Hengstenketting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:43

Ik had een vraagje, want ik heb een pony, genaamd choco. Ze is 5 jaar en een grote e-pony. Het probleem alleen is als ik met haar wil wandelen
trekt ze me mee naar het gras. Ze is erg sterk en heeft trukje zoals bijv. haar schouder naar me toe te draaien waardoor ik haar of niet tegen
kan houden of haar niet meer bij het gras vandaan krijg. Nu zei een vrouw tegen mij dat ik een keer een hengstenketting moest gebruiken. En als
ze dan naar het gras wil een kort rukje aan het touw moet geven. Dus ik heb het geprobeert, ze trok me weer mee naar het gras dus geef een
kort rukje aan het touw en ze doet meteen haar hoofd omhoog (is dit slecht?). Maar daarna zette ik geen druk meer op het touw dus wilde ze
weer naar het gras. Weer een kort rukje en daarna kon ik gewoon met haar doorlopen. Ik heb trouwens al heel veel dingen geprobeert maar ze
is gewoon super sterk. En heeft van die trukjes waardoor ik haar dus bijna niet tegen kan houden. Maar is het goed om dan een hengstenketting
te gebruiken? Want het hielp wel, en als ze dan door heeft dat het niet meer mag dan wil ik weer over naar een gewoon halstertouw.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. :)

capopjekop

Re: Hengstenketting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:50

Zou ze niet weer beginnen als ze merkt dat de hengstenketting er straks af is? Zelf heb ik een shetlander die onwijs sterk is als het op gras aankomt. Ze gebruikt haar hele nek en je krijgt haar er bijna niet meer uit. Wat ik doe is proberen haar voor te zijn, dus voordat ze wil duiken zeg ik al waarschuwend uhuh, wil ze duiken dan geef ik een rukje aan het touw. Je kunt ook een zweepje meenemen en rustig bijtikken op de achterhand als ze in het gras wil duiken. Vaak brengen ze dan automatisch hun hoofd omhoog. Als je dat consequent volhoudt wordt het een stuk fijner wandelen.

Of een hengstenketting goed is dat durf ik niet te zeggen. Het lijkt mij vrij pijnlijk voor het paard als je een ruk eraan geeft. Onder de kaak zit weinig vet, dus dat voelen ze wel goed denk ik.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:53

Haar voor proberen te zijn lukt bijna niet, want als ik haar tegen probeer te houden dan trekt ze me toch mee. Van een zweepje is ze absoluut niet onder de indruk, dus ik dat helpt ook niet. Maar toch bedankt. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:05

Een hengsteketting is niet heel slecht hoor je moet er alleen wel voorzichtiger mee zijn dan een normaal halstertouw!! maar dat lijkt me voorzich spreken!!
Je kan ook proberen wat ze hier hierboven zeggen, alleen dan doe je de ketting er ook om, en als ze dan echt niet reageerd op je halstertouw en/of je zweepje geef je een rukje aan de ketting!! (dus een gewoon halstertouw en een hengstenketting die laat je alleen iets losser hangen!)
Het zal niet in 1 keer meteen opgelost zijn! je moet het zien als het "trainen"/oefenen van iets nieuws!

Succes!!

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:11

Oké, bedankt. Ik ga het zeker proberen. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:38

graag gedaan hoor! Ik hoop dat het je ook daadwerkelijk helpt!!

Edit: Wat ik helemaal vergeet..... je kan het natuurlijk ook een paar keer met hoofdstel proberen! doet ze dan het zelfde heb je altijd het bit nog wat je kan helpen.... en naarmate de "heropvoeding" kan je het aan het halster proberen!

je kan alletwe de opties proberen en kijken welke voor jou/jullie het beste is!

horsegek510

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:47

doebidon schreef:
graag gedaan hoor! Ik hoop dat het je ook daadwerkelijk helpt!!

Edit: Wat ik helemaal vergeet..... je kan het natuurlijk ook een paar keer met hoofdstel proberen! doet ze dan het zelfde heb je altijd het bit nog wat je kan helpen.... en naarmate de "heropvoeding" kan je het aan het halster proberen!

je kan alletwe de opties proberen en kijken welke voor jou/jullie het beste is!

precies wat ik ook dacht! :+

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:50

xemmyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:56

Je kunt ook eens een Monty Roberts halster proberen, ik heb er hele goeie ervaringen mee.
Een hengstenketting kan ook geen kwaad als je er voorzichtig mee om gaat.

Hier een foto van het monty roberts halster; http://www.agradi.nl/productimages/4200285.jpg

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:58

Hoe heb je de hengstenketting precies bevestigd? Dat ontbreekt nog een beetje in je verhaal. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:02

Je kunt ook eerst naar de oorzaak opzoek gaan i.p.v. naar een hengstenketting te grijpen! ;)
Staat er in de wei bij weinig tot geen gras, waar door ze (logisch) honger heeft. Hoeveel hooi krijgt ze? Krijgt ze krachtvoer?

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:15

Iris82 schreef:
Hoe heb je de hengstenketting precies bevestigd? Dat ontbreekt nog een beetje in je verhaal. :)

Door de linker ring van het halster onder de kin door en dan aan de andere kant vast klikken aan de rechtring. Ik hoop dat je het begrijpt. :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:17

Sjors493 schreef:
Je kunt ook eerst naar de oorzaak opzoek gaan i.p.v. naar een hengstenketting te grijpen! ;)
Staat er in de wei bij weinig tot geen gras, waar door ze (logisch) honger heeft. Hoeveel hooi krijgt ze? Krijgt ze krachtvoer?

Ze staat 2x in de week in de weide en de andere dagen in een paddock. Ik weet niet precies hoeveel hooi, maar een normale hoeveelheid. En ze krijgt 1x schep krachtvoer. Ik wil ook liever geen hengstenketting te gebruiken, maar als ik elke keer mee getrokken wordt is dat ook niet echt fijn. Dus dit is sowieso tijdelijk, want ik probeer ook een fijnere oplossing te zoeken. :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:22

Gewoon 'n keertje met hengstenketting/hoofdstel gaan wandelen, een keer 'n ruk aan het halstertouw en als het goed is doen ze het dan nooit meer. Zal wel niet boktproef zijn, maar mijn pony deed dit ook, een keer bovenstaande gedaan en sindsdien probeert ze het niet meer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:24

Heb zelf jaren geleden korte tijd een hengsten ketting gebruikt voor mijn toen vierjarige vader hengst die wij net in bezit kregen. Anders viel er niet met hem over het terrein te lopen naar het weiland. Hengstenketting kun je op verschillende manieren gebruiken. Hij was toen we hem net hadden zo fel op de merries dat we de ketting zelfs door zijn mond moesten doen anders hadden we levens gevaarlijke toestanden. Al na een paar weken konden we met een los halster touw met een piafferende hengst langs de merries naar de wei. Dus gewoon doen want luisteren moet en als de ketting niet meer nodig is dat vallen ze echt niet terug hoor want je bouwt dat af en dan neem je hem nog een tijdje mee als halster touw totdat gedrag echt bevestigd is. Veiligheid voor alles. Onze hengst heeft naast de ketting ook wel eens met de zweep erbij een stevige harde tik gehad want mijnheer had gewoon echt geen respect. Klinkt niet leuk maar deze mijnheer is nu al jarenlang mijn allerbeste vriend en gaat voor me door het vuur, maar ik heb het wel in het begin af moeten dwingen zonder dat ik daarin flauw kon zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:25

xChoco schreef:
Sjors493 schreef:

Ze staat 2x in de week in de weide en de andere dagen in een paddock. Ik weet niet precies hoeveel hooi, maar een normale hoeveelheid. En ze krijgt 1x schep krachtvoer. Ik wil ook liever geen hengstenketting te gebruiken, maar als ik elke keer mee getrokken wordt is dat ook niet echt fijn. Dus dit is sowieso tijdelijk, want ik probeer ook een fijnere oplossing te zoeken. :)

je kunt trouwens ook een keer proberen met een gewoon halstertouw, zonder ketting, om z'n neus doen en dan een trek geven. Hoef je geen HK te kopen, en het doed niet zo zeer als een HK.
En 2x per week in de wei vind ik wel heel erg weinig (zal wel aan mij liggen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:28

Volgens mij kan een hengten ketting niet heel veel kwaad... zolang je het voorzichtig en met mate gebruikt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:29

Sjors493 schreef:
Sjors493 schreef:

dat dacht ik dus ook, je bent niet de enige :+

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:33

Ze staat op een manege dus ze kan helaas niet vaker in de wei. Waarom? Ik heb geen idee, maar helaas kan het niet anders. Ik heb eerlijk gezegd ook liever dat ze vaker in de wei staat.

Maar ik denk dat ik het nog even met een hengstenketting aankijk en als ze het goed doet weer met een halstertouw probeer. :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:35

Sjors493 schreef:

Ja dat ligt aan jou. De pony komt toch de rest van de week in de paddock.. ;)

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:05

je hebt van die controllerhalstertjes voor veulentjes. Als je daar druk op zet (of het veulen zelf door voort te lopen), spant het halster zich aan.
Misschien hebben ze die ook in grotere maten?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:27

Wel of niet te weinig (ik ben het met je eens dat het meer mag zijn, maar er zijn helaas genoeg paarden die bijna nooit op het land staan!)op het land moet eigenlijk niet uitmaken..... heeft met luisteren te maken!! Mijn verzorgpaard staat elke dag een paar uur op het land maar als ik 'm uit stal haal(heb voor de stal een mini strookje gras) is dat toch echt het eerste waar hij heen wil! gelukkig is hij niet zo'n doordrammer dat hij door me heen loopt.

En zoals de TS de HK gebruikt valt ook nog wel mee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:35

Ik doe het ook :D
zonder hk is het gewoon niet te doen.. als ik hem op het gras ga zetten dan rent hij op een super groot weiland op die langs de wei staat.
Hij weet precies wanneer hij wel en geen ketting om heeft, hij begint dan altijd te kloten.
Naar de paddock kan het wel, maar dan moet je hem kort houden anders rent hij naar de speeltuin :+

Je hoeft niet persee een hengstenketting te kopen, je kunt ook zo'n hondenriem ketting gebruiken :)

Fraggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:40

ik doe het ook!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:56

ik zou het eerder oplossen met een stevige cursus respect bijbrengen. Schouder tegen je aanzetten en gewoon gaan staan vreten is niet echt respectvol naar jou toe. Ik bedoel niet dat je je paard met de zweep te lijf moet gaan maar grondwerk a la Parelli helpt hier wel bij. Een paard hoort je niet zomaar opzij te duwen om te gaan staan vreten als hij daar zin in heeft.