd gooit, ook al is het "maar" een veulen (ooit met een veulen geknokt? Weet je wel hoe sterk die kunnen zijn?) leer je hem dat hij sterker is dan de mens en dat is iets wat je ten allen tijde wilt voorkomen.

Realiseer je dat deze filmpjes opnames zijn van het opleidingstraject. De man is het paard dingen uit aan het leggen. Het instinct van een paard is terugtrekken als hij vast zit. Door te soft en geleidelijk in te komen leer je een paard terug te trekken. Maar door een korte felle ophouding, en meteen daarna loslaten, geeft hij hem niet de kans om zijn gewicht in de strijd te gooien, en leert hij hem dat de beloning op een stap op hem af, wegvallen van druk betekend. De man wil het paard nieteens de kans geven om uit te vinden dat hij sterker is dan hijzelf. En als je dat filmpje goed bekijkt, zie je dat de mustang snel genoeg doorheeft wat de bedoeling is.

Begrijp je het nu?