Ik heb een verzorgShetlander waarmee ik al eerder dominantie problemen heb gehad, dit is nu grotendeels opgelost, op één ding na. Ze is nauwelijks te benaderen als ze in de schuilstal staat te eten. Zoals laatst, ik wil haar pakken, huppa, oren in de nek en een schijnbeweging naar voren. Toen heb ik haar met m'n stem flink gewaarschuwd. Daarna nog eens geprobeerd, mevrouw draait zich om om te trappen, toen heb ik haar een knal met halstertouw verkocht( ze heeft al eens eerder een schop gehad omdat ze gericht trapte, heeft nooit meer getrapt in de wei). Nog een waarschuwing in lichaamstaal geven. Daarna ben ik weggegaan en met een andere pony doorgegaan.
De enige manier om haar dan te benaderen is met een plastic zakje kraken(= gelijk aan eten voor haar). Dan komt ze weer met haar liefste blik en hinnikje naar me toe, dan doen ik snel het halster om en geef haar een snoepje.
De eerdere dominantie problemen waren: dreigend naar je toe draven('wegjagen'), gericht trappen, bijten, niet meer te benaderen ect. Dit is opgelost door veel grondwerk en ook even laten voelen wie de leider is(dat is haar eigen manier: wie niet horen wil zal voelen).
Maar wat moet ik hier aan doen, ze is een dominant kreng, ik ben dit moment wel de baas, maar er zijn momenten dat ze wil vechten voor die rol...
Alvast bedankt,
Esmée
Vind het not done als je niet eens bij een pony in de buurt kan komen zodra ze staan te eten. Stel dat je niet persé bij je pony wilt zijn maar iets bij je pony, bijv een halstertouw die toevallig nog bij de voerbak ligt. Dan moet je maar wachten tot ie klaar is met eten zodat jij erbij kan?