paard hangt aan halstertouw, brengt zichzelf in gevaar!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

paard hangt aan halstertouw, brengt zichzelf in gevaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 02:41

Hoi bokkers,

Mijn bijrijdpaard heeft een (voor mij een eng!) lastig probleem.

Als ik haar vastzet (altijd met de paardenknoop die in een trekje los is) schrikt ze regelmatig ergens van. Ze gooit haar hoofd omhoog en gaat vervolgens steigeren en dan hangen aan het halstertouw. Ze heeft in een jaar tijd al 5 halsters gesloopt en 4 halstertouwen. Nu heb ik er een met een paniekhaak, maar die schiet helemaal niet zo snel open vind ik.
Vandaag stond ze vast en schrok ze weer ergens van. Ze steigerde en ging vol aan het touw hangen. De vonken vlogen van haar hoefijzers af en het halster brak kapot. Doordat ze ineens los was, viel ze achterover. Gelukkig kon ze goed valbreken en ging 'zitten', haar achterbenen onder haar buik. Haar spronggewrichten hebben nu 2 schaafplekken. Ze liep gelukkig niet kreupel erna. Morgen maar weer checken ;)
Wat doe ik hier aan? Als ze in het verkeer schrikt, springt ze zo midden de weg op. Ze is nogal heftig in haar schrikreacties. Ze schrikt ook van dingen die ik niet zie of hoor, heel vreemd. Ik schreeuw niet tegen haar / bestraf haar niet oid, die rare acties komen echt uit de lucht vallen.
Ik durf haar bijna niet meer vast te zetten, ben zo bang dat ze ooit niet los schiet. Dat ze dan valt en haar nek breekt of been o.i.d.

Iemand tips...? Het is trouwens een merrie van 10 jaar. Heel droog karakter maar kan ook erg gespannen zijn ineens. (is nooit opstandig of gevaarlijk)

Groetjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 02:50

hangen is erg gevaarlijk,met een beetje pech breken ze nekwervels en heb jij (en je paard)een probleem.
paarden die niet vast kunnen staan kun je prima leren om gewoon los te staan :j

touw wel door de ring( of waar je normaal je touw doorheen haalt) doen,maar lekker los laten hangen.
doet paard een stap daarheen waar je haar niet hebben wilt dan zet je haar terug,gekoppeld met wat commando's leert ze zo los te staan wat veel gezonder is :)

rare acties komen naar mijn mening nooit uit de lucht vallen,altijd is er een aanleiding.
vergeet niet dat paarden veel scherper horen dan wij en houdt daar rekening mee :j

Muppett

Re: paard hangt aan halstertouw, brengt zichzelf in gevaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 02:54

Ik ga haar inderdaad maar losjes zetten, touw inderdaad om de ring / stang. Over rare acties: helemaal gelijk ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 04:28

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 11:13

In bovenstaand topic gaat het over een paard wat gewoon 'vervelend' doet. Mijn merrie schrikt ergens van en gaat hangen door paniek.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:17

Stro-touwtje vastmaken tussen het halster en het halstertouw, zo staat het paard toch vast, gaat ze hangen, dan breekt het stro-touwtje en blijft je halster heel.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:29

Ik had ook zo'n merrie, en heb haar geleerd van gewoon zo te blijven stil staan en dat ging goed :j
Als ze dan schrok, gooide ze der hoofd omhoog maar als ze voelde dat ze niet vast zat, schoot ze ook niet in paniek.

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:31

Hoihoi,
Ik zou haar ook gewoon leren los te staan, want als ze dan schrikt dan maak de druk van een touw het niet nog eens erger. Verder is het misschien leuk om schriktraining met haar te doen. Zo leert zij met verschillende schriksituaties om te gaan. Daarnaast leert ze jou te vertrouwen, want jij kan situaties laten ontstaan en als ze bij je blijft kan jij het oplossen. Daarnaast leer jij nog beter haar reactie op schrikken en hoe haar karakter is. Vlugt ze, raakt ze in paniek, is ze nieuwsgierig. Het is erg leuk om te doen met je pony. Je kan tijdens de training vanalles gebruiken. Succes ermee!!

Groetjes Lydia

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:38

Heel vervelend probleem, maar feit is wel dat ze elke keer beloond is door te gaan hangen (halster of touw knapte). Ze heeft niet geleerd om te dealen met haar angst in die zin dat het helemaal niet eng hoeft te zijn.

Edit: Wat zegt de eigenaar/ eigenaresse van dit paard hiervan? Ik zou nl niet blij zijn als mijn paard vaker achterover klapt oid.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:46

Longeerlijn gebruiken, die door de ring heen en zelf vasthouden. Als ze gaat hangen mee gaan , maar zodra je ziet dat ze weer tot rust komt, het paard terug zetten op de plek.
Er schijnen speciale touwen in de handel te zijn voor dit soort paarden, ik heb daar geen ervaring mee. Bij mij werkt de longeerlijn goed en kost niets extra aan aanschaf.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 17:35

De eigenaresse weet van dit probleem af, heb haar meteen na het ongelukje gister gebeld @Valencia.
Goede tip om schriktraining te doen! Als ze schrikt, reageert ze heel heftig om daarna weer rustig door te stappen o.i.d. Ze moet inderdaad leren om ermee te dealen.
Zou een leadrope + touwhalster een idee zijn? Niet om haar strak vast te binden, maar losjes zodat ze haar hoofd omhoog kan doen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:38

Wij hebben hier 1x een hengst gehad die ALTIJD ging hangen... Ook als je hem vast had.... Echt gewoon gekloot!
Dit is heel rap opgelost, gewoon een stevig touw door het halster om de nek (uiteraard een steek op de strop, anders stikt het dier!) en laat maar hangen... na 15/20 seconden hebben ze door dat ze het niet winnen en houden ze op.
Dit is 3x gebeurt, en sindsdien staat het paard normaal vast... hangt niet meer... Staat op concours inmiddels gewoon aan de trailer vast.
Dit was niet uit schrikreactie, maar klierderij...
Paard is nadien volledig gecontroleerd, maar heeft er niets aan overgehouden...

Uiteraard is dit geen oplossing bij een paard wat dit uit angst doet..
Een paard zal zichzelf niet zo snel bezeren, als ze doorhebben dat ze vast staan geven ze op.

Je moet voor jezelf bekijken of dit een oplossing is voor jouw probleem.
Zou er héél voorzichtig mee zijn! Zeker als dit ontstaat vanuit paniek... Dan zou ik een volledig andere manier gaan zoeken om dit op te lossen.. vooral door veel vertrouwen...
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 14-08-11 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:39

ik heb nu zo'n speciale ring/haak, misschien ook iets voor die van jou? :)

aussie tie ring heten ze geloof ik, is ook een bokker ide ze verkoopt weet alleen even niet meer wie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:44

Is het niet zo dat een paniekhaak zo heet omdat je hem zelf makkelijker los kan maken? Ik heb nooit gedacht dat het de bedoeling is dat het ding zelf losschiet maar dat kan aan mij liggen hoor (of misschien heb ik het verkeerde voor me)

Heb je de mogelijkheid om je paard weer naar voren te drijven als ze schrikt? Dus dat ze, als ze hangt, in plaats van los te raken terug naar voren komt (en dat kan gerust met een zweepje oid, zodat je zelf op veilige afstand blijft) Dit is wel alleen mogelijk als ze zich naar voren dus niet kan bezeren dus dat ligt erg aan de inrichting. Maar zo kan ze wel leren dat de druk verdwijnt als ze weer naar voor gaat...

Verder ben ik het eens met de mensen hierboven, los leren staan, en proberen de schrikreactie onder controle te krijgen. Persoonlijk ben ik voor het laatste, ik vind het niet erg om thuis paarden los te hebben staan maar vind ook dat een paard wel netjes vast hoort te kunnen staan.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:48

Ben het ook met Jolliegirl eens. Voorzichtigheid geboden en zou het zeker niet op eigen houtje doen, maar laat de eigenaresse het doen en assisteer hierbij als bijrijdster zijnde. Straks ben jij de gebeten hond als het wel fout gaat.

Je gaat er niet vanuit, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:50

mijn paardje deed dat ook nu zet ik hem aan een stang dan gooi ik het touwtje er over dan het touwtje er weer links over en dan weer rechts over dus dan krijg je zeg maar een kruis!!
Ze kunnen nie los komen maar als ze gan hangen gooi je het uiteinde terug erover en dan staat ze in princiepe los!!
Pff moeilijk uitleg maar in praktijk heel makkelijk!!!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 19:05

Het paard heeft ijzers, dat vind ik het enge. Als ze gaat hangen, gaat ze erg schaatsen op de stenen op de poetsplek. Ook op straat als ze schrikt gaat ze erg glijden. Ze kan niet zonder ijzers. Waren er maar antislip ijzers ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:52

alecmaas11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:06

Jaa dit is wel een lastig probleem ja! :j
Je kan kijken wat de aanleiding is.. maar dat weet je natuurlijk niet zo snel.
Wat je kan doen is op een pad gaan rijden met je paard langs je.
Als bv je vader of moeder langs komt met een auto ofzo.
Misschien is dat de aanleiding. Het verkeer zelf.
Of het is het geritsel.
Kun je zeggen hoe de 'muur' eruitziet.
bv of er een gat achter zit ofzoo..
Als een paard dan geritzel hoort en hij ziet niets is dat voor hun heel eng.
Maar vergeet niet. het zijn vlucht dieren.
Dus straffen heeft geen zin :o

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:12

Ik heb 2 veiligheidshalsters. Van Barefoot. Kun je zo opzoeken...
Mijn paard hing eerst ook nog wel eens als ze schrok en dan was er volle paniek. Zo'n halster schiet dan open en de druk is eraf.
Bij een paniekpaard zou ik echt niet laten hangen, ze kunnen zichzelf zo beschadigen, dat heb ik er niet voor over.
Bij mijn paard was t na 2x afgelopen met t schrikken en hangen.
Het handige van die halsters is ook nog, dat als je een halster om wilt laten in de wei (doe ik alleen als we met paard op vakantie zijn) dat je dat dus makkelijk kunt doen, omdat ie open schiet als ie ergens achter blijft hangen.
Het halster is dan niet stuk, werkt met klittenband.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:15

Tot het een keer openbaar gebeurt... en jij je paard los hebt lopen op terrein waar auto's rijden... met alle gevolgen van dien....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:15

maar dat is ook link, want dan staat je paard los!
Dan kun je beter zo'n clip kopen die ik hierboven heb geplaatst.
Je kunt daar de hangweerstand instellen, dus hoeveel kracht ze moeten uitoefenen voordat het touw losgaat. Erg handig dus :)

alecmaas11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:17

jaa idd

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:24

Arianna1983 schreef:
De eigenaresse weet van dit probleem af, heb haar meteen na het ongelukje gister gebeld @Valencia.
Goede tip om schriktraining te doen! Als ze schrikt, reageert ze heel heftig om daarna weer rustig door te stappen o.i.d. Ze moet inderdaad leren om ermee te dealen.
Zou een leadrope + touwhalster een idee zijn? Niet om haar strak vast te binden, maar losjes zodat ze haar hoofd omhoog kan doen?

nooit een paard vastbinden als het een touwhalster aan heeft, dan snijdt als ze gaan hangen.

persoonlijk zet ik een lange zweep klaar bij paarden die regelmatig gaan hangen. een keer een goede tik tegen de kont helpt meestal wel om ze te laten stoppen met hangen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:27

Jolliegirl schreef:
Tot het een keer openbaar gebeurt... en jij je paard los hebt lopen op terrein waar auto's rijden... met alle gevolgen van dien....

Dat moet je dan ook niet in het openbaar doen..
Eerst thuis het paard het vertrouwen geven dat het niet zo'n paniek hoeft te zijn.
Mijn paard staat nu op wedstrijden altijd vast aan een gewoon halster om bovenstaande reden en dat is geen enkel probleem.